Aamuisin lieviä nivelkipuja varpaissa, päkiöiden seudulla ja sormissa
Mikähän on? Ei kai vaan mikään reuma.. Ei näy turvotusta tai värimuutoksia. Itse asiassa ranteessakin tuntuu kipua. Ei ole kova kipu ja kun tästä nousen niin kipukin katoaa.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikkoa veikkaan.
Käteni kuvattiin juuri ganglioepäilyn vuoksi ja tällainen teksti on tullut omakantaan röntgenkuvista: "Tuloksien kommentointia. Oikean käden rtg:ssä luurakenteet säännölliset, ei tuoreita luutraumoja tai luudestruktioita. Ei artroosia. Ei poikkeavaa tai oirekuvaa selittävää. Nivelen lähellä oleva kova piikki/patti voisi olla ganglion. Jatketaan siis seurantalinjalla. Tämän suhteen ei tarvita jatkoja. Jos tämä haittaa potilaan elämää, aiheuttaa kipua tai kasvaa suureksi, niin käsikirurgin konsultaatio."
Keskisormen tyvessä tuo ihonalainen kova pieni patti siis, jonka vuoksi käsi kuvattiin. Kirjoitin tuon viestin nro 22/22. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikkoa veikkaan.
Käteni kuvattiin juuri ganglioepäilyn vuoksi ja tällainen teksti on tullut omakantaan röntgenkuvista: "Tuloksien kommentointia. Oikean käden rtg:ssä luurakenteet säännölliset, ei tuoreita luutraumoja tai luudestruktioita. Ei artroosia. Ei poikkeavaa tai oirekuvaa selittävää. Nivelen lähellä oleva kova piikki/patti voisi olla ganglion. Jatketaan siis seurantalinjalla. Tämän suhteen ei tarvita jatkoja. Jos tämä haittaa potilaan elämää, aiheuttaa kipua tai kasvaa suureksi, niin käsikirurgin konsultaatio."
Artroosi = nivelrikko eli sitä sulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä lääkäriltä reumakokeet, sillähän se selviää onko reumaa.
Minulta hiljattain on otettu verikokeita ja kaikki vaikuttaa olevan ok. Kai pitää sitten tutkia erikseen jotain reumaan liittyviä veriarvoja? ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut jo vuosia.. alkoi raskauden/synnytyksen jälkeen. Jalkojen jotkin siteet on hormoonien myötä löystyneet, joten jalat herkästi kipeytyy (päkiät, varpaat, kantapää) jos kävelen paljon, tai jos käytän edes päivän huonoja kenkiä. Käsien nivelissä varmaan sama juttu, ne tosin ovat harvemmin kipeät, eli lähinnä jos olen vaikka tehnyt konehommia/ somettanut älypuhelimelle tms liikaa. Noi rannevaivat on ilmeisesti aika tavallisia nykyään kun ihmiset on liikaa kännyköillä.
Toki tommoset oireet kannattaa lääkärille kertoa, mutta ei välttämättä ole mitään reumaa tms.
Tietokoneella olen paljon. Mutta tämä tuntuu oudolta, "tulehtuneelta" kivulta. ap
Jännetuppitulehdus eli "hiirikäsi" eli av-palsta-käsi. Tohtorin viisas neuvo: kannattaa palstailla vähemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut jo vuosia.. alkoi raskauden/synnytyksen jälkeen. Jalkojen jotkin siteet on hormoonien myötä löystyneet, joten jalat herkästi kipeytyy (päkiät, varpaat, kantapää) jos kävelen paljon, tai jos käytän edes päivän huonoja kenkiä. Käsien nivelissä varmaan sama juttu, ne tosin ovat harvemmin kipeät, eli lähinnä jos olen vaikka tehnyt konehommia/ somettanut älypuhelimelle tms liikaa. Noi rannevaivat on ilmeisesti aika tavallisia nykyään kun ihmiset on liikaa kännyköillä.
Toki tommoset oireet kannattaa lääkärille kertoa, mutta ei välttämättä ole mitään reumaa tms.
Tietokoneella olen paljon. Mutta tämä tuntuu oudolta, "tulehtuneelta" kivulta. ap
Jännetuppitulehdus eli "hiirikäsi" eli av-palsta-käsi. Tohtorin viisas neuvo: kannattaa palstailla vähemmän!
Mutta miksi se kipu tulee myös varpaisiin ja päkiöihin aamuisin? ap
Alkava nivelreuma aiheuttaa nivelkipua ja -jäykkyyttä etenkin aamusta. . Myös, jos olet hiljakkoisin sairastanut jonkin infektion, vaikkapa mahataudin, lievänkin, voit saada n.s. reaktiivisen artriitin, joka paranee yleensä itsestään .
Lääkäri osaa vastata paremmin tutkittuaan tilanteen.
Kysele, kampura, ongelmiasi ET-lehden palstoilta.
Tämä on Vauva-lehden palsta - ei täällä ihmisillä ole reumatautia. Laajemmin.
Vierailija kirjoitti:
Alkava nivelreuma aiheuttaa nivelkipua ja -jäykkyyttä etenkin aamusta. . Myös, jos olet hiljakkoisin sairastanut jonkin infektion, vaikkapa mahataudin, lievänkin, voit saada n.s. reaktiivisen artriitin, joka paranee yleensä itsestään .
Lääkäri osaa vastata paremmin tutkittuaan tilanteen.
Viimeksi olen ollut sairaana lokakuun lopussa 2019. Kenties flunssa oli. Pitää varmaan ottaa yhteyttä lääkäriin uudestaan... ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta hiljattain on otettu verikokeita ja kaikki vaikuttaa olevan ok. Kai pitää sitten tutkia erikseen jotain reumaan liittyviä veriarvoja? ap
Joo, ne on ihan omat kokeensa.
Usein kyllä tulehdusarvotkin jo kertovat jotain. Katsottiinko lasko?
Vierailija kirjoitti:
Kysele, kampura, ongelmiasi ET-lehden palstoilta.
Tämä on Vauva-lehden palsta - ei täällä ihmisillä ole reumatautia. Laajemmin.
Kuten sanottua, monella reuma puhkeaa raskauden jälkeen, esim. minulla 30-vuotiaana. Miksei näitä tapauksia olisi juuri täällä?
mulla lähti kovat säryt sormista ja varpaista kun erään neuvon mukaan lopetin hedelmäsokerin käytön ja aloin juomaan maitoa. lähti ihan parissa päivässä. särkylääkkeet ei auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ne on ihan omat kokeensa.
Usein kyllä tulehdusarvotkin jo kertovat jotain. Katsottiinko lasko?
Kyllä?
B - La: tulos 16 mm/h
VIITEARVOT: <20
ap
Voi olla kihtivaivaakin. Pienet kalat ja äyriäiset syynä. Niitä kannattaa välttää.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kihtivaivaakin. Pienet kalat ja äyriäiset syynä. Niitä kannattaa välttää.
En syö lainkaan pieniä kaloja tai äyriäisiä. Olen epäillyt kihtiäkin ja puhuin siitä viimeksi lääkärikandille, mutta hän ei ajatellut minulla olevan kihtiä. Katsoi isovarpaita (kun kerroin, että joskus ne ja sormet ovat todella kipeät öisin, tuntuvat olevan koukussa ja herään siihen, nukahdan uudestaan, aamulla kipua ei ole tai kipua on lievänä) ja sanoi, että näyttää ulkopuolisesti aivan normaaleilta. ap
Eli tulehdusarvot normaalit, ei ainakaan hankalaa tulehdusta.
Mutta toisaalta
"On huomioitava, että viitealueella olevat CRP:n ja laskon arvot eivät sulje pois tulehduksellisesta nivelsairautta. Monella varhaista nivelreumaa ja selkärankareumaa sairastavalla ei voida todeta tulehdusarvojen nousua."
Vierailija kirjoitti:
Eli tulehdusarvot normaalit, ei ainakaan hankalaa tulehdusta.
Mutta toisaalta"On huomioitava, että viitealueella olevat CRP:n ja laskon arvot eivät sulje pois tulehduksellisesta nivelsairautta. Monella varhaista nivelreumaa ja selkärankareumaa sairastavalla ei voida todeta tulehdusarvojen nousua."
CRP myös ok, 1,5 mg/l (viitearvo: <5.0)
Mietin myös aiemmin tuota kihtiä, mutta tuota uraattia ei ole mitattu.. Enpä tiedä. Olen 30-vuotias nainen, tupakoinnin lopetin vuosi sitten ja alkoholin käytön kaksi vuotta sitten. ap
Nivelrikkoa veikkaan.