Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

It-ammattilaismieheni kyttää surffailuani

Vierailija
04.06.2013 |

Nettisurffailu ja kirjoittelu keskustelupalstoilla on ollut minulle vuosikausia henkireikä, ainoa väylä jakaa yksityisimpiäkin ajatuksiani ja päästää höyryjä ulos. Se on anonyymiä eikä vaadi avautumista kenellekään tutulle, tiedätte varmaan syitä omalta kohdaltanne.

Minulla on ollut erittäin raskas ja hajottava parisuhde (ainakin minulle) ja se on kestänyt todella kauan, mutta emme ole koskaan päätyneet eroamaan, syystä tai toisesta. Jokin aika sitten, kun olin jo pitkään kärsinyt tunnekylmyydestä omaa miestäni kohtaan, hairahduin viestittelemään yhden miehen kanssa vähän aikaa (no, oikeastaan pidin sitä oikeutettuna mahdollisuutena tutustua uuteen ihmiseen ja miettiä omaa suhdettani sen kautta) Jostain käsittämättömästä syystä mieheni alkoi juuri silloin penkoa tietokonettani ja luonnollisesti seuraukset olivat katastrofaaliset. En ole koskaan pettänyt miestäni fyysisesti, mutta tunnetasolla ihastumisia on ehtinyt olla tänä aikana.

Mies ei halunnut erota, on vain kiristänyt liekaansa. Hän on ilmeisesti jatkanut tietokoneeni stalkkaamista, koska ihan äskettäin taas läväytti eteeni jonkun viestin, jonka olin johonkin kirjoittanut. Tuntuu, että olen menettänyt kaiken yksityisyyteni. Kirjoittaisin päiväkirjaa (tai vaikka runoja tai novellejakin), mutten uskalla, koska olen varma, että hän penkoo tavaroitani ja lukee ne, ja onkin myöntänyt ettei pystyisi välttämättä olemaan lukematta sellaista = penkoo tavaroitani ilmeisesti. Nyt ahdistaa, koska en uskalla edes surffailla missään, jonka voisi ajatella yhtään epäkorrektiksi tai josta mies voisi saada aiheen johonkin kriisiin. Vituttaa suoraan sanoen rankasti, suorastaan itkettää ja ahdistaa, kun ei ole enää mitään väylää purkaa omia tunteitani, jotka eivät todellakaan kuulu miehelleni eivätkä kellekään muullekaan. Eli olen kuin vankilassa, jossa vain ajatukseni ovat yksityisiä, kaikki muu on vapaata riistaa.

Ajatuksia?

Kommentit (25)

Vierailija
2/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas yhteen pötköön. Luulin kyllä jaksottaneeni yhdellä enterillä, mutta ilmeisesti se ei riittänyt. Ja tuon ammatin maininnan oli tarkoitus selventää, etten voi mitään kyttäämiselle, koska en ymmärrä tietokoneista kuin murto-osan häneen verrattuna.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok tuolla tavalla kytätä toista.

Kai sinulla muuten on oma tietokone, ja siihen päälle käyttäjätunnus/salasana-kysely, niin ettei mies nyt ainakaan niin helposti pääse sitä penkomaan?

Vierailija
4/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä voi enää jakaa kahtia, siksi mullakin meni kaksi linkkiä tohon peräkkäin (toimivat kyllä molemmat). t. 2

Vierailija
5/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä 2, mutta yksityinen selauskaan ei ole auttanut minua, eli jollain keinolla on silti pystynyt kaivamaan tietoja esille.

ap

Vierailija
6/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä suurin ongelma onkin tällä hetkellä pelko, että taas tongitaan, vaikka tekisin mitä. Mies on itse kehottanut minua mm. vaihtamaan tietokoneeni salasanaan, ettei hän pääsisi sinne. En vain voi enää luottaa, ettei hän taas tutkisi konetta tai keksisi keinoa tehdä sitä. hänellä on omat tunnarit koneellani myös, ja admin-tunnarit, joten en vain enää luota. Kerran hän on asentanut vakoiluohjelman koneelleni, enkä todellakaan tiedä miten se tapahtuu ja voiko sitä estää.

Vierailija
7/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneelle voi asentaa ns. vakoilusoftia jolloin jokainen napin painallus jää muistiin. Keskustelut, salasanat, ihan kaikki! Sun koneella on varmaan sellainen. Tällä tavalla it-ammattilais frendini sai myös vaimonsa kiinni pettämisestä.

Vierailija
8/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 11:22"]hänellä on omat tunnarit koneellani myös, ja admin-tunnarit, joten en vain enää luota. Kerran hän on asentanut vakoiluohjelman koneelleni, enkä todellakaan tiedä miten se tapahtuu ja voiko sitä estää. aå[/quote]

MIKSI sillä miehellä on sinun koneellesi omat tunnarit ja miksi hän tietää admin-tunnuksen? Nyt vaihdat nämä, sen miehen ei pidä todellakaan päästä sinun koneellesi kirjautumaan sisään ollenkaan. 

Vierailija
9/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Kunpa osaisin itse asentaa vastaavan mieheni koneelle, niin tulisi jotain tasapuolisuutta tähän asiaan. Mutta tosiaan: täytyy käskeä miestäni ottamaan omat tunnarinsa pois koneeltani. Tuon edellisen kriisin jälkeen ajattelin itse ostaa itselleni oman koneen enkä päästää häntä siihen enää ollenkaan, mutta jostain syystä minulla on taas hänen vanha koneensa, jossa hänellä on oikeudet. ap

Vierailija
10/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki oma kone, joka on vain sun omassa käytössä.  Tai hanki tabletti, joka kulkee sun käsilaukussa minne menetkin. Se on yhtä yksityinen kuin vaikka sun lompakko. Sen näpelöinti ei ole toiselle sallittua lainkaan.

Virginia Woolfin naisen "oma huone" on ehkä nykyään oma tietokone. Pitää säilyttää itsemääräämisoikeutensa, sille omanarvontunto perustuu.

Vierailija
11/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei halua erota, ok, mutta entä sinä itse? Miksi haluat jatkaa tuollaisessa suhteessa? Mikä ote miehelläsi on sinuun, kun et voi itsenäisesti päättää elämästäsi yhtään?

Vierailija
12/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta konetason suojaukset mitään, miehesi seuraa liikennettäsi luultavasti reitittimen kautta. Reititin on siis se boksi joka yleisemmin on joko puhelinjohdossa tai tv-piuhassa kiinni. Osta nettitikku + oma kone.

Vierailija
13/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 11:53"]Ei auta konetason suojaukset mitään, miehesi seuraa liikennettäsi luultavasti reitittimen kautta. Reititin on siis se boksi joka yleisemmin on joko puhelinjohdossa tai tv-piuhassa kiinni. Osta nettitikku + oma kone.[/quote]

Ethernet-töpseli suoraan seinästä koneen kylkeen eikä mitään reitittimiiä väliin niin ei seuraa... Näin meillä.

Ja tosiaan, ehdottomasti oma kone, ihan turha luulla että pystyt estämään vakoilua jos mies pääsee kirjautumaan sisään sinne sun koneelle, tonkimaan ja asentelemaan ohjelmia.

Vierailija
14/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12: sepä se. Tosiasiassa elämäntilanne on pitkään ollut sellainen, että jo se määrittelee paljon. Vaatisi niin suuren elämänmuutoksen koko perheelle. Olen valinnut toistaiseksi sietää itse asioita kuin elää onnellisempana ja muuttaa jne. Ehkä joskus valitsen vielä sen mullistuksen. ap

Vierailija
15/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla miehen urkinta on ollut viimeinen niitti omaan eropäätökseeni, ja kirjoituksesi tuo elävästi mieleen, miltä minusta tuntui, kun minulle selvisi hänen urkkimisensa. Se, että hän ei nähnyt siinä mitään väärää, tarkoitti sitä, että mitään mahdollisuutta avioliiton jatkumiseen ei ole, kun luottamus ja kunnioitus toista kohtaan puuttuu täysin. Minulla kyse ei ollut edes mistään miehestä, vaan vertaistukikeskustelusta muutaman ikäiseni naisen kanssa. Mies halusi kieltää sen, ja kuvitteli tosiaan voivansa. Seuraavana päivänä kävin ostamassa itselleni pre-paid nettiliittymän ja otin käyttään pari vuotta nurkassa pölyttyneen vanhan läppärin ja puoli vuotta myöhemmin hain eroa. Eihän se ero pelkästään tuosta johtunut, mutta kun kaikkien kriisien selvittämisten jälkeen miehen asenne oli tuo, että minula ei olisi lupa keskustella jonkun kanssa hänen tietämättään, niin en vain näe omaa tulevaisuuttani sellaisessa suhteessa, erityisesti siksi, että hänen mielestään hänellä on oikeus urkkia, ja häntä ei yhtään hävettänyt käytöksensä, vaan hän oli voitonriemuinen, kun olin hänen mielestään jäänyt kiinni.

