Olenko nipo, kun en anna naapurin lasten tulla leikkimään meille?
Ovat käyneet meidän lasten (5 ja 9 v.) kutsumina 3 kertaa meillä. Ensimmäinen kerta oli täysi katastrofi. Kaikki lelut repivät esille, pitkin lattioita. Meillä on ollut sääntönä, että pikkulegot on eri laatikossa kuin monsterhigh-nuket, dinosaurukset, petshopit yms. Kävin monta kertaa selittämässä, että älkää kaatako kaikkia sekaisin pitkin lattioita. Kun vanhemmat tulivat hakemaan kotiin, sanoin, että meillä taitaa olla kaaos lattioilla leikkien jäljiltä. He naureskelivat, että niin heilläkin on ikuinen lelukaaos. Eivät ymmärtäneet vihjausta, että voisi osallistua raivaamiseen. Vanhempi meidän omista lapsista etenkin oli sitä mieltä, että ei ole oikein, että pikkulegotkin on kaadettu pitkin lattioita.
Toisella kerralla naapurin lapset oli 2 tuntia leikkimässä. Koko ajan joutui sanomaan, että lelut paikoilleen, kun ei enää leikitä. Meidän pehmoleluille oli tehty ulos takapihalle ”tarha”. Oli satanut koko päivän, joten lelut oli märässä mullassa. Leikki oli ollut hauska, mutta minua ei naurattanut, kun naapurin livistivät omaan kotiinsa ja minä jäin pesemään pehmoista multaa pois.
Kolmannella vierailukerralla leikkivät roolileikkejä. Ei siinä mitään, mutta 5-vuotiaan tyttäreni mekko oli revennyt, kun naapurin 8-vuotias tyttö oli ahtanut sen päälleen. Mekon hän oli piilottanut kaappiin repeytyneenä. Huomasin sen ennen naapureiden lähtöä ja sanoin tytölle, että vahinkoja sattuu, mutta pitää kertoa, jos jotain menee rikki. Ei minua se mekko harmittanut, vaan se, ettei tulla kertomaan. Myös lelumiekka löytyi rikottuna sängyn alta. Kysyin omilta lapsilta, kuka sen on hakannut rikki ja väittivät, että eivät ole nähneet. Minä tiedän, että näin sen kyseisenä päivänä naapurin pojan kädessä.
Eilen olisivat illalla halunneet taas tulla leikkimään ja sanoin, että nyt ei sovi. Omille lapsilleni sanoin, että haluan viettää aikaa oman perheen kesken (mikä ei ollut syynä). En tiedä, olenko minä itse vähän nipo. Isomman lapsen omat koulukaverit on osanneet olla ihmisiksi meillä ja pienemmällä ei omia kavereita ole käynyt. Meneekö lasten leikeissä muilla leluja rikki miten helposti tai miten villisti normaalisti leikitään? Viedäänkö pehmolelut naapurin takapihalla kuraan ja jätetään sinne? Kaivetaanko kaikki lelut esille ja pitkin lattiaa ja jätetään sinne omien vanhempien käskemättå osallistumaan raivaukseen?
Kommentit (34)
Kyllä sinä olet nipo. Anna lasten olla lapsia. Sinua ehkä kiinnostaa, että lapset leikkisisvät lelu kerrallaan, mutta lapsia se ei välttämättä kiinnosta.
Vierailevien lasten kanssa tulee sotkua välttämättä. Meilläkin oli eilen kahdesta eri naapurista lapsia ja kyllä tuli sotkua. Samoin oma lapseni käy varmaan sotkemassa heillä.
Olen silti onnellinen kun lapsellani on kavereita ja älyttömän hauskaa heidän kanssaan.
Eikö APn kotona siis saa rakentaa legoista dinoille talleja, ja pistää Monster High nuket ratsastamaan ja hoitamaan niitä? Kuulostaa mälsältä :(
Vierailija kirjoitti:
Eikö APn kotona siis saa rakentaa legoista dinoille talleja, ja pistää Monster High nuket ratsastamaan ja hoitamaan niitä? Kuulostaa mälsältä :(
Tuota minä just en ymmärrä, että millainen lapsi levittää KAIKKI lelut pitkin lattioita, kun tarvitsee muutaman legon tallin rakentamiseen tai pari dinoa nuken hevosiksi. Meillä on uusperhe, jossa menee lelut sikin sokin, mutta ikinä ei lapset levittele kaikkia leluja yhtä aikaa pitkin lattioita. Itsestään selvää on myös, että lelut palautetaan sinne mistä ne otettiin.
Olet ja et...Hyvä että lapsilla on kavereita ja luovat leikit (leluja yhdistämällä),mutta ihan suotavaa pyytää ja opettaa korjaamaan jälkensä myös vieraiden (ilmeisesti kotona ei opittu...)Kyllä meillä 3 -vuotias ja kaikki kyläilijät (samaa ikäluokkaa) osaa leikit pois korjata..
Vierailija kirjoitti:
Olet ja et...Hyvä että lapsilla on kavereita ja luovat leikit (leluja yhdistämällä),mutta