Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa mennä hermo tähän lihomiseen

Vierailija
20.07.2020 |

Nuorempana, normaalipainoisena tyttösenä ajattelin, että lihavat ovat laiskoja sohvaperunoita. Tuntuu, että karma kosti tämän ajattelun.

Lasten saamisen jälkeen kilot ovat tarttuneet kiinni kuin purkka tukkaan. Ennen sain syödä ihan mitä halusin, nykyään en saa syödä enää mitään. Viikonloppuna kävin pitkästä aikaa vähän juhlimassa. Krapulapäivänä päätin ottaa kevyemmin enkä tilannut pizzaa, vaan söin salaattia. Join tosin appelsiinimehua, jotta huono olo helpottuisi. Äsken kävin vaa'alla, koska oli jotenkin niin kevyt olo. No sepä näytti ihania lukemia, 5 kiloa pamahtanut lisää VIIKONLOPUN aikana. Nyt olen ennätyspainossani ja voin kertoa, että se on ihan saatanasti.

Ihan järkyttävää ja ärsyttävää, koska naapurin rouva on laiha kuin mikä ja syö joka päivä sipsejä ja nachoja ja viiniäkin uppoaa eikä liiku yhtään. Mä käyn kävelemässä ja pyöräilemässä ja nyt kesällä ollaan oltu perheen kanssa uimassa melkein joka päivä. Ja mulla vaan paino nousee ja nousee. Mua ahdistaa niin paljon, etten enää tiedä mitä tekisin. Pienikin lipsuminen, vaikka se alkoholin juominen, tekee sen, että lihon kerralla enemmän kuin sen kilon ja ne kilot eivät vaan lähde! 😩

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei liho viikonlopun aikana useita kiloja. Turvotusta se voi olla ja runsasta sellaiseksikin. Sinuna kävisin lääkärissä.

Vierailija
2/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinan vetäminen turvottaa. Kyllä ne kilot siitä lähtee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi että paino voi yhden päivänkin aikana heitellä monilla kiloilla. Riippuu mitä on syönyt, paljon juonut, oletko käynyt kakalla yms. Älkää tuijottako vaakaa,sillee saa vaan itsensä sekoamaan.

Vierailija
4/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän alkoholia, niin helpottaa

Vierailija
5/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Itse pilkkasin nuorena äitiäni siitä että oli "päästänyt" itsensä lihomaan. Ja koska nuorena olin luonnostani hoikka vaikka söin mitä sattuu, olin varma että äidin täytyy salaa mässätä ihan törkeitä määriä, vaikka julkisesti syö paljon vähemmän kuin minä. Koska eihän kukaan voisi olla lihava sellaisilla perus normaalisyömisellä vaan läski kusettaa!

No, on se sitten iän myötä iskenyt taju että kyllä, normaaliruoalla voi pysyä plösönä ja lihoa lisää älyttömän pienestä. Olen nykyään nelikymppisenä paksumpi kuin äitini koskaan, että siinä se pilkka sitten. 

Vierailija
6/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäinen appelsiinimehu lihottaa enemmän kuin viikottaiset sipsit, mutta kalorit-sisään, kalorit-ulos tyypit eivät vain tajua sitä, miten ihmisen fysiologia toimii.

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2101-7

Vierailija
7/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittäinen appelsiinimehu lihottaa enemmän kuin viikottaiset sipsit, mutta kalorit-sisään, kalorit-ulos tyypit eivät vain tajua sitä, miten ihmisen fysiologia toimii.

Kuka tässä puhui päivittäisestä appelsiinimehusta? Kyse oli darrapäivän juomisesta! Joo en halua edes kuvitella, mitä tahtia paino nousisi, jos vielä jotain mehuja joisin päivittäin 🙈 ap

Vierailija
8/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Mä saan itseni laihtumaan vain tiukalla keto-ruokavaliolla. Esim. Nyt kesällä olen lihonut taas popsiessani uusia perunoita.

Vierailija
9/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla sun linkissä ei kyllä puhuttu mitään appelsiinimehusta vaan näistä maissi- ja glukoosifruktoosisiirapeista, joita lisätään teollisiin ruokiin. Fruktoosi itsessään ei ole mikään myrkky, eikä yksi lasi appelsiinimehua kellekään liikaa, jos ei samalla käytä fruktoosia noista teollisista lähteistä tai muualta paljon. 

Vierailija
10/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaintermi on 'de novo lipogenesis'. Kun syö rasvaa, keho joutuu muuttamaan sen ensin glukoosiksi (tai asetyyli-CoA:ksi beta-oksidaatioksi kutsutun prosessin kautta), jonka jälkeen keho muuttaa osan ylimääräisestä glukoosista varastorasvaksi (lipoprotetiineiksi), mikä prosessi itseasiassa kuluttaa energiaa. Fruktoosin maksa puolestaan muuttaa rasvaksi heti.

Parasta mitä voit tehdä on lopettaa sokerin syönti ja lisätä kuitua ruokavaliossasi. Syö sipsejä ja pitsaa miten lystäät. Appelsiinimehulla lihotat itseäsi 9 kiloa vuodessa.

