Tuttu yhäri väitti että sossu laskee lapsilisät TULOIKSI :'D
On julkista tietoa että yh:t saa lapsilisien LISÄKSI toimeentulotukea, mitään Kelan tukia ei lasketa sossussa muutenkaan tuloiksi. Tiedän koska olen opiskellut sosiaalialaa.
Muutenkin tyyppi kantaa kotiinsa ilmaisia ruokakasseja leipäjonosta eli ei maksa edes ruuasta ja saa tasan tarkkaan suurimmat tulonsa sosiaalitoimesta vaikka käykin töissä.
Kommentit (36)
Mun mielestä se on merkki suoranaisesta tyhmyydestä jos ei aikuisella ihmisellä (tämä väitti alaa jopa opiskelleensa) ole mitään käsitystä siitä miten yhteiskunta toimii. Ymmärrän jos sosiaalitoimiston toimina ei ole kaikille kovin tuttua, mutta tämä nyt oli asia jonka voisi jonkinlainsella yleissivistyksellä päätellä. Samoin kertoo ihmisestä jotain jos kadehtii tukia ja ruokakasseja, jotka ovat ravintona ala arvoisia.
Miten voi olla noin tietämätön, ja sitten vielä yrittää levittää sitä väärää tietoa? Itseasiassa ap taitaa tietää ihan hyvin, että KAIKKI Kelan tuet lasketaan tuloiksi sosiaalitoimistossa, ja yrittää levittää väärää tietoa ihan pahantahtoisuuttaan, jos vaikka joku tietämätön erehtyisi uskomaan.
Ei ihme että ihmisillä on sellaisia kummallisia käsityksiä, että sossun rahoilla pärjäis ihan hyvin. Kyllä varmaan pärjäis, jos sitä toimeentulotukea sais lapsilisien ja asumistukien päälle. Näin vaan ei todellakaan ole.
Sosiaalialaa lukeneene ja myöskin yh.äitinä tiedän että lapsilisä lasketaan tuloksi. Ja kun viet tiliotteet heille niin neljänkympin lahja rahakin otetaan huomioon.
Mä en kyllä usko et lapsilisät lasketaan tuloksi, sori nyt vaan. Ne on itsestäänselviä tukia lapsiperheille. Ite ei ole tarvinnut sossussa käydä, mutta olen melko varma et jos sellanen tulis eteen niin ei siellä ainakaan lapsilisiä laskettaisi tuloiksi.
Minäkin luulen, että tämä on provo ja väärän tiedon levitysyritys. Oksettavaa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 14:48"]
Mä en kyllä usko et lapsilisät lasketaan tuloksi, sori nyt vaan. Ne on itsestäänselviä tukia lapsiperheille. Ite ei ole tarvinnut sossussa käydä, mutta olen melko varma et jos sellanen tulis eteen niin ei siellä ainakaan lapsilisiä laskettaisi tuloiksi.
[/quote]
Sorry tuottaa pettymys, mutta kyllä lasketaan.
Juu, ei tämä mikään uskon asia ole vaan ihan fakta. Jokainen voi tarkistaa Suomen laista miten asia on säädetty
[/quote]
Noh, tuopa ei uskon asia ole.
[/quote]
Aivan samantekevää mitä sinä uskot. Googlaa asia ja sivistä itseäsi vähän.
http://yle.fi/uutiset/lapsilisat_leikkaantuvat_kaikkein_koyhimmilta_lapsiperheilta/5314749
Ap, millä sä itse elät? Aloituksesi pohjalta on vaikea uskoa, ettet olisi koskaan asioinut Kelassa ja sossussa. Tuolta pohjalta pitäisi jo olla asiantuntemusta. Jos ei ole, niin hyvä sitten. Ja jos aiot vielä opiskella, niin asennettasi ajatellen en kyllä suosittelisi sosiaalialan opintojen jatkamista, suuntaudu muualle ;)
Idari ap...
"
Toimeentulotuen myöntämisperusteet
Oikeus toimeentulotukeen selvitetään siten, että ruokakunnan koon mukainen perusosa ja toimeentulotukeen oikeuttavat menot lasketaan yhteen ja verrataan niitä käytettävissä oleviin tuloihin.
Huomioon otettavat tulot ja varallisuus:
Toimeentulotukea haettaessa otetaan huomioon henkilön tai perheen nettomääräiset käytettävissä olevat tulot; palkka, yritystulo, eläkkeet, sairausvakuutus-, äitiys-, vanhempain- ja työttömyyspäiväraha, työmarkkinatuki, koulutustuki, opintoraha ja -laina, asumislisä, kotihoidontuki, elatustuki/-apu, asumistuki, lapsilisä. Säästöt ja varallisuus (omaisuus, joka ei ole tarpeen jatkuvan toimeentulon turvaamiseksi) otetaan huomioon, mm. arvopaperit, osakkeet. Opintolaina lasketaan tuloksi, mikäli hakijalla on oikeus lainaan. Myös muut säännölliset ja satunnaiset tulot ja käytettävissä olevat varat huomioidaan.
"
http://www.kempele.fi/fi/asukkaalle/sosiaalipalvelut/toimeentulotuki.html
Eiköhän tuo laskentaperuste ole sama kaikissa kunnissa?
[/quote]
Mikä on taas vikana, että ruvetaan heittämään tällaista "en usko" -juttua, kun kyseessä ei ole millään tavalla uskon asia, vaan kyse on ihan puhtaasti faktoista, jotka voi tarkistaa. Otapa nyt ihan itseäsi sivistääksesi selvää asiasta, ja tule sitten vaikka tänne kertomaan, että olit väärässä (joo vitsailen, ei kukaan tule täällä koskaan toteamaan, että anteeksi, olin ihan väärässä, ja nyt olen saanut oikeaa tietoa).
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 14:01"]
Mitä mä olen käsittänyt niin moni saa toimeentulotuen ja lapsilisän ja lapsikorotukset ja elatukset ja asumislisän ja tietenki sossun rahat vielä niiden lisäksi + ilmaset ruokakassit, eli ei kovin huonosti mene jos saa tuon kaiken ja vielä käy töissä eli vielä palkan noiden lisäksi!!!
[/quote]
Mikä toi sossun raha on jonka saa vielä toimeentulotuen lisäksi? Asumislisää saa tietääkseni vain opiskelijat.
Yh, joka saa ylimääräisenä vain lapsilisän yh-korotuksen
Ei ole olemassa mitään ylimääräistä "sossurahaa". Toimeentulotuen hakijoiden kaikki tulot, myös ne Kelan etuudet (mukaanlukien lapsilisä ja elatustuki), laitetaan laskelmaan sinne tulopuolelle. Palkkakin, mutta siitä on ns. etuoikeutettua tuloa 20 %, kuitenkin kork. 150 e/kk, joka jää työssäkäynnin kannustamiseksi huomioimatta tulona. Menopuolella ensin jätetään hakijoiden käyttöön se normi, joka riippuu perherakenteesta (montako aikuista, montako lasta). Menona hyväksytään sitten vuokra, vesi- ja sähkölaskut sekä terveydenhoitokulut, jos on esittää resepti ja ostokuitti. Ja työssäkäyville työmatkakulut julkisen liikenteen mukaan.
Siinä kaikki, ja jos tuossa syntyy vajausta, se maksetaan hakijalle. Pääsääntöisesti näin, jossain tapauksissa suoraan vuokranantajan tilille jos olisi syytä uskoa ettei se vuokra tule maksettua.
Ystävällisin terveisin sossu ;)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 15:17"]
[/quote]
Mikä on taas vikana, että ruvetaan heittämään tällaista "en usko" -juttua, kun kyseessä ei ole millään tavalla uskon asia, vaan kyse on ihan puhtaasti faktoista, jotka voi tarkistaa. Otapa nyt ihan itseäsi sivistääksesi selvää asiasta, ja tule sitten vaikka tänne kertomaan, että olit väärässä (joo vitsailen, ei kukaan tule täällä koskaan toteamaan, että anteeksi, olin ihan väärässä, ja nyt olen saanut oikeaa tietoa).
[/quote]
Kai tää provo lie tai äidinkieli ei oo suomi, ei kukaan noin pönttö voi olla ettei tajua saatua etuutta tuloksi, vai luulleeko et joulupukki maksaa lapsilisät. ? Ja tosiaan, google auttaisi jos osaisi sitä käyttää, toimii myös muilla kuin suomenkielellä.
Tunnen monta kokoomusnuorta jotka ovat yhtä sivistyneitä ja empaattisia kuin ap.