Vierailija
16/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso tahallasi kaikkea oikein tylsää, niin kyllästyy tutkimaan. Tosin koneessasi on varmaan joku vakoiluohjelma, en osaa neuvoa miten sellainen poistetaan.

Vierailija
17/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tabletin osto oli hyvä idea, ja siihen 3g-netti. Äläkä päästä miestä asentamaan siihen tai puhelimeesi mitään (esim. GPS-paikannusta mahdollistavia) ohjelmia.

Vierailija
18/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16, kiitos tarinastasi. Mun mies on mustasukkainen myös facebookin käytöstäni, jota teen lopulta hyvin vähän ja jossa kirjoittelen vain omien ystävieni kanssa varsin viattomista asioista. Kun näistä puhutaan, on tietysti kysymys, että "NO MITÄ SELLAISTA HALUAISIT SIELLÄ NYT TEHDÄ???!!" Eli taustalla on tietysti joku syy tehdä jotain "pahaa", jos haluaa yksityisyyttä tai valittaa siitä, ettei sitä ole. ap

Vierailija
19/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 12:29"]16, kiitos tarinastasi. Mun mies on mustasukkainen myös facebookin käytöstäni, jota teen lopulta hyvin vähän ja jossa kirjoittelen vain omien ystävieni kanssa varsin viattomista asioista. Kun näistä puhutaan, on tietysti kysymys, että "NO MITÄ SELLAISTA HALUAISIT SIELLÄ NYT TEHDÄ???!!" Eli taustalla on tietysti joku syy tehdä jotain "pahaa", jos haluaa yksityisyyttä tai valittaa siitä, ettei sitä ole. ap[/quote]

Kuulostaa todella tutulta! Minä yritin tosissani pitkään selittää miehelle tuota yksityisyyden tarvetta, mutta hän ei ymmärtänyt tai halunnut ymmärtää sitä. Hän vain hoki, että ei hänelläkään ole mitään salattavaa, että minä saan penkoa mitä tahansa häneltä ja hänestä. Toinen samalla tavalla ikävä piirre oli se, että hän antoi minulle koruja lahjaksi, ja sitten kyttäsi sitä, että käytän niitä. Aina, kun minulla oli joku itse ostamani koru, hän jollain tavalla huomautteli siitä, kysyi vaikka, miksen laittanut sitä hänen ostamaansa. Kaikki, mitä tein itsenäisesti itselleni oli kuin henkilökohtainen loukkaus häntä kohtaan.

16

Vierailija
20/25 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen käytös olisi minulle syy eroon, ellei mies lopettaisi urkkimistaan kehotuksista huolimatta. Jos sinulla on käytössäsi oma kone ja ystävistäsi löytyy joku muu, joka osaa nämä asiat, vie kone "puhdistettavaksi" (jos se on läppäri) ja laita siihen sellainen salasana jota on mahdoton arvata, esimerkiksi 4ng9qj34-tyyppinen. Opettele salasana ulkoa ja jos et ole varma että muistat, kirjoita se lapulle ja laita jonnekin todella varmaan talteen. Se nyrkkisääntö ettei salasanoja saisi enää kirjoittaa muistiin ei pidä paikkaansa enää, koska suurimmat uhat tulevat verkon kautta eikä enää niin että joku löytäisi tavaroistasi salasanoja sisältävän lapun.

Kannattaa harkita myös jotain maksullista salasanapalvelua. Niitä on monenlaisia, mutta niitä yhdistää se, että palvelu asettaa kaikkiin käyttämiisi palveluihin todella monimutkaisen ja pitkän salasanan, jota ei voi arvata, ja muistaa ne puolestasi. Tähän salasanapalveluun tarvitset sitten vain yhden salasanan joka voi olla se yksi jonka opettelet ulkoa.

Jos aiot jatkaa miehen kanssa yhdessä, älä päästä häntä käsiksi tietokoneeseesi äläkä anna hänen auttaa sinua missään tietokoneasioissa.