Vierailija
11/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nyt kesällä ollaan oltu perheen kanssa uimassa melkein joka päivä.

Paljonko uit kerralla? Jos käy "melkein joka päivä" uimassa ja matkaa menee ylsi kilsa kerralla niin aika paljon saa syödä, että paino nousee tuota tahtia. Jos taas menee rannalle istumaan ja katselee muiden polskimista, niin siinä ei juuri kaloreita kulu.

Vierailija
12/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaintermi on 'de novo lipogenesis'. Kun syö rasvaa, keho joutuu muuttamaan sen ensin glukoosiksi (tai asetyyli-CoA:ksi beta-oksidaatioksi kutsutun prosessin kautta), jonka jälkeen keho muuttaa osan ylimääräisestä glukoosista varastorasvaksi (lipoprotetiineiksi), mikä prosessi itseasiassa kuluttaa energiaa. Fruktoosin maksa puolestaan muuttaa rasvaksi heti.

Parasta mitä voit tehdä on lopettaa sokerin syönti ja lisätä kuitua ruokavaliossasi. Syö sipsejä ja pitsaa miten lystäät. Appelsiinimehulla lihotat itseäsi 9 kiloa vuodessa.

Ja siis jengihän leviää ympäri maailmaa juuri sen vuoksi, että vähärasvaisissa tuotteissa rasva on korvattu sokereilla.

Vierailija
13/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aikuisen miehen paino voi heitellä viikonlopussa vaikka 7-8 kiloa kun oiken vetää cocktaileja, olutta ja pizzaa & hamppareita. Kahdessa päivässä urheilemalla ja paljon vettä juomalla paino on taas normilukemissa. 

Vierailija
14/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä, painonnousu voi johtua monesta sairaudesta. Ja voithan alkaa pitämään ruokapäiväkirjaa, moni vähentää syömistään jo tuon päiväkirjan takia. Mutta ylöskirjatessasi näet paremmin, mitä suuhun tulee laitettua ja kuinka usein. Jos joka päivä kahvin kanssa menee keksiä tai pullaa, illalla herkuttelua vaivihkaa, tajuat missä menee vikaan. Itse aloin syödä aamupuuroa ja ostan välillä smoothien välipalaksi leivän sijaan. E-pillereiden lopetus vei nestettä ja hoikistuin huomattavasti.

Vierailija
15/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ehkä kokeilla intervallipaastoa, esim. 16:8 menetelmää, itse teen sen 20:4 versiona. Oppii pois jatkuvasta syömisen pakosta, huomaa, että osa-aikainen paasto on selkiyttävää ja suhde ruokaan muuttuu. Itse syön lounaan klo 12 ja sitten välipalan klo 16, enkä muuta. Olen laihtunut useita kiloja ja jatkuva tunne, että jotain pitäisi syödä on hävinnyt kokonaan.

Vierailija
16/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä vaikuttaa. Sain lapset 20-25-vuotiaana ja silloin ne vähät raskauskilot lähti jollain parin viikon juttadieetillä. Olin mielettömässä tikissä, painoin 15 kg vähemmän kuin nyt (olen edelleen normaalipainoinen). Nyt 35-vuotiaana huomasin lihoneeni 10 kg huomaamatta ihan vaan "normaalisti" syömällä. No. Olen nyt laskenut kaloreita ja 5 kg lähtenyt reilussa kuukaudessa. Saan syödä _huomattavasti_ vähemmän kun kymmenen vuotta sitten, että laihdun. Eli kyllä ne vanhempanakin lähtee ne kilot, mutta syömistä pitää vaan raakasti vähentää.

Vierailija
17/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit ehkä kokeilla intervallipaastoa, esim. 16:8 menetelmää, itse teen sen 20:4 versiona. Oppii pois jatkuvasta syömisen pakosta, huomaa, että osa-aikainen paasto on selkiyttävää ja suhde ruokaan muuttuu. Itse syön lounaan klo 12 ja sitten välipalan klo 16, enkä muuta. Olen laihtunut useita kiloja ja jatkuva tunne, että jotain pitäisi syödä on hävinnyt kokonaan.

Tämä ei varmaan toimi, jos sokerit ovat koholla ja ne pitäisi saada pysymään tasaisena?

Ap

Vierailija
18/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei varmaan toimi, jos sokerit ovat koholla ja ne pitäisi saada pysymään tasaisena?

Ap

Joo, siinä tapauksessa en lähtisi kokeilemaan mitään paastojuttuja.

Vierailija
19/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri. Eli tuoremehut pois - entä jos vaihtaa hedelmät vihanneksiin?

Vaalealeipä pois?

Vain yksi lämminruoka päivässä?

Vierailija
20/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on paksua juttua. Toki rasvan muunto varatorasvamuotoon hieman kuluttaa energiaa, mutta kyllä sitä paljon jää varastoihinkin niin että rasvalla voi oikein hyvin lihottaa itsensä. Ja tutkimusten mukaan juuri paljon rasvaa, ei niinkään sokeria, syövät ovat todennäköisemmin ylipainoisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi