Siis mitä ihmettä?! Kuolinilmoitus lehteen maksaa satoja euroja?
Esimerkkihintoja:
Kaleva halvimmillaan 262 euroa
Aamuposti 337 euroa
Helsingin Sanomat sunnuntainumero 605 euroa
Mitä ihmeen rahastusta tämä on?? Luulisi että tuollaisen saisi lehteen halvemmallakin. Ei ihme, että moni ei lehdessä enää ilmoita kuolleista saati syntyneistä.
Kommentit (76)
Myös suruliputus omassa taloyhtiössä maksaa (suurimmassa osassa taloyhtiöistä)
Kaikki kuolemaan ja häihin liittyvä maksaa maltaita. Silloin ei ajatella mitä maksaa ja ahneet yrittäjät käyttävät tätä häikäilemättömästi hyväkseen.
Pitää ostaa hienompi arkku kuin naapurin edesmenneellä omaisella oli. Kivi maksaa maltaita kun senkin pitää olla sen verran iso ettei kylillä ruveta puhumaan kitupiikeistä perillisistä.
Kyllä, kuoleminen on kallista. Suurin osa haluaa järjestää asiat niin kuin ennenkin ja sen jälkeen raha alkaa juoksemaan omaisten taskusta, jos edesmennyt ei ole rahoja niin paljon saanut säästöön: arkku tai uurna, kukat/kukkalaite, muistotilaisuuden ruuat ja juomat/paikka, hautajaisvaatteet ensi hankintoina, kuolinilmoitus, perunkirjoitus, perinnönjako (jos ei päästä sopuun), hautakivi (jos ei tuhkia sirotella).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamillimetreittäin hinnoitellaan kaikki ilmoitukset, kuolinilmoitukset kalliimpia kuin tavan ilmoitukset.
Ja ihmisen ei ole mitään muuta pakko tehdä kuin kuolla.Kuolinilmoitusta ei ole pakko laittaa. Jos on seurakunnan jäsen kuollessaan, ilmoituksen kuolemasta saa yleensä ilmaiseksi seurakunnan ilmoitukseen.
Helsingissä kirkkoon kuuluu nykyisin noin 50 % väestöstä, eli noin puolen vöestön kuolemasta ilmoitus seurakunnan lehdessä on, puolen ei.
Vainajahan tuon maksaa itse eli ilmoitus laitetaan hautajaiskuluihin, jotka vähennetään jaettavasta pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Vainajahan tuon maksaa itse eli ilmoitus laitetaan hautajaiskuluihin, jotka vähennetään jaettavasta pesästä.
Jos pesässä on varoja, kaikki kuolemasta johtuvat nenot maksetaan niistä. Jos pesä on varaton, hyväsydämiset omaiset maksavat kuluja tai sitten haetaan vainajan kotikunnalta hautausavusta, joka on minimi. Kunta maksaa halvimman arkun ja tuhkauksen, jos ei hautapaikkaakan ole tuhkat lsitetaan hautausmaahan nimettömille vainajille varattuun kohtaan.
Perusta oma laajalevikkinen lehti ja anna perheilmoitukset (kasteet, synttärit, valmistumiset, kihlat, häät, hautajaiset ym.) kaikille ilmaiseksi. Tää on vapaa maa.
Kuolinilmoitusten pitäisi olla ilmaisia. Surun hetkellä on väärin kupata ketään.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinilmoitusten pitäisi olla ilmaisia. Surun hetkellä on väärin kupata ketään.
Tuskin se vainaja hirveästi enää suree. Hänen rahoistaanhan se maksetaan.
Turun Sanomiin ei maksa kuin 190€.
Kannattaa katsoa missä kuolee.
Suoratuhkaus hautajaispaketti - 560€
Ei ole hinnalla pilattu.
Vierailija kirjoitti:
Lehtien kustantajat ovat yrittäjiä, eivät hyvät hyväntekeväisyys laitoksia.
Kuolinilmoituksella asiakas ostaa lehdestä tilaa omalle ilmoitukselleen.
Ja mainostuloista media saa erittäin hyvät tulot. Mainostaminen maksaa melkoisen siivun yrityksille. Ja mitä värikkäämpi ja isompi jokin mainos on, sitä kallimpi se on!
Esim. yhden palstan kuolinilmoitus, sellainen kapea, on halvempi, kuin kahden palstan kuolinilmoitus, eli se leveä ilmoitus.
On yleinen tapa ilmoittaa lehdessä että henkilö on kuollut.
Samalla ilmoituksessa voidaan esittää kutsu hautajaisiin ja muistotilaisuuteen, tai jos ilmoitus on hautaamisen jälkeen, ilmoituksessa kiitetään osanotosta suruun.
Kuolinilmoitus ei tietenkään ole pakollinen lehdessä. Yhtä hyvin se voi jättää ilmoittamatta lehdessä. Ilmoittaa vain läheisimmillepuhelimitse, että henkilö on menehtynyt ja hautausajan.
Vierailija kirjoitti:
Turun Sanomiin ei maksa kuin 190€.
Kannattaa katsoa missä kuolee.
Suoratuhkaus hautajaispaketti - 560€
Ei ole hinnalla pilattu.
Noihin kuluihin tulee vielä hautapaikka, ja vainajan kuljetus sairaalasta tai kotoa ruumishuoneelle ja ruumishuoneltaan siunauspaikan kylmiöön.
Ja hautauspaketin hinta riippuu täysin siitä, millaiset kukat haluaa, millaiset tarjoilut muistotilaisuuteen, ja vielä muistotilaisuuden paikan vuokra.
Äitilleni joku aika sitten pidin saarnan ettei kaikkia "perinteitä" ole pakko noudattaa.
Siis kun mummo kuoli, ja äiti sanoi että kuolinilmoitus lehteen maksoi hyvä ettei tonnin (en muista tarkkaan, monta sataa ainakin) koska "se nyt on pakko laittaa".
1. ei todellakaan ole pakko
2. ei kukaan edes lue niitä nuhruisia paperilehtiä vuonna 2022
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kuolemaan ja häihin liittyvä maksaa maltaita. Silloin ei ajatella mitä maksaa ja ahneet yrittäjät käyttävät tätä häikäilemättömästi hyväkseen.
Ne yrittäjät ovat perustaneet yrityksen tuollaista palvelua varten, kuten hautaustoimistot.
Ilmaiseksiko heidän pitäis työnsä muille tehdä.
Se hautaustoimisto yrittäjä on samanlainen yrittäjä kuin kuka tahansa muukin yrittäjä.
Maksaa vuokran siitä tilasta jossa hän toimii. Hänellä on kallisauto tai autoja vainajien kuljetusta varten.
Hän ostaa arkkutehtailta arkkuja ja uurinia myytäväksi.
Onko se ahneutta, että saa leipänsä ja palkkansa yrityksestään?
Entä sanomalehdet, niiden kustantajat ovat myös yrityksiä.
Mitä kommentoija itse antaa muille ilmaiseksi. Käytkö itse duunissa joka päivä, ilman palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Äitilleni joku aika sitten pidin saarnan ettei kaikkia "perinteitä" ole pakko noudattaa.
Siis kun mummo kuoli, ja äiti sanoi että kuolinilmoitus lehteen maksoi hyvä ettei tonnin (en muista tarkkaan, monta sataa ainakin) koska "se nyt on pakko laittaa".
1. ei todellakaan ole pakko
2. ei kukaan edes lue niitä nuhruisia paperilehtiä vuonna 2022
Väärin. Etenkin vanhempi väki lukee erittäin paljon paperisia sanomalehtiä.
Ja siksi toisekseen, ne samat kuolinilmoitukset näkyvät myös sanomalehden digiversiossa, jos on tilannut sen.
Jokaisesta sanomalehdestä on digiversiona näköislehti, joka on täysin samanlainen kuin paperilehti, mutta sen voi lukea vain tietokoneella tai puhelimella.
Sun kannattaisi kommentoida vain niitä juttuja joista jotakin tiedät, eikä luulotella sontaa palsalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää? Ainahan se on kallista ollut.
Itse en ole koskaan ymmärtänyt kuolinilmoitusten pointtia. Mikä pointti niillä on? Ilmoitellaan tuntemattomille, että näin on päässyt käymään? Vai viimeinen huomiohuoraamisen muoto? Meillä on surua?
Minä sain Hesarin kuolinilmoituksesta tietää, että opiskeluaikainen poikaystäväni oli kuollut. Vaikka emme olleetkaan pitäneet yhteyttä 20 vuoteen, niin tiedolla oli silti minulle merkitystä.
Jos ex olisi ollut tärkeä olisit kyllä ottanut yhteyttä sen 20 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne yrittäjät ovat perustaneet yrityksen tuollaista palvelua varten, kuten hautaustoimistot.
Ilmaiseksiko heidän pitäis työnsä muille tehdä.
Se hautaustoimisto yrittäjä on samanlainen yrittäjä kuin kuka tahansa muukin yrittäjä.
Maksaa vuokran siitä tilasta jossa hän toimii. Hänellä on kallisauto tai autoja vainajien kuljetusta varten.
Hän ostaa arkkutehtailta arkkuja ja uurinia myytäväksi.Onko se ahneutta, että saa leipänsä ja palkkansa yrityksestään?
Entä sanomalehdet, niiden kustantajat ovat myös yrityksiä.
Mitä kommentoija itse antaa muille ilmaiseksi. Käytkö itse duunissa joka päivä, ilman palkkaa?
Turha noille v*mmaisille on mitään kommentoida. Menetettyjä pumpulissa ja omassa sosialismikuplassaan eläneitä tapauksia.
Minä sain Hesarin kuolinilmoituksesta tietää, että opiskeluaikainen poikaystäväni oli kuollut. Vaikka emme olleetkaan pitäneet yhteyttä 20 vuoteen, niin tiedolla oli silti minulle merkitystä.