Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa mennä hermo tähän lihomiseen

Vierailija
20.07.2020 |

Nuorempana, normaalipainoisena tyttösenä ajattelin, että lihavat ovat laiskoja sohvaperunoita. Tuntuu, että karma kosti tämän ajattelun.

Lasten saamisen jälkeen kilot ovat tarttuneet kiinni kuin purkka tukkaan. Ennen sain syödä ihan mitä halusin, nykyään en saa syödä enää mitään. Viikonloppuna kävin pitkästä aikaa vähän juhlimassa. Krapulapäivänä päätin ottaa kevyemmin enkä tilannut pizzaa, vaan söin salaattia. Join tosin appelsiinimehua, jotta huono olo helpottuisi. Äsken kävin vaa'alla, koska oli jotenkin niin kevyt olo. No sepä näytti ihania lukemia, 5 kiloa pamahtanut lisää VIIKONLOPUN aikana. Nyt olen ennätyspainossani ja voin kertoa, että se on ihan saatanasti.

Ihan järkyttävää ja ärsyttävää, koska naapurin rouva on laiha kuin mikä ja syö joka päivä sipsejä ja nachoja ja viiniäkin uppoaa eikä liiku yhtään. Mä käyn kävelemässä ja pyöräilemässä ja nyt kesällä ollaan oltu perheen kanssa uimassa melkein joka päivä. Ja mulla vaan paino nousee ja nousee. Mua ahdistaa niin paljon, etten enää tiedä mitä tekisin. Pienikin lipsuminen, vaikka se alkoholin juominen, tekee sen, että lihon kerralla enemmän kuin sen kilon ja ne kilot eivät vaan lähde! 😩

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel You, Ap. Ei edes raskas fyysinen tekeminen pudota enää painoa. Oksennustaudissa, kun en syönyt mitään, paino alkoi tippumaan. En siis saisi syödä yhtään.

Vierailija
22/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on nykyään joka paikassa. Katsokaapa kuvia 80.-luvulta: Ei läskejä missään, ei kännykkäzombeja, naiset näytti näteitlä ja missään ei tarvinnut kuunnella monikulttuurisuuden riemunkiljahduksia....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy lääkärissä, painonnousu voi johtua monesta sairaudesta. Ja voithan alkaa pitämään ruokapäiväkirjaa, moni vähentää syömistään jo tuon päiväkirjan takia. Mutta ylöskirjatessasi näet paremmin, mitä suuhun tulee laitettua ja kuinka usein. Jos joka päivä kahvin kanssa menee keksiä tai pullaa, illalla herkuttelua vaivihkaa, tajuat missä menee vikaan. Itse aloin syödä aamupuuroa ja ostan välillä smoothien välipalaksi leivän sijaan. E-pillereiden lopetus vei nestettä ja hoikistuin huomattavasti.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/gene/1950

Kertooko tuo sulle mitään?

Vierailija
24/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Äitini oli ja on lihava, se kulkee äitini suvussa mutta minä en uskonut tähän "kiroukseen," että  suvun naiset voi syödä mitä vaan lihomatta kunnes saa ekan lapsen tai täyttää 30. Irvailin äidille että kuitenkin mässyttää karkkia salaa! Äiti oli siis vielä rippikuvassa hoikka, kunnes sai minut 19-vuotiaana..

No, nyt olen 40v kahden lapsen äiti ja isompi kuin  oma äitini ikinä. Sukukirous sai kiinni.

Vierailija
25/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei liho viikonlopun aikana useita kiloja. Turvotusta se voi olla ja runsasta sellaiseksikin. Sinuna kävisin lääkärissä.

Anna mulle sen lääkärin yhteystiedot, joka ymmärtää jotain hormonaalisesta lihomisesta eikä vaan kerro, että syö vähemmän ja liiku enemmän niin menen heti. Kiloja on tullut parissa kuukaudessa seitsemän eikä naurata yhtään. Ihan riittävän vaikeaa elämä muutenkin nyt.

- ei ap

Vierailija
26/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nyt kesällä ollaan oltu perheen kanssa uimassa melkein joka päivä.

Paljonko uit kerralla? Jos käy "melkein joka päivä" uimassa ja matkaa menee ylsi kilsa kerralla niin aika paljon saa syödä, että paino nousee tuota tahtia. Jos taas menee rannalle istumaan ja katselee muiden polskimista, niin siinä ei juuri kaloreita kulu.

No mä en ole se, joka siellä rannalla istuu ja läkähtyy vaan ehdottomasti haluan uimaan mukaan. Jokainen vanhempi ymmärtää, että lasten kanssa sitä uimista on aika hankalaa mitata, koska eihän siinä loppujen lopuksi tuli uitua paljoa, koska osa lapsista vielä pieniä, joiden uiminen ei ole niin hyvää, niin lähinnä se on sellaista polskuttelua ja vedessä peuhaamista. Mutta pari tuntia siellä vedessä aina menee ja koko ajan siellä tulee jotain tehtyä, joten laske siitä sitten.

Ap

Vierailija
27/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunge suuhusi vähemmän mehuja, ruokaa, sipsejä, karkkeja ja keksejä, niin painon nousu loppuu ja alat laihtua. So easy!

Vierailija
28/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäinen appelsiinimehu lihottaa enemmän kuin viikottaiset sipsit, mutta kalorit-sisään, kalorit-ulos tyypit eivät vain tajua sitä, miten ihmisen fysiologia toimii.

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2101-7

Avaintermi on 'de novo lipogenesis'. Kun syö rasvaa, keho joutuu muuttamaan sen ensin glukoosiksi (tai asetyyli-CoA:ksi beta-oksidaatioksi kutsutun prosessin kautta), jonka jälkeen keho muuttaa osan ylimääräisestä glukoosista varastorasvaksi (lipoprotetiineiksi), mikä prosessi itseasiassa kuluttaa energiaa. Fruktoosin maksa puolestaan muuttaa rasvaksi heti.

Parasta mitä voit tehdä on lopettaa sokerin syönti ja lisätä kuitua ruokavaliossasi. Syö sipsejä ja pitsaa miten lystäät. Appelsiinimehulla lihotat itseäsi 9 kiloa vuodessa.

Nyt on paksua juttua. Toki rasvan muunto varatorasvamuotoon hieman kuluttaa energiaa, mutta kyllä sitä paljon jää varastoihinkin niin että rasvalla voi oikein hyvin lihottaa itsensä. Ja tutkimusten mukaan juuri paljon rasvaa, ei niinkään sokeria, syövät ovat todennäköisemmin ylipainoisia.

Olet väärässä.

Vierailija
29/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset elintapasi johtavat lihomiseen. Et ole ainoa, joka kärsii ongelmasta. Koska voimakas lihominen jättää pysyvät muutokset vartaloon, suosittelen, että pistät pelin poikki heti.

Kirjaa viikon ajan ylös sekä syömiset, juomiset & vedessä peuhaamiset. Kirjaa ylös myös paino. Tämän jälkeen vähennät nauttimasi ravinnon määrää 25% annoskokoa pienentämällä. Syödessäsi kotiruokaa otat vain kolme perunaa neljän asemests. Jos siis olet radalla, ja ennen joit 8 juomaa, nyt juot vain 6. Aamulla jätät sen mehulasin vajaaksi, jne. Pienen totutteluvaiheen jälkeen huomaat, että elämä jatkuu etkä oikeastaan joutunut luopumaan mistään.

Punnitse itsesi viikottain ja pidä huolta siitä, että liikunnan määrä ei ainakaan vähene. Jos paino on syyskuun lopussa korkeampi kuin nyt, käy keskustelemassa asiasta ammattilaisen kanssa.

Vierailija
30/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit ehkä kokeilla intervallipaastoa, esim. 16:8 menetelmää, itse teen sen 20:4 versiona. Oppii pois jatkuvasta syömisen pakosta, huomaa, että osa-aikainen paasto on selkiyttävää ja suhde ruokaan muuttuu. Itse syön lounaan klo 12 ja sitten välipalan klo 16, enkä muuta. Olen laihtunut useita kiloja ja jatkuva tunne, että jotain pitäisi syödä on hävinnyt kokonaan.

Tämä ei varmaan toimi, jos sokerit ovat koholla ja ne pitäisi saada pysymään tasaisena?

Ap

Joo, siinä tapauksessa en lähtisi kokeilemaan mitään paastojuttuja.

Enkä jois alkoholia, jos vetensokerit on sekaisin.

Ja toiseksi..., tutkipa sen käyttämäsi alkoholin energiamäärä.

Vierailija
31/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua, edes noro ei pudottaut painoa kun sain jotain vähän syötyä. Naurettavaa! 5:2 on nyt toiminut tähän.

Vierailija
32/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, katson viinipulloa ja sipsipussia sillä silmällä ja vaaka pamahtaa pari kiloa, masentuneena asiasta syön sitten karkkia ja pam taas lisää. Asia on minulle vaikea koska aikaisemmin olen liikkunut paljon nyt sairastuin reumaan eikä lonkat kestä liikkua. Olen sitten läski

Vierailija
33/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinkahan paljon laitoit kastiketta siihen kevyen salaattisi sekaan? Kuinkahan paljon siinä mahtaa olla kcal/100g?

Punnitsitko itsesi aamulla vai iltapäivällä?

Syöt ilmeisesti paljon pizzoja? Huvikseni katsoin, kuinka paljon pakastepizzoissa on energiaa: 800-900 g/pizza. Eli n. puolet keskiverto naisen päivittäisestä energian tarpeesta. Pizzesian normaalikokoinen pizza on isompi. 

Kannattaa tarkistaa niiden tuotteiden kalorimäärät, joita käytät päivittäin. Erityisesti erilaiset kastikkeet, majoneesit ja levitteet voivat tuoda yllätyksiä, samoin juomat. Esim. jos sipaiset leivälle hiukan margariinia, laitat sen päälle kasviksia, ja vielä hiukan majoneesia, voi koko annoksen energiasta (=kaloreista) yli puolet tulla siitä levitteestä ja majoneesista.

Vierailija
34/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on se, jos laitat rasvaa ja sokeria samaan pakettiin. Se jää lyhentämättömänä kroppaan. Jos lisäät pakettiin vielä proteiinin, tilanne ei siitä yhtään parane.

Esim. sipsit, siklaa, valmiiksi maustetut rahkat.

Keinotekoiset makeutusaineet, kuten aspartaami, lisäävät ruokahalua.

Syö marjat marjoina, ja hedelmät hedelminä. Juo vettä. Seuraavan kerran, kun juot lasillisen tuoremehua, mieti, kuinka monta hedelmää siinä lasissa on. Pystyisitkö syömään niin monta kyseistä hedelmää samassa ajassa?

Vierailija
35/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassahan te olette, kyllä mun ruokavaliossa on niin paljon hiottavaa 😩 ärsyttää vaan, kun nuorempana ei tarvinnut näitä miettiä ja ärsyttää, kun ei kaikki liho samalla tavalla. Tai ainakin itse tiedän paljonkin normaalipainoisia ihmisiä, jotka eivät koskaan mieti, mitä suuhunsa laittavat ja liikunta on kirosana.

Vierailija
36/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu täällä. En ole kyllä ylipainoinen, mutta nyt kun ikää on 40+, saa tosissaan kyllä miettiä mitä syö, jottei paino nouse. Kaikki herkuttelu näkyy kyllä painossa. Lisäksi hommassa ei tunnu oikein olevan logiikkaa, joskus epäterveellinen mättö ei vaikuta mitään ja joskus taas painoa humpsahtaa 5 kiloa vain sillä, että syö muutamana päivänä kahvipullan (enkä edes yleensä syö mitään pullia tms).

Vielä viitisen vuotta sitten söin varsin huolettomasti, ja paino pysyi tasaisena.

Vierailija
37/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähiilarinen ruokavalio, josta ei saisi turhia lipsua, myös humalahakuinen juominen ihan kokonaan pois. Näillä keinoilla tällainen 34-vuotias perheenäiti pysyy 57-58 kg painossa, vaikka aina ei ehtisi kauheasti liikkuakaan. 

Vierailija
38/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei liho viikonlopun aikana useita kiloja. Turvotusta se voi olla ja runsasta sellaiseksikin. Sinuna kävisin lääkärissä.

Anna mulle sen lääkärin yhteystiedot, joka ymmärtää jotain hormonaalisesta lihomisesta eikä vaan kerro, että syö vähemmän ja liiku enemmän niin menen heti. Kiloja on tullut parissa kuukaudessa seitsemän eikä naurata yhtään. Ihan riittävän vaikeaa elämä muutenkin nyt.

- ei ap

Jos ihan tosissaan lihot ja olet oikeasti sitä mieltä että itse et tee mitään asian eteen, niin mene lääkäriin oikeasti ja vaadi hoitoa.

Itselle tuli miinusdieettien ja pitkäaikaisen alipainon seurauksena 10 kiloa kuudessa viikossa kun aloin syömään, eikä ne meinanneet lähteä enää millään. Meni pari vuotta ennenkuin hormonitoiminnan normalisoitui ja sain muutaman kilon tiputettua ilman et lihon tuplasti.

Sun kehossa on jotain vialla.

Vierailija
39/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla yhteinen tekijä tässä ketjussa tuo, että nuorempana ei ole tarvinnut näitä asioita miettiä ja mitoissa on pysytty vaikka on syöty ja juotu aika lailla mitä on huvittanut. Ehkäpä se onkin se ongelma. Itse en ole koskaan voinut syödä ja juoda mitä huvittaa, mun on AINA pitänyt tarkkailla syömisiäni ja juomisiani. Nyt 45-vuotiaana olen edelleen hoikassa ja monin tavoin paremmassakin kunnossa kuin nuorempana. Mutta se on tosiaan kymmenien vuosien ruokavalion tarkkailun tulosta.

Vierailija
40/59 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 45- vuotias, istumatyötä tekevä lyhyt nainen. Lihon jos syön enemmän kuin 1400 kaloria päivässä.

On vain hyväksyttävä, ettei voi syödä vapaasti. Syön rasvatonta maitorahkaa, rasvatonta raejuustoa, maustamatonta, vähärasvaista jugurttia, munakasta, keittoja, salaatteja ilman kastiketta, proteiinia, kasviksia.

En syö pizzaa, perunaa enempi kuin 1 kpl, en syö muita kuin täysjyvä riisiä, en ollenkaan pastaa/makaroonia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme