Minkä ikäisenä olit ekaa kertaa kesätöissä?
Kommentit (30)
13 vuotiaana hoitamassa lapsia. (8 h/pv ja kuukauden)
15-vuotiaana, olin lähettinä isossa yliopistosairaalassa, mut siitä on aikaa jo yli 20 vuotta, eikä nykyisin sairaalassa taida saada alaikäinen edes työskennellä
14v olin viikon poimimassa mansikoita, 6h pv
Kunnalla Tienaa 200 -työntekijänä. Kitkin rikkaruohoja 2vk, ja ikää oli 14.
10-v kastelin naapurin kukat ja 11-v hoidin naapurin 6-v. lasta; käytännössä leikkikaverina olin, mutta sain siitä vähän palkkaa. Näin jälkeenpäin, mitä ihmettä liikkui niiden vanhempien päässä, jotka antoivat ylivilkkaan 6-vuotiaan 11-vuotiaan ujon lapsen vastuulle? Muistan olleeni joka ilta tosi väsynyt, juostuani sen elohiiren perässä. Vanhempansa olivat lähellä töissä ja kävivät ruokatunnilla kotona, joten sain silloin itse käydä omassa kodissani syömässä.
Kotona töissä, siivosin isoa taloa mutta vaan toista puolta
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 21:10"]
[/quote]12 v
14 v, päivät hoidin3 v serkkutyttöä ja neljäksi menin tehtaan konttoreita siivoamaan
15 vuotiaana ruokakaupassa myymäläapulaisena reilut 2 kk. Loppuaikana tein jo kaikkia tehtäviä tilauksia myöten. Tästäkin on aikaa jo lähemmäs 40 v. Enää ei kauppaankaan pääse alle 18-vuotiaat, silloin muinoin sitä myytiin reippaasti keskariakin vaikkei vielä itse saanut ostaa! Palkkaa sain 550 mk kuussa, vieläkin muistan sen upean tunteen kun sai ekan oman tilin!
15 v. Siivosin kerrostalon rappuja ja vanhustentalon saunaa.
6v iästä lähtien. Harvensin sokerijuurikasta, muistaakseni taksa oli 1 penni/ metri eli kovin isoille ansioille ei päässyt. Töitä oli muistaakseni 3 viikkoa ja työpäivällä mittaa 4-5 tuntia. Sellainen oli Suomi 1960-luvulla.
9 vuotiaana, "naulatyttönä" remonttihommissa. Keskimäärin 5-6 h /päivä n.kuukauden ajan. Sen jälkeen olin joka kesä milloinmissäkin töissä, kunnes valmistuin. Nykyään on sääli, kun nuoria ei palkata kesätöihin, olisi mainio tapa tutustua työelämään ja saisivat hieman rahaakin.
15 vuotiaana olin 6 viikkoa hautausmaalla puutarhatöissä joka päivä klo 7-16. Viihdyin siellä niin hyvin, että olin samassa paikassa kuusi kesää. Ajatuksissa oli myös puutarha-alalle kouluttautuminen, mutta keksinkin muuta.
Tein viikonloppuisin, iltaisin ja kesäisin tietojensyöttöä isän ohjelmointifirmassa pimeästi noin 12-vuotiaasta. 15-vuotiaana hain ekaa kertaa ulkopuoliselle hommiin (seurakunnalle ja kaupungille puutarhatöihin) , en päässyt. Joten eka varsinainen kesätyö oli vasta 18-vuotiaana, olin sairaala-apulaisena.
16-vuotiaana olin tienaa tonni -työläisenä laukkuliikkeessä (tonni koska oli vielä markka-aika).
17-vuotiaana kopistina ja lähettinä kunnan virastotalossa.
15-vuotiaana tein ekan parin viikon pätkän elektroniikkateollisuudessa kokoonpanotöissä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 21:10"]
[/quote]
En minäkään. Minä olin kaikki kesät maailmaa kiertämässä lapsena ja nuorena. Omat lapset aion kyllä patistaa kesätöihin, että saavat työkokemusta. Minä menin ensimmäiseen työpaikkaani vasta 31-vuotiaana vailla minkään valtakunnan työkokemusta mistään.
14 vuotiaana. Hoidin mökkinaapureidemme 6 ja 7 vuotiaita lapsia.