Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tässä holhousyhteiskunnassa uskaltaa enää hankkia lapsia?

Vierailija
04.06.2013 |

Miten täällä uskaltaa enää tehdä lapsia?

Mielestäni uusi lastensuojelulaki on täysi susi.

Itsestäni tuntuu, että ollaan tilanteessa, jossa vanhempi ei voi kertoa millekään hoitavalle taholle (lääkärit, neuvolantädit, seurakunnan työntekijät, naapurit) mitään, jos haluaa olla varma, että se ei johda lastensuojelun seurantaan ja toimenpiteisiin.

Eli pienen vauvan äiti ei voi kertoa väsymyksestä (vaikka väsymys kuuluu asiaan), eikä mistään muustakaan asiasta voi kertoa, eikä kannata etsiä itse apua, koska siitä voi seurata lastensuojeluilmoitus.

Apua sieltä taas ei saa, vaan siellä tarkkaillaan ja kirjataan negatiivisia asioita ja pidetään palavereja ja tarjotaan huostaanottoa, joka taas on traumaattinen asia kaikille?

Onko muita, joiden mielestä ajan henki on tullut yhä enemmän tällaiseksi?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa.

Meidän perheessä tarvittiin haastavalle erityislapselle apua, sovittiin hoitotahon kanssa että tekevät meistä ilmoituksen koska sossu ei suostunut ottamaan minun sanojani vakavasti. Kävikin niin, että hoitotaho kirjasi ilmoitukseen huolensa mm. muiden, tavallisten lasten kasvuolosuhteista, asia josta ei oltu edes puhuttu tapaamisissa. Sossu luki puhelimessa minulle tuon ilmoituksen ja kyllä menin sanattomaksi...apua on ehkä nyt tulossa, joo, mutta kun se piti kohdistaa tuolle erityiselle.

Vierailija
2/9 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 19:02"]

Olet oikeassa.

Meidän perheessä tarvittiin haastavalle erityislapselle apua, sovittiin hoitotahon kanssa että tekevät meistä ilmoituksen koska sossu ei suostunut ottamaan minun sanojani vakavasti. Kävikin niin, että hoitotaho kirjasi ilmoitukseen huolensa mm. muiden, tavallisten lasten kasvuolosuhteista, asia josta ei oltu edes puhuttu tapaamisissa. Sossu luki puhelimessa minulle tuon ilmoituksen ja kyllä menin sanattomaksi...apua on ehkä nyt tulossa, joo, mutta kun se piti kohdistaa tuolle erityiselle.

[/quote]

Mitä apuja ajattelit saavasi? Ja mitä nyt loppujen lopuksi saat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

WTF? Kyllä mä olen avoimesti neuvolassa puhunut niin väsymyksestä kuin kaikesta muustakin. Ikinä ole kukaan edes ehdottanut lastensuojeluilmoituksen tekemistä. Kyllä meijän neuvolantädin kanssa voi puhua ihan avoimesti, hän ymmärtää, tukee eikä tuomitse! :)

Vierailija
4/9 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti, omat asiat voi ryssiä vaikka kuinka pahasti ja lastensuojelu ei siihen puutu. Lastensuojelu on tehnyt tosi pahoja virheitä viime aikoina, mm. Eerika! On mennyt kyllä usko koko lastensuojeluntiimiin.

Vierailija
5/9 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pikemminkin avautua ja valittaa siellä neuvolassa oikein kunnolla. Jos niille tädeille tulee vaikutelma, että yrittää salata jotain, niin sitten ne vasta alkaakin kyttäämään.

Vierailija
6/9 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, tukiperhettä nyt ainakin ja mahdollista taloudellista tukea mm. terapiaan lapselle. En vielä tiedä, mitä kaikkea olemme saamassa, mutta nyt sossu syynää muutkin lapset, vaikka oli puhe vain tästä yhdestä...

Vierailija
7/9 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 20:15"]

3, tukiperhettä nyt ainakin ja mahdollista taloudellista tukea mm. terapiaan lapselle. En vielä tiedä, mitä kaikkea olemme saamassa, mutta nyt sossu syynää muutkin lapset, vaikka oli puhe vain tästä yhdestä...

[/quote]

No, ei kai se haittaa jos huolehtivat muidenkin lasten hyvinvoinnista? Kyllähän se erityislapsi varmasti vie vanhempien aikaa ja huomiota muilta lapsilta, vaikka mistään heitteillejätöstä ei olisikaan kyse?

Vierailija
8/9 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä neuvolan palveluita. Meillä on varaa yksityiseen neuvontaan ja apuun. Ja emme tarvitse äitiyspakkausta. Onneksi ei ole pakko. Yksi kurja neuvolantäti katkaisi suhtten. Kyse ei ollut lastensuojelullisesta asiasta. Oikeuteen mentiin ja voitettiin kuntaa vastaan juttu. Tälläistäkin sattuu. En mene yksityiskohtiin, koska Suomessa on NIIN harvinaista olla eri mieltä viranomaisten kanssa. Nyt olemme onnellinen kolmen lapsen perhe ilman neuvolapalveluita.

Vierailija
9/9 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ymmärrä tuollaista ollenkaan. Esim neuvolan kysely synnytyksen jälkeen (oliko pari kuukautta?) väsymyksestä ja omasta mielialasta ei todellakaan leimaa ihmistä. Googlaa ja tee testi, netissä näkyy tulokset oletko masentunut yms. Itse pelkäsin, että jos vastaan rehellisesti olen jonkun lääkityksen tarpeessa, kuitenkin tuloksen mukaan oli ihan tavallista, eikä tarvetta apuun. Ei kukaan ole koskaan vihjannut mitään epämääräistä. Tuskin kovin helpolla niitäkään ilmoituksia tehdään. Jos pelkää lastensuojelu ilmoituksia niin silloin on varmaan joku ihan oikea syy pelätä!