^^^^MAALISKUISET 2014^^^^
Ja tässä uusi pino maaliskuun vauvasta haaveileville=)
Taustaa uusille kuumeilijoille itsestäni:
Olen 32-vuotias neljän ihana pojan äiti. Kolme vanhinta on jo isoja, esikoinen lähtee yläasteelle ja nuorin koululainenkin menee 2. luokalle... yksi on siinä välissä 5. luokkaa aloittamassa kunhan kesästä selvitään.
Sitten on meidän pikkuinen "leppäkerttumme", joka täytti helmikuun alussa vuoden ja hänelle kaveria toivotaan kovasti (minä ehkä miestä enemmän). Sitten on lapsilukumme 100%-varmasti täynnä.
Nyt menossa kp 2 (laskettuna runsaammasta vuodosta) Kierron pituus näyttää olevan keskimäärin 29, mutta voi olla kaikkea väliltä 28-33.
Tervetuloa vaan kaikki kuumeilemaan!
Tellu
Kommentit (343)
täällä kaikki tehdään huslabissa ja hcg pika on enempi kuin normi raskaustesti. siinä näkyy hcgn määrä, ei pelkästään onko posit vai nega. tuo toinen on joku isompi juttu, mikä kestää muutenkin kauemmin valmistua. Hcg pika valmistuu saman päivän aikana, mutta niitäkään ei tehdä kaikissa huslabin toimipisteissä esim. täällä kaikki testit menee Jorvin sairaalaan, missä valmistuvat. Ja tuo hcg, mikä mulle oli vahingossa määrätty, meni meilahden sairaalaan, missä tehdään erikoisemmat kokeet. Että näin täällä.
Huslab on kyl ihan outo :D minusta pikatestin idea on saada tietää onko positiivinen vai negatiivinen ja sit tavallisella hcg:lla tutkia paljonka sitä on. Pittää ottaa yhteyttä luokkatovereihin, jotka on huslab:lla töissä ja kysellä miten ihmeessä noin isossa paikassa asiat voidaan tehdä noin vaikeesti..
eikös pelkkä raskaustesti tehdä ihan pissasta ja verestä sitten nuo hcg-määrät. Oli miten oli, niitä on kahta sorttia ainakin +pissakoe ja mulle nyt vaan vahingossa määrättiin turhan monipuolinen testi. Tästä aiheesta tuskin kannattaa jatkaa enempää. hus lab tekee just sen mitä pyydetään, lääkäri teki inhimillisen virheen. joten annetaanpa olla.
Pakko on vielä kommentoida kun kävin niitten ohjekirjan tarkastaa. Eli kyllä he tekee sitä hcg-mittausta päivittäin, mutta lääkäris on todennäköisesti pyytänyt semmosen hcg-tutkimuksen, jota käytetään kasvaindiagnostiikassa.. että näin. Miksi nuo lääkärit ei voi opetellä käyttää noita tutkimusohjekirjoja, niin ei menis pyynnöt väärin ja tulosten saannit viivästyis. On nimittäin aika iso ongelma. Mutta nyt loppu juttu.
Ööh. En olisi uskonut että kehitän ihan näin pahaa ahdistusta tästä asiasta, mutta oon aika ahdistunut ollut kyllä. Mullakin pari oireettomampaa päivää, ainoa mikä säilynyt ihan samanlaisena on väsymys, oon nyt monta päivää nukkunut parin tunnin päiväunet ja makeat yöunet vielä siihen päälle ja en siis yleensä harrasta päiväunia ollenkaan. Mutta nyt oon vaan kertakaikkiaan simahtanut sohvalle tms. Etomus ja tuikkimiset olleet lievempinä, välillä ei tuikkimisia oikein ollenkaan.. Yöllä saatan heräillä kerran pari vessaan mutta oon niin unenpöpperössä etten aamulla tarkasti muista kävinkö ja montako kertaa. Uutena sinänsä nyt parina päivänä on rinnat alkaneet tuntua turpeammilta, eivät ole kipeät sinänsä mutta tosiaan turvonneen ja kiinteämmän oloiset. Ja pari yötä oon herännyt välillä ihan hikisenä vaikka toisaalta on ollut kylmä. Nyt tänään illemmalla alkanut taas enempi menkkaolot. Aina kun jotain tuntuu lorahtavan pöksyyn tulee kauhea fiilis ja pakko mennä heti tsekkaamaan mistä on kyse. Mutta toistaiseksi ainakin ihan vaan tuota lugemöhnää ja kai valkovuotoa. Käytän siis pikkuhousunsuojia koko ajan tuon lugemömmöilyn takia joten vaikea sanoa mitä sieltä tulee ja miten paljon. Mutta ei ainakaan mitään värillistä tavaraa, ei ruskeeta eikä verta. Tosin kaipa nuo lääkkeet tosiaan ne menkat pitää poissa vaikka jokin pielessä oiskin? Tein tässä aamulla vielä apteekin oman ja siihen tuli samanlainen viiva kuin pari päivää sitten. Ei mun mielestä selkeästi tummempi mutta ei ole vaalentunutkaan siitä. Huolestuttaa kun ei tummu :( Eikä se kovin nopeastikaan tule se viiva mutta ihan kunnon viiva se on, ei haamu tai viivanpaikka. Nyt päätin kuitenkin etten testaile yhtään mitään ainakaan viikkoon kun tuun vaan hulluksi noiden viivojen tiirailujen kanssa. Oon raskaana kunnes toisin todistetaan. Ja eihän sille tietysti mitään voi jos se pieleen menee, mutta mieltähän se kalvaa silti. Toivotaan tosiaan Eve että saat sen hcg-arvon huomenna ettei tarvi viikonlopun yli tuskailla. Mutta sulla se digi näytti niin hienoa lukemaa että eiköhän siellä masussa ole Sissillä kaikki ok. Voimia, tsemppiä..
Taisi olla useampikin uusi plussaaja, onnea! Marjanaa kovasti odottelen samaan sakkiin <3
kaunisikävä 4+5
Voi hitsi Evis, no toivottavasti testi valmistuu täksi päiväksi. Kaikkea sitä joutuukin nainen pahimman hermoromahduksen partaalla kokemaan ;D
Ja Eve, ihan yhtä oireeton olen minäkin! Koitan kuitenkin vain nauttia siitä! Ainoastaan minullakin tuo väsymys seurananani ajoittain ja toisaalta herään myöskin jo ennen kellon soittoa klo 4-5 välillä.
Tänäänkös jo uskalletaan mennä tuonne odotuspuolelle??
Kaunisikävä, kuten jo Evikselle kirjoitin niin ei ole oireita minullakaan tuota väsymystä lukuunottamatta!
Ja jos luit minun eilisiä vai olikohan toissapäiväisiä kirjoituksia, niin minullahan oli ihan JÄRISYTTÄVÄT menkkakivut yhtenä iltapäivänä töiden jälkeen. Olin ihan 100%- varma, että nyt alkaa vuoto, mutta ei alkanut. Muistan noita menkkakipuja myös kuopuksen alkuraskaudessa olleen ja silloin oli myös niitä vuotoja. Tuolla ihan terve poika nukkuu kivuista ja vuodoista huolimatta parasta aikaa iskän vieressä =)
Ja olen muistaakseni kirjoittanut senkin, että minulla viimeraskaudessa viivat eivät tummuneet missään vaiheessa yhtä vahvoiksi. Viivan tummuminen loppui n. rv 4+2 paikkeilla, jonka jälkeen sain aina vain sitä samaa selkeää, mutta ei yhtä tummaa kuin kontrolliviiva. Ja osittain siitä syystä olen nyt jättänyt testailut sikseen. Minullahan se yksi testi jäi jäljelle, mutta tiedän vain paniikin nostavan päätään, jos sieltä ei supertummaa viivaa pärähdä! Lopeta sinäkin testailut ihan kokonaan=)
Nyt pitää alkaa valua työpaikkaa kohti!
Tellu
Eve: Kyllä meilläkin saa hcg-arvon saman päivän aikana tietoon. Aamulla jos käy verikokeessa, niin iltapäivällä saa tulokset. Meillä ainakin käsketään käydä veritestissä aina PAS:n tai tuoresiirron jälkeen. Olikohan jopa insseissäkin. Ja tulokset kerrotaan hcg-arvoina. Tosin minullahan ne on olleet aina alle 1 eli negatiivinen. :/
Kaunisikävä: Toivotan edelleen rentouttavia ajatuksia sinulle. Olet oikeassa, että turhahan se on murehtia, mutta ihmismieli on kummallinen. Yritä silti löytää se asenne, että et voi murehtia asiaa, jolle et pysty tekemään mitään. Haleja sinne päin!
ON: Löysin sitten eilen sellaisen pienen hetken itsekseni ja tein testin. Negatiivinenhan se oli. :/ Onhan sitä toivoa edelleenkin, mutta kun ei tosiaan edes tunnu siltä, että olisi raskaana, niin vaikea uskoa. Mutta tosiaan testi oli tehty noin 3 tuntia rakossa olleesta virtsasta ja oli 25iu/ml-herkkyydeltään. Ja dpo 12, joten onhan tässä vielä teoriassa mahdollisuus... Ei ollut herkempää testiä kotona, niin jouduin tuolla testaamaan.
Mutta on vähän taas turhautunut fiilis. Ei huvittaisi ottaa tätiä vastaan ollenkaan! Se on kyllä niin ei-toivottu vieras, että ei tosikaan.
Kaikesta huolimatta mukavaa viikonloppua jokaiselle!
Marjana kp 33/34-35 dpo 13 yk 3v 3kk
Marjana, onhan tosiaan toivoa vielä... eikä tuo testi ollut edes kovin herkkä. Minä ainakin toivon edelleen, että saamme sinut kiskottua mukaan tuonne odottajiin=)
Minä kävin laittamassa pyynnön tuonne odotuspuolen ryhmään. Tänään olisi vissiin menossa rv 5+4 (hui!)
Kiiiiitokset onnitteluista! Mä rupeen uskomaan tätä nyt todeksi ja siirryn clearblue digin painostuksella odottajien puolelle. Aamulla tein digi testin kun häiritsi nuo haaleat viivat 7 muussa testissä. Kyllä se vaan kertoi minun olevan raskaana 1-2 viikkoa. Mies ei vieläkään usko tätä todeksi. Sai jo raivarit kun menin kailottamaan vanhemmilleni ja lähimmille ystävilleni. Hänen vanhemmilleen ei muka saa kertoa kun vasta varhaisultran jälkeen. Mitenköhän kykenen olemaan hiljaa vielä alle 3 viikkoa.
Marjana: Käyppä ostamassa niitä gelejä!! Mä uskon täysin että ne teki tän tempun mulle. (:
Huomenta siskot!
Marjaana, kaikki mahkut sulla vielä plussaan, nou hätä. Niin haluaisin sut mukaan odotuspuolelle. Juu saa meilläkin hcg:n samana päivänä, mut lääkäri laittoi lähetteeseen vahingossa jonkun toisenlaisen kokeen, mikä kestää kauemmin.
Kaunisikävä, tuo kirjoituksesi olisi voinut olla omani. ihan sama tilanne mulla, paitsi ettei mulla rintatuntemuksia vieläkään eikä lämmöt koholla. Muuten ihan samat kuviot.
Mulla on enää yksi davidin testi jäljellä ja aattelin nyt ootella muutaman päivän ennen kuin teen sen. Nyt ne viivat ovat olleet lähes tasavahvat, mutta ei ihan. Ja kun eilen hävis oireet niin ensi viikolla testi varmaan näyttää haaleampaa jos sissi on jostain syystä surkastunut pois. Vähän mietin myös et ostaisiko vielä yhden digitaalisen viikkonäytöllä niin silloin ensi viikolla pitäisi näyttää 3+ jos kaikki on jatkunut normaalisti.
hitsit kun en eilen tajunnut pyytää uutta lähetettä labraan, siihen pika hcg:hen niin oisin voinut käväistä nyt aamulla ja saanut siitä tuloksen tänään. ihan siltä varalta jos se toinen testi ei ole vieläkään valmis. Mua jotenkin pelottaa vielä siirtyä odotuspuolelle kun niin pelkään että kasvu olisi tyssännyt. Pitäisi vaan malttaa olla rauhassa ja odotella varhaisultraa, mutta minkäs sitä luonnolleen voi. Toivottavasti saan tänään ne tulokset, mutten täällä menee eräälläkin neidolla hermo.
Aurinkoista päivää kaikille! Evis rv 4+3
Evis, kaikki on tällä kertaa varsin hyvin. Koita nyt vain luottaa ja uskoa tulevaan.
Sä lupasit mun kanssa lähteä loppuviikosta täältä. Nyt on loppuviikko... kerääpäs kamasi ja astu kanssani plussajunaan!
Äläkä nyt enää ostele niitä testejä. Säästät rahasi vauvalle tehtäviin hankintoihin=)
Minä täällä vieläkin kurkin keskusteluja :) Marjana, laita geleet kokeiluun! Et siinä mitään häviäkään.
Minullakaan ei testin viiva tummentunut (se oli siis heti alkuunkin kontrolliviivaa haaleampi). Testasin 4 ja 5 päivää sen jälkee kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Sitten tein vielä clear bluen, ihan vaan koska halusin :) Siihen kuitenkin jätin testailut ja uskoin tulokseen.
No vihdoinkin. Hcg oli 181. Lääkäri ei tosin yhtään tiennyt noista viitearvoista mitään, arveli vaan että olen raskaana. Miten on mahdollista ettei neuvolalääkäri tiedä viitearvoja???
No onneksi olin kysynyt viitearvoja omalta klinikalta ennen kun menivät kiinni. En vain tajunnut kysyä vielä keskiviikon arvoja kun en tiennyt meneväni testiin niin aikaisin. Mutta torstain viitearvot on 68-400 eli näin ollen voisi kuvitella että about normaalilta näyttää jos kerran hcg noin tuplautuu päivässä.
Soitin ensin hoitajalle et katsois onko tulos tullut eikä ollut vielä puolen päivän aikaan. hän sanoi että laittaisi mulle uuden pika-hcg:n heti niin saan siitä vastauksen vielä tänään. mutta, eipä hän enää löytänytkään tuollaista testiä. käski mun itse soittamaan labraan ja kysymään mikä koodi tuolle testille on. No arvaatte varmaan tykättiinkö labrassa että potilas laitetaan itse soittamaan. No hoitsu soittikin sitten uudelleen ja kertoi tuloksen ja sanoi että on vähän koholla mutta voi olla kohdun ulkoinen. Tämä virolaistaustainen ei edes tiedä milloin sissi on saanut alkunsa niin miten voi sanoa näin. Arvaatte varmaan että eräs neito kihisi kiukusta. no sitten soitti se neuvolalääkäri ja kerroin hänelle mitä hoitaja sanoi. Eipä ottanut siihen mitään kantaa. tämä lääkäri vielä ehdotti että otetaanko pissanäyte, siitä näkis olenko raskaana vai en? ja siis se näyttää vaan plus tai miinus. Siis anna mun kaikki kestää. Onko näin että neuvolalääkäritkään ei tajua tuosta hcg:stä mitään. Ai niin ja hänkään ei löytänyt mistään tuota pika-hcg koodia vaan mun piti se hänelle kertoa.
Ai että teki terää vähän purkautua, anteeksi siitä. Mutta kai tässä nyt voi ihan hyvillä mielin olla tuollaisella arvolla, luulisin.
Terkuin kiukku-iita Evis
Täältä tulis uus tulokas ryhmään. Elikkäs 24-vuotias esikoista yrittävä nainen. Tammikuusta asti yritetty ja vielä ei ainakaan oo tärpänny. Tällä hetkellä oon kuitenki semmosessa tilanteessa että menossa kp36/35. Kierto ollut säännöllinen tuosta tammikuusta saakka. Nyt ollut mielestäni kuitenkin selviä raskausoireita, mutta kaikki testit näyttävät negatiivista. Tänään tein clearbluen digitaalisella testillä ja tulos oli ei raskaana:( Jostain luin myös että ovistesteillä voi testata raskautta joten tein tänään sellaisen ja se näytti selvää plussaa kyllä.
Kiitos tytöt, olette ihania tsemppaajia <3 Mä olen nyt niiiin hyvällä tuulella.. tuli sekin taas todistettua että mulla on kärsivällisyyttä tasan NOLLA. Kauppareissulla sorruin apteekista ostamaan vieläkin yhden apteekin oman ja testasin tässä illalla parin tunnin pisusta niin tuli tosi nopeasti tumma plussa! Ei ihan yhtä vahva väriltä kuin kontrolliviiva (ei kyllä paljoa puutu) mutta ihan selkeesti tummin tähän asti! Ja nyt vieläpä iltapisusta! Ja nopeasti! Siis selkeästi tummin verrattuna mihinkään aamu tai iltapisuun mistä oon testannut. Mä olen siis niiin NOLO nainen kun jatkan näitä testailuja mutta nyt tuli hyvä mieli koska oikeasti tuli vähän parempi olo että viiva tummenee, tasot ei siis ainakaan lie laskussa? Jee :-) Kai mun täytyis nyt pikkuhiljaa oikeasti alkaa vaan uskoa tähän ja murehdin sit myöhemmin jos aihetta tulee. Oireilut on aika vähässä olleet tänäänkin, sellainen lievä öllötys on koko ajan ja väsyttää. Ja reippaat ilmavaivat jatkuu, oujee.. Ihan utopistinen olo kyllä nyt silti. Se keväinen keskenmeno kummittelee mielessä. Mutta nyt en mieti sitä, en! Enkä testaa enää, EN! :-D
Marjana voihan höh se nega mutta vielä on täydet mahdollisuudet eli vielä ei kyllä luovuteta tän kuun osalta. PUUH PUUH mä täältä puhaltelen lisää niitä plussatuulia.
Eve hyvä juttu kun sait hcg-arvon viimein. Mä en noista juuri mitään tiedä mutta jos viitteet on noi niin eiköhän tuo ole ihan hyvä arvo :-) Hyvä Sissiiii <3 Oon useammasta paikasta lukenut että se hcg tuplaantuu 1-3 pv välein, eli siinä voi olla aika paljon vaihtelua mikä arvo on hyvä. Voinee siis olla pienempänäkin ihan yhtä ok kuin yläkantissakin. Todella rasittavia nuo "alan ammattilaiset" jotka ei sit kuitenkaan mistään tunnu mitään tietävän, koita unohtaa moiset ja nyt alat säkin vaan nauttia siitä että sulla on pulla uunissa :-)
Tervetuloa tulokkaat, ainakin Nanna oli uutukainen ryhmään. Älä vielä luovuta sinäkään, se plussa voi piirtyä testiin hiukan myöhemminkin. Ja Vanamohan pääsee ihan suorilta liittymään sinne odottajiin! Onnea.
kaunisikävä 4+6
Kaunisikävä, ihanaa kuulla että olet hyvillä mielin. Niin pitääkin. Et ole yhtään nolo noiden testien kanssa, tai jos sä olet nolo niin minä sitten varmaan supernolo ellen peräti pöpi ;-) mulla on vielä yksi davidin testi ja meinasin sen tempasta aamulla. Sit on testit testattu. Kärvistelen vielä tiistaihin jolloin menen uuteen verikokeeseen ja jos se näyttää lupaavalta niin koitan sitten rauhoittua ja uskoa että kaikki hyvin. Tuo keskiviikkona otettu arvo on ihan hyvä, mutta nuo mun oireet kun väheni torstaina. Ja siksi pelkään että jos surkastuu siellä kun ei anna mitään oireita itsestään. eli Sissiiii, jos olet kuulolla niin annapa jokin merkki, että olet hengissä, please. Väsyttää vaan ja menkkamaista murinaa ajoittain. Öllötystä ei juuri ole enää ollut, ilmavaivoja kylläkin, röyh ja pamaus, hahahaaa. mutta kai nuo oireet voi vaihdella paljonkin eri päivinä, toivottavasti ainakin. Eikä vieläkään mitään tissituntemuksia. Niin odotin että mun lätkät uhkeutuu kunnon meloneiksi...toiveajattelua. pöksyyn lorahtaa koko ajan jotain ja aina kun meen veskiin tarkistaa tilannetta, pelkään että vuoto on alkanut, mutta lugemömmöjä siellä onneksi vaan on ollut.
evis 4+3
Evis voi kyllä sulle ehtii vielä kunnon meloonit kehittyä raskauden edetessä :-) Noistakin oon lueskellut että toisilla ei tuu yhtään mitään rintatuntemuksia koko raskausaikana, toisilla tulee sit moninkertaisesti. Ei mullakaan mitään pakotusta niissä ole tai juuri arkuuttakaan mutta huomaa että nyt parin päivän sisään ovat turvonneet ja turpeat. En kauheesti välittäis kun mulla tuota rintamusta ihan liian kanssa jo ihan luonnostaan.. Ei mee mitkään rintsut kohta päälle. Tai menee ne jos antaa puolet tursua liiveistä pihalle. Mut ei parane tietystikään valittaa tästäkään oireesta. Ehkä me ollaan ihan pikkuisen nolosia sit yhdessä :-D tuntuu vaan niin pöhköltä kun julistan vähän väliä että mähän en testaa jne jne ja sit oon taas hetken päästä apteekin testihyllyllä ja viivoja tuijottelemassa. Tiedän hirmu hyvin tuon huolen (kuten varmaan mun paniik-kirjoittelusta tuli ilmi) kun oireet tuntuu vähenevän.. Uskon ja toivon että se tiistain hcg vahvistaa sulle sen että kaikki on Sissillä ihan hienosti siellä. Uskon ja toivon että meillä molemmilla ja meidän pienillä on kaikki hyvin. Mullakin ne nippailut ja tuikinnat muuttaneet selvästi muotoaan vaan menkkamaisemmiksi juilinnoiksi. Joo ja tuo lorahtelu niin tuttua, sitä tulee ihan vähän väliä. Välillä ihmettelen kyl sitä miten siitä lugesta ehtii mitään imeytyä mihkään kun se valuu pois. Juu ja mäkin tosiaan röyhtäilen ja piereskelen kuin possu :P hirmu viehättävää.. Haleja, kyllä me tästä selvitään.
Pelottavaa ku jossain vaiheessa kuvitteli olevansa ihan pöpi näitten vauvahaaveiden kans.. oon tässä miettinyt ku suurin osa tutuista ei kuulema yritä vauvaa vaan tulee jos on tullakseen!!? Ei kyllä minun päässä toimi niin:D Joka kerta sitä vaan odotti ja odotti että alkaako vuoto vai ei ja aina ku alko niin tuntu ihan maailmanlopulta!:( onneksi en näköjään ole kuitenkaan ainoa "pöpi". Ja itsellään näyttää olevan hommat vielä alkutekijöissä verrattuna moneen muuhun. En uskalla edes ajatella miten kauan sitä jaksaa pettyä aina vaan uudestaan. Missä vaiheessa kannattaa hakeutua testeihin/lääkäriin jos ei ala tärpätä? Mulla nyt menossa kp37/35. Tänään jätin testauksen väliin ja huomenna ajattelin testata aamuvirtsasta. Pelottaa vaan pelkkä ajatuskin että tulee taas pettymään:(
Onnea plussanneille =)!!!!
Täällä on hieno pinkka plussia, ihana juttu. Onnea ja tarrasukkia jokaiselle.
Nanna: Toivottavasti plussa pärähtää sullekin, plussatuuloset ainakin tuntuu puhaltelevan navakkana. Etkä sä tosiaan ainut pöpi ole, tämä on aika rankka aihe tämä vauvakuume =D! +paljonkos teillä on yritystä takana? Kannattaa muistaa, että suurin osa plussaa vuoden sisällä. Pettymyksiä tulee useimmille, joten huoli pois. Teidänkin vuoro tulee varmasti!
Marjana: Pöh negasta =(!!! Miten tilanne nyt, onko vuotoa näkyvissä vai olisko plussa kuitenkin mahdollinen? Se on toki positiivista, että tuhruja ei tullut. SE lääkkeesi lienee toiminut kuitenkin positiivisesti! Päivitähän tilannettasi.
).( Mä olen ollut niin lomalla, että en ole käynyt koneellakaan kuin pari kertaa viimesen viikon aikana. Lueskelin ketjun läpi ja olipas asiaa ollut =). Itse olen aika lailla luovuttanut tämän kierron suhteen. Mitään normaalista hormoninegakierrosta poikkeavaa oiretta/oloa ei ole, sekin pirun ei-tästä-tuu-mitään -romahdus tuli taas noin viikkoa ennen menkkojen oletettua alkua. Eli pöh ja höh.
Me lähdetään kohta pieneen reissuun ja palataan keskiviikkona. Liityn sit huhtikuisiin...
Tsemppiä ja malttia kaikille -on tää aikamoista.
RM dpo11
Luulis että espoossa tehtäis kans iha normi hcg:ta päivittäin, kerta täällä pohjoisemmassaki tehää. Se pikatesti on yhtä turhan kanssa, se on iha normi raskaustesti, mutta tehään seerumista tai ainaki meillä pika hcg on semmone.. oon nyt iha hämillää tästä :D