Tulee jotenkin aina niin surullinen olo kun näkee jonkun kaverin maustekaapin sisällön, kun oman maustekaapin sisällön arvo lähentelee noin sataa euroa
Kai se sitten on sitä suomalaista ruokakulttuuria, että mausteita ei osata käyttää, ja kaapista löytyy lähinnä suola, sokeri, mustapippuri, curry, ehkä paprikajauhe ja oregano
Kommentit (55)
Pitäiskö oikeasti ynnäillä, että paljonko mulla on rahaa mausteissa? :-D Nauru johtuu siitä, että ap laski kuivasienet mausteiksi ja mä olen ihan hullu sienestäjä. Pelkkiä kuivattuja sieniä on torvisienistä tatteihin, mustavahakkaista sikurirouskuihin suoraan sanottuna tolkuttumasti. Silti metsään on pakko päästä. Jonkin sortin pakkomielle tuo sienestys. Mulla lienee "maustekaapin" arvo tuhansia euroja ap:n logiikalla. Tosin on niitä mausteitakin paljon. Teen paljon kaukoidän ruokia, joten pitää olla perusmausteiden lisäksi muitakin. Itsekasvatettuja chilejä ja yrttejä on myös paljon.
Kuka ihme laskee maustekaappinsa arvon rahassa? :D Kuulostaa lähinnä siltä että ei niitä mausteita ole syötäväksi ostettu, ja siellä on rivissä 20 identtistä saman sarjan markettipurkkia.
Paljonhan omieni "arvo" (= ostohinta) olisi? Löytyy kaupasta ja etnokaupoista ostettua purkkia, pussia ja putelia, ulkomailta ja torilta tulleita tuliaisia, itse kasvatettuja juttuja, kavereiden puutarhan parhaimpia ja mitä nyt vielä. Kuivamausteet, maustekastikkeet, tujummat soosit (chilihillot, boemboet, tapenaadit jne) vielä erikseen, ja kaiken maailman itse tehdyt ja kuivatut viritykset. Ei noille voi rahallista arvoa laittaa, enkä halua edes laskeakaan kun tulisi ostomorkkis.
En tarvitse valtavaa maustearsenaalia saadakseni ruokaan mielestäni makua. Omaan makuun on enemmän ruoka mikä maistuu raaka-aineilta eikä mausteita. Oisko 12-15 purkkia.
Provot sen kun huononevat päivä päivältä. Vähän yritystä nyt!
Vierailija kirjoitti:
*omistaa mausteita ehkä 15 euron edestä*
*provosoituu tästä aloituksesta*
*raivoaa*
*lukee provon*
*provosoituu, kun joku provosoituu*
MustaKORVAsieni? Mikä se on? Purkin kyljessä luki kyllä ihan selvästi MustaTORVIsieni ja sen minäkin tiedän, vaikken sieniä pystykään syömään tai ylipäänsä käyttämään ruuanlaitossa.
Kenelle on tullut mieleen laskea mausteidensa arvo?! Kyllä ihmiset ovat huvittavia.
Se nautinto, minkä mausteet tuo. Tunteita, ne voivat olla kaukaisia muistoja maasta, jolla joskus nautti ikuista öistä, tunteita, jotka lämmittävät sydämen kuin pakkasyönä voltti ja takkatuli, aamun sarastus tai illan hämärä, haaveita, ajatuksia, toivoa, rakkautta.
En välitä siitä, mitä kenenkään maustekaapin sisältö on maksanut, mutta toivon, että ihmiset saavat nauttia makumaailmoista ja että jotkut tietyt maut vievät tunteiden matkalle.
Hyvälaatuiset ainekset eivät vaadi kuin suolaa ja pippuria. Minkä tahansa lihan täydellinen maustecombo on suola, pippuri, valkosipuli ja savupaprika, ja jos tykkää lämmöstä niin chili.
Turha olla alentuva. Toiset priorisoivat elämässään muita asioita eivätkä tee siitä numeroa.
Mulla on
-herbamarea
-sitruunapippuria
-paprikamaustetta
-grillimaustetta
Ja kanelia, mutta en käytä sitä missään.
Miten ihmeessä menee satoja euroja mausteisiin? :D Suola ja pippuri riittää 99% ajasta. Ei ne kuivamausteet pelasta huonoa raaka-ainetta. Tuoreyrtit on tärkeämpiä samoin järkevä perusmakujen balanssi.
On minullakin toki 40 vuotta kypsytettyä balsamietikkaa, joka maksaa jotakin tuhannen euroa per litra, mutta en laske sitä mausteeksi ja pieni pullo kestää iäisyyden. Hyvää oliiviöljyä saa halvalla. Kalleimmat mausteet, mitä äkkiä keksin, olisi sahrami ja vaniljatangot, joita tarvitsee kuitenkin niin harvoin, etten ymmärrä miksi niitä pitäisi inkuboida maustekaapissa.
Huoh... eipä ole tullut mieleen laskea sisällön arvoa ikinä. Meillä todellakin on koko kaappi mausteille, koska teemme paljon etnistä ruokaa kotona emmekä käy ravintoloissa. Mausteet myös ostetaan yleensä etnisistä kaupoista sekä raha- että makusyistä. Kaikkea ei löydy tav. kaupoista, etnisissä on halvempaa ja tuoreempaa. Maustekastikkeita, -tahnoja ym. on vielä tuhoton määrä, koska niitä tarvitaan juuri tiettyihin ruokiin. Mutta olipa eilen aivan tolkuttoman hyvää thairuokaa, kun oli oikein maustettu. :P Ei hävinnyt lainkaan aidolle.
AP, ei millään pahalla, mutta minusta on vähän hassua arvottaa kaapin (kaappien?) sisältöä. Kukin tekee tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvälaatuiset ainekset eivät vaadi kuin suolaa ja pippuria. Minkä tahansa lihan täydellinen maustecombo on suola, pippuri, valkosipuli ja savupaprika, ja jos tykkää lämmöstä niin chili.
Turha olla alentuva. Toiset priorisoivat elämässään muita asioita eivätkä tee siitä numeroa.
Niin, toisia kiinnostaa ruoanlaitto ja eri ruokakulttuurit.
Ap on toki naurettava, mutta jos kiinnostaa laittaa eri maiden ruokia niin suolalla ja pippurilla ei kovin pitkälle pötkitä.
Kiva aloitus! Juoni. Mutta ei kaikkien tartte HARRASTAA ruuanlaittoa, riittää kun saa masunsa täyteen. Minä esimerkiksi en tule yhtään surulliseksi siitä, että jotkut puhuu vain yhtä tai kahta kieltä.