Onko siis noloa pitää juhlissa "kirjanpitoa" lahjoista?
Onko siis noloa, jos juhlakalu tai häissä lahjapöydän pitäjä kirjoittaa ylös mitä kukakin on tuonut lahjaksi? Eikö se nyt kuitenkin ole kohteliasta tietää keneltä mikäkin tavara on? Vai onko se ok tavaralahjojen kohdalla, mutta rahasummia ei saisi kirjoittaa ylös?
Kommentit (21)
Mä en kyllä kehtaisi :) Oon joskus miettinyt lasten synttäreillä ja jouluna siinä hässäkässä että olis kiva tietää mikä oli keneltäkin mutta yleensä jotkut lahjat jäävät pimentoon :)
Mielestäni kirjanpito on aiheellista, jos vieraita ja lahjoja on paljon. Näin lahjoista kiittäminen jälkeenpäin on helpompaa.
Minulle ja perheelleni on joinakin kertoina käynyt niin, että lahjapöydälle on ilmaantunut paketteja, joista en ole tiennyt, kuka on ollut lahjan antaja. Useimmiten syynä on ollut avuliaat lahjanaukaisijat, jotka ovat vahingossa hukanneet onnittelukortin eri puolelle pöytää. Henkilökohtainen kiittäminen on ollut niissä tapauksissa aivan mahdotonta. Jotkut lahjanantajat myös kyselevät jälkeenpäin, oliko lahja mieluinen. Mitenkäs siihen vastaat, jos et tiedä, mitä kyselijä on antanut!
Enemmän minua nolottaisikin kysyä vierailta jälkeenpäin, mitä tulikaan saatua lahjaksi. :)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 12:44"]
Kyllä minä ainakin olen kirjoittanut, mutta eihän sitä tarvitse vieraiden nähden tehdä.[/quote]
Näin minäkin olen tehnyt mutta en tietenkään vieraiden edessä!
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 12:44"]
Kyllä minä ainakin olen kirjoittanut, mutta eihän sitä tarvitse vieraiden nähden tehdä.[/quote]
Näin minäkin olen tehnyt mutta en tietenkään vieraiden edessä!
[/quote]
Miten tuo sitten onnistuu niin, ettei sitä tee vieraiden edessä? Esimerkiksi häissä, jossa on paljon vieraita, ja vieraat tulevat kättelyn jälkeen tuomaan lahjan pöytään? Jos sen haluaa ylös kirjata, niin pakko kai se on tehdä siinä samassa paikassa koska pian tulee taas seuraava lahja?
Minä en ole mitään kirjanpitoa ikinä pitänyt. Olen lähettänyt kiitoskortin kaikille kutsutuille huolimatta siitä toivatko lahjan vaiko eivät.
Eikös esim jenkeissä kiitoskortteihin kirjoiteta "kiitos kahvinkeittimestä" yms.?
Eli kohteliasta huomioida lahjanantajan vaiva ja panostus sinulle hankkimaan lahjaan.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 13:05"]
Eikös esim jenkeissä kiitoskortteihin kirjoiteta "kiitos kahvinkeittimestä" yms.?
Eli kohteliasta huomioida lahjanantajan vaiva ja panostus sinulle hankkimaan lahjaan.
[/quote]
Mutta siellä lahjat lähetetäänkin morsiusparille jo ennen häitä ja ne voi käydä läpi jo silloin. Olen huomannut sen kaikista amerikkailaisista sarjoista ja elokuvista. Siellä ei ikinä viedä hääpaikalle lahjoja.
Mä keksin just oivan idean... Oikeasti on todellakin kiva tietää kuka oli lahjan antaja varsinkin jos sattuu saamaan oikein todella mieluisan lahjan. Ei se hintakaan ole aina kriteeri, mutta joku joka on todella miettinyt ja nähnyt vaivaa saattaa ansaita henkilökohtaisen kiitoksen myös.
Häissä yms missä on lahjapöytä olisi hyvä olla jotain tarroja esim numeroittain tai eri värejä. Kun lahjan avaa niin kortin selkäpuolelle voisi kiinnittää saman tarran kuin lahjassa on. Ne kortit kun yleensä joutuu aika piankin erikseen paketeista. Jos kuoressa on kortti + rahaa, kortti jää pöytään ja tarramerkitty kuori siirtyy rahojen säilytyspaikkaan. Näin on hääparin sitten helppo yhdistää lahjan antajat ja lahjat ja kiittää asianmukaisesti. Ja silti ei tule mitään numeroa jostain kirjaamisesta, joka pitäisi tehdä samalla kun paketin avaa.
Lasten juhlissa on aika mahdotonta yrittää pysyä kärryillä siitä mikä lahja on keneltäkin, eikä pieni lapsi välttämättä muista. Etenkin lelut lähtevät heti käyttöön synttärisankarin ja hänen kavereidensa kesken, joten vaivihkainen kirjanpito (jos kestitykseltä ja muulta hässäkältä suinkin pystyy) on ihan ok, että tietää mitä on keneltäkin ja pystyy sitten kiittämään. Häissä kortit oletettavasti pysyvät lahjoissa kiinni.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 14:05"]
Mä keksin just oivan idean... Oikeasti on todellakin kiva tietää kuka oli lahjan antaja varsinkin jos sattuu saamaan oikein todella mieluisan lahjan. Ei se hintakaan ole aina kriteeri, mutta joku joka on todella miettinyt ja nähnyt vaivaa saattaa ansaita henkilökohtaisen kiitoksen myös.
Häissä yms missä on lahjapöytä olisi hyvä olla jotain tarroja esim numeroittain tai eri värejä. Kun lahjan avaa niin kortin selkäpuolelle voisi kiinnittää saman tarran kuin lahjassa on. Ne kortit kun yleensä joutuu aika piankin erikseen paketeista. Jos kuoressa on kortti + rahaa, kortti jää pöytään ja tarramerkitty kuori siirtyy rahojen säilytyspaikkaan. Näin on hääparin sitten helppo yhdistää lahjan antajat ja lahjat ja kiittää asianmukaisesti. Ja silti ei tule mitään numeroa jostain kirjaamisesta, joka pitäisi tehdä samalla kun paketin avaa.
[/quote]
Loistava idea!!
Hmmm...en ole ikinä ollut juhlissa, jossa olisi saatu niin paljon lahjoja, että pitäisi oikein kirjoittaa nimet ylös...
kyllä niitä lahjoja tulee aika paljon jos on esim 150 häävierasta. hääparin kannattaa nakittaa joku juhlien alkuun vahtimaan tuota lahjapöytää ja merkitsemään ne lahjat jotenkin, esim tuolla nro 13 systeemillä
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 16:05"]
kyllä niitä lahjoja tulee aika paljon jos on esim 150 häävierasta. hääparin kannattaa nakittaa joku juhlien alkuun vahtimaan tuota lahjapöytää ja merkitsemään ne lahjat jotenkin, esim tuolla nro 13 systeemillä
[/quote]
Mulle on joskus opetettu, että häälahjat (ja muutenkin isoihin juhliin vietävät lahjat) pitäisi paketoida sellofaaniin tai muuten niin että lahjan sisällön näkee avaamatta. Säilyy kortitkin tallessa.
No minusta olisi moukkamaista kytätä paperin ja kynän kanssa mitä kukakin tuo: Eskolta kahvinkeitin, Helenalta vain ruusu.
Eikös kaikille lähetetä kuitenkin samanlainen kiitoskortti. En minä ainakaan keneltäkään ole saanut mitään "kiitos 50 eurosta"-korttia, jenkkilässä tietysti eri asia.
Kannattaa ilman muuta pitää kirjaa siitä, mikä lahja on keneltäkin. Onhan se väärin sitä kohtaan, joka on panostanut lahjaan, että sitä ei tiedetä, onko joku ostanut vain ruusun vai hopeiset kynttilänjalat.
ei ole mitään moukkamaisuutta kirjoittaa paperille, mitä kukin on tuonut. Se on moukkamaista, jos ei kirjoita ja sitten ei tiedä, mikä keneltäkin tuli. Se on vähän niin kuin ei välittäisi lahjoista.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 15:16"]
Hmmm...en ole ikinä ollut juhlissa, jossa olisi saatu niin paljon lahjoja, että pitäisi oikein kirjoittaa nimet ylös...
[/quote]
Hmm... sinulla on kovin vähän elämänkokemusta ja äärimmäisen suppeat sosiaaliset piirit.
Miten helvetissä lahjat voi olla täällä haaskapalstalla niin perhanan tärkeitä? Joskus tuntuu, että koko elämä. Mitä sait joululahjaksi, äitienpäivälahjaksi, kilhlajaispäivälahjaksi,hääpäivälahjaksi, vuosipäivälahjaksi, synttärilahjaksi, nimpparilahjaksi, häälahjaksi, lapsen nimiäislahjaksi, kihlajaislahjaksi, rippilahjaksi, valmistujaislahjaksi, muutenvaanlahjaksi, BYÄÄ mun mies ei ikinä tuo kukkia.... HUHHUH!
Kyllä minä ainakin olen kirjoittanut, mutta eihän sitä tarvitse vieraiden nähden tehdä.