Minkä ikäisenä teidän mielestä lapset voivat kulkea
itsenäisesti julkisilla esim. bussi ja paikallisjuna?
Kommentit (10)
Heti syntymän jälkeen eli noin viikon vanhoina vaunuissa. Miksi kysyt545
No me asutaan Kirkkonummen Veikkolassa, Selloon noin vitos-kutosluokkalaisina eli 11v-12v.Seiskalla sitten ihan Kamppiin. Kirkkonummen sisäisillä ihan ekasta luokasta lähtien.
Joo, ollaan maalaisjuntteja.
Itse olen kulkenut 8v asti harrastuksiin yhdellä linjalla. Omanikin saavat samassa iässä jos ovat osaavia ja vastuuntuntoisia.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 20:16"]
Itse olen kulkenut 8v asti harrastuksiin yhdellä linjalla. Omanikin saavat samassa iässä jos ovat osaavia ja vastuuntuntoisia.
[/quote]Kasiluokalla poika meni stadiin täältä "periferiasta" yksin. No menihän isin luo bussilla seiskalla. Asutaan Hgissä
meillä aloittivat treeneihin kulkemisen ja uimaan menot 10 vuotiaana säännöllisesti itsenäisesti. Muutaman kerran nuorempana menivät yksin junalla ytimeen niin, että laitoin Hiekkaharjussa muksun junaan ja isä oli Rautatieasemalla vastaanottamassa. Reippaita pikku otuksia olivat.
Meillä kuljetaan kouluun 3. luokalta alkaen bussilla, siis ihan julkisia vuoroja käyttäen. Normaali käytäntö täällä, pikkupaikkakunta kyseessä ja koulumatkaa yli 5 km. Toki ne, joille bussivuoro ei sovi reittisyistä, kuljetetaan taksilla.
Meillä 6v eli eskarilaiset kulkee tavalliselle linja-autolla eskariin ja takaisin. Maalla voi tehdä näinkin. Ihan tavallista on, että 7v iästä alkaen käytetään itsenäisesti bussia.
Riippuu täysin lapsesta (onko vastuuntuntoinen vai huithapeli joka hukkaa oman päänsä), siitä miten tuttu reitti ja päätepysäkki ovat, osaako toimia jos menee pysäkkinsä ohi jne.
Olen antanut 8v pojan kulkea bussilla kerran Mummolaan yksin. Saatoin pysäkille ja matka kesti 15min. Mummo oli pysäkillä vastassa varmuuden vuoksi.
meidän lapset on olleet n 12-13 v, ulkomailla. suomessa olisvat varmaan jo varmaan 7 v.