Meistä tehään ennakoiva ls-ilmo, enkä tajua!
Tuntuu pahalta. Tänään ilmoitettiin, että meistä laitetaan ilmoitus, halusimme tai emme. Tuntuu niin epäreilulta!
Olen viimeisellä kuulla raskaana, ja minulla on mielenterveysongelma, joka on ollut kuitenkin jo pari vuotta oikealla lääkityksellä hallinnassa. Minulla ja miehellä on molemmilla ollut ongelmaa alkoholin kanssa ENNENKUIN päädyimme yhteen, silloin myös molemmat menetimme luottotietomme.
Nykytilanne on se, että mennessämme yhteen aloimme yhdessä "hoitamaan" huonoa suhdetta alkoholiin, eli vähentämään ainaista 2pv /viikonloppu juomista sun muuta. Menimme naimisiin, mies ollut jo 11 vuotta vakituisessa työpaikassa ja maksaa ulosottovelkojaan, minä olen opiskellut ja tehnyt töitä jolloin myös lyhentänyt velkojani. Mentiin naimisiin, alettiin yrittää lasta, elämä rauhoittui. Meillä on kaunis koti, ja nyt raskauden aikana (minä en tietenkään ole juonut tippaakaan), mieskin ollut viihteellä n. kerran kuussa. Kaikki sinänsä hyvin.
Neuvolan kehotuksesta otin loppuraskaudessa vastaan keskusteluapua tutusta mielenterveyskeskuksesta, kun kerroin pelkääväni, että stressi, väsymys ja elämänmuutos voisivat vaikuttaa mieleen. Lisäksi kysyin mahdollisuutta keskusteluihin pikkulapsipsykiatrian puolella, jotta meillä olisi kaikki tarvittava apu, jos vaikka masennun synnytyksen jälkeen, tai en olisi jaksaa lapsen kanssa.
Meillä on hyvät tukiverkostot, ja mies on harvinaisen osallistuva ollut koko raskauden ajan, molemmilla kokemusta läheisten pikkulasten hoidosta ym. Mies pystyy myös synnytyksen jälkeen olla kotona ja kaikessa mukana usean viikon.
Nyt kun kävimme pikkulapsipsykiatrialla ensi kerran yhdessä (itse kävin aiemmin alkuhaastattelussa) he heittivät tuon ls-ilmoitus asian, josta ei kuulemma keskustella! Suurin syy tälle oli kuulemma se, että sekä minä että mies olimme suunnitelleet, että kun vauva on kuukauden, saan yhden vapaaillan, jolloin isä katsoo vauvaa yksin, ja voin mennä ystävien kanssa viettämään iltaa / juoda muutaman, jos siltä tuntuu.
Jos joku sanoisi, että tuore isä menee viettämään ensimmäisen itsenäisen iltansa 10 kuukauteen, ja lapsi olisi äitinsä kanssa illan, tehtäisiinkö siitä lastensuojeluilmoitus?? Tuntuu niin paskalta, olen itse ennakoinut mahdollisia ongelmia, ja hakenut lisäapuja vahvan tukiverkoston lisäksi, jotta vauvalla olisi mahdollisimman hyvä olla, vaikka väsyisin. Tuntuu, ettei olisi koskaan pitänyt avata suutaan, ennenkuin oikeasti olisi ollut ongelma ja paskat jo niskassa.
Ls-ilmoon vaikuttaa kuulemma myös se, jos on ollut jokaviikonloppuista kännäämistä viimeisen 3 vuoden aikana, kuten meillä on ollut pari vuotta sitten. Heidän on kuulemma PAKKO ja VELVOLLISUUS tehdä ilmoitus, koska meillä ei ole ollut pidempää täysin raitista putkea ennen raskautta. Ei auta, vaikka emme koskaan ole olleet mitään rapajuoppoja ja olimme jo aiemmin vähentäneet alkoholin kulutusta, koska emme ole pitäneet täysin alkoholitonta elämää.
Anteeksi pitkä vuodatus ja toivottavasti kappalejako nyt onnistuu. Onko muilla tehty ennakoivaa ls-ilmotusta, ja millä perusteilla? Mitä siitä seuraa?
Kommentit (53)
Ennakoiva lastensuojeluilmoitus tarkoittaa käytännössä sitä, että jos jotain avun ja tuen tarvetta siltä suunnalta tullaan tarvitsemaan, saatte sitä nopeammin kuin muuten onnistuisi. Uskokaa tai älkää, lastensuojelun tarkoitus on auttaa, tukea ja suojella lasta ja lapsiperhettä, ei kiusata vaikka lastensuojelu monelle näyttää olevan kirosana. Yhden yksittäisen asian perusteella (kuten tuo ap:n suunnittelema vkl) ei lastensuojeluilmoitusta tehdä, vaan siihen vaikuttaa kokonaisuus.
Imettämisestä kysyneelle: Tarkoitus on imettää, mutta opettaa myös pullolle, jos esimerkiksi tulisi ylimääräistä maitoa, että mies voisi ruokkia lasta myös välillä. (En tiedä kuinka käytännössä onnistuu, mutta näin neuvolalääkäri kehotti toimimaan). Ja tuosta yhdestä omasta illasta huolestuneille, tarkoitushan ei ollut käydä jatkuvasti kuukauden välein ulkona, vaan tuon yhden kerran! Sen jälkeen seuraavan kerran aikana x, joka voi olla vaikka puolen vuoden, vuoden päästä. Tämä mielikuva, miksi oletan että voisin mennä kuukauden päästä ensimmäisen kerran ilman vauvaa ulos, tulee siitä, että kolmen aiemmin lapsen saaneen kaverin kanssa heillä oli ensimmäinen ilta ennen lasta kun lapsi oli kuukauden, ja katsoivat että isä pystyy silloin hoitamaan yhden illan. Heidän kanssaan vietin aiemmin lapsettomana heidän "kerran vuodessa" -iltaansa, ja näin olin haaveillut, että itselleni viettäisimme, jos vauva vain on sellainen, että onnistuu. :)
Tuntuu tosiaan, että olen liian avoimesti kertonut asioista, kun on kysytty, mutta tärkeintä on kuitenkin itselle, että on apua tarjolla, ja vauvalla hyvä olla. Vaikka tuo ilmoitus ottaa päähän. Ja ihmettelijöille, kyse on siis Pikkulapsipsykiatrian poliklinikasta, jolle ainakin täälläpäin saa käyntejä, jos ennakoidaan äidin mahdollista synnytyksen jälkeistä masennusta, esim. aiemman masennuksen vuoksi. :)
-ap
Ihmettelen tuota, että juhlimaan pitää päästä ja juoda muutama, kun vauva on vasta kuukauden ikäinen. Ei siis ensimmäisenä tullut mieleen mennä kahville, elokuviin, lenkille tms. ystävien kanssa, vaan nimenomaan baariin juomaan humalahakuisesti?
Muuhun en jaksa ottaa kantaa, mutta ihmetyttää tämä vallalla oleva ajatus siitä, ettei isä pärjäisi oman lapsensa kanssa kahdestaan. Aivan varmasti pärjää ja maailmassa olisi paljon enemmän osallistuvia isiä, jos äidit antaisivat tähän mahdollisuuden! Hieman OT, mutta kuitenkin...
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:16"]Ihmettelen tuota, että juhlimaan pitää päästä ja juoda muutama, kun vauva on vasta kuukauden ikäinen. Ei siis ensimmäisenä tullut mieleen mennä kahville, elokuviin, lenkille tms. ystävien kanssa, vaan nimenomaan baariin juomaan humalahakuisesti? [/quote]
Ei, pakko ei ole mennä nimenomaan baariin, se on vain yksi vaihtoehto. Muutaman juominen = 2-3, eli ei humalahakuisesti. Mahdollista on myös, ettei baariin meno silloin innosta, ja ilta olisikin jotain elokuviin, syömään ym. tyylistä. En mielestäni sanonut missään vaiheessa, että olisin menossa vetämään "pään täyteen"? :D Kyllähän kapakassakin voi olla ihan selvinpäin. Ainakin itse voin, ja laulaa karaokea :) -ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:16"]Ihmettelen tuota, että juhlimaan pitää päästä ja juoda muutama, kun vauva on vasta kuukauden ikäinen. Ei siis ensimmäisenä tullut mieleen mennä kahville, elokuviin, lenkille tms. ystävien kanssa, vaan nimenomaan baariin juomaan humalahakuisesti? [/quote]
Ei, pakko ei ole mennä nimenomaan baariin, se on vain yksi vaihtoehto. Muutaman juominen = 2-3, eli ei humalahakuisesti. Mahdollista on myös, ettei baariin meno silloin innosta, ja ilta olisikin jotain elokuviin, syömään ym. tyylistä. En mielestäni sanonut missään vaiheessa, että olisin menossa vetämään "pään täyteen"? :D Kyllähän kapakassakin voi olla ihan selvinpäin. Ainakin itse voin, ja laulaa karaokea :) -ap[/quote]
Kyllä voi, ja voi juoda limua tai alkoholittomia drinkkejä. Mutta siis kuulosti vain siltä, että laskeskelet jo siellä, kuinka monta voi juoda "huoletta". Etkä ottanut asiaa esiin siten, että haluat viihteelle tanssimaan ja laulamaan karaokea, vaan että menet baariin ja juot "muutaman". Ei ole pakko mennä baariin, se on vain yksi vaihtoehto, mutta se nyt tuli ensimmäisenä mieleen?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:26"]
Ei, pakko ei ole mennä nimenomaan baariin, se on vain yksi vaihtoehto. Muutaman juominen = 2-3, eli ei humalahakuisesti. Mahdollista on myös, ettei baariin meno silloin innosta, ja ilta olisikin jotain elokuviin, syömään ym. tyylistä. En mielestäni sanonut missään vaiheessa, että olisin menossa vetämään "pään täyteen"? :D Kyllähän kapakassakin voi olla ihan selvinpäin. Ainakin itse voin, ja laulaa karaokea :) -ap[/quote]
Kyllä voi, ja voi juoda limua tai alkoholittomia drinkkejä. Mutta siis kuulosti vain siltä, että laskeskelet jo siellä, kuinka monta voi juoda "huoletta". Etkä ottanut asiaa esiin siten, että haluat viihteelle tanssimaan ja laulamaan karaokea, vaan että menet baariin ja juot "muutaman". Ei ole pakko mennä baariin, se on vain yksi vaihtoehto, mutta se nyt tuli ensimmäisenä mieleen?[/quote]
Kyllä, ensimmäisenä tuli mieleen mennä tuttuun lähikapakkaan, jossa on biljardi, karaoke ja paljon tuttuja. On muuten tullut käytyä siellä ihan alkuraskaudessakin paljon juuri laulelemassa ja tapaamassa tuttuja, että ei se alkoholi illassa tärkeintä ole. Vaikka onhan se kieltämättä kiva tunne, että nyt mennessä voisi jotain ottaa, kun ei ole enää vauvaa mahassa. Mutta se ei ole pakko, vaan mahdollisuus! Samoin kuin vauvan syntymän jälkeen olisi taas mahdollista mennä huvipuistoon, kun ison mahan kanssa se on kielletty. En luultavasti tänä kesänä ehdi, mutta on se hienoa fiilistellä, että se on pian taas mahdollista, kun nyt alkukesästä harmittaa, etten pääse esimerkiksi särkänniemeen fiilistelemään laitteita :) -ap
AP LUE TÄMÄ!
AP, kulta. Ota yhteys oman kuntasi sosiaaliasiamieheen ja luota häneen. Hän antaa tarkat ohjeet ja vinkit mitä sanoa ja mitä tehdä, jotta asia saadaan mahd.pian pois päiväjärjestyksestä. Hän tuntee teidän oikeudet, edun ja lain ja on auttamassa VAIN asiakkaan laillista etua ajatellen.
Koska minusta sinun kannattaa nyt jättää lastensuojelun työntekijälle, joka teille määrätään niin selvityspyyntö siitä, että tarvitseeko heidän tehdä lastensuojelutarpeen lisäselvitys?
Jos tarvitsee niin vastauksesta 3kk eteenpäin heillä on aikaa tehdä päätös siitä jäättekö lastensuojelun asiakkaaksi vai ette. Silloinkin jos he kokevat sen olevan tarpeen niin ratkaisussa kuullaan nimenomaan teitä ja yleensä asiakkuus tehdään väh.3kk:lle joskus 6kk:lle.
Joissain tapauksissa kun juttelet sosiaalityöntekijän kanssa niin ilmoitus voidaan ns.sulkea mikäli vakuutat tämän työntekijän siitä ettei aihetta huoleen ole ja näinnhyvin hoidat asioita nytkin etukäteen ja ihan varmasti olisit jopa itse heihinnyhteydessä jos kokisit että tarvitsette apua. Sanot, että lapsi on jo nyt tärkeintä maailmassa teille.
Sano ja puhu kuitenkin vasta kun sosiaaliasiamies on sinulle neuvonta antanut. Hänelle voit ja kannattaa olla avoin, hän nimittäin on se välikäsi joka ns.sovittelee asiaa sinun ja työntekijän välissä, mutta tekee ja sanoo vain ja ainoastaan asioita, joita sinä annat sanoa ja tehdä ja kertoo sinulle jokaisen liikkeen vaihtoehdot.
Sinulla on sosiaalihuoltolain mukaan oikeuksia ja jos tämä asia nyt vaikuttaa sinuun tai vauvan negatiivisesti niin heillä on vastuu myös sellaisista seurauksista.
Voit sano, että joo mainitsit, että miehesi puolesta SAAT ottaa yhden jos haluat tuolloin kun saat mennä. Fakta on kuitenkin ettet ole välttämättä edes menossa, puhettakaan, että ottaisit sen yhden. Minusta on erittäin tervettä ja upeaa kun jotkut voivat puhua avoimesti puolisonsa kanssa myös siitä, että mitäs jos ei jakseta ja , että miehesi antaa sinulle sovitusti tälläisen mahdollisuuden ja saat kortin käyttää tai olla käyttämättä. Olette SOPINEET sen eli ei tule riitaa ja tuo pieni loma auttaa sinua jo ajatuksena jaksamaan paremmin.
Mutta nyt suu suppuun, et puhu mitään enään ohi suusi, moni kunta nyt vaan on sellainen!
Lässytetään kuinka apua saa jos pyytää ja sitten heti jos jostainnmainitsee niin on tyyliin sotilaskaartillinen sosiaalityöntekijöitä kimpussa.
Voimia teille! Jos menee pahaksi, muutakaan Helsinkiin! Siellä on ihan oikeita tapauksia niin paljon, että ne ns. Turhat karsitaan heti pois, toisin kun pienemmissä kunnissa nyysätään jokaisen asian kanssa.
Tiesittekös, että valtio kun antaa rahaa kunnille lastensuojelua varten. He määrää summan sen mukaan mikä on ollut edell vuoden menekki eli mm. Huostaanottojen määrä.
Tämän takia Suomessa jopa tehtaillaan lastensuojelun avulla lapsia sijaisperheeseen jne. Jotta budjetti pysyy ellei jopa kasva.
Sijaisperheissä lapsi saa usein erityislapsen leiman otsaansa sillä se korottaa tuhansilla euroilla tuota summaa jonka sijaisperheen vanhemmat työstään saavat, korkean summan muutenkin.
Tampere on yksi pahimmista kaupungeista näiden asioiden suhteen.
AP, toimit aivan oikein ja vastuullisesti, toivottavasti kohdallesi osuu mukava työntekijä. Enempää en sinne avautuisi ja kertaisi alkoholiasioita sillä se antaa pian vaikutelman, että vaikka teillä ei juodakaan niin asia on tapetilla koko ajan eikä se ole taas hyvä juttu ja viittaa tuleviin ongelmiin. VOIMIA ja onnea vauvasta!
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:34"] [quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:27"]Eikä meillä siis ole todellakaan mitään alkoholisti taustaa tai putkia takana, vain vauhdikkaampi kausi molemmilla nuorempana, kun kaveripiiri oli silloin sellainen, että joka viikonloppu oltiin menossa. Nykyään kaveripiirikin on lapsiperheitä, enkä osaa kummankaan kohdalta kuvitella, että alettaisiin taas pyörimään porukoissa jossa vain odotellaan viikonloppua ja biletystä. Elämään on tullut muita arvoja ja tärkeitä asioita. -ap[/quote] Ap, aloituksessasi sanoit, että sekä sinulla että miehelläsi on ollut ongelmaa alkoholin kanssa. Täsmälleen noilla sanoilla. Ja tuo on jo ihan riittävä syy ennakoivaan ls-ilmoon. [/quote]
Miten sossu aikoo noin yleisesti selvitä, jos kaikista aletaan tekemään ls-ilmoituksia. Kohta o on kaikki Suomen perheet "lastensuojelun kirjoissa ja kansissa. Suomessa on lähes 600 000 masennuslääkkeiden käyttäjää eli mielenterveysongelmat ovat aika yleisiä. Lastensuojelussa on on mopo keulinut jo vuosia sitten.
Eli mikä ap:n tarinan opeus oli: ei kannata hakea minkäänsortin apua.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:34"] [quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:27"]Eikä meillä siis ole todellakaan mitään alkoholisti taustaa tai putkia takana, vain vauhdikkaampi kausi molemmilla nuorempana, kun kaveripiiri oli silloin sellainen, että joka viikonloppu oltiin menossa. Nykyään kaveripiirikin on lapsiperheitä, enkä osaa kummankaan kohdalta kuvitella, että alettaisiin taas pyörimään porukoissa jossa vain odotellaan viikonloppua ja biletystä. Elämään on tullut muita arvoja ja tärkeitä asioita. -ap[/quote] Ap, aloituksessasi sanoit, että sekä sinulla että miehelläsi on ollut ongelmaa alkoholin kanssa. Täsmälleen noilla sanoilla. Ja tuo on jo ihan riittävä syy ennakoivaan ls-ilmoon. [/quote]
Miten sossu aikoo noin yleisesti selvitä, jos kaikista aletaan tekemään ls-ilmoituksia. Kohta o on kaikki Suomen perheet "lastensuojelun kirjoissa ja kansissa. Suomessa on lähes 600 000 masennuslääkkeiden käyttäjää eli mielenterveysongelmat ovat aika yleisiä. Lastensuojelussa on on mopo keulinut jo vuosia sitten.
Eli mikä ap:n tarinan opeus oli: ei kannata hakea minkäänsortin apua. [/quote]
Kannattaa kyllä hakea jos tuntuu siltä, että apua mahdollisesti tarvitsee. Mutta miksi sitten pitää loukkaantua siitä, jos tämä mahdollinen avun tarve otetaan vakavasti ja pääsee jo ennakoivasti avun piiriin?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:21"]Muuhun en jaksa ottaa kantaa, mutta ihmetyttää tämä vallalla oleva ajatus siitä, ettei isä pärjäisi oman lapsensa kanssa kahdestaan. Aivan varmasti pärjää ja maailmassa olisi paljon enemmän osallistuvia isiä, jos äidit antaisivat tähän mahdollisuuden! Hieman OT, mutta kuitenkin... [/quote]
No voi herranjumala! Meillä on todella osallistuva isä, osaa vaihtaa vaipan, vaihtaa sen oma-aloitteisesti, vie esikoista uimaan, pystyy ja kykenee hoitamaan meidän kaksosia, jotta minäkin saan välillä nukkua, mutta ei nyt herran jumala edes raskaana ollessa tullut mieleen, että lähdenpäs tästä kapakkaan, kun vauvat ovat 1 kk vanhoja! SE TÄSSÄ ON POINTTI. Kyllä minäkin voin lähteä kahville, elokuviin, syömään yms. niin, että mieheni hoitaa lapsiaan, mutta en todellakaan halua lähteä kapakkaan kavereiden kanssa. Varsinkaan, kun imetys on tällä kertaa lähtenyt niin hyvin käyntiin, niin en tosiaan halua pilata sille viinan kanssa leikkimisellä. Ja juu, olen ottanut 3 kk aikana ehkä 3 kaljaa, 1 olutta ja pitänyt 30-60 minuutin tauon imetyksessä...
Kenellä oikeasti tulee mieleen jättää se vauva ja lähteä hummailemaan? Ja sitten vielä tulla valittamaan, kuinka heistä on tehty ennakoiva lastensuojeluilmoitus... Jep jep, miksiköhän se ilmo on tehty??
Ap hokee jokaisessa vastauksessa, miten vain lähibaariin karaokea laulamaan, kavereita tapaamaan ja ehkä yhdet ottamaan. Näin sanoo siis raskaana oleva nainen, jolla on mielenterveys- ja alkoholitausta, ja joka HUOM! itse pelkää masentuvansa ja miettii paitsi baari-iltaa kun vauva on jo niin iso kuin 1 kk ikäinen myös miettii omaa jaksamistaan!
Ennakoiva lastens. ilmo on tehty ihan siltä pohjalta, että tavallisenkin ihmisen korviin tuo kuulostaa aika riskialttiilta toiminnalta. Vauva ei ole vielä edes syntynyt, kun äiti miettii miten pärjää, selviääkö, jaksaako, milloin pääsisi viettämään kavereiden kanssa iltoja ja ne illat ja ne kaverit ovat nimenomaan lähiöbaarissa !! Missä vaiheessa tulee tilanne, että haluatte mennä molemmat samaan aikaa ja vauva otetaan vaunuissa mukaan; eihän sillä ole mitään hätää, siinähän se nukkuu biljardikeppien paukkuessa, karaoken soidessa ja te otatte vaan parit, kotonakin voisi tehdä samoin, ottaa pari olutta kun vauva nukkuu, juu...
Olen itse ennakkoluuloinen ja karsastan lastensuojelua ja alkuun ajattelin että tässä on taas ylireagoitu. Kun ap.n viestejä lukee eteenpäin, olen toista mieltä.
Hyvä, että ilmoitus on tehty. Elää alkoholistperheessä on jotain aivan kamalaa lapselle. Se ei ole lapsen paikka, sieltä ei ihmistä kasva, vaan rikkonainen lapsi.
Minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö jonka takia käyn säännöllisesti psykiatrian polilla sekä olen entinen narkomaani. Minusta ei tehty ls--ilmoitusta! Tuntuu kummalliselta, että tehtäisiin jos lääkkeet tasapainossa ja kaikki muutenkin mallillaan.