Pesuaineen haju pois vauvanvaatteista?
Saimme vauvanvaatteet tuttavalta takaisin ja ne onkin pesty jollakin pistävänhajuisella pesuaineella/huuhteluaineella. Olen liottanut jo kaksi kertaa etikassa ja pessyt 60 asteessa, ovat nyt kuivumassa ulkona, mutta haisevat puolikuivina edelleen. Trikoovaatteita siis ovat.
Saako tuota hajua mitenkään pois, vai joudunko heittämään kaikki vaatteet roskiin ja ostamaan uudet? Harmittaa hitosti, kun ovat tosi hyväkuntoisia ja kaikki Popin tai Johan vaatteita. Ja tuo haju on niin tymäkkä, että laukaisee astmakohtauksen ja migreenin. :-(
Kommentit (24)
Ihan ohimennen päätit sitten vielä lisätä, että kyse on Popin ja Johan vaatteista, eikä mistään H&M vaatteista. Olet sinä parempi ihminen suhteessa tuttavaasi astmoinesi ja migreinesi.
Se haju ei lähde nenästäsi ikinä, mutta vaatteista kyllä.
Kiitos neuvosta, kokeillaan vielä soodalla. Montakohan pesua se sitten vaatii?
Itse en ole allerginen tai mitään, mutta mä en vaan kertakaikkiaan ymmärrä miksi pesuaineisiin pitää lisätä hajusteita.
Hajusteeton nestemäinen pesuaine on kaikkein paras, ei mitään zeoliittitahroja tai hajuja, muuta kuin puhtaan pyykin tuoksu.
Ei sitä voi etukäteen sanoa. Jos pesee yhden haisevan vaatteen muun pyykin joukossa, haju lähtee nopeammin (se tietenkin myös tarttuu vähän muuhun pyykkiin), mutta kun kaikki vaatteet haisevat, koko pyykkikoneellinen on myös täynnä sitä hajua.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:00"]
Ihan ohimennen päätit sitten vielä lisätä, että kyse on Popin ja Johan vaatteista, eikä mistään H&M vaatteista. Olet sinä parempi ihminen suhteessa tuttavaasi astmoinesi ja migreinesi.
Se haju ei lähde nenästäsi ikinä, mutta vaatteista kyllä.
[/quote]
No kuule heitin kasasta jo kaikki kulahtaneet henkkamaukan ja lindexin halpisvaatteet pois. Niitten menetys ei kamalasti kirpaissut. Nuo popin ja johan vaatteet ovat yli 20e kappale, joten v*tuttaahan tuo rahan roskiin heittäminen vain sen vuoksi, että joku idiootti haluaa kylpeä pesuaineissa. Vastaavan vaatemäärän hankkiminen uutena ilman pesuaineen hajua maksaisi yli 500e.
Mikä se sun ongelma nyt sitten olikaan? Sua harmittaa, jos jollakin on varaa ostaa muutakin kuin kertakäyttövaatteita? Mun mielestä on vaan järkevämpää maksaa paremmasta laadusta, rasittaahan se ympäristöäkin vähemmän kun vaate kestää useamman lapsen päällä. Eikä nuo 60cm ja sen alle olevat edes kulu käytössä.
Ihmeellistä asennevammaa tällä palstalla. Mut ehkä sulla on huono päivä?
Toi on kyllä niin totta, että vaatteista haju lähtee nopemmin, kuin sieltä ap. korvien välistä.
Täältäkin ääni tuolle yhden vaatteen kerrallaan pesemiselle. Eli yksi tai kaksi haisevaa vaatetta sellaisen pyykin joukkoon mikä ei haise.
Nythän kun peset koko haisevan satsin kerralla, se hajustaa pesuveden ja haju tarttuu vaatteisiin uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:10"]
Toi on kyllä niin totta, että vaatteista haju lähtee nopemmin, kuin sieltä ap. korvien välistä.
[/quote]
Ai sulle #3 otti hermoon ap:n vastaus? :-DDDD Olen satavarma, että sulla on pesuaineena joku nestemäinen Ariel ja huuhteluaine eri joka ikiselle päivälle.
Jos niitä vaatteita on paljon niin kestää ehkä kauan pestä vaate kerrallaan muun pyykin seassa. Se on kyllä totta, että kun peset ne yhdessä niin se pesuvesi haisee ja sitten se taas haisee koko pyykki. Oletko koittanut tuulettaa niitä vaatteita. Laitat ulos tuulettumaan muutamaksi päiväksi ja jos edelleen haisevat niin vähän kerrassaan sinne muun pyykin sekaan. Ne kannattasi ehkä myös liottaa ennen pesua ja liotusvesi pois.
Harmi :(. Kannattaa jatkossa muistaa sopia vaatteita lainaillessa, että käytetään hajusteettomia aineita, jos itse olet kovin herkkä hajuille. Vauvaa tulee vielä pidettyä niin paljon omien kasvojen lähellä. Itselläni nyt 4v ja enää ei niin paljoa haittaa, jos jotkut hänen vaatteistaan tuoksuvat, kun ei ole niin paljoa "iholla" eivätkä ne parin metrin päästä tuoksu.
