Alkaa mennä hermo tähän lihomiseen
Nuorempana, normaalipainoisena tyttösenä ajattelin, että lihavat ovat laiskoja sohvaperunoita. Tuntuu, että karma kosti tämän ajattelun.
Lasten saamisen jälkeen kilot ovat tarttuneet kiinni kuin purkka tukkaan. Ennen sain syödä ihan mitä halusin, nykyään en saa syödä enää mitään. Viikonloppuna kävin pitkästä aikaa vähän juhlimassa. Krapulapäivänä päätin ottaa kevyemmin enkä tilannut pizzaa, vaan söin salaattia. Join tosin appelsiinimehua, jotta huono olo helpottuisi. Äsken kävin vaa'alla, koska oli jotenkin niin kevyt olo. No sepä näytti ihania lukemia, 5 kiloa pamahtanut lisää VIIKONLOPUN aikana. Nyt olen ennätyspainossani ja voin kertoa, että se on ihan saatanasti.
Ihan järkyttävää ja ärsyttävää, koska naapurin rouva on laiha kuin mikä ja syö joka päivä sipsejä ja nachoja ja viiniäkin uppoaa eikä liiku yhtään. Mä käyn kävelemässä ja pyöräilemässä ja nyt kesällä ollaan oltu perheen kanssa uimassa melkein joka päivä. Ja mulla vaan paino nousee ja nousee. Mua ahdistaa niin paljon, etten enää tiedä mitä tekisin. Pienikin lipsuminen, vaikka se alkoholin juominen, tekee sen, että lihon kerralla enemmän kuin sen kilon ja ne kilot eivät vaan lähde! 😩
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt kesällä ollaan oltu perheen kanssa uimassa melkein joka päivä.
Paljonko uit kerralla? Jos käy "melkein joka päivä" uimassa ja matkaa menee ylsi kilsa kerralla niin aika paljon saa syödä, että paino nousee tuota tahtia. Jos taas menee rannalle istumaan ja katselee muiden polskimista, niin siinä ei juuri kaloreita kulu.
No mä en ole se, joka siellä rannalla istuu ja läkähtyy vaan ehdottomasti haluan uimaan mukaan. Jokainen vanhempi ymmärtää, että lasten kanssa sitä uimista on aika hankalaa mitata, koska eihän siinä loppujen lopuksi tuli uitua paljoa, koska osa lapsista vielä pieniä, joiden uiminen ei ole niin hyvää, niin lähinnä se on sellaista polskuttelua ja vedessä peuhaamista. Mutta pari tuntia siellä vedessä aina menee ja koko ajan siellä tulee jotain tehtyä, joten laske siitä sitten.
Ap
No ei tossa välttämättä kulu oikeasti juuri yhtään kaloreita... Osa meistä tekee fyysistä työtä 8 tuntia ja silti harrastetaan vapaa-ajallakin hikiliikuntaa. Tai no itselleni tuollainen parin tunnin vedessä peuhaaminen on lähinnä palauttavaa liikuntaa tai lepopäivän ohjelmaa. Mutta vaikea sanoa kun ei tiedä tarkemmin lähtökohtia ja ollaan niin erilaisia.
Liikunnasta ja kalorin kulutuksesta... Esim. 10 km juoksulenkki 60 minuuttiin kuluttaa itselläni "vain" 550 kcal ja kyse on nyt 10 kilometristä. Ei mistään 5 km kävelystä.
Yli tunnin kuntosalitreeni kuluttaa riippuen treenistä 150-375 kcal. 5 km kävely tunnissa noin 200 kcal.
Ja nuo määräthän saa muutamassa sekunnissa syötyä takaisin. Toki liikunnalla on paljon hyviä vaikutuksia ja kun kunto ja lihasmassa kasvaa ajan myötä niin lepokulutuskin kasvaa. Mutta kannattaa tiedostaa nämä asiat.
Odottakaapa kun täytätte 50 ja koittaa menopaussi. En meinaa uskoa todeksi, että minusta on tulossa vyötärölihava, kun vielä 4-kymppisenä olin hoikka. Ja syön vähemmän kuin silloin ja liikun saman verran.
Minulla tuo maaginen ikä oli 35. Kolmikymppisenä rupesin jo huomaamaan aineenvaihdunnan hidastumisen. Lihoin nytkin juhannuksen aikaan 2 kg, vaikka en käytä alkoholia. Olen vielä normaalipainoinen 170/65, mutta tarkkana pitää olla.
Viinaturvotusta, kukaan ei syö viikonlopussa 35 000 kcal ekstraa. Kannattaa jättää se humalajuominen heti ensimmäisenä ennen kuin valittaa painosta.
Iltasyöminen pitää unohtaa. Nukkumaan voi mennä pienen nälän kanssa, niin aamulla on hyvä ja kevyt olo. Liikunta kyllä kuluttaa kaloreita, kunnon pyörälenkki tai jumppa kuluttavat kaloreita vielä jälkikäteenkin. Hyötyliikuntaa lisää.
Onko sulla se perus ajatusmalli, jossa aina kun liikut niin saat syödä enemmän? Siinä saattaa ongelma olla.
Vierailija kirjoitti:
Iltasyöminen pitää unohtaa. Nukkumaan voi mennä pienen nälän kanssa, niin aamulla on hyvä ja kevyt olo. Liikunta kyllä kuluttaa kaloreita, kunnon pyörälenkki tai jumppa kuluttavat kaloreita vielä jälkikäteenkin. Hyötyliikuntaa lisää.
Itse en pysty nukkumaan nälkäisenä. Vatsaa alkaa sillee kutittaa, mikä vie kokonaan yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnasta ja kalorin kulutuksesta... Esim. 10 km juoksulenkki 60 minuuttiin kuluttaa itselläni "vain" 550 kcal ja kyse on nyt 10 kilometristä. Ei mistään 5 km kävelystä.
Yli tunnin kuntosalitreeni kuluttaa riippuen treenistä 150-375 kcal. 5 km kävely tunnissa noin 200 kcal.
Ja nuo määräthän saa muutamassa sekunnissa syötyä takaisin. Toki liikunnalla on paljon hyviä vaikutuksia ja kun kunto ja lihasmassa kasvaa ajan myötä niin lepokulutuskin kasvaa. Mutta kannattaa tiedostaa nämä asiat.
Kalorikulutus riippuu siitä, paljon painat. Esim itselläni 6km lenkki kuluttaa päälle 500, mutta olenkin jumalaton läski.
Olen 43v ja laihdutin 10kg puolessa vuodessa eli pikkuhiljaa kertyneet kilot pois. Tähän meni 8kk. Laskin kaloreita, hikiliikuntaa 4 kertaa viikossa. Lisäksi kävelyä usein, niin että askeleita kertyy 10 000 päivässä. Harvoin alkoholia, ehkä 4 kertaa koko aikana.
Eli laihtuminen vaatii pitkäjänteistä tekemistä, eikä uhriutumista siitä, ettei voi mättää kokoajan roskaruokaa suuhunsa. Jos ruokavalio on ollut koko elämän mitä sattuu, on muutoksessa silloin isompi opettelu. Hiilareita voi syödä, kun liikkuu. Terveellistä ruokaa saa syödä, kunhan rasvan ja kalorien määrä pysyy aisoissa.
Alimmillaan kalorit dieetillä oli 1700, pääosin haarukassa 1800-2000. Edelleen käytän kalorilaskuria ja käyn vaa'alla, että paino pysyy samassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ehkä kokeilla intervallipaastoa, esim. 16:8 menetelmää, itse teen sen 20:4 versiona. Oppii pois jatkuvasta syömisen pakosta, huomaa, että osa-aikainen paasto on selkiyttävää ja suhde ruokaan muuttuu. Itse syön lounaan klo 12 ja sitten välipalan klo 16, enkä muuta. Olen laihtunut useita kiloja ja jatkuva tunne, että jotain pitäisi syödä on hävinnyt kokonaan.
Tämä ei varmaan toimi, jos sokerit ovat koholla ja ne pitäisi saada pysymään tasaisena?
Ap
Joo, siinä tapauksessa en lähtisi kokeilemaan mitään paastojuttuja.
Ei, vaan nimenomaan toimii juuri siihen että verensokeri heittelehtii. Opettele syömään vain pari kertaa päivässä.
Minullekin tuli viikonlopun aikana +1 kg. Mutta ajattelin sen johtuvan kuuman ilman aiheuttamasta turvotuksesta 🤔.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pysty nukkumaan nälkäisenä. Vatsaa alkaa sillee kutittaa, mikä vie kokonaan yöunet.
Ei ole mikään pakko olla illalla syömättä, että laihtuu. Mutta pitää huolehtia, että kaloreita jää kunnon iltapalaan. Laihduttaessa ei voi joka aterialla syödä itseään yli kylläiseksi.
Olen päälle 30 ja huomasin lihonneeni 8 kg parissa vuodessa. Yritin lisätä liikuntaa ja syödä terveellisesti. Ei mitään vaikutusta. Sitten kokeilin palata nuoruuden rytmiini ja syön ensimmäisen kerran vasta iltapäivällä. Ensimmäisen viikon jälkeen aamunälkä otti ja katosi. En enää edes voi kuvitella syöväni aamulla. Nyt syön 2-3 kertaa päivässä ja paino on pudonnut parissa kuukaudessa 5kg. Ei mitään vatsan kurnimista ja nälkäkuuria. Syön kerralla paljon ravintorikasta ruokaa. Olo on todella hyvä! Ja kun syö harvoin, jatkuva syöminen ei tunnu lainkaan luontevalta ja napostelu jää pois.
Kestää syyä 1200 kaloria päivässä, niin paino ei nouse. 800 kaloria päivässä niin laihdun sen 0,3 kg/ viikossa. Paino nyt 85. Tolla 800 kalorilla on vain aina huutava nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi että paino voi yhden päivänkin aikana heitellä monilla kiloilla. Riippuu mitä on syönyt, paljon juonut, oletko käynyt kakalla yms. Älkää tuijottako vaakaa,sillee saa vaan itsensä sekoamaan.
Ei todellakaan voi. Kilolla tai parilla korkeintaan.
Nyt on kalorilaskuri ladattu puhelimeen, laitoin siihen tämän päivän syömiset ja liikunnat ja totta tosiaan, äkkiä niitä kaloreita vaan tulee vaikka syö oikeasti ihan pieniä määriä! Nyt aion vetää tiukan linjan 1500 kcal päivässä, voin sitten ilmoitella tänne syksymnällä jos muistan, että miten mun kävi, mutta toivon että tää fiilis omasta painosta olisi mielessä ja syksyyn mennessä olisi jo muutama kilo pudonnut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi että paino voi yhden päivänkin aikana heitellä monilla kiloilla. Riippuu mitä on syönyt, paljon juonut, oletko käynyt kakalla yms. Älkää tuijottako vaakaa,sillee saa vaan itsensä sekoamaan.
Ei todellakaan voi. Kilolla tai parilla korkeintaan.
Tuo, jolle vastasit, tarkoitti varmastikin vaa'an lukemaa eikä "oikeaa" vertailukelpoista painoa (aamulla, alasti, ilman erityistä turvotusta, ennen syömistä, vessassa käynnin jälkeen). Vaakahan näyttää tietysti heti jos vedät päälle painavat farkut, juot litran vettä ja syöt kilon lounaan jne., mutta eihän se lihomista toki ole.
Ehkä yliarvioit noiden kävelyiden ja pyöräilyjen kalorinkulutuksen. Kyllähän sitä sanotaan että ne polttavat hyvin kaloreita mutta ei silloin jos löntystät hitaasti 2km lenkin yli puoleen tuntiin tai pyöräilet hitaasti maisemia katsellen. Ja lasten kanssa uimassa käyminen ei mitenkään korvaa päivän treeniä eli silläkin huijaa itseään jos jättää sitten menemättä lenkille koska käytiin jo uimassa. Ei siellä saa kunnon uintitreeniä tehtyä. Ja sitten tulee syötyä enemmän kun pitäähän urheilevan ihmisen saada energiaa. Toinen missä voi olla vikaa on että syö ruokia joita luulee terveellisiksi mutta jotka todellisuudessa eivät sitä ole. Esimerkiksi salaatit jotka uivat kastikkeessa ja joissa on paljon juustoa. Ja kyllähän sitä oikeasti terveellistäkin ruokaa voi yksinkertaisesti syödä liikaa.