Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys perhepetiläisille! :)

Vierailija
03.06.2013 |

Mä olen tässä pariinkiin otteeseen öisin miettinyt, kun olen herännyt imettämään, muutamaakin asiaa perhepedistä, ensinnäkin:

1. Perhepetihän on ensimmäiseksi valittu, jotta äitikin saa nukkua, miksi musta tuntuu, että kaikki mun ystävät, keillä on perhepeti käytössä, ovat paljon väsyneempiä kuin minä, joka nousen ylös sängystä, otan lokoisan asennon tuolissa ja imetän?

2. Jos ei jaksa nousta imettämään, vaihdetaanko perhepetiläisvauvalle yön aikana ollenkaan vaippaa?

3. Kun vauva siinä vieressä makaa ja syö, eikö sille jää ilmaa masuun ja sit maha vaivaa? Eikö se kuitenkin pitäisi joka kerta röyhtäyttää?

4. Juotteko yöllä ollenkaan? Mun on ainakin pakko juoda aina kun imetän, yölläkin on vesilasi tuolin vieressä.

Mä en siis todellakaan millään pahalla tarkoita näitä kysymyksiä, muo on vaan jäänyt tälläiset asiat häiritsemään ja olisi kiva saada näihin vihdoin vastaus :D Niin kauan häirinnyt, että pakko tuoda oma tyhmyys esiin :) Itse olen valinnut juuri mielummin sen, että lapsi nukkuu omassa sängyssä, koska pelkään ihan kauheasti, että jos nukkuisi vieressä, kääntyisin vahingossa yöllä tämän päälle, koska olen tooosi levoton nukkuja :)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. En ole väsynyt
2. En vaihda vaippaa
3. Ei ole tarvinut röyhtäyttää, Vauva jatkaa uniaan syömisen jälkeen.
4. En juo öisin lainkaan. En edes silloin kun imeetän.

Enkä ole kierähtänyt vauvan päälle. Nyt lapset jo sen verran isoiksi kasvaneet, ettei niiden päälle edes kierähdä. Silloin kun vauva oli pieni nostin sen sängyssä yleensä tavallaan omaa päätäni ylemmäksi. Näin jos käännyin en koskaan kääntynyt lapsen päälle.

Vierailija
2/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 23:01"]1. En ole väsynyt
2. En vaihda vaippaa
3. Ei ole tarvinut röyhtäyttää, Vauva jatkaa uniaan syömisen jälkeen.
4. En juo öisin lainkaan. En edes silloin kun imeetän.

Enkä ole kierähtänyt vauvan päälle. Nyt lapset jo sen verran isoiksi kasvaneet, ettei niiden päälle edes kierähdä. Silloin kun vauva oli pieni nostin sen sängyssä yleensä tavallaan omaa päätäni ylemmäksi. Näin jos käännyin en koskaan kääntynyt lapsen päälle. [/quote]
Ja vaippaa en vaihda, koska vauva silloin tarpeettomasti herää uniltaan. Antaa vauvan nukkua. Siitä se sitten kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihdetaan yöllä vaippa varmaan 2 kertaa yössä, silloin kun herää syömään. Vaippa on oikeasti jo siinä vaiheessa niin täynnä pissaa, että pakko vaihtaa, jotta vauvalla on mukavampaa. Eikö teidän vauvat öisin pissaa sitten olleenkaan vai onko mulla vaan viallinen vauva? :D
Ap

Vierailija
4/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen vauvan kanssa (eli vastasyntyneestä noin muutaman kk:n ikäiseksi) oma sänky ehkä olikin mielestäni parempi, koska silloin imettäminen oli ainakin minulla yhtä säätöä, tosiaan juoda piti, vaippa oli saattanut vuotaa joten se piti vaihtaa, röyhtäytys ja muutenkin maitoa valui kaikkialle, joten sitä itsekin heräsi siinä ihan kunnolla. Nyt vauva 6kk ja perhepeti parempi vaihtoehto. En enää röyhtäytä vauvaa,itseä ei enää janota imettäessä, vauvalle ei tarvi enää vaihtaa yöllä vaippaa ja vauva ei herää niin herkästi yösyöttöjen yhteydessä kun saa lykättyä suoraan tissin suuhun ja ennenkaikkea jatkettua siinä saman tien itsekin unia. Toinen juttu perhepedissä onkin sitten kun 4 v esikoinenkin tulee sinne. Silloin tarvii taas vauva siirtää pinnasänkyyn, kun en uskalla jättää näitä kahta samaan sänkyyn. Mutta näin siis meillä. Riippuu siis ihan vauvan iästä.

Vierailija
5/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Meillä kaikki nukkuvat paremmin näin, teillä toimii toinen systeemi.
2. En vaihda vaippaa, ellei ole kakka.
3. Röyhtäytin myös perhepedissä nukkuvan vauvan nousemalla sängyssä istumaan.
4. Mulla on vesilasi sängyn vierellä.

Vierailija
6/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen vauvan kanssa (eli vastasyntyneestä noin muutaman kk:n ikäiseksi) oma sänky ehkä olikin mielestäni parempi, koska silloin imettäminen oli ainakin minulla yhtä säätöä, tosiaan juoda piti, vaippa oli saattanut vuotaa joten se piti vaihtaa, röyhtäytys ja muutenkin maitoa valui kaikkialle, joten sitä itsekin heräsi siinä ihan kunnolla. Nyt vauva 6kk ja perhepeti parempi vaihtoehto. En enää röyhtäytä vauvaa,itseä ei enää janota imettäessä, vauvalle ei tarvi enää vaihtaa yöllä vaippaa ja vauva ei herää niin herkästi yösyöttöjen yhteydessä kun saa lykättyä suoraan tissin suuhun ja ennenkaikkea jatkettua siinä saman tien itsekin unia. Toinen juttu perhepedissä onkin sitten kun 4 v esikoinenkin tulee sinne. Silloin tarvii taas vauva siirtää pinnasänkyyn, kun en uskalla jättää näitä kahta samaan sänkyyn. Mutta näin siis meillä. Riippuu siis ihan vauvan iästä.

Vierailija
7/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 23:06"]Meillä vaihdetaan yöllä vaippa varmaan 2 kertaa yössä, silloin kun herää syömään. Vaippa on oikeasti jo siinä vaiheessa niin täynnä pissaa, että pakko vaihtaa, jotta vauvalla on mukavampaa. Eikö teidän vauvat öisin pissaa sitten olleenkaan vai onko mulla vaan viallinen vauva? :D
Ap[/quote]

Monet lapset heräävät harvemmin (rinnalle), kun nukkuvat vieressä. Sitä se tarkoittaa, kun moni sanoo, että perhepeti rauhoittaa öitä.

Vierailija
9/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin paljon väsyneempi esikoisen aikaan kun tein kuten sinä. Aina ylös syöttämään. Seuraavien aikana perhepeti ja olen paljon pirteämpi :) Ei väsytä ollenkaan!
En ole koskaan vaihtanut kuin kakkavaipan öisin.
Ei yhdelläkään ole ollut mahavaivoja vaikka en öisin röyhtäytäkään.
Vesilasi pöydällä.

Neljäs vauva tällä hetkellä ja vauva nukkuu alkuyön omassa sängyssään, juuri sinne vein ja kun herää, otan viereen syömään/nukkumaan.

Vierailija
10/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Nukun paremmin nyt vauva vierelläni kuin vielä 6vko sitten vauva sisälläni =)
2. En vaihda vaippaa nukkumaanmenon jälkeen, viimeinen vaihto on n. kahdeltatoista kun ruvetaan nukkumaan, eka vaihto vaihtelevasti 6-8 välissä.
3. En ole röytäyttänyt koska vauva on nukahtanut kun on syönyt tarpeeksi, ei ole ilmat ainakaan yöllä häirinnyt.
4. Jos janottaa käyn juomassa, ja vaikket sitä kysynyt niin jos tulee vessahätä käyn vessassa. Ei se että ei jaksa nousta imettämään tarkoita ettei pysty millään nousemaan vuoteesta yön aikana =D

Vierailija
11/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 8kk vauva, joka syö edelleen öisin 2-3 kertaa.

1. En ole väsynyt. Sen sijaan mahdottomalta tuntuu, että nousisin yöllä sängystä johonkin tuoliin, nuokkuisin siinä ja laskisin vauvan takaisin. Sitten vauva ehkä nukahtaisi tai sitten ei, ja saisin siinä vielä nukutella. Sängyssä vauva vaan jää siihen viereen ja nukahtaa herkemmin uudelleen.

2. En ole tainnut kertaakaan vaihtaa yöllä vaippaa. Ei ole tullut yöllä kakkaa ja pissavaippoja en ala vaihtaa. Meillä on tuota säpinää öisin muutenkin ollut ihan tarpeeksi, niin haluan pitää yöt öinä ilman turhia aktiviteetteja. Jossain vaiheessa aamulla oli jo vaippa kastunut läpi, mutta sitä kesti vain pari viikkoa. Nyt ei ole enää juurikaan pissaa vaipassa.

3. Meillä vauva puklaili runsaasti ja vaati röyhyttämistä aina päivisin, kun imetin sylissä. Öisin en tainnut koskaan röyhtäyttää, ja hyvin nukkui. Masuvaivoja ei ole ollut. En tiedä mistä johtuu.

4. En juo öisin. Juon päivisin litratolkulla, nytkin janottaa...

Meille perhepeti on ollut ehdottomasti paras ratkaisu. Nykyään tosin vauva yleensä nukahtaa omaan pinnikseen, josta sitten otan ensimmäisen syötön/heräämisen aikana viereen. Jos siis ei suostu rauhoittumaan omaan sänkyyn enää. Yöllä haluan maksimoida nukkumiseni ja havahtua vain sen verran, että kaivan rinnan esille, vaihdan puolta tms.

Vierailija
12/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin aiemmilla. En ole pahemmin väsynyt, tuskin aina edes herään vauvan syöntiin? En vaihda vaippaa (yövaippa on isompaa kokoa), en röyhtäytä ja jos janottaa, menen juomaan. Mahdollisimman vähän toimintaa yöllä niin kaikki nukkuu paremmin!

Vierailija
13/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Perhepetihän on ensimmäiseksi valittu, jotta äitikin saa nukkua, miksi musta tuntuu, että kaikki mun ystävät, keillä on perhepeti käytössä, ovat paljon väsyneempiä kuin minä, joka nousen ylös sängystä, otan lokoisan asennon tuolissa ja imetän?

Heti alusta asti on ollut pinnasänky "sivuvaununa" sänkymme vieressä, mutta sitä ei juuri tullut käytettyä. En ole varma, onko perhepedissä aina ensimmäiseksi kysymys siitä että äiti saa nukkua, vai siitä että toiset pienet samassa huoneessa nukkuvat lapset saavat nukkua, vai siitä että vauvan ei tarvitse ruveta rääkymään kesken unien. Minä en jaksanut kuunnella mitään vikinöitä öisin, siksi otin vauvan viereeni nukkumaan ja imetin pienimmästäkin vaistosta. Tästä oli plussaa se, että koko perhe saa koko yön rauhassa nukuttua ja vauva oppi selkeän unirytmin heti kättelyssä (nukkuu 12h putkeen joka yö kun ei joudu heräilemään kesken unien). Tissien vaihtelukin pysyi mielessä, kun aina yhdeltä puoleleta imetettyään kääntyi toiselle kyljelle ja kiepautti vauvan myös toiselle puolelle. Sen verran sitä siis kokoajan on valveilla öisin.

2. Jos ei jaksa nousta imettämään, vaihdetaanko perhepetiläisvauvalle yön aikana ollenkaan vaippaa?

Kyllä. Jossain välissä on pakko nousta vaihtamaan, vaikka vauva nukkuu sikeitä ja itseäkin nukuttaisi, koska muuten lirahtaa ohi.

3. Kun vauva siinä vieressä makaa ja syö, eikö sille jää ilmaa masuun ja sit maha vaivaa? Eikö se kuitenkin pitäisi joka kerta röyhtäyttää?

Ei ainakaan meillä.

4. Juotteko yöllä ollenkaan? Mun on ainakin pakko juoda aina kun imetän, yölläkin on vesilasi tuolin vieressä.

Kyllä, minulla on aina vesilasi vuoteen vieressä, oli ennen lapsia ja on vieläkin. Unesta ei tarvitse herätä kunnolla voidakseen juoda ja imettää ja kääntää kylkeä, mutta noustessani ylös puuhailemaan, uni kaikkoaa silmistä ja takaisin nukahtaminen on minulle vaikeaa vaikka olisin kuinka väsynyt.

Nukkuminen on kovin yksillöllistä, siksi jokainen tekee niin kuin tuntuu luonnollisimmalta. Ei ole mitään sääntöjä, miten asiat täytyy tehdä tai oikeaa ja väärää. Lisäksi luullakseni vaikuttavat asuintilat - meillä on kaksi pientä lasta ja vain yksi makuuhuone, jossa kaikki nukkuvat, koska haluan pyhittää muut tilat päivällä tapahtuviin puuhiin. Ei ole tilaa millekään imetystuolille sängyn vieressä kun makkarissa on kolme sänkyä.

Tuosta lapsen tukehduttamisesta - sitä on jatkuvasti kuitenkin alert -tilassa pienen vauvan kanssa, ettei vajoa niin syvään uneen että ei huomioisi vauvaa.

Perhepedissä on kyllä huonot puolensa. En ole tietoisesti valinnut perhepetinukkumista, niin on vain käynyt. Nyt nuorempi lapsi nukkuu edelleen mieluiten vanhempien sängyssä, mikä on rasittavaa kun tyyppi vie suhteettoman paljon tilaa levällään. Lisäksi nuo mahdolliset yökastelut tai oksutaudit on kettumaisempia perhepedissä kuin lastensängyssä.

Vierailija
14/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi tyttöä olleet perhepedissä,ja hyvin on yöt nukuttu. En ollut väsynyt. Yleensä kun vauva heräsi, aloitin imetyksen ja saatoin nukahtaa saman tien..Vauvakin luonnollisesti nukahtaa heti saatuaan vatsan täyteen joten ei myöskään röyhtäytyksiä tarvittu. Vaipan vaihdoin jos oli aivan täynnä pissaa tai kakka. Minulla oli vesilasi yöpöydällä jos jano sattui yllättämään. On vieläkin vaikken imetä..Kertaakaan en lasten päälle ole unissaan kierähtänyt. Itseasiassa muksun kasvaessa on sivuvaunu otettu käyttöön koska lapsen ollessa yli puolivuotias se on jo niin iso että vanhemmat alitajuisesti varovat lasta. Ainakin meillä näin, joka johti siihen että isä ja äiti nukkuu reunalla peläten tippuvansa ja se puolimetrinen kaveri makaa poikittain keskellä sänkyä..Sivuvaunussa lapsi oli helppo vetää lähemmäs omaa sänkyä ja imettää hänet tavallaan sinne pinnasänkyyn..

Vierailija
15/31 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 22:56"]Mä olen tässä pariinkiin otteeseen öisin miettinyt, kun olen herännyt imettämään, muutamaakin asiaa perhepedistä, ensinnäkin: 1. Perhepetihän on ensimmäiseksi valittu, jotta äitikin saa nukkua, miksi musta tuntuu, että kaikki mun ystävät, keillä on perhepeti käytössä, ovat paljon väsyneempiä kuin minä, joka nousen ylös sängystä, otan lokoisan asennon tuolissa ja imetän? 2. Jos ei jaksa nousta imettämään, vaihdetaanko perhepetiläisvauvalle yön aikana ollenkaan vaippaa? 3. Kun vauva siinä vieressä makaa ja syö, eikö sille jää ilmaa masuun ja sit maha vaivaa? Eikö se kuitenkin pitäisi joka kerta röyhtäyttää? 4. Juotteko yöllä ollenkaan? Mun on ainakin pakko juoda aina kun imetän, yölläkin on vesilasi tuolin vieressä. Mä en siis todellakaan millään pahalla tarkoita näitä kysymyksiä, muo on vaan jäänyt tälläiset asiat häiritsemään ja olisi kiva saada näihin vihdoin vastaus :D Niin kauan häirinnyt, että pakko tuoda oma tyhmyys esiin :) Itse olen valinnut juuri mielummin sen, että lapsi nukkuu omassa sängyssä, koska pelkään ihan kauheasti, että jos nukkuisi vieressä, kääntyisin vahingossa yöllä tämän päälle, koska olen tooosi levoton nukkuja :) [/quote]

1. Tähän ei kyllä pysty vastaamaan. Siis enhän mä voi tietää, miksi susta tuntuu miltäkin.. Jotkut väsyy helpommin ja jotkut vauvat syövät useammin. Itse ainakin nukahdin kesken vauvan syömisen, joten en kauan ollut hereillä, mutta tietystikin heräsin auttamaan vauvan rinnalle.

2. Vaihdoin vaipan, jos vauva kakkasi. Pissavaippaa en vaihtanut. Lähinnä siksi, ettei vauva havahdu. Varmaan olisi tähän tottunut kyllä, jos öisin olisin vaipan vaihtanut, mutta ei ole ollut tarvetta. Nykyvaipat on hyviä ja vauvalla ei ole koskaan ollut vaippaihottumaa, ihan pientä punoitusta joskus harvoin.

3. Kyllä sitä ilmaa voi jäädä. Mulle ainakin neuvolasta sanottiin, ettei vauvaa tarvitse röyhtäyttää.

4. Join yöllä. Kyllä sieltä pedistä pääsee ylös. Mulla oli vesipullo lattialla sängyn vieressä ja toinen sängyssä tyynyn vieressä.

Meillä vauva nukkui ekat 5kk perhepedissä, koska en olisi jaksanut herätä yöllä ja nousta ylös monta kertaa. Vauva söi todella tiheästi ja välillä kauan. Itsellä oli vaikeuksia saada unenpäästä kiinni, kun olin noussut ylös. Jäin aina kuulostelemaan vauvaa syöttämisen jälkeen. Joten koin helpommaksi pitää vauva vieressä. Kiinteiden aloituksen myötä yöt parani huomattavasti ja pystyin siirtämään vauvan pinnikseen. Nyt herää kerran yössä syömään ja olen jaksanut nousta sängyn laidalle imettämään. Siltikin olen nykyään väsyneempi kuin silloin vauvan nukkuessa vieressä.

Vierailija
16/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaihda vaippaa. Lapsi on jo 4 v :)
Ei ole tarvinnut vaippaa lainkaan yli vuoteen. Tosi pienestä lähtien illalla laitettu vaippa oli aina aamuisin kuiva, joten ei tarvinnut vaihtaakaan. Enkä olisi mielelläni vauvaakaan herättänyt yöllä, kun nukahtaminen kesti aina niin kauan.
Teki mieli vastata, kun meillä on mennyt niin kivasti. Alkuun koitettiin lasta omaan sänkyyn nukkumaan, mutta se vasta väsytti eikä lapsi nukkunut yksin. Otettiin viereen ja siihen on jäänyt. Nyt on lapsella oma sänky vanhempien sängyn vieressä. Siitä kierii äidin kainaloon joka yö. Pienempänä nukkui keskellä. Ihanaa :)

Vierailija
17/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö just julkastu se tutkimus, että perhepeti LISÄÄ kätkytkuolemaa?

Vierailija
18/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 00:39"]Eikö just julkastu se tutkimus, että perhepeti LISÄÄ kätkytkuolemaa?[/quote]
Julkaistiin, mutta tämäkö yksi kumoaa kaikki edeltävät jotka sanoo päinvastoin?

Vierailija
19/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 00:39"]Eikö just julkastu se tutkimus, että perhepeti LISÄÄ kätkytkuolemaa?[/quote]

Aluksi, ikävä kyllä, en ole lukenut kys. tutkimusta.

Mutta, pystyivätkö he todistamaan, että juuri perhepeti aiheutti kuoleman, vai oliko vain ns. sattumaa?
Olisiko omassa sängyssä nukkuminen pelastanut vauvat?

Minä olen edelleen ollut siinä uskossa, ettei kätkytkuolemalle ole löydetty syytä.

Eli, olisiko ihan varmasti omassa sängyssä nukkuminen pelastanut vauvat vai olisiko siltikin kätkytkuolema iskenyt?
Miten he voivat olla siitä niin varmoja, että osan syynä on ollut perhepeti?

Vierailija
20/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 01:27"]

Aluksi, ikävä kyllä, en ole lukenut kys. tutkimusta.

Mutta, pystyivätkö he todistamaan, että juuri perhepeti aiheutti kuoleman, vai oliko vain ns. sattumaa?
Olisiko omassa sängyssä nukkuminen pelastanut vauvat?

Minä olen edelleen ollut siinä uskossa, ettei kätkytkuolemalle ole löydetty syytä.

Eli, olisiko ihan varmasti omassa sängyssä nukkuminen pelastanut vauvat vai olisiko siltikin kätkytkuolema iskenyt?
Miten he voivat olla siitä niin varmoja, että osan syynä on ollut perhepeti?
[/quote]
http://www.tiede.fi/uutiset/5064/katkytkuoleman_vaara_viisinkertaistuu_vanhempien_v tuollainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi