Yhteiselo peliongelmaisen kanssa
Tämä aihe on erittäin nolo avopuolisolleni, hän häpeää ongelmaansa ja niin häpeän minäkin :/
Olemme asuneet puoli vuotta yhdessä ja odotamme esikoistamme, en tiennyt miehen ongelmasta ennenkuin rupesimme jakaamaan yhteisiä maksuja jne..sovimme että maksamme vuokran ja ruoat puoliksi, hänen tarkoitus maksaa 1-15pvä ja minun loppukuu, silti joka kuukausi sama ongelma, hän on pelannut rahansa kun olisi vielä hänen vuoro maksaa ruokia ja minä tunnen itteni hyväksikäytetyksi kun joudun sitten makselemaan taas ruokia hänen vuorollaan ja nyt huoli on vielä suurempi jäätyäni äitiysrahoille eikä sitä rahaa tule paljoakaan ja avomies kumminkin saa sen 3000€ kuussa käteen ja minä stressaan jatkuvasti milloin hän taas ilmoittaa että rahat on loppu :( olemme jutelleet tästä monesti ja hän tietää kuinka paljon asia minua vaivaa muttei pysty tekemään ongelmalleen mitään, mitä minun pitäisi tehdä kun ero ei tunnu oikealta vaihtoehdolta mutta en voi jatkaa näinkään :/
Kommentit (22)
Luottamuksesta vielä: Miehesi tiesi ongelmastaan eikä kertonut siitä sinulle ennenkuin aloitte asua yhdessä. Voit olla varma siitä, että vastaavanlaisia luottamuksen menetyksiä tulee lisää jatkossa. Et voi luottaa peliongelmaiseen, jolla tilanne on päällä.
Lue ajatuksella saamasi vastaukset. Mikä tahansa tilijärjestely tai muu viritelmä on vain väliaikainen ratkaisu. Jossakin vaiheessa mieleltä loppuu raha ja sitten sitä rahaa hankitaan tavalla tai toisella, sillä riippuvuutta ei järki säätele. Yksi tapa on varastaa, toinen pantata ja kolmas ottaa lainaa vaikkapa koronkiskureilta. Jokainen noista tulee tuottamaan tuskaa sinulle tavalla tai toisella. Velan perimistoimet saattavat altistaa sinut ja lapsenne väkivallalle.
Miehesi pitää hakeutua hoitoon. "Ei kehtaa" ei kelpaa syyksi. Jos ei kehtaa niin ei kehtaa olla yhdessä sinun kanssasi. Jos miehesi ei hakeudu hoitoon pyynnöstäsi huolimatta niin harkitse eroa. Yksinhuoltajanakin olet paremmassa tilanteessa kuin peliriippuvaisen puolisona. Kuullostaa kovalta mutta kun tutustut muiden kertomuksiin vastaavista tilanteista niin ymmärrät miksi näin on.
Jos saat miehesi hoitoon niin tarkista itse paikan päällä käymällä, että miehesi todellakin osallistuu kyseiseen hoito-ohjelmaan. Pidä huoli siitä, että hoidosta vastaavilla henkilöillä on sinun yhteystietosi. Tässä on nimittäin helppo vilpin paikka, jonka seuraukset kärsit sinä jälkikäteen. Tarkista asia epäsäännöllisin väliajoin. Tässä asiassa et oikeasti voi luottaa mieheesi.
Vaadi, että miehesi tiliote on koska tahansa sinun luettavissasi. Jos hän ei tähän suostu niin et huomaa ajoissa pelivimman kytkeytymistä takaisin päälle. Miehesi mielestä tämä on luottamuskysymys. Niin se onkin. Miehelläsi on sairaus etkä sinä voi siksi tältä osin luottaa häneen. Jos tilitietojen avoimuus ei kelpaa niin et voi elää hänen kanssaan yhteystaloudessa.
Helppoa ratkaisua ongelmaasi ei ole.