Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys perhepetiläisille! :)

Vierailija
03.06.2013 |

Mä olen tässä pariinkiin otteeseen öisin miettinyt, kun olen herännyt imettämään, muutamaakin asiaa perhepedistä, ensinnäkin:

1. Perhepetihän on ensimmäiseksi valittu, jotta äitikin saa nukkua, miksi musta tuntuu, että kaikki mun ystävät, keillä on perhepeti käytössä, ovat paljon väsyneempiä kuin minä, joka nousen ylös sängystä, otan lokoisan asennon tuolissa ja imetän?

2. Jos ei jaksa nousta imettämään, vaihdetaanko perhepetiläisvauvalle yön aikana ollenkaan vaippaa?

3. Kun vauva siinä vieressä makaa ja syö, eikö sille jää ilmaa masuun ja sit maha vaivaa? Eikö se kuitenkin pitäisi joka kerta röyhtäyttää?

4. Juotteko yöllä ollenkaan? Mun on ainakin pakko juoda aina kun imetän, yölläkin on vesilasi tuolin vieressä.

Mä en siis todellakaan millään pahalla tarkoita näitä kysymyksiä, muo on vaan jäänyt tälläiset asiat häiritsemään ja olisi kiva saada näihin vihdoin vastaus :D Niin kauan häirinnyt, että pakko tuoda oma tyhmyys esiin :) Itse olen valinnut juuri mielummin sen, että lapsi nukkuu omassa sängyssä, koska pelkään ihan kauheasti, että jos nukkuisi vieressä, kääntyisin vahingossa yöllä tämän päälle, koska olen tooosi levoton nukkuja :)

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 01:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 00:39"]Eikö just julkastu se tutkimus, että perhepeti LISÄÄ kätkytkuolemaa?[/quote]

Aluksi, ikävä kyllä, en ole lukenut kys. tutkimusta.

Mutta, pystyivätkö he todistamaan, että juuri perhepeti aiheutti kuoleman, vai oliko vain ns. sattumaa?
Olisiko omassa sängyssä nukkuminen pelastanut vauvat?

Minä olen edelleen ollut siinä uskossa, ettei kätkytkuolemalle ole löydetty syytä.

Eli, olisiko ihan varmasti omassa sängyssä nukkuminen pelastanut vauvat vai olisiko siltikin kätkytkuolema iskenyt?
Miten he voivat olla siitä niin varmoja, että osan syynä on ollut perhepeti?
[/quote]
http://www.tiede.fi/uutiset/5064/katkytkuoleman_vaara_viisinkertaistuu_vanhempien_v tuollainen[/quote]

Hmm, mä nyt en kuitenkaan ole varma, että juuri perhepeti sen osaksi aiheuttaa.
Onhan myös tutkimusta serotoniinivajeesta.

Vierailija
22/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä miten toisten isot vauvat syövät (tissiä/pullomaitoa) vielä yöllä, jopa monta kertaa. Meillä oli keskosena syntyneet kaksoset, ja molemmat jätti yösyömiset ihan itsestään 2-3kk vanhoina, eivät siis heränneet syömään, nukkuivat 6 h putkeeen, ja koko ajan pidempiä aikoja, sitten toki pian alettiin antamaan kiinteämpää ruokaa, ja unet oli jo lähes kellon ympäri, sen 10-11 tuntia nukkuvat vieläkin 4v. Ovat isompana, siis vieläkin heräilleet aina kausittaisesti, yleensä vaan toinen, näkevät pahaa unta, ja nykyään taitaa olla kasvukipujakin jotka herättää, mutta mitään syötävää tai juotavaa eivät ole vailla olleet koskaan keskellä yötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella, lapsiakin on erilaisia :D :D

Vierailija
24/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 02:21"]Ajatella, lapsiakin on erilaisia :D :D [/quote]

Tai sitten vanhemmille jää päälle se että vauvaa/lasta pitää syöttää kellon ympäri parin tunnin välein, ja lapsi oppii sen siitä. Aina kun vähän inahtaa, tissi suuhun tai jopa pullo. Syödä pitää, oli nälkä tai ei.

Vierailija
25/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 02:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 02:21"]Ajatella, lapsiakin on erilaisia :D :D [/quote]

Tai sitten vanhemmille jää päälle se että vauvaa/lasta pitää syöttää kellon ympäri parin tunnin välein, ja lapsi oppii sen siitä. Aina kun vähän inahtaa, tissi suuhun tai jopa pullo. Syödä pitää, oli nälkä tai ei.[/quote]

No jaa, itselläni on neljä lasta, samanlaisia lapsia minulla ei ole ollut yhtään.

Vierailija
26/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 02:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 02:25"]

Tai sitten vanhemmille jää päälle se että vauvaa/lasta pitää syöttää kellon ympäri parin tunnin välein, ja lapsi oppii sen siitä. Aina kun vähän inahtaa, tissi suuhun tai jopa pullo. Syödä pitää, oli nälkä tai ei.[/quote]

No jaa, itselläni on neljä lasta, samanlaisia lapsia minulla ei ole ollut yhtään. [/quote]

No ei munkaan kolme lasta ole keskenään samanlaisia, ei edes ne kaksoset, mutta ei ole ketään tarvinnut yöllä syöttää. Kyllä minä olen meidän perheessä ainoa joka syö yöllä :)

Vierailija
27/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. En tiedä miksi omalla kohdallasi on niin. Itse en osaa verrata omaa väsymystä edelliseen kertaan jolloin vauva nukkuin pinnasängyssä, mutta paljon työläämmäksi sen syöttämisen ainakin silloin koin, tosin vauva söi tissin lisäksi myös korviketta. Makuultaan sängyssä on ihanan vaivatonta syöttää, ekan kanssa muistan että oli tosi työlästä jaksaa edes istua sen syöttämisen ajan.

2. Silloin olen vaihtanut jos on tullut kakka, tai ollut tosi täysi pissavaippa.Lähinnä ekojen kuukausien aikana oli näitä tilanteita välillä.

3. Alkuun nousin sängyssä istumaan siksi aikaa että vauva röyhtäisi. Kovin orjallisesti en alkuunkaan tämän toisen kohdalla röyhtäyttänyt muutenkaa.

4. Sängyn vieressä on hylly jossa vesilasi, siitä hörpin vähän imetyksen yhteydessä. Käyn muutenkin useimpina öinä kerran vessassa, ja sen käynnin yhteydessä juon sitten isomman määrän, pari lasillista kerralla.

Vierailija
28/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Esikoisen kanssa nousin aluksi sängystä imettämään. Olen aika huonouninen, eli jos nousen sängystä ylös en saa pitkään aikaan unta vaikka olisin tosi väsynyt. Nousemalla unien määrä jäi todella pieneksi. Vauva vierellä vauva ei kunnolla ehdi herätä, kun saa tissin suuhun eli jatkaa unia koko yön lähes yhtenäisinä (oppii ehkä paremmin yhtenäisiin yöuniin). Itse en ehdi herätä kunnolla, kun laitan tissin suuhun ja saan nukuttua yön lähes kokonaan. Eli vauvan kanssa näin olin paljon pirteämpi. Esikoisen kanssa virhe oli siinä, että nukkui kanssamme 2v asti, ja siinä 1v vaiheilla aloin nukkumaan huonommin lapsi vierellä. Olisi pitänyt opettaa 1v aikoihin omaan sänkyyn. Ihmiset kuitenkin ovat erilaisia, eli kaikilla ei mene samoin, kuin meillä.

2. Vaipassa on vain pissaa ja vaipan pinta on kuitenkin kuiva niin en vaihda. Olisiko ihan ensimmäisinä viikkoina tullut kakkoja ja silloin vaihdoin yöllä.

3. Ei ole jäänyt ilmaa eikä ole pulautellut yöllä.

4. Olen juonut yöllä ensimmäisen kuukauden, silloin vesipullo yöpöydällä. Myöhemmin en ole tarvinnut vettä yöllä.

Vierailija
29/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 22:56"]Mä olen tässä pariinkiin otteeseen öisin miettinyt, kun olen herännyt imettämään, muutamaakin asiaa perhepedistä, ensinnäkin:

1. Perhepetihän on ensimmäiseksi valittu, jotta äitikin saa nukkua, miksi musta tuntuu, että kaikki mun ystävät, keillä on perhepeti käytössä, ovat paljon väsyneempiä kuin minä, joka nousen ylös sängystä, otan lokoisan asennon tuolissa ja imetän?

2. Jos ei jaksa nousta imettämään, vaihdetaanko perhepetiläisvauvalle yön aikana ollenkaan vaippaa?

3. Kun vauva siinä vieressä makaa ja syö, eikö sille jää ilmaa masuun ja sit maha vaivaa? Eikö se kuitenkin pitäisi joka kerta röyhtäyttää?

4. Juotteko yöllä ollenkaan? Mun on ainakin pakko juoda aina kun imetän, yölläkin on vesilasi tuolin vieressä.

Mä en siis todellakaan millään pahalla tarkoita näitä kysymyksiä, muo on vaan jäänyt tälläiset asiat häiritsemään ja olisi kiva saada näihin vihdoin vastaus :D Niin kauan häirinnyt, että pakko tuoda oma tyhmyys esiin :) Itse olen valinnut juuri mielummin sen, että lapsi nukkuu omassa sängyssä, koska pelkään ihan kauheasti, että jos nukkuisi vieressä, kääntyisin vahingossa yöllä tämän päälle, koska olen tooosi levoton nukkuja :) [/quote]
1) syy ja seuraus menneet sulla sekaisin. Kavereidesi lapset heräilevät usein ja siksi äidit ovat väsyneempiä. Ongelmaa auttaa kun ei tarvitse heräillä.
2) vaippaa ei tarvitse vaihtaa öisin. Lapsi heräisi siihen ja virkistyisi.
3) ei röyhtäytetä. Joitain lapsia toki kannattaisi.
4) osa juo. Lasi vieressä.
ei näissä ole oikeaa tai väärää tapaa. Jos pelottaa kierähtäminen - vaikka turhaankin - niin sitten vauva omaan sänkyyn.

Vierailija
30/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. En ole väsynyt, mulla nimenomaan toisinpäin, että turvallinen olo kun vauva on vieressä, jos olisi yksin, valvoisin hermona. Lisäksi vauva ei halua olla yksin. 2. Yövaipanvaihtoja ei ole tarvittu parin viikon iän jälkeen. Kun ei kakkaile yöllä. 3. Alle 2kk piti välillä röyhtäyttää. Sittemmin nukahtanut niin hyvin että ei. Ja 6kk alkaen kääntynyt itse mahalleen kun haluaa röyhtäistä. 4. En voi juoda yöllä tai tulee pissahätä :D muutenkin juominen pitää mielellään lopettaa jo alkuillasta tämän takia. Lisähuomio 5. Siirrymme hiljalleen pois perhepedistä vauvan tultua 7kk koska pyörii unissaan kovasti ja on alkanut viihtyä yksin. Niin ne kasvaa :').

Vierailija
31/31 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palasi takaisin linjoille. Näköjään keskustelu hairahtunut pois alkuperäisestä tarkoituksestaan tuolla joissain kohdissa :)
Mutta siis joo, tosiaan, kaverit keillä on lapsi siinä vieressä, valittavat, kun ovat niin väsyneitä, vaikka vauva herää vain 2-3 kertaa syömään yön aikana. imettävät ja nukahtavat siihen. Minä taas nousen joka syöttöön, istun tuolilla ja syöttöjä saattaa olla 2-5 kertaa yössä. Aamulla herään aina pirteänä, pirteämpänä kuin kaverit. Olisiko kuitenkin sitten niin, ettei kaverini nuku yhtä sikeää unta, koska alitajunnassa pelkäävät kiepsahtavan lapsen päälle? :O

Minä kokeilin kerran perhepetiä, huimat n. 6 tuntia, kun totesin, että jos itsekin haluan nukkua, vauva menee omaan sänkyyn. En pystynyt nukahtamaan, kun vauva oli vieressä, vaan pelkäsin kauheasti kääntyväni päälle ja jos vauva vähänkään liikkui, silmäni aukesivat heti. 1 v pojan kanssa kerran kokeiliin taas perhepetiä, kun lapsi oli kipeänä. Nukuin itse ehkä 2-3 tuntia, lapsi heilui ja heräsin koko ajan. En vain pystynyt nukahtamaan taaskaan. Tämä sopii siis meille todellakin paljon paremmin, että lapset nukkuvat omassa sängyssä.
Meillä koko perhe nukkuu hyvin, esikoinen 3v on omassa huoneessaan, eikä ole koskaan herännyt vauvan itkuun, vaikka se sinne huoneeseen kuuluu. Mieskään ei aina herää, todella harvoin. Yleensä silloin, kun en itse herää heti :D

Tuntuu, että aina haukutaan niitä tunnekylmiksi, jotka eivät perhepedissä pidä lapsia, mutta meillä ei siihen vain ole mahdollisuutta, jos itsekin haluamme nukkua. Hatun nostot teille, ketkä pystyvät nukkumaan lapsen kanssa samassa sängyssä. Ja pahoitteluni, että tänne on ilmestynyt noita "Perhepeti=kätkytkuolema" kommentteja, kätkytkuoleman syitä ei kuitenkaan kokonaan vielä tiedetä. Itse uskon siihen, että tupakointi altistaa kätkytkuolemalle, ja olenkin tosi tarkka, ettei kukaan polta lapsieni lähellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän