Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voihan nominaalimuoto

Vierailija
06.06.2013 |

Huomenna suomen kielen pääsykoe ja verbien nominaalimuodot eivä vain suostu menemään kaaliin. Partisiipit tajuan, mutta infinitiivit tökkivät... Ja voisiko joku kielinero kertoa kuinka imperatiivin perfekti muodostetaan, oppikirja kuvaa sitä lähes täysin teoreettiseksi eikä sitten muuta. Viime vuonna sitä silti kysyttiin peräti kahdesti lähtötasokokeessa kun hain sivuaineilemaan -.- nyt olisi siis tarkoitus vaihtaa pääainetta. Myös vertaistukea saa tarjota.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedän että on vähän myöhäistä päntätä, siksi avasinkin myös viinipullon :D

Vierailija
2/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että tuo ulkoluku auttaa sinua. Mihin kaupunkiin haet ap?

Opiskelen suomen kieltä Helsingissä enkä ole koskaan edes törmännyt imperatiivin perfektiin sellaisena, joka olisi jotenkin tärkeä tietää.

Suomen kielen lukeminen on muuten ihan erilaista kuin tuollaisten kielen kuvaamisen yksityiskohtien tankkaamista..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon hän avannut viinipullon.

Vierailija
4/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tulkinta imperatiivin perfektistä on se, että voidaan kyllä teoriassa kertoa, kuinka se muodostetaan, mutta sitä ei todellisessa kielenkäytössä esiinny. Oletan, että kyse on olkoon sanottu -tyyppisistä rakenteista, joita esiintyy lähinnä raamatussa tai hartauskirjallisuudessa.

3

Vierailija
5/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuota rakennetta kuulee puheessakin: "Olkoon vaan tehnyt, minä en silti..." Tuollaisessa vähän jäkättävässä tyylissä.

Vierailija
6/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereelle, pääsykokeesta ei ole kokemusta mutta kolmesta lähtöatasokokeesta on ja niissä on todellakin kyselty hyvinkin triviaaleja juttuja, kuten tuota imperatiivin perfektiä johon en ole missään muuten törmännyt. Enkä oleta itse opiskelun olevankaan mitään nippelitiedon pyörittelyä tai lukion äikän kaltaista, vanhat pääsykokeet ja lähtotasokokeet vain ovat antaneet sellaisen kuvan että sisään ei pääse jos sitä nippelitietoa ei edes vähän tankkaa. Olisiko antaa mitään oikeasti hyödyllistä vinkkiä? En usko että tuota imperatiivin perfektiä kysellään, olisi vain ollut mielenkiintoista tietää kuinka se muodostetaan :)  ap

Vierailija
7/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=1526

Olla-verbi kolmannen persoonan imperatiivissa, pääverbi toisessa partisiipissa: olkoon tehnyt. Ja passiivissa: oltakoon tehty.

Vierailija
8/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan tökerö, kun kysyn, haetko varmasti oikeaan paikkaan opiskelemaan? Jos olisit kielellisesti lahjakas, eivät ongelmasi olisi tuota tasoa. Jo kielitaju kertoo tuollaiset muoto-asiat.

Vierailija
9/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kolme valmista esimerkkiä kerro, miten se muodostetaan, niin olen ihan samaa mieltä kuin 9.

Vierailija
10/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infinitiivit:

A-inf. laulaA, mennÄ, sanoA

E-inf. iness. laulaEssa

E-inf. instr. laulEen

MA-inf. iness. laulaMAssa.

MINEN-inf. (??) Ei ole sinne meneMINEN.

Vierailija
11/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infinitiivit:

E-inf. iness. laulaEssa

E-inf. instr. laulEen

Vierailija
12/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infinitiivit:

E-inf. iness. laulaEssa

E-inf. instr. laulEen

Vierailija
13/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infinitiivit:

E-inf. iness. laulaEssa

E-inf. instr. laulEen

Vierailija
14/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman tyhmänpuoleisia tässä kai ollaan kun kielitajuni ei ohjaa minua aina oikeaan lopputulokseen, yrittää kai silti saa? 9 saa olla niin tökerö kuin haluaa, valintakoemenestykseni on ollut surkeaa ja tiedän sen itsekin :) koitan nyt vielä kerran ja vaihdan suunnitelmaa jos ei tärppää. Imperatiivin ja infinitiivien esittelystä kiitän. Ryömin nyt takaisin kolooni päntäämään yksityiskohtia ja juomaan viiniä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän