Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tehdä 2v muutto helpommaksi?

Vierailija
06.06.2013 |

Eli ensiviikolla olisi muutta, miten helpottaa sitä 2 vuotiasta ajatellen?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotiaan muutto ei pitäisi olla minkäänlainen ongelma jos vanhemmat muuttavat mukana... oletko ihan tosissani tämän asian kanssa??

Vierailija
2/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä voi olla ongelmana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli kyseessä olisi vaikka eskari ikäinen niin ymmärtäisin kysymyksesi. Kaksivuotiaalla ei pitäisi olla mitään ongelmaa mikäli kaikki perheenjäsenet muuttavat mukana.

Vierailija
4/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa mitään ongelmaa ole?

Kamat kasaan ja menoksi. Kannattaa ehkä pakata sen 2 vuotiaan lempilelut viimeisenä, jotta sillä on jotain millä leikkiä viime metreille asti.

Vierailija
5/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse 2,5-vuotta, kun muutimme. Muistan sen hyvin. Äiti ja isä rakensivat uuden talon itse, joten paikka oli minulle jo tuttu. Silti en aluksi mieltänyt sitä kodiksi vaan ekana iltana uudessa talossa hinguin kovasti kotiin nukkumaan ja kyselin, eikö voitaisi käydä kotona nukkumassa ja tulla aamulla tänne takaisin...

Tuon ikäiselle ei paljon auta selittää asiaa. Siis toki kannattaa selittää, mutta ei hän vielä ymmärrä, mitä se muuttaminen tarkoittaa. Valmistelkaa tilannetta niin, että käytte uudessa kodissa useasti "retkellä". Ehkä olette yötäkin ennen varsinaista muuttoa muutaman kerran. Ja samalla selitätte asiaa.

Ihmettelen vastaajaa nro 2. Pitääkö hän 2-vuotiaita jonain esineinä, joilla ei ole järkeä päässä ja joille on ihan sama, missä ne ovat? Kyllä pienikin lapsi on kotiinsa kiintynyt ja on shokki muuttaa.

Vierailija
6/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useasti retkillä ja yöpymässä ennen muuttoa? Ei tsiisus... :D

Vierailija
7/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) jos perheenjäsenet ja tutut tavarat muuttavat mukana niin tuskin on ogelmaa. Voihan lapselle etukäteen jutella ja sopia siitä että mennään uuteen kotiin minne viedään kaikki tavarat eikä sitten enää tulla takaisin tänne.. Antaa lapsen vielä pakata omia tavaroitaan niin ne on kiva sitten laatikosta purkaa uudessa paikassa.Tuskin tajuaa asian lopullisuuttaa mutta onpahan kerrottu ja siihen voi vedota jos uudessa kodissa rupeaa hinkumaan vanhaan kotiin.

Vierailija
8/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin aikoinaan 2,5v kanssa. Muistan varmaan ikuisesti sen, miten hukassa hän oli ensimmäiset muutamat viikot. Mentiin viemään avaimia uusille asukkaille ja hän totesi kun ajoimme vanhan kodin parkkikselle, että "Ihanaa, me tultiin kotiin takaisin". Eli kyllä 2v reagoi tällaisiin muutoksiin, ehkä vaikeamminkin kuin isompi, joka ymmärtää muuton hyvätkin puolet? AP:ta en osaa neuvoa muuten kuin että hoitakaa muutto niin, että ekana paikoilleen menee hänen tavaransa. Ja sitten joku tuttu, turvallinen aikuinen muuttopäivänä mukaan, joka keskittyy vaan tuohon lapseen, meillä se oli isän isä eli ukki. Ja varatkaa lapselle tekemistä: läppäriltä tms leffa tai jotain. Ja silti oli siis meillä vaikeaa...

Vierailija
9/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Mä olen muuttanut elämän varrella yli 30 kertaa. Eipä ole traumoja tullut.

Vierailija
10/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme muuttaneet 2-vuotiaan kanssa eikä ollut mitään ongelmia. Yhdessä käytiin viemässä tavaroita muutamia kertoja ennen muuttoa. Lapsi puhui uudesta ja vanhasta kodista ja sopeutui kyllä saman tien.

Vierailija
11/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos muutto hoidetaan hyvin ja lasta jo valmistellaan siihen myönteisesti etukäteen niin mitään ongelmia ei tule.

Väliaikaisia mielenpahoituksia ei lasketa ongelmiksi; sellaisia olisi tullut vanhassakin asunnossa erilaisista syistä.

Vierailija
12/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen järkyttynyt, miten moni tässä ketjussa suhtautuu 2-vuotiaisiin kuin ne olisivat vaan jotain vanhempien mukana kulkevia, tahdottomia, tiedottomia, mitään ymmärtämättömiä pikkuapinoita. 2-vuotiaskin ajattelee, miettii, tuntee ikävöi! 2-vuotiaallekin koti on muuta kuin lelut ja joku dvd-leffa,

Vierailija
13/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 10:23"]

Mä olen järkyttynyt, miten moni tässä ketjussa suhtautuu 2-vuotiaisiin kuin ne olisivat vaan jotain vanhempien mukana kulkevia, tahdottomia, tiedottomia, mitään ymmärtämättömiä pikkuapinoita. 2-vuotiaskin ajattelee, miettii, tuntee ikävöi! 2-vuotiaallekin koti on muuta kuin lelut ja joku dvd-leffa,

[/quote]

Kumma kyllä meidän lapsi oli vain utelias kun pääsi uuteen kotiin ja nyt kymmenvuotiaana ei edes muista vanhaa kotia. Kannattaako kaikesta vouhkata?

Vierailija
14/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa lapsen sänky ja verhot samanlailla kuin vanhassa kodissakin ja huonekalutkin olisi alussa mahdollisuuksien mukaan laittaa vanhaa jäljitellen. 2v on todella paikkasidonnaisessa iässä ja näkee kodin ihan erilailla kuin aikuinen. Sohvan takana on ollut kiva luola, keittiön oven takan piilo jne. Äläkä pese lapsen peittoa ja lakanoita, edes tuoksu seuraa aluksi vanhasta kodista.

Vierailija
15/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 10:26"]

[/quote]

Kumma kyllä meidän lapsi oli vain utelias kun pääsi uuteen kotiin ja nyt kymmenvuotiaana ei edes muista vanhaa kotia. Kannattaako kaikesta vouhkata?

[/quote]

Miten niin ei edes muista vanhaa kotia? Kyllä mä vaan muistan vanhan kodin, vaikka olin 2,5v, kun sieltä muutettiin. Joskus käytiin vanhempien kanssa siinä pihalla kääntymässäkin, kun olin lapsi, että täällä asuttiin joskus.

Vierailija
16/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 10:36"]

[/quote]

[/quote]

Miten niin ei edes muista vanhaa kotia? Kyllä mä vaan muistan vanhan kodin, vaikka olin 2,5v, kun sieltä muutettiin. Joskus käytiin vanhempien kanssa siinä pihalla kääntymässäkin, kun olin lapsi, että täällä asuttiin joskus.

[/quote]

Ollaan käyty monesti entisen kodin naapurissa, 2-veenä muuttanut ei muista kyseistä kotia ollenkaan.

Vierailija
17/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miten ihmeessä joku voi muistaa asioita 2, 5  vuotiaana tapahtuneista asioista aikuisena. Enpä ole ennen moista kuullut.

Vierailija
18/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 10:42"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miten ihmeessä joku voi muistaa asioita 2, 5  vuotiaana tapahtuneista asioista aikuisena. Enpä ole ennen moista kuullut.

[/quote]

helposti?? ihan normaalia. kaikilla ei ole dementiaa...

Vierailija
19/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienen kanssa ei kannata tehdä asiasta etukäteen ongelmaa. Toivottavasti olette puhuneet, että kohta lähdetään uuteen kotiin. Ja jos ikävä vanhaan tulee, niin pitää vaan sanoa, että tämä on nyt meidän koti. Jos suru on vallan pohjatonta, niin sille on vaan annettava lupa. Ja muistakaa huikata sitten eteisessä heipat vanhalle kodille!

Ei se lapsi siitä rikki mene, vaikka joutuukin uusiin kuvioihin, jos kuitenkin äiti ja isä ovat mukaan. Muuttaminen on ihan normaali tapahtuma.

Vierailija
20/21 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli muutto pari viikkoa sitten 2v:n kanssa ja hyvin ollaan jo kotiuduttu. Lapsi ei ole ikävöinyt vanhaan kotiin. Asiaa auttaa varmaan myös se, että olen nyt kesän lapsen kanssa kotona kesälomalla. Eli ei joudu vaihtamaan päiväkotia saman tien. Kannattaa itse muuttopäivänä ottaa huomioon lapsi niin, että hän joutuu siirtymään uuteen kotiin vain kerran. Eli jos asuntojen väliä reissataan muuttokuormien kanssa useampaan kertaan niin lapsi joutuu tekemään sen vain kerran. Ja hänen sänkynsä kasataan ensimmäisenä, että pääsee omaan sänkyyn nukkumaan. Meillä lapsi oli ahdistunut enemmän siitä, että tavarat olivat levällään vierailla paikoilla eikä pystynyt kulkemaan uudessa kämpässä vapaasti (uudessa asunnossa esim. vauvaportti kun on portaat). Kannattaa siis mahdollisimman nopeasti alkaa laittaa tavarat omille paikoilleen ja tehdä asunnosta koti. Pitää muistaa myös huomioida lapsi eikä vain siivota ja järjestellä. Kannattaa myös tutustua lähiseutuun eli vaikka käydä leikkipaikoissa yms. Onnea muuttoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi