Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 9- ja 6-vuotiaan laittaa keskenään linja-autoon

Vierailija
06.06.2013 |

Vai onko tälle joku este? Matka 200 km.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ja kysy sieltä liikennöijältä. Jos 9v. on fiksu, osaa käyttää puhelinta, osaa puhua vieraillekin ja 6v. ei ole mikään riehuja, niin voisin laittaakin heidät kahdestaan. Tietenkin niin, että joku tulee vastaan. Mikäs siinä mennessä.

Vierailija
2/20 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 21:56"]

Soita ja kysy sieltä liikennöijältä. Jos 9v. on fiksu, osaa käyttää puhelinta, osaa puhua vieraillekin ja 6v. ei ole mikään riehuja, niin voisin laittaakin heidät kahdestaan. Tietenkin niin, että joku tulee vastaan. Mikäs siinä mennessä.

[/quote]

Näin minustakin. Ja lisäksi kuskia pyydetään vilkaisemaan sen verran, etteivät jää kesken matkaa pois kyydistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen luulet ottavan vastuun siitä, että lapset ei kesken matkan päätä jäädä pois? Kuskilla voi olla oma lyhyt taukonsa, jonka aikana hän käväisee kahvilla tms. eikä ota siksi ajaksi lapsia mukaansa. Tai otaa matkahuollosta tavaraa ja poistuu bussista, ei silloin voi lapsia vahtia.

Vierailija
4/20 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä matkustin 10v halki Suomen reilu 300 km. Bussi lähti kotoa joskus 8 aamulla ja oli perillä kolmen maissa iltapäivällä. En ikimaailmassa olisi omiani laittanut, mutta olin oikeasti sellainen, että tein aina mitä käskettiin. Mutta hätääntyä voi. Itse tosin oksensin matkalla, mutta en sotkenut mitään kun siihen oli varauduttu pussoen kera.  Noissa nykybusseissa on ongelma, että kuski voi vaihtua parikiin kertaa pitkän matkan aikana. Eikä nykyään kuskit suostu ottamaan lapsia enää huolehdittavakseen; ennen suostuivat katsomaan, ettei lähde kesken matkan pois ja varmistamaan, että perillä ollaan vastassa. 

Vierailija
5/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi kuusivuotiasta. enkä kyllä 9-vuotiastakaan yksin. Et voi tietää millaisia ihmisiä bussissa on, ja vaikka haluaisit ajatella että kaikki sujuu hyvin, joidenkin lapsien kohdalle niitä ikäviä juttuja sattuu. Jos et pääse mukaan, älä laita lapsiakaan.

Vierailija
6/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin laittaa saman ikäiset lapseni tuollaiselle matkalle. Ohjeistaisin hyvin, molemmille puhelimet ja puhelinyhteys lapsiin - matka menisi varmasti ihan hyvin.

Vierailija
7/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 21:48"]

Vai onko tälle joku este? Matka 200 km.

[/quote]

Jos ei ole vaihtoa ja vastassa on joku niin tietenkin voi.

Vierailija
8/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 00:02"]

En laittaisi kuusivuotiasta. enkä kyllä 9-vuotiastakaan yksin. Et voi tietää millaisia ihmisiä bussissa on, ja vaikka haluaisit ajatella että kaikki sujuu hyvin, joidenkin lapsien kohdalle niitä ikäviä juttuja sattuu. Jos et pääse mukaan, älä laita lapsiakaan.

[/quote]

Ikävä tilanne lastesi kannalta tuo kyvyttömyytesi kasvattaa.... :(

Vierailija
9/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut monta kertaa, hyvin on mennyt. Kaikki lapset ovat tietenkin erilaisia, mutta omat 9-vuotiaani ovat kyllä hyvin ymmärtäneet kun olen heille selittänyt, että vasta päätepysäkillä jäädään pois kun mummi on vastassa.

Lisäksi kuskit ovat aina olleet aivan ihania ja auttavaisia. Lapset ovat yleensä istuneet siinä kuljettajan takana ja aina kuski on sanonut että hän kyllä katsoo että nousevat vasta oikeassa paikassa pois vaikka en ole edes pyytänyt, kuski on vaan kuullut kun olen asian vielä kerrannut lasten kanssa. Puhelin on tietenkin must sekä se, että bussista ei kertakaikkiaan nousta pois vaikka olisi joku pidempi pysähdys. Käytämme kylläkin vain nopeimpia yhteyksiä näissä, joten pysähdyksiä on ylipäänsä vähän eikä mitään kahvitaukoja ollenkaan. Myös junalla ovat menneet suunnilleen tuon ikäisinä.

Vierailija
10/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi hyvin laittaa! Busseissa on selkeät käytännöt ja useilla linjoilla voi valita auton, jossa on vieläkin ns bussiemäntä. Pitää huolta, juttelee välillä. 

Lapset saavat ns. matkapassin, johon kirjoitetaan meno-ja tulopään vastuuaikuisten tiedot, ja soitetaan, jos jotain yllättävää sattuu. Lapset myös luovutetaan määränpäässä vain passiin merkityllä aikuiselle. Omani ovat matkustaneet HKI-TRE väliä mummolaan näin aika lailla.Eikä ongelmia ole ollut. Yhden kerran mielenosoitus oli katkaissut tien eduskuntatalon kohdalta. Silloin bussiemäntä soitti minulle hyvissä ajoin ja kertoi, että lapset voi hakea oopperan kohdalta jos ei halua odotella kovin pitkään bussissa. Pyöräilin sitten päättäriltä sinne vastaan ja olin siellä reilusti ennen bussia. 

Vierailija
11/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi! Linja-autossahan on suht turvallistakin. Ite oon matkustanut 9-vuotiaana junalla 7-vuotiaaan siskon kanssa, eikä ollut silloin edes puhelimia meillä.

Vierailija
12/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riehujia ja levottomia yksin mutta jos luottaa lapsensa että osaa olla. Kännykkä mukaan ja tietysti etupenkkiin ja kuskille kertoa että missä jäävät pois ja vastassa tietenkin oltava.

Vierailija
13/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko varmoja bussikuskeihin voi aina luottaa? muistatte varmaan Clevelandin siepatut tytöt, se sieppaaja oli lasten koulun bussikuski. myös kun joku jo sanoi, bussikuskilla voi olla lyhyt vessatauko, eikä hän voi lapsia vahtia vaikka haluaisi, ja se ei myöskään kuulu hänen työhön. ja pari kuukautta sitten 8 vuotias tyttö siepattiin Suomessa, onneksi hän pääsi pakenemaan, en luule että voi näin pienejä lapsia päästä yksin. 9 vuotias ei ole mikään lastenvahti vaan pieni lapsi, joka ei suojele aikuisen väkivallalta itseään eikä pientä sisarustaan, ja joka voi myös saikähtää jotain, voi itkeä, voi uskoa jotain setää tai tätiä ja lähteä mukaan jos sille sanoo että ``äiti joutui onnettomuuteen`` sitä ei heti pieni lapsi tajua soittamaan vaikka on puhelin, sitten se setä voi vielä olla joku perheen tuttu joka tietää matkasta. ei koskaan tiedä. älä päästä näin pieniä lapsia yksin,

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201209260141024_uu.shtml

Vierailija
14/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tästä lukenut, tosiaan voi lasta huijata sanomalla että jotain tapahtui vanhemmille, sokissa lapsi ei soita minnekkään varsinkin jos kertoja on edes vähän tuttu.

paniikissa ja pelossa tekee tyhmiä aikuinenkin ei puhumatta 9 vuotiaasta lapsesta.

näin on ulkomailla huijattu ihmisiä, soitettu vaikka aikuisen henkilön äidille ja sanottiin teidän poika on poliisiasemalla, tehnyt jonkun autoonnettomuusrikoksen, siihen päälle vaikka että oli kännissä, ja jos ei tule rahoja -------numeroiselle tilille niin tehdään virallinen raportti tapahtuneesta ja ``lapsesi`` putkaan vuosiksi, jos rahat tulee niin ei virallista raporttia ja päästetään poika pois. monet äidit kiirehti pankkiin ja maksoi heti.

Vierailija
15/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette oo tosissanne.. siellä bussissa on muitakin matkustajia.. Jos lapselle on sanottu että mummi on vastassa niin se on ja kenenkään muun kanssa ei lähetä. Mä soitin mun 9v:lle viime hiihtolomalla 5min ennen kun tiesin bussin olevan perillä että onko kaikki hyvin ja se totes että tuolla se mummi näkyy jo. Meinaatko että se kuski kesken matkan jättää sen bussin pysäkille ja lähtee viemään lapsia johonkin metsään ja raiskaa ne ?? äly hoi nyt. Älkää sitten päästkö lapsianne myöskään yksin koulumatkalle vaan hommatkaa auto ja autonkuljettaja ettei sitä vaan kidnapata !!

Vierailija
16/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelätkää! Suojautukaa! Aseistautukaa! Eristäkää! Vihatkaa!

Se on vastuullista vanhemmuutta ja lasten etu! Maailma on paha ja turvaton.

Vierailija
17/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 07:14"]

voi hyvin laittaa! Busseissa on selkeät käytännöt ja useilla linjoilla voi valita auton, jossa on vieläkin ns bussiemäntä. Pitää huolta, juttelee välillä. 

Lapset saavat ns. matkapassin, johon kirjoitetaan meno-ja tulopään vastuuaikuisten tiedot, ja soitetaan, jos jotain yllättävää sattuu. Lapset myös luovutetaan määränpäässä vain passiin merkityllä aikuiselle. Omani ovat matkustaneet HKI-TRE väliä mummolaan näin aika lailla.Eikä ongelmia ole ollut. Yhden kerran mielenosoitus oli katkaissut tien eduskuntatalon kohdalta. Silloin bussiemäntä soitti minulle hyvissä ajoin ja kertoi, että lapset voi hakea oopperan kohdalta jos ei halua odotella kovin pitkään bussissa. Pyöräilin sitten päättäriltä sinne vastaan ja olin siellä reilusti ennen bussia. 

[/quote]

Olen reissanut bussilla 10 vuotta paljonkin eteläisessä Suomessa, kertaakaan en ole bussiemäntää tavannut!

Vierailija
18/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei, siellähän voi olla vaikka pedofiileja! Hui! -.-

Vierailija
19/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltaisiin laitettu lapsemme mummolaan keskenään bussilla, ikää heillä 7 ja 9., matkaa 250 km. Mummo ja ukki eivät "suostuneet" vaan halusivat hakea meiltä, käyhän se näinkin.

Eli vastaus, kyllä laittaisin.

Vierailija
20/20 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä, jotka eivät usko yhdeksänvuotiaan lapsensa selviävän bussimatkasta ilman vaihtoja... miten hoidatte koulumatkat? Entä missä iässä lapsenne lähtevät leireille/ festareille/ kielimatkoille tms? Intrerail Euroopassa ja omaehtoinen liikkuminen kotimaassa? Mikä ikä kullekin?

Kotipihassa on tuskin leikitty ilman aikuisen läsnäoloa ja ohajusta alle kouluikäisenä?

Kaverisuhteet ja suhteet sukulaisiin toimivat nekin äidin välityksellä, koska "lapsi ei omia ihmissuhteita tarvitse"?

- kyselee äiti, jonka 16 vuotias lensi juuri itsenäisesti Washingtoniin (matkalla kaksi vaihtoa, toinen Amsterdamissa, toinen Nykissä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan