Miksi jotkut naiset rupsahtaa lasten saannin jälkeen?
En ymmärrä, kun jotkut sanovat, että ei ole muka aikaa enää laittautua ja pukeutua nätisti yms. Kyllä mä ainakin ehdin ja haluan. Mä en vissiin sitten ole superäiti, joka elää vain lapsilleen...
Kommentit (63)
Mulle kävi ihan päinvastoin. Ennen lasta oli aina kamala akne ja mikään kosmetiikka ei pysynyt niin rasvaisella iholla. Hiuksetkin rasvoittuivat muutamassa tunnissa, ei oikein ollut jaksamista näyttää nätiltä. Vaattet vähän niin ja näin, en jaksanut käydä kaupoilla.
Lapsen jälkeen hormonitasapaino muuttui ja finnejä ei raskauden jälkeen ole tullut. Iho pysyy kauniina ja hiusket myös, helppo laittaa. Imetys vei kilot ja pääsin kokoon 34-36. Yhden lapsen kanssa on vieläpä helppo lähteä shoppailemaan, lapselle pitää vaatteet ostaa kuitenkin niin samalla sitä katsoo vähän itellekin ;) Jokaisella on tilanne erilainen, ei voi yleistää. Useamman lapsen kanssa varmasti olisi kiireisempää.
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta puhutaanko täällä nyt fyysisestä rupsahtamisesta (naaman ja vartalon selvä vanheneminen ja roikkuminen) vaiko siitä, ettei viitsi laittautua (pukeutuminen, meikkaaminen, hiusten laitto). Ne kun ovat kaksi täysin eri asiaa.
Fyysiselle vanhenemiselle ja roikkumiselle ei voi ilman veitsen alle menemistä hirveästi tehdä. Toki voi jumpata ja käyttää kasvovoiteita, mutta löysä vatsanahka on löysä ja leuka valahtaa jos on valahtaakseen. Uni olisi tosi tärkeää, mutta kukapa pikkulapsen äiti sitä unta riittävästi saa, jos lapset on huonoja nukkujia.
Pukemattomuus ja meikkaamattomuus on taas aika lailla asennejuttu. Se, joka on aina meikannut ja laittanut itseään, tekee sen helpommin kotosalla ollessaankin, toisille se on eka juttu, joka jätetään kiireessä ja väsymyksessä pois. Jos äiti kuuluu niihin, jotka eivät kotona todellakaan viitsi laittautua, niin olisi kiva, jos joskus pääsisi vaikkapa tyttöjen kanssa ulos, jotta saisi laittautua. Näkisi sitten mieskin, että vielä se on ihan nätti.
Tän ketjun perusteella voisi kuvitella, että kaikilla rupsahtajilla on kamalan vaikeat olosuhteet, valvottavat lapset, huomioimaton ja kotitöitä tekemätön mies ja 24/7 kädet täynnä kaikkea muuta tärkeää, jonka vuoksi oma ulkonäkö on jäänyt sijalle sata. Sittenpä voisi kuvitella, että kaikilla kilttien ja hyvin nukkuvien, terveiden lasten äideillä olisi se ulkonäkökin kohdillaan, mutta ei se ihan niinkään taida mennä.
Kuka mitäkin asiaa pitää tärkeänä? Siitä se varmaan on kiinni.
Itselleni on aina ollut tärkeätä näyttää huolitelluta ja silloinkin, kun valvottavat tuplavauvani olivat viedä minusta viimeisetkin mehut, niin sain voimia siitä, että kävin päivittäin suihkussa, laiton nätit vaatteet, kampasin tukkani ja laitoin vähän meikkiä.
Ei se silti ollut minulta pois, jos joku toinen nautti siitä, että oli koko päivän pyjamassa... ihan sama minulle.