Pesu väljässä vedessä (ei siis konetta ihan täyteen ja ohjelmaksi hienopesu, joka käyttää enemmän vettä), ja tuuletus. Ei siihen oikein muuta konstia ole.
En ymmärrä minäkään, mitä lisäarvoa hyväkuntoisten vaatteiden merkit antaa keskustelulle. Mutta pääsitpä ainakin piikittelemään.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:20"]
Jos niitä vaatteita on paljon niin kestää ehkä kauan pestä vaate kerrallaan muun pyykin seassa. Se on kyllä totta, että kun peset ne yhdessä niin se pesuvesi haisee ja sitten se taas haisee koko pyykki. Oletko koittanut tuulettaa niitä vaatteita. Laitat ulos tuulettumaan muutamaksi päiväksi ja jos edelleen haisevat niin vähän kerrassaan sinne muun pyykin sekaan. Ne kannattasi ehkä myös liottaa ennen pesua ja liotusvesi pois.
[/quote]
Ovat ulkona tälläkin hetkellä. Kokeilin aiemmin heittää yhden potkarin pyyhepyykin joukkoon, ja koko helkutin koneellinen haisi tuolle pesuaineelle. Koneeseen menee 8kg pyykkiä, joten aika sitkeä on tuo hajuste. Ihan kuin ne olis liotettu 100% nestemäisessä pesuaineessa. Pyyhkeistä haju lähti etikassa liottamalla, mutta vauvanvaatteista ei.
Ehkä mä jo luovutan ja heitän nuo roskiin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:23"]
En ymmärrä minäkään, mitä lisäarvoa hyväkuntoisten vaatteiden merkit antaa keskustelulle. Mutta pääsitpä ainakin piikittelemään.
[/quote]
No kyllä mä ainakin arvostan enemmän kestäviä vaatteita kuin semmoisia, jotka menevät nopeammin huonoksi. Itse en ole ostanut Popista uutena kuin sukkia, mutta meille on tullut joitain Popin vaatteita, ja kyllä ne näyttävät kestävän käyttöä paljon paremmin kuin monet halvemmat merkit.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:10"]
[/quote]
Ai sulle #3 otti hermoon ap:n vastaus? :-DDDD Olen satavarma, että sulla on pesuaineena joku nestemäinen Ariel ja huuhteluaine eri joka ikiselle päivälle.
[/quote]
Mitä sinä oikein selität?!
ps. käytän pesupähkinöitä
[/quote]
No jo on... :-D Tämä tyyppi ei sitten anna periksi.
Ymmärtäähän tuon harmituksen, jos kallis vaate menee pilalle. On vähän eri ostaa Lindexiltä noita "ota 3, maksa 2"-riepuja, jotka venähtävät/kutistuvat jo ekassa pesussa mikä mihinkin suuntaan, vs. parempilaatuinen "merkkivaate" joka kestää pesussa ja jopa kuivausrummussa noita halpiksia paremmin.
Mutta ehkä teillä lapset kääritään säkkikankaaseen ja siellä kantoliinan kätköissä ei mikään rääsy näytä paremmalta eikä pahemmalta. LOL!
"Mitä sinä oikein selität?!
ps. käytän pesupähkinöitä"
On aika epäloogista ilkkua hajusteellisten pesuaineiden hajusta valittavaa ja pestä itse (muka) pesupähkinöillä... vähän parempi provoyritys seuraavalla kerralla, jooko? Voit nyt poistua tästä ketjusta kiusaamaan muita.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:33"]
"Mitä sinä oikein selität?!
ps. käytän pesupähkinöitä"
On aika epäloogista ilkkua hajusteellisten pesuaineiden hajusta valittavaa ja pestä itse (muka) pesupähkinöillä... vähän parempi provoyritys seuraavalla kerralla, jooko? Voit nyt poistua tästä ketjusta kiusaamaan muita.
[/quote]
En mäkään oikein usko, että henkilö, joka käyttää pesupähkinöitä, ei ymmärtäisi, miten pahalta hajustepesuaineet haisevat ja miten sitkeässä haju on...
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:25"]
[/quote]
No kyllä mä ainakin arvostan enemmän kestäviä vaatteita kuin semmoisia, jotka menevät nopeammin huonoksi. Itse en ole ostanut Popista uutena kuin sukkia, mutta meille on tullut joitain Popin vaatteita, ja kyllä ne näyttävät kestävän käyttöä paljon paremmin kuin monet halvemmat merkit.
[/quote]
Just näin! :-) Eikä nuo Popin ja Johan vaatteet edes ole sieltä kalleimmasta päästä, ihan saman hintaisia Tutan vaatteisiin verrattuna ainakin täällä. Mutta nuo Tutan vaatteet ovat tosi leveitä, ja meidän pikkukeskosille Pop ja Joha menevät paremmin.
.ap
Kyllä se haju lähtee, kun peset monta kertaa. Voit lisätä pyykin joukkoon soodaa ja huuhteluaineeksi etikkaa.