Muita joilla aikuisiällä ollut ongelmaa, että lukiessa kirjaa välillä menee suoraan toisesta korvasta ulos?
Eli saatan lukea vaikka sivun romaania, ja huomaan että olen lukenut sen läpi, mutta en "rekisteröinyt" mitään, ja pitää lukea se uudelleen. Ehkä olen vain ajatuksissani ja muut asiat vaivaavat tms.
Ärsyttävää kyllä, en muista että nuorempana olisi ollut tällaista. En ole lukenut kirjoja vuosikausiin ja aloitin juuri pitkästä aikaa.
M35
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo aika toimintakyvytön tämän ongelman takia. Olen käynyt terapioita, lääkäreillä, jopa MRI kuvauksissa, uponnut rahaa tähän. Olen täysin terve.
Onkohan se vain kiinnostuksen puutetta? Älypuhelimet tuhonneet dopamiinitasot? En tiedä, olen itse yrittänyt löytää vastauksen tähän.
Käy youtubesta katsoo, siellä on vaikka mitä videoita jotka puhuvat tästä ongelmasta.
Minusta tuntuu kanssa että tuo jatkuva älylaitteen pläräily on jotenkin yhteydessä tähän. Huomasin nytkin että jokaisen kirjan kappaleen välillä automaattisesti nappasin puhelimen käteen vaikka ei ollut mitään erityistä syytä etsiä jotain tietoa. Aika pelottavaahan tämä on kun alkaa huomata.
Jos laitan klassisen musiikin kuulokkeista ja "toden teolla" keskityn kuin opiskellessa, sitten onnistuu kyllä keskittyä täysin. Mutta ihan vaan rennosti lukemaan alkaminen ei jotenkin luonnistu niin helposti enää.
AP
On. Erään tutkimuksen mukaan päällä olevan mobiililaitteen läsnäolo samassa huoneessa johtaa siihen, että osa tarkkaavaisuudesta alitajuisesti vie muistisi tilaa opiskelemaltasi tai lukemaltasi. Itse nykyään suljen kännykän ja vien sen eri huoneeseen lukiessani - auttaa oikeasti.
Voi olla itseaiheutettu keskittymishäiriö, jos et ole ennen ollut tuollainen.
Epäilen että tämä on joku "informaatioähkyn" vaikutus. Pää on jo niin täynnä jäsentelemätöntä tietoa, ettei välivarastoinnissa ole enää tilaa.
Minulla sama, mutta menee toisesta silmästä sisään ja toisesta ulos. En pysty enää keskittymään kirjoihin, kun alan lukemaan niin ajatukset lentävät muihin asioihin. Ja aikoinaan saatoin lukea monta kirjaa viikossa. T. Nainen 56v.
Vierailija kirjoitti:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tutkimus-pelkka-alypuhelimen-lah…
Ok tuo on tosi mielenkiintoista. Nyt pitää kyllä ottaa itseä niskasta kiinni ja kiinnittää enemmän huomiota asiaan. Perhanan älypuhelimet.
AP
Minulla tuo sama. ”Luen” muutaman rivin, sitten huomaan, että ajattelinkin lukiessani ihan jotain muuta. Hetken kun jatkaa, alkaa kuitenkin paremmin keskittyä ihan siihen kirjaan. M43.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama, mutta menee toisesta silmästä sisään ja toisesta ulos. En pysty enää keskittymään kirjoihin, kun alan lukemaan niin ajatukset lentävät muihin asioihin. Ja aikoinaan saatoin lukea monta kirjaa viikossa. T. Nainen 56v.
Joo mulla alkoi parikymppisenä. Masennus vei keskittymiskyvyn. Paranin masennuksesta, mutta keskittyminen on vieläkin heikkoa. Mulla on myös todella huono muisti ja opin uutta hitaasti. Siksi valitsin amk:n.
Aina! Yritin äänikirjojakin, jaksoin keskittyä 7minuuttia korkeintaan. Elokuvat mulle aivan liian pitkiä. Olisi kiva tehdä se että käpertyy viltin kanssa sohvalle katsomaan leffaa tai lukemaan. Ei vaan pysty. Aina ollu sama vaiva.
Minä olen jo aika toimintakyvytön tämän ongelman takia. Olen käynyt terapioita, lääkäreillä, jopa MRI kuvauksissa, uponnut rahaa tähän. Olen täysin terve.
Onkohan se vain kiinnostuksen puutetta? Älypuhelimet tuhonneet dopamiinitasot? En tiedä, olen itse yrittänyt löytää vastauksen tähän.
Käy youtubesta katsoo, siellä on vaikka mitä videoita jotka puhuvat tästä ongelmasta.