Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten päästä eroon lapsen kontrolloinnista?

Vierailija
18.07.2020 |

Rakastan lastani yli kaiken mutta pelkään että tuon vain ongelmia suhteeseemme kun puutun kaikkiin asioihin. (Lapsi on pian 8-vuotias). Pelkään että vien häneltä itsenäisyyden ja itsetunnon kun en osaa antaa hänelle tilaa. Tiedostan kyllä ongelmani mutta tavasta on todella vaikea päästä eroon.

Menneisyydestäni vielä sen verran että minun molemmat vanhempani ovat aina olleet kontrolloiva, etenkin isäni joka suuttui verisesti jos en toiminut hänen tavallaan. Nyt toimin samalla lailla lapseni kanssa. Joskus vihantunne on niin ylitsepääsemätöntä että ihan ahdistaa ja stressaa... ja olen vielä määräilevämpi. Tottakai lapsi sitten nostaa tuntosarvet pystyyn ja kapinoi minua vastaan.

Miten relata tässä asiassa että oikeasti annan lapsen toimia omalla tavallaan niin että tulos on kuitenkin sama kuin se että tekee niinkuin käsken?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeita asioita kun omassa lapsuus vaikuttaa vahvasti, sillä tavallaan sitä helposti alkaa myös tekemään sitä päinvastaista, eli antaa lapselle liikaa itsenäisyyttä ja periksi asioissa. Yksi teos mitä voin suositella, on uskalla olla lapsellesi aikuinen. Se on hyvä kirja muistuttamaan, että lapsi kuitenkin lopulta tarvitsee sen tunteen, että aikuinen on vastuussa ja päättää, mutta totta kai hän tarvitsee myös yksityisyyttä, vapautta ym. ikätasoisesti.

Yksi hyvä nyrkkisääntö on että lapsi päättää pienistä asioista, mitä vaatetta laittaa päälleen ym. mutta aikuinen päättää isoista linjoista. Mielestäni esimerkiksi aikuinen voi päättää, että vaikkapa läksyt tehdään iltapäivällä, koska aikuinen myös tietää ettei illalla siihen riitä energiaa ja muutenkin illalla on tarkoitus rahoittua. Yksi hyvä linja on ajatella, että lapsi voi päättää asiat joiden seuraukset ymmärtää kokonaisvaltaisesti, mikäli ei ymmärrä, niin aikuinen on vastuussa seurauksista!

Vaikea on kuitenkin neuvoa, kun et oikein kerro millaisista tilanteista on kysymys. Kerro huomenna tarkemmin, niin on helpompi vastata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla