Auttaako oikeasti ihoon, jos juo kaksi litraa vettä päivässä?
Olen 30 v ja yhtäkkiä kasvojeni ihoni on plörähtänyt. Se ei ole enää kimmoisa vaan siihen koskiessa ilmeentyy ryppyjä, kuin vanhalla naisella. Iho on oudon tuntuinen ja näköinen. Se ei ole enää silkkinen ja sileä. Nauraessani silmien ympärillä on pitkät juomut.
Auttaisiko vedenjuonti? Olen normaalipainoinen. Juon vähän vettä vain, ehkä puoli litraa päivässä. Auttaisiko, jos joisin kaksi litraa vettä päivässä?
Minulla on muutenkin kuiva ja halkeileva iho, käsissä ja jalkapohjissa. Kasvojenkin iho on kuiva.
Kommentit (9)
Minulla nuo samat jutut tulivat 38 vuotiaana. Osta omega-rasvahappoja kapseleina ja juo 1,5-2L vettä päivässä, käy kosmetologilla timanttihionnassa n. 2 kertaa vuodessa ja hoida ihoasi laadukkailla tuotteilla. Näin sanin mielestäni tuon hidastumaan, mutta nuorentunut kyllä en ;)
N42 ja nyt näytän montaa ikäistäni nuoremmalta
Ei auta, tämä on ihan kokein todistettu. Vedenjuonti ei kokeissa lisännyt yhtään ihon kosteuspitoisuutta.
Tosiaan rasvan runsaampi syöminen ja mahdollisesti pieni muutaman kilon pyöristyminen voivat kyllä auttaa jonkin verran ongelmaan, samoin rasvaus hyvillä voiteilla.
Ei. Joskus jossain tv-dokkarissa tätä tutkittiinkin identtisillä kaksosilla (toinen joi paljon vettä, toinen vain tarpeen), ei mitään eroa loppujen lopuksi.
Mulla ei ainakaan muuten auta mutta jos juon paljon vettä se pöhöttää ja tietty silloin pienet rypyt silottuu:)
Normaalisti juon 1 lasin vettä päivässä, 3 mukia kahvia ja 1,5 dl piimää ruuan kanssa - sinä kaikki.
Mullakin on iho alkanut kuivumaan vaikka on rasvainen ihotyyppi, ikää 34. Itse olen huomannut että nykyisin näkyy ihossa tosi nopeasti ja entistä voimakkaammin jos syön ja juon huonosti, esim. en juo riittävästi ja syön liian vähän kasviksia ja liikaa suolaa. Olen siirtynyt myös hellävaraisempiin pesuaineisiin ja talvella rasvaisempiin ihovoiteisiin.
Nesteen juonti tosiaan kai lisää ihon kosteutta, mutta käsittääkseni (korjatkaa jos olen väärässä) jos juo liian vähän nestettä niin keho usein pitää siitä kynsin hampain kiinni ja tulee turvotusta + liian vähän nesteitä kai hidastuttaa aineenvaihduntaa mikä varmaan näkyy ihossakin?
Hyvän rasvan syönti varmaan vaikuttaa enemmän ryppyihin, eli kannattaa lisätä rasvaisen kalan syöntiä ja pähkinöitä ruokavalioon.
Runsas vedenjuonti tosin auttaa siinä mielessä ihon kuntoon, siis niin, että aineenvaihdunta paranee ja vesi puhdistaa soluista kuona-aineita. Eli ainakin omalla epäpuhtauksiin taipuvaisella iholla (tulee todella helposti finnejä ja mustapäitä) veden juonti todella auttaa, pitkällä aikavälillä tietysti.
Vettä pitää juoda riittävästi, vaikutti ihoon tai ei. Sanoisin että liika vesi ei kosteuta, mutta tietty määrä tarvitaan, jottta ei kuivu.
Rasvoja riittävästi (jos hankalaa, kalanmaksatabut on hyviä).
Pesu miedoilla aineilla (esim. ihan Natusan vauvanpesuneste).
Riittävä rasvaus (eli pesun jälkeen) sinulle sopivalla voiteella.
En osaa sanoa, itse olen viiskymppinen, omistan hyvän rypyttömän ihon, olen aina juonut hyvin vähän, lasillisen vettä päivässä, ehkä lasillisen mehua ja kahvia kyllä, lisäksi poltan. Ja syönkin paljon rasvaista kuten juustoja ja kaikki paistamiset tehdään meillä voissa tai öljyssä ja suklaa maistuu! Ei kyllä ollut nuorenakaan finnejä.
Uskon kyllä vahvasti perintötekijöihin en niinkään veden voimaan. Äitini joka on tosi vanha on hyvin sileä ja kaunis kasvoiltaan.
Mitä itse olen seurannut ystäviäni jiotka juovat litrakaupalla vettä, ovat kyllä selvästi rupsahtaneempia kuin minä, mistä sitten johtuukaan.
Ei auta. Syö rasvaa se auttaa. Voita, oliiviöljyä ja kookosrasvaa/öljyä.