Millainen on vanhan koululuokkasi menestynein?
Eli mitä tuli luokkasi menestyneimmästä ihmisestä? Miksi pidät häntä menestyneenä?
Vai onko luokallasi useita, jotka ovat mielestäsi pärjänneet ”keskivertoa paremmin”? Olisitko arvannut tämän silloin nuorena vai yllätyitkö?
Entä onko ollut yllätyksiä toisin päin, joka josta odoteltiin suuria ei sitten lopulta oikein lunastanut odotuksia?
Kuinka kävi luokkasi suosituimpien?
Entä niiden syrjityimpien?
Kommentit (886)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menestynein olen ehkä minä. Väitöskirja tuli tehtyä ja nykyään olen 'eläkkeellä' pääomasijoittajana. Yksi tyttö luokalta pääsi kyllä playboyn keskiaukeamalle tussuaan esittelemään, jos sitä voi menestyksen mittarina pitää.
Oliko se portugalin playboy? Noita oikean playboyn suomiakkoja kun ei paljon ole. Kata kärkkäinen, linda lampenius, katariina souri tietääkseni ainoat.
Kata K ja Katariina S ovat sama henkilö.
Yhdestä luokan hiljaisimmasta tuli rakennustuotealan yrittäjä, tehtaan ja eri maissakin toimivan yritysryppään perustaja, liki 300 henkilön ja sukupiirinsä työllistäjä, monimiljonääri ja kauppaneuvos. Muutama vuosi sitten hän valitettavasti menehtyi sairaskohtaukseen.
Maalaiskunnista ei yleensä tule menestyjiä johtuen kasvatuksesta. Vanhemmat ei kannusta lapsia tippaakaan ja kasvattavat lapset niin, että on ok olla pienituloinen ja vähään tyytyväinen.
Yleensä vanhemmat ovat ns. suuria ikäluokkia, ovat kokeneet 90-luvun laman köyhyyden ha myös 70-luvun köyhyyden. Vanhemmillakaan ei monesti ole tietoa paremmasta vaan tyytyvät siihen mitä ovat.
Isommissa kaupungeissa pooli on paremmin jakautunutta, menestyjävanhempia on enemmän ja lapset ottavat vanhemmista mallia.
Patrian toimari.
Nuoleskelemalla edelleen vaikka kuinka monen firman hallituksessa.
Tangokuningas.
Meidän bändin treenikämpillä hengaili kauan sitten yksi tyttö, joka lauloi bändissä itsekin.
Hänestä tuli kansanedustaja.
Kirjoitettiin ylioppilaaksi pienen kunnan lukiosta Itä-Suomesta 1980-1990-lukujen vaihteessa. Meitä kirjoitti muistaakseni 13 henkilöä. Lukio lopetti pian sen.jälkeen tai se yhdistettiin toiseen lukioon. En tiedä , että kuka on menestynein.
Yhdestä tuli erikoislääkäri erääseen keskussairaalaan. Tekee keikkaa myös yksityisellä puolella. Harrastaa luksusautoja ja -matkailua sekä kaikenlaista extremeä. Nettikirjoittelu hänestä ikävää. Kahdesta tuli diplomi-insinöörejä (toinen tuntuu olevan vastuullisissa tehtävissä julkisella ja toinen yksityisellä puolella. Kahdesta tuli aineenopettajia yläasteelle ja lukioon. Kahdesta tuli luokanopettaja. Yksi lähti lukemaan kemiaa ja hyvissä hommissa jossain . lääke-/sairaalateollisuudessa. Kahdesta tuli ekonomi, toinen julkisen puolen johtotehtävissä ja toinen yksityisen. Loput ovat merkonomeja (kauppa ja tilitoimisto) sekä sairaanhoitaja.
Aika pitkälle kouluttunut vuosiluokka ollaan. Lukioaikana oltiin rauhallinen ja sopuisa luokka.
Tarkoitit siis Hesaa?
Sama kylä kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitettiin ylioppilaaksi pienen kunnan lukiosta Itä-Suomesta 1980-1990-lukujen vaihteessa. Meitä kirjoitti muistaakseni 13 henkilöä. Lukio lopetti pian sen.jälkeen tai se yhdistettiin toiseen lukioon. En tiedä , että kuka on menestynein.
Yhdestä tuli erikoislääkäri erääseen keskussairaalaan. Tekee keikkaa myös yksityisellä puolella. Harrastaa luksusautoja ja -matkailua sekä kaikenlaista extremeä. Nettikirjoittelu hänestä ikävää. Kahdesta tuli diplomi-insinöörejä (toinen tuntuu olevan vastuullisissa tehtävissä julkisella ja toinen yksityisellä puolella. Kahdesta tuli aineenopettajia yläasteelle ja lukioon. Kahdesta tuli luokanopettaja. Yksi lähti lukemaan kemiaa ja hyvissä hommissa jossain . lääke-/sairaalateollisuudessa. Kahdesta tuli ekonomi, toinen julkisen puolen johtotehtävissä ja toinen yksityisen. Loput ovat merkonomeja (kauppa ja tilitoimisto) sekä sairaanhoitaja.
Aika pitkälle kouluttunut vuosiluokka ollaan. Lukioaikana oltiin rauhallinen ja sopuisa luokka.
Vasta oli luokkakokous, joten siksi näin tarkat tiedot. Menestyneisyyteen en osaa ottaa kantaa. Välttämättä se ei ole menestynein, joka sosiaalisen median kautta siltä vaikuttaa. Edelleen ollaan aika vaatimattomia ja nöyriä ihmisiä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oma koululuokka yläasteelta on niin maalaista kuin vain voi olla. Itse olen varmaan se menestynein, diplomi-insinööri. Muutamia amk-inssejä on joukossa myös. Muuten on kaikenlaista lähihoitajaa, parturi-kampaajaa, kotiäitejäkin ja yksi sairaanhoitaja. Pikkukylissä on yleensä älyllisten lahjojen pooli aika heikkoa eikä sieltä kovin paljoa menestyjiä tule.
Äläs viitsi. Minä kävin pienen paikkakunnan lukion, sivukyliltä tuli näitä todellisia maalaistyyppejä, pienviljelijöitten ja maatyöläisten kakruja. Se, mistä ei olis ikinä uskonut, on nykyään professori. Kaksi tulevaa tuomaria oli luokallani. Yksi ylemmällä luokalla ollut on nykyään joku lääketieteen erikoisasiantuntija, ollut monestikin telkkarissa haastateltavana. Yhdellä on iso firma pääkaupungissa. Silloinen paras luokkakaverini opettaa yliopistossa. Itse asiassa aika moni lähti akateemisiin ammatteihin. Oppilasmatrikkelien mukaan ainakin. Kaikkien varsinaisesta elämänkulusta ei tietenkään voi tietää.
Sitten on meitä, joita ei opiskelu kauheasti innostanut. Mutta tietääkseni mitään tyhjäntoimittajia ei tullut kenestäkään.
En tiedä yhtäkään lukiomme oppilasta, josta olisi tullut joku taiteilija. Yksi harmonikkavirtuoosi on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Luokkani parhaista, joista piti tulla jotain suurta, tuli tavallisia duunareita. Yks on nykyään muurari, toinen ajelee taksia. Yhdestä tuli suutari. Open lellikkityttö on nykyään yksinhuoltaja ja työskentelee autokauppiaana. Muutamasta kasin oppilaasta tulikin sitten jotain. Yks on lääkäri ja toinen armeijassa vääpeli.
"Meidän piti muuttaa maailma
Meistä tuli muurareita
Taksikuskeja, suutareita
Yksinhuoltajaäitejä, autokauppiaita
Meistä tuli lääkäreitä
Virkamiehiä, vääpeleitä
Ja tänään voidaan hetki olla kuninkaita"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ylä aste luokalta , meitä oli 16, on 6 jo kuollu. 4 huumeisiin. Luulen että olen itse menestynein. Olen hesburgerissa töissä. Olen ainut jolla töitä on. Koulumme oli aika moinen ghetto. Sieltä valmistuttiin sossuluukulle.
Huh, onko iso kaupunki vai joku pienempi?
Herwood city
Hervanta?
Ehkä luokan fiksuimmasta ja älykkäimmästä ja tosi mukavasta tytöstä tuli lääkäri, kuten vanhempansakin. Kaikki omat kaverini ovat pärjänneet hyvin ja saaneet hyvän koulutuksen ja työn. Suurin osa on saanut pari lasta.
Yhden pojan kuulin hirttäneen itsensä viime vuonna.
Koulun suosituista jakorasioista jotka ryyppäs joka vkl ja vittuili muille tuli melko menestyneitä työelämässä. Itse olin ujo ja hyväkäytöksinen mutta liian epävarma itsestäni joten minusta ei tullut mitään sen kummempaa..ilkeät näyttäisivät menestyvän työelämässä kun osaavat talloa muiden yli ilman huonoa itsetuntoa. Itse en vaan osaa olla sellainen. Mutta...ainakin minulla on maailman paras mies jolle olen kaikki kaikessa ja se riittää <3
Mulla on ollut niin monta koululuokkaa, että vaikea sanoa mitään. Mutta ehkä se lukio on sitten se, minkä voi katsoa tässä mainittavaksi. Kaikki mun luokkalaiset on kyllä ihan pärjänneet, mutta kuka nyt olisi menestynein, en tiedä. Yksi asuu ulkomailla ja tekee kuulemma hyvää bisnestä, ihan laillisella puolella siis. Jotain ohjelmatoimistohommaa. Oli hyvin vilkas ja innostava kaveri jo koulussa, uskon että osaa ideoida asioita. Tunnen siskonsa, siitä tiedän.
Yksi haki ja pääsi Sibelius Akatemiaan. En tiedä yhtään miten meni jatkossa.
Tavallisia tallaajia tuli suurinpiirtein kaikista. Koska noista kouluajoista on jo aikaa, aletaan lähestyä eläkeikää tässä jokainen, joten se uran tekeminen on jo takanapäin. Pari on kuollut, toinen joutui murhan kohteeksi, se kuohutti mieltä kyllä valtavasti silloin kun sen kuulin.
Olin just luokkakokouksessa, joten aika tuoreita tietoja.
Mikä on menestyksen määritelmä? Hienoin titteli, eniten rahaa?
Akateemisesti menestyneimmät luokaltani ovat professoreja, eri aloilta. Näitä kaksi. Sitten on paljonkin akateemisesti koulutettuja, jotka ei nyt varsinaisesti yllättäneet ketään, matikanopettaja ja lääkäri tiesivät uransa jo yläkouluikäisnä ja olivat niitä hyvin pärjääviä. Oli kauppatieteilijää, DI:tä yms. Hienoinen yllätys oli se, että luokan priimustyttö oli "vain" sairaanhoitaja, teho-osastolla. Mutta hyvin näytti työssään viihtyvän ja elämäänsä tyytyväiseltä.
Yksi on julkisuudessakin mainittu taitelija, oman alansa huippuja mutta ei mikään pintaliitojulkkis.
Laskisin kyllä menestykseksi senkin, että yksi "ehdot joka kesänä"-ihminen on nyt ison liikkeen myyntipäällikkönä. Toinen koulunkäyntiavustajana ja rakastaa työtään. Kuulemma helppo samaistua ja olla tukena niille, joille opiskelu ei ole helppoa. Paljon löytyi perusduunaria: metallimiestä, LVI-asentajaa, myyjää ja taksiyrittäjää.
Kaksi on kuollut, toinen onnetoomuudessa ja toinen viinaan. Yksi vankilassa. Se ei yllättänyt ketään.
Parhaalta tuntui se, että moni oli aidosti tyytyväinen elämäänsä. Niin sekin, jonka työura on kaikkea muuta kuin hohdokas, mutta on ihana perhe joka on kaikki kaikessa ja nämä samat rakkaat tyypit ympärillä edelleen, viitaten meidän luokkaan.
No ainakaan yhdestäkään samaan aikaan yläasteella olleesta ei ole tullut minkääntasoista julkkista. Ei ole huippu-urheilijoita, ei poliitikkoja, ei taiteilijoita eikä edes perzeinstabb-tyyppejä joista puhuttaisiin mediassa. Lisäksi tässä koronakeväänä etsiskelin ajankulukseni entisiä luokkakavereita somesta, mutta eipä kyllä kenestäkään mitään mainittavaa löytynyt. Normi-insinöörejä ja pikkupomoja näkyi pari olevan suht nimekkäissä firmoissa eli siinä se menestys.
Toisaalta ei ihme, ei ysärin alkupuolella just laman kolkutellessa/alkaessa paljon uraopastusta ollutkaan jaossa vaan enempi asenne oli että kunhan vaan saa töitä ja mahd pian, ihan sama mitä.
Samasta ikäluokasta (-76) ei muutenkaan ole pahemmin porukkaa vallankahvassa vaikka muutamaa vuotta vanhempia ja nuorempia onkin ihan reilusti.
Millä tavalla menestynein? Onko hän se, jolla on ollut vakituinen työpaikka valitsemassaan ammatissa ja onnelllinen perhe-elämä vai hän, joka on oman valintansa mukaisesti saanut elää kuin sika pellossa ryypäten ja rellestäen? Vai olisiko sittenkin se korkeimmin koulutettu hyväpalkkainen, vaikka hänellä on elämässään tökkinyt monella tavalla.
Ja kukako syrjäytetyistä parhaiten menestynyt? Epäilemättä loppujen lopuksi eräitten mutkien jälkeen minä.
Lukio pk-seudulla. Parhaiten menestynyt on varmaan yksi, joka ison pörssiyhtiön johtoryhmässä. Muuten on maa- ja muuta johtajaa pörssiyhtiöissä, mainostoimiston tj:tä, moni on tutkijana, yksi lääketieteen tutkijaprofessorina ulkomailla, projektipäällikköä, hotellinjohtajaa, it-yrittäjää jne jne. Aika moni meni korkeakouluun lukiosta aikoinaan. Mielestäni suht tavanomaista settiä.
Onhan se hu ora-alalla aikamoinen meriitti päästä seiskaan. Siihen ei ihan jokainen pikku prostituutti yllä.
Ja voihan se olla että kaikki ne muut ex luokkalaiset ovat tuilla lorvijoita, narkkareita, juoppoja, 10 euron pirihuoria, eriväristen kakaroitten yh äippiä jne.