Te ketkä ajattelette miehenne olevan hyvä isä
Niin kertoisitte, miksi koette niin? Mitkä asiat hänessä siis tekevät hyväksi isäksi? Pitääkö olla joka tavalla "oikeanlainen" isänä että on hyvä isä mielestäsi?
Kommentit (34)
No ei tietenkään tarvitse olla mikään täydellinen ihminen ? Kuka sellaista väitti ? Mun mielestä tässä keskustelussa esiin tulevat asiat vain ovat aika surullista luettavaa.
Tekee ruokaa? " Ei ole ikinä päissään himassa" ??
Tämä on just se syy miksi äidille jää aina viimeinen vastuu. Miehellä on aina tilaa ottaa ja lähteä ja jättää perhe. Kun kerran on oikein hyvä isä kun ei ole kännissä kotona.
Mä pidän miestäni todella hyvänä isänä. On alusta saakka huolehtinut itsenäisesti suhteestaan lapseen. Käytännön asioista:
-Oli 6 viikkoa isyyslomalla, koska halusi (on sellaisessa työssä, että tuo on pois vain häneltä itseltään)
-Oli vuoden hoitovapaalla.
-Huolehtii oma-aloitteisesti kaikista lapseen liittyvistä arjen asioista (yöheräilyt, sairaudet, päiväkodin retket, synttärit, ruoan tekeminen pakastimeen...) yhtä paljon kuin minä
-Kun lapsi nukkui todella huonosti 7kk-2.5v ikäisenä, hoiti joka toisen yön heräilyt vaikka oli töissä (samoin tein minä kun olin töissä)
-Järjestää asiat niin, että on paljon lapsen kanssa
Muusta:
-On kiinnostunut lapsen asioista, tunteista ja käytöksestä
-Jos lapsi käyttäytyy huonosti tai on onneton, miettii, mitä syitä taustalla on ja mitä voisi tehdä
-Kuuntelee aina, kun lapsi haluaa kertoa jotain
-Kannustaa, kehuu ja ihailee
-Auttaa, kun lapsi tarvitsee apua
-Vastaa lapsen tarpeisiin, lohduttaa ja hellii
-Kun on lapsen kanssa, leikkii/pelaa/lukee ja ylipäätään todella keskittyy lapseen
Ja toki, tämä on normaalia, mutta mielestäni myös hyvää vanhemmuutta. Itse pyrin toimimaan samoin.
Mieheni on superhyvä isä. Joskus hän kuitenkin keskittää energiansa perheen sijasta ahkeraan työntekoon, jolloin minua voi harmittaa poissaolo kotoa. Kokee tämän tapahtuvan perheen parhaaksi ja turvaksi.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 21:34"]
Niin kertoisitte, miksi koette niin? Mitkä asiat hänessä siis tekevät hyväksi isäksi? Pitääkö olla joka tavalla "oikeanlainen" isänä että on hyvä isä mielestäsi?
[/quote]
Minun mieheni on maailman paras isä. Kärsivällinen. lempeä, mutta osaa pitää lapselle rajat. Tekee paljon kaikenlaista kivaa lapsen kanssa, vie katsomaan erilaisia asioita ja kannustaa. Ja erikoista tässä on, että hän ei ole oikeasti isä.
huolehtii, ruokkii on läsnä. Ei mitään sen kummempaa
Omaa miestäni pidän hyvänä isänä: hän on vauvasta saakka osallistunut kehottamatta vauvan perushoitoon, kylvetykset, vaipanvaihdot, nukutukset ja sylittelyt. Vähän isompana askarrellut, aina on hoitanut meillä lasten aamupuurot ja päiväkotiin viennin, koska mä hermostun herkästi aamusählingistä. Jaksaa leikkiä ja pelata lasten kanssa, eikä hermostu vaikka yöllä pitäisi hieroa kasvukipuista jalkaa tai hoivata sairasta itkeskelijää. Osaa ostaa ihan omatoimisesti lapsille vaatteita ja huolehtii muutenkin, että rutiinit sujuu. Jos mulla on tiedossa joku työ- tms. reissu, aina sanoo että mee nyt vaan, kyllä täällä pärjätään.
En nyt ihan hirveästi keksi hänestä puutteita isänä... ehkä jossain asioissa saisi vetää rajan riekkumiselle vähän aiemmin, mutta muuten on kyllä varmaan lapsille niin hyvä isä, ettei parempaa pysty olemaan. Ja kaikki käy häneltä luonnostaan, mihinkään ei tarvitse kehottaa tai potkia persauksille.
Mieheni tekee lasten ja perheen eteen kaikkensa. On luotettava, on lasten kanssa aina, kun ei ole töissä. Haluaa antaa lapsilleen aikaa. Tekee kotitöitä. Leikkii lasten kanssa, tekevät kaikkea kivaa esim. Hoitavat puutarhaa, tekevät ruokaa yhdessä. hän on sitoutunut perheeseen, lapsiin ja minuun. On myöa fiksu ja hyvässä työssä. Meillä ei tarvitse keskustella siitä miksi mies vain harrastaa tai käy baareissa.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 21:47"]
Mieheni tekee lasten ja perheen eteen kaikkensa. On luotettava, on lasten kanssa aina, kun ei ole töissä. Haluaa antaa lapsilleen aikaa. Tekee kotitöitä. Leikkii lasten kanssa, tekevät kaikkea kivaa esim. Hoitavat puutarhaa, tekevät ruokaa yhdessä. hän on sitoutunut perheeseen, lapsiin ja minuun. On myöa fiksu ja hyvässä työssä. Meillä ei tarvitse keskustella siitä miksi mies vain harrastaa tai käy baareissa.
[/quote]
Juuri näin! Kun asiat hoituu puolin ja toisin luonnostaan ei tarvitse käydä kauppaa omista tekemisistä.
Paras esimerkki ihanasta isästä on 17 vuoden takaa kun olimme ihan tuore uusperhe. Asuimme 20 km lasten koulusta ja tietenkin tytär halusi jäädä iltaisin teinidiskoon kaverien kanssa. Mieheni sitten haki tytön kotiin klo 01 yöllä ja heitti samalla 3 muuta pikkulikkaa kotiin pakkasesta. Ja tämä toistui lähes joka viikonloppu. Ikinä ei sanonut ettei jaksa tai halua - se oli hänen ja tytön yhteinen juttu.
Hän on todella hyvä isä. :)
On osallistunut jokaisen lapsen hoitoon jo vauva-ajasta asti. Jaksaa touhuta heidän kanssaan! Perhe on hänelle tärkeintä maailmassa :)
Ihanaa lukea juttuja hyvistä isistä vaihteeksi! Tuollainen isä tulee minunkin miehestäni, tiedän sen siitä miten hyvin hän minua kohtelee. Onnea kaikille teille, joilla on hyvä mies!
Meiltäkin löytyy hyvä isä! On pian vuoden ollut koti-isänä kolmen kanssa. Sanomattakin selvää että tekee paljon lasten kanssa ja kotityötkin melkein kaikki.
Meilläkin kotona oleva kahden lapsen koti-isä. Antaa lapsille aikaa, kuuntelee, on oikeudenmukainen. Hoitaa lapsia, jaksaa puuhailla heidän kanssaan. Lapset vielä alle kouluikäisiä.
Huonoa? On niin pitkäpinnainen, että ei komenna minusta aina tarpeeksi. Mutta lapsetkin vielä aika pieniä, kuten sanoin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 09:51"]No ei tietenkään tarvitse olla mikään täydellinen ihminen ? Kuka sellaista väitti ? Mun mielestä tässä keskustelussa esiin tulevat asiat vain ovat aika surullista luettavaa. Tekee ruokaa? " Ei ole ikinä päissään himassa" ?? Tämä on just se syy miksi äidille jää aina viimeinen vastuu. Miehellä on aina tilaa ottaa ja lähteä ja jättää perhe. Kun kerran on oikein hyvä isä kun ei ole kännissä kotona.[/quote]
Millainen sitten on mielestäsi hyvä isä? Jos kerran lapsiaan hoitava ja raitis isä ei ole edes maininnan arvoinen.
Mieheni on sekä isä että isäpuoli. On lasten kanssa paljon, tekee asioita, opettaa asioita, huolehtii ja rajaa. Suoriutuu kaikista kotitöistä ilman ohjausta. Ei käy koskaan baarissa, muutaman kerran vuodessa saunaillassa. Ei ole ikinä päissään himassa, niinkuin oma isäni oli. Antaa hyvän esimerkin pojille olemalla myös täydellinen avomies :) Minun lapseni eivät ole koskaan nänhnyt isänsä esim. antava minulle ainuttakaan pusua :D