Miksi 95% mummoilla on järkyttävä permis?
Harmaa lyhyeksi leikattu ja kiharrettu tukka. Ja näin on ollut vuosikymmeniä. Miksi?! Harmaissa hiuksissa ei ole mitään pahaa; päinvastoin luonnollisuus on mielestäni kaunista, mutta eikö tukka voisi olla keskipitkä tai pitkä tai edes siisti polkka? Tunnen yhden mummon jolla upea harmaa pitkä tukka, persoonana on muutenkin eloisa ja tämäkin saa hänet näyttämään ikäistään nuoremmalta. Eikö mummoille ehdoteta muita kampauksia? Uskon että moni mummo näyttäisi 10+ vuotta nuoremmalta ilman sitä hirveää permisreuhkaa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
ei oo todellista.... miten te jaksatte?
miksi kaikilla mun ikäisillä nuorilla naisilla on urhelukengät, trikoot, toppi ja ponnari? niitä ei edes erota toisistaan.
Näinhän se menee. Nämä mummot ovat jämähtäneet siihen vanhaan tapaan. Ennen otettiin permis ja he ottavat sen edelleen.
Nyny uorilla kai sitten raidat ja värjäykset vielä vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Te "antakaa kaikkien kukkien kukkia"-ihmiset. Kukapa meistä ei joskus miettisi jonkun tyylivalintaa/elämäntapaa? Jokainen tosiaan saa elää miten haluaa, mutta eikö parannusehdotuksia saa tehdä? Täälläkin moni moraalipoliisi haukkuu esim. julkkiksia häpeilemättä. Minä, kuten te muutkaan ette varmasti ole tarkoituksella pahoja ihmisiä, ettekä myöskään täysin puhtaita pulmusia. Minä AP ihmettelin ääneen (onneksi Suomessa on sananvapaus) mummotyyliä ja ehdotin jopa "ongelmaan" ratkaisua, mutta mummotyylin puolustelijat eivät osoita minkäänlaista pohdintaa asiaan vaan tyrmäävät ajatuksen samantien, muutamaa kommentoijaa lukuunottamatta. "Sinä tulet taatusti mummoutumaan samalla tavalla ja lapsenlapsesi nauravat tyylillesi" - Totta, jokainen meistä mummoutuu ja nuoruuteni tyyli näyttää naurettavalta 50 vuoden päästä, mutta rohkeat ihmiset eivät mene massan mukana mummonakaan ja uskaltavat tehdä ulkonäköönsä/elämäntyyliinsä liittyviä päätöksiä massasta poiketen. Se vain vaatii vähän uskallusta ja heittäytymistä. Valtaosa kulkee valitettavasti sen massan mukana niinkuin alapeukuista ja kommenteista voi päätellä.
Höpö höpö. Sinä menet sitten nykytyylin mukaan "massasta poiketen" vanhanakin. Ja olet sen ajan nuorten (niiden muutaman ulkonäkökeskeisen ja ikävän ihmisen joita on aina ollut) mielestä hirveä mummotyylissäsi.
Tämä on se ongelma. Et tajua aikaa ja ilmiöitä. Etkä omaa ulkonäkökeskeisyyttä ja ilkeuttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei oo todellista.... miten te jaksatte?
miksi kaikilla mun ikäisillä nuorilla naisilla on urhelukengät, trikoot, toppi ja ponnari? niitä ei edes erota toisistaan.
Näinhän se menee. Nämä mummot ovat jämähtäneet siihen vanhaan tapaan. Ennen otettiin permis ja he ottavat sen edelleen.
Nyny uorilla kai sitten raidat ja värjäykset vielä vanhana.
Saa nähdä. Kalju paistaa niilläkin, oli värjätty tai raidoitettu. Harvalla suomalaisella on niin hyvät geenit, että hiukset pysyy vahvoina ja tuuheina ikääntyessä.
Olen tehnyt vanhustyötä ja laittanut mummoille paplareita. Tulee kiva mummotyyli!
Sopii myös meille nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Te "antakaa kaikkien kukkien kukkia"-ihmiset. Kukapa meistä ei joskus miettisi jonkun tyylivalintaa/elämäntapaa? Jokainen tosiaan saa elää miten haluaa, mutta eikö parannusehdotuksia saa tehdä? Täälläkin moni moraalipoliisi haukkuu esim. julkkiksia häpeilemättä. Minä, kuten te muutkaan ette varmasti ole tarkoituksella pahoja ihmisiä, ettekä myöskään täysin puhtaita pulmusia. Minä AP ihmettelin ääneen (onneksi Suomessa on sananvapaus) mummotyyliä ja ehdotin jopa "ongelmaan" ratkaisua, mutta mummotyylin puolustelijat eivät osoita minkäänlaista pohdintaa asiaan vaan tyrmäävät ajatuksen samantien, muutamaa kommentoijaa lukuunottamatta. "Sinä tulet taatusti mummoutumaan samalla tavalla ja lapsenlapsesi nauravat tyylillesi" - Totta, jokainen meistä mummoutuu ja nuoruuteni tyyli näyttää naurettavalta 50 vuoden päästä, mutta rohkeat ihmiset eivät mene massan mukana mummonakaan ja uskaltavat tehdä ulkonäköönsä/elämäntyyliinsä liittyviä päätöksiä massasta poiketen. Se vain vaatii vähän uskallusta ja heittäytymistä. Valtaosa kulkee valitettavasti sen massan mukana niinkuin alapeukuista ja kommenteista voi päätellä.
Mikä se sinun ratkaisu ongelmaan oli?
Se, että tunnet mummon jolla on paksut hiukset vielä vanhana, ei ole mikään ratkaisu niille, joilla näin ei ole.
Se hiusten oheneminen ja kaljuuntuminen ei paljon jätä valinnanvaraa erilaisille kampauksille.
Vierailija kirjoitti:
No eihän mummo muuten näyttäisi mummolta, jos ei olis harmaata permistä! Höh..ihme kysymyksiä.
Permispää näyttää mummolta vain sen takia, että on totuttu näkemään mummoilla permistä. Jos yksikään mummo maailmassa ei käyttäisi permistä, se ei indikoisi kantajansa korkeaa ikää.
Se on kylläkin penis eikä permis.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tuli paljon alapeukkuja! Tämähän vain kertoo itsereflektion puutteesta. Onko mummopermiksen kannattajat oikeasti koskaan harkinneet muita vaihtoehtoja? Vai mennäänkö vaan perinteen mukaan ja pidetään yllä ummehtunutta asennetta uutta kohtaan? Ihan oikeasti! Kertokaa!
Mun nuoruudessa pitkä suora tukka oli mummoilla ja lestadiolaisilla, oman äitini, 85v, nuoruudessa oli saanut leikata letit ja se oli vallankumouksellista.
Odottelen vaan miten nuoret suhtautuvat omaan mummotukkaasi.
PS. Enemmän olen nähnyt permiksiä nuorilla miehillä kuin mummoilla nykypäivänä.
Dippity do - hiusgeeli kirjoitti:
Vanhemmiten hiuslaatu muuttuu ja hiukset ohenevat. Permis nostattaa hiusta, ettei se valu liimatukkana pitkin päätä. Jokainen tekee hiuksilleen mitä haluaa, ainakin niin kauan, kun niitä hiuksia on vielä jäljellä.
Mää haluan saman kuin mitä mun rakkaalla mummivainaalla oli eli pitkä valkonen suiru joka laitettiin nutturalle. Nykysin harmaat ja ohenevat koko ajan, toistaiseksi käytän ponnaria. N57
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tuli paljon alapeukkuja! Tämähän vain kertoo itsereflektion puutteesta. Onko mummopermiksen kannattajat oikeasti koskaan harkinneet muita vaihtoehtoja? Vai mennäänkö vaan perinteen mukaan ja pidetään yllä ummehtunutta asennetta uutta kohtaan? Ihan oikeasti! Kertokaa!
Missähän sinä näitä mummopermiksiä näet? Itsekin olen mummoikäinen ja käyn usein seniorijumpissa, mutta vähemmistönä nuo permikset siellä on.
Lyhyitä hiuksia toki monella on, mutta löytyy myös eri mittaista polkkaa harmaana tai muissa väreissä.
Ja toisekseen, mitä hittoa toisten hiukset sulle kuuluu.
Mummot ovat trendihaukkoja. Permis on selvästi tätä päivää, katsokaa vaikkapa monien mieshuippu-urheilijoiden hiuksia, heillä permis on lähes vakio.
Ap-raukka ei tunnista niitä mummoja mummoikäisiksi, joilla on joku muu kampaus, koska he näyttävät niin nuorilta. Siksi hän luulee, että lähes kaikilla mummoilla on permis
Täytän kohta 69v ja aion nyt keväällä hankkia permiksen. Hiukseni ovat yli hartioiden ja aion antaa niiden olla tässä mitassa. Värjään kyllä joko tumman-tai kahvinruskeiksi hiuksiani. Enpä muutoinkaan kysele keneltäkään saanko tehdä sitä tai tätä tai mitä voisin pukea päälleni. Tykkään omanlaisesta minästäni. Permiksestä vielä, se saa olla ns. villi ja vapaa, en sen kummemmin laittele hiuksiani, pöyhin kyllä sormin jotta on pöyheän näköinen.
Nuorillakin on permis. Se ei tietenkään näytä järkyttävän mummolta koska ei ole sitä.
Luin ... peNis...
Sitä tämä moninaisuuden aika teettää...
Ei ihme että hiukset ohenee vanhemmiten, kun niitä on montakymmentä vuotta värjätty ja permanentattu. Ohnee ne nuorempienkin hiukset tuollaisella käsittelyllä. Äitini aina valitti, että kun meidän suvussa kulkee nämä ohuet hiukset ja sille ei voi mitään. On blondannut hiuksiaan kauan ja niin tein itsekkin ja uskoin tuohon suvussa kulkevaan ohuthiuksisuuteen. Mutta kappas, kun lopetin hiusten jatkuvan käsittelyn vahvoilla aineilla, alkoi hiukset paksuuntua. Kärsivällisyyttä se on toki vaatinut.
Eikö edes mummoikäiset säästy ulkonäköarvostelulta?
Mummo katsoo että sinulla on järkyttävä liimatukka.
Kampaajan luoma näkemys, kysy sieltä jos käyt miksi niin.
Permis tekee tukasta helppohoitoisen. Suihkaus vettä, vähän pöyhintää ja mummo on hetkessä valmis seikkailuihin!