Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meistä tehään ennakoiva ls-ilmo, enkä tajua!

Vierailija
03.06.2013 |

Tuntuu pahalta. Tänään ilmoitettiin, että meistä laitetaan ilmoitus, halusimme tai emme. Tuntuu niin epäreilulta!

Olen viimeisellä kuulla raskaana, ja minulla on mielenterveysongelma, joka on ollut kuitenkin jo pari vuotta oikealla lääkityksellä hallinnassa. Minulla ja miehellä on molemmilla ollut ongelmaa alkoholin kanssa ENNENKUIN päädyimme yhteen, silloin myös molemmat menetimme luottotietomme.

Nykytilanne on se, että mennessämme yhteen aloimme yhdessä "hoitamaan" huonoa suhdetta alkoholiin, eli vähentämään ainaista 2pv /viikonloppu juomista sun muuta. Menimme naimisiin, mies ollut jo 11 vuotta vakituisessa työpaikassa ja maksaa ulosottovelkojaan, minä olen opiskellut ja tehnyt töitä jolloin myös lyhentänyt velkojani. Mentiin naimisiin, alettiin yrittää lasta, elämä rauhoittui. Meillä on kaunis koti, ja nyt raskauden aikana (minä en tietenkään ole juonut tippaakaan), mieskin ollut viihteellä n. kerran kuussa. Kaikki sinänsä hyvin.

Neuvolan kehotuksesta otin loppuraskaudessa vastaan keskusteluapua tutusta mielenterveyskeskuksesta, kun kerroin pelkääväni, että stressi, väsymys ja elämänmuutos voisivat vaikuttaa mieleen. Lisäksi kysyin mahdollisuutta keskusteluihin pikkulapsipsykiatrian puolella, jotta meillä olisi kaikki tarvittava apu, jos vaikka masennun synnytyksen jälkeen, tai en olisi jaksaa lapsen kanssa.

Meillä on hyvät tukiverkostot, ja mies on harvinaisen osallistuva ollut koko raskauden ajan, molemmilla kokemusta läheisten pikkulasten hoidosta ym. Mies pystyy myös synnytyksen jälkeen olla kotona ja kaikessa mukana usean viikon.

Nyt kun kävimme pikkulapsipsykiatrialla ensi kerran yhdessä (itse kävin aiemmin alkuhaastattelussa) he heittivät tuon ls-ilmoitus asian, josta ei kuulemma keskustella! Suurin syy tälle oli kuulemma se, että sekä minä että mies olimme suunnitelleet, että kun vauva on kuukauden, saan yhden vapaaillan, jolloin isä katsoo vauvaa yksin, ja voin mennä ystävien kanssa viettämään iltaa / juoda muutaman, jos siltä tuntuu.

Jos joku sanoisi, että tuore isä menee viettämään ensimmäisen itsenäisen iltansa 10 kuukauteen, ja lapsi olisi äitinsä kanssa illan, tehtäisiinkö siitä lastensuojeluilmoitus?? Tuntuu niin paskalta, olen itse ennakoinut mahdollisia ongelmia, ja hakenut lisäapuja vahvan tukiverkoston lisäksi, jotta vauvalla olisi mahdollisimman hyvä olla, vaikka väsyisin. Tuntuu, ettei olisi koskaan pitänyt avata suutaan, ennenkuin oikeasti olisi ollut ongelma ja paskat jo niskassa.

Ls-ilmoon vaikuttaa kuulemma myös se, jos on ollut jokaviikonloppuista kännäämistä viimeisen 3 vuoden aikana, kuten meillä on ollut pari vuotta sitten. Heidän on kuulemma PAKKO ja VELVOLLISUUS tehdä ilmoitus, koska meillä ei ole ollut pidempää täysin raitista putkea ennen raskautta. Ei auta, vaikka emme koskaan ole olleet mitään rapajuoppoja ja olimme jo aiemmin vähentäneet alkoholin kulutusta, koska emme ole pitäneet täysin alkoholitonta elämää.

Anteeksi pitkä vuodatus ja toivottavasti kappalejako nyt onnistuu. Onko muilla tehty ennakoivaa ls-ilmotusta, ja millä perusteilla? Mitä siitä seuraa?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes ymmärrä nyt, mitä haittaa siitä teille ja ennen kaikkea lapsellenne on vaikka teistä on ilmoitus tehtykin? Saattepahan tarvittaessa apua ainakin.

Vierailija
22/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:27"]Eikä meillä siis ole todellakaan mitään alkoholisti taustaa tai putkia takana, vain vauhdikkaampi kausi molemmilla nuorempana, kun kaveripiiri oli silloin sellainen, että joka viikonloppu oltiin menossa. Nykyään kaveripiirikin on lapsiperheitä, enkä osaa kummankaan kohdalta kuvitella, että alettaisiin taas pyörimään porukoissa jossa vain odotellaan viikonloppua ja biletystä. Elämään on tullut muita arvoja ja tärkeitä asioita.
-ap[/quote]

Mutta hyvä ap: Etkös nimenomaan aloitusviestissä hekumoinut sillä, että jätät vauvan isälleen ja lähdet illanviettoon? Eikä vauva ole vielä edes syntynyt!!!
[/quote]

So??? Kyllä mäkin ekaa lasta odottaessani suunnittelin meneväni ulos vauvan ollessa kuukauden ikäinen. Menin ja meni hyvin. Ja kohta taas uudestaan. Toiset meistä kun pystyy huolehtimaan vauvasta ja nauttimaan elämästä myös kodin ulkopuolella. Hajotkaa te av-mammat koteihinne kun leikitti täydellisiä äitejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap. Lukemani perusteella on äärimmäisen tärkeää saattaa teidät ennakoivan lastensuojelun piiriin.

Toivottavasti kaikki menee hyvin, mutta muistakaa ottaa avoimesti kaikki teille tarjottu apu!

Vierailija
24/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä olet sinisilmäinen ja liian rehellinen. Mullakin on ollut menneisyydessä ongelmia, mutta ei tulisi mieleenkään lähteä viihteelle kun vauva on kuukauden vanha eikä ainakaan edes puhua sellaisesta ääneen. Huomaa että sulle on tulossa esikoinen, koska jos sulla olisi jo lapsi/lapsia, niin tietäisit että ensimmäiset kuukaudet menevät vauvahorroksessa eikä mikään biletys tule edes pieneen mieleen. Miksi et aio imettää?

Vierailija
25/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä olet sinisilmäinen ja liian rehellinen. Mullakin on ollut menneisyydessä ongelmia, mutta ei tulisi mieleenkään lähteä viihteelle kun vauva on kuukauden vanha eikä ainakaan edes puhua sellaisesta ääneen. Huomaa että sulle on tulossa esikoinen, koska jos sulla olisi jo lapsi/lapsia, niin tietäisit että ensimmäiset kuukaudet menevät vauvahorroksessa eikä mikään biletys tule edes pieneen mieleen. Miksi et aio imettää?

Vierailija
26/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai ymmärrät että vauvan saatuasi olet väsynyt ja hormonimyräkkä ei ole kovin miellyttävä kokemus sekään. Sinulla on suuri alttius väsyä ja sairastua uudelleen. Siksi ls pysyy lähellä ja seuraa miten pärjäät.

Vierailija
27/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että sinulla on jo vakituisia hoitosuhteita moneen paikkaan, ja olet itsekin hakeutunut avun piiriin, antaa ulkopuolisille sellaisen vaikutelman että teillä on paljon ongelmia. psykiatri ei näe tästä asiasta kuin tämän ongelma puolen, eikä hän pysty pikasilla käynneillä tekemään mitään kattavaa arviota, ja siksi on hyvä tehdä ilmoitus varmuuden vuoksi, kun taustannekin on mikä on. Olisi riski olla tekemättä ilmoitusta.
hyvä kuitenkin että olette jo saaneet apua ja asiat on hoidossa, ajattele tämä niin, että nyt käytössäsi on kaikki mahdollinen apu joka taholta, ja se on vain hyvä jos oma vointi alkaakin heiketä.

Vierailija
28/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:27"]Eikä meillä siis ole todellakaan mitään alkoholisti taustaa tai putkia takana, vain vauhdikkaampi kausi molemmilla nuorempana, kun kaveripiiri oli silloin sellainen, että joka viikonloppu oltiin menossa. Nykyään kaveripiirikin on lapsiperheitä, enkä osaa kummankaan kohdalta kuvitella, että alettaisiin taas pyörimään porukoissa jossa vain odotellaan viikonloppua ja biletystä. Elämään on tullut muita arvoja ja tärkeitä asioita.
-ap[/quote]

Mutta hyvä ap: Etkös nimenomaan aloitusviestissä hekumoinut sillä, että jätät vauvan isälleen ja lähdet illanviettoon? Eikä vauva ole vielä edes syntynyt!!!
[/quote]

So??? Kyllä mäkin ekaa lasta odottaessani suunnittelin meneväni ulos vauvan ollessa kuukauden ikäinen. Menin ja meni hyvin. Ja kohta taas uudestaan. Toiset meistä kun pystyy huolehtimaan vauvasta ja nauttimaan elämästä myös kodin ulkopuolella. Hajotkaa te av-mammat koteihinne kun leikitti täydellisiä äitejä.[/quote]
Keskity nyt odottamiseen ja sitten vauvan kanssa olemiseen. Se von kivaa aikaa, menee nopeasti ohi. Olen muistellut monesti sitä aikaa ja melkein välillä oon toki positiivisesti kade kenellä on vauva. Itsellä ei ole enää mahdollisuuksia saada.

Vierailija
29/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että olet hakeutunut psykiatriseen hoitoon myös raskausaikanasi ja pelkäät synnytyksen jälkeistä masennusta, kertoo että koet itsekin tarvitsevasi apua. On tosiaan ihmisiä, joilla on ollut menneisyydessään juomista tai masennusta, mutta ovat nykyisin sen verran parantuneita, etteivät tarvitse psykiatrista apua tai lääkitystä eivätkä haaveile viihteelle lähdöstä synnytyksen jälkeen. Ei ketään pidä tuomita menneisyyden perusteella. Jos olisit parantunut masennuksesta etkä haaveilisi juhlimisesta, niin ehkä sinuun uskottaisiin enemmän.

Vierailija
30/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ottanut puheeksi raskausaikana menneitä mt-ongelmia, mutta kätilö kaiveli ne esille koneeltaan. Keskustelin psyk. sh:n kanssa sairaalassa sekä annoin luvan toimittaa tiedot neuvolaan ja sillä selvisimme. Mutta mun hoitojaksoista oli jo tosi monta vuotta.
Olin huolissani itsekin että sairastuisin synnytyksen jälkeen uudestaan, ja silloin kynnys hakea apua olisi ollut matala, koska masennus voi vaikuttaa lapsen kehitykseen.
Ymmärrän kyllä sua, olisin ollut itsekin maassa jos ennakoiva ls-ilmoitus olisi tehty kun nykytilanne on tosi hyvä.

Mutta ilmoitus tehtiin sun osalta varmasti juuri tuollaisten viihteelle-puheiden vuoksi. Ei ehkä ole ihan normaalia että raskaana oleva laskeskelee kuukausia milloin pääsee - edes muutamalle, toivottavasti mietit tätä itsekin! Iltamenot saavat odottaa, kunnes vauva-arki on tasoittunut, sen luultavasti tulet huomaamaan itsekin :)

Vierailija
31/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 22:01"]
-ap[/quote]

[/quote]

So??? Kyllä mäkin ekaa lasta odottaessani suunnittelin meneväni ulos vauvan ollessa kuukauden ikäinen. Menin ja meni hyvin. Ja kohta taas uudestaan. Toiset meistä kun pystyy huolehtimaan vauvasta ja nauttimaan elämästä myös kodin ulkopuolella. Hajotkaa te av-mammat koteihinne kun leikitti täydellisiä äitejä.[/quote]

Ja kodin ulkopuolisesta elämästä ei voi nauttia ilman alkoholia? Mun kaksoset on kohta 3kk, ei tulisi mieleenkään lähteä juomaan, mutta hyvillä mielin olen nauttinut kodin ulkopuolisesta elämästä kavereiden kanssa. Systerin kanssa kävin joku aikaa sitten kahvilla sekä kierreltiin kirppareita. Jos tarvii viinaa vetää voidakseen nauttia elämästä, niin siinä on kyllä sitten jo pikkasen ongelmaa... Ei millään pahalla.

Vierailija
32/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia pitää avautua jostakin entisen elämän biletyksestä? Tai mainostaa, että aikoo lähteä viihteelle, kun vauva on 1kk? Kannattaa myös tehdä luovutuskielto, jolloin esim. neuvola ei saa tietoja terveyskeskuksen puolelta.

Ihan turhaan, ap, avauduit ja nyt saatte kärsiä sitten kyttäämisestä. Kehotan, että lastensuojelun kanssa olette oikein yhteistyökykyisiä ja mielinkielin, niin eiköhän homma ole siinä. Neuvolan terveydenhoitaja kannattaa vaihtaa.

Vierailija
33/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se ole hyvä että asiaan reagoidaan jotenkin jos pelkäät jo valmiiksi omaa jaksamistasi?

Jos kaikki sujuu hienosti, niin kukaan ei puutu elämäänne, mutta jos alkaa mennä huonosti, niin olette valmiiksi vähän seurannassa ja tilanteeseen voidaan puuttua ja tarjota apua.

Vierailija
34/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä olet kertonut tuollaisesta neuvolassa? Jos teillä ei mitään ongelmia ole, niin silloin ei ole. Ei siellä pidä kertoa jostain vuosien takaisista ongelmista. Niin se vain on.

Vierailija
35/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan kannata ihan kaikkea kertoa.

Vierailija
36/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, kerrankin on aihetta toimia. Jos on ollut liian rehellinen ja kertonut kokeilleensa kerran pilveä lukioiässä, merkitään äitiyskorttiin että käyttänyt huumeita ennen raskautta.

Nyt sentään saatiin haaviin ihka oikea alkoholin liikakäyttäjä jolla vippaa päästä muutenkin.

t. masennuksen sairastanut alkoholistin lapsi (joka on ollut ihan helvetin hiljaa asiasta neuvolassa!, vai että jotain pikkulapsipsykiatreja...)

Vierailija
37/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan ap huomaat sitten kun se lapsi on maailmassa, että ei niistä biletysilloista paljoa virtaa ammenneta siihen lapsen hoitoon arjessa. Voi hyvin olla myös, ettet jaksa lähteä rellestämään kun vauva on 1 kk. Mielestäni aika erikoista suunnitella tuollaista etukäteen, jos vielä on alkoholiongelmaa taustalla. Järki käteen.

Vierailija
38/53 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan mitään pilvenpolttoo äitiyskorttiin oo merkattu :O Mä odotan esikoistani ja olen ollut rehellinen koko ajan sekä neuvolassa että äitiyspolilla. Miksi pitäs valehdella? Mulla taustalla myös aikoinaan masennusta..en kyllä pelkää sen uusiutuvan myöhemmin,mutta osaan ja uskallan pyytää apua sitten jos niin käy. Alkoholiakin mennyt ihan omaan tarpeeseen ja tarpeeks. Ja kyllä mä olen suunnitellut ensimmäisen illanvieton synnytyksen jälkeen.. Se, tapahtuuko se kuukauden vai vuoden päästä synnytyksestä,sitä ei voi tietää..sen näkee sitten kun sen ajankohta on. Ja KYLLÄ, mä odotan sitä iltaa :D

Vierailija
39/53 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää provo? Pikkulapsipsykiatria ei ole olemassakaan :D

Vierailija
40/53 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 23:58"]Ei mulla ainakaan mitään pilvenpolttoo äitiyskorttiin oo merkattu :O Mä odotan esikoistani ja olen ollut rehellinen koko ajan sekä neuvolassa että äitiyspolilla. Miksi pitäs valehdella? Mulla taustalla myös aikoinaan masennusta..en kyllä pelkää sen uusiutuvan myöhemmin,mutta osaan ja uskallan pyytää apua sitten jos niin käy. Alkoholiakin mennyt ihan omaan tarpeeseen ja tarpeeks. Ja kyllä mä olen suunnitellut ensimmäisen illanvieton synnytyksen jälkeen.. Se, tapahtuuko se kuukauden vai vuoden päästä synnytyksestä,sitä ei voi tietää..sen näkee sitten kun sen ajankohta on. Ja KYLLÄ, mä odotan sitä iltaa :D[/quote]

Ole onnellinen ettet joutunut ns. syyniin.

Kaveri teki sen virheen, että meni mainitsemaan kokeilleensa pilveä 2v ennen raskautta.
Hän joutui käymään huumeseulassa siitä lähtien.
Myös toinen tuttuni joutuu käymään siellä myös, olivat liian rehellisiä.

Joutuivat myös sossun syyniin loppujen lopuksi aika pitkäksi aikaa. Vaikka aina testit oli puhtaita, asiakkuus jatkui. Kyllä ne sossut sitten lopulta joutuivat myöntämään ettei ongelmia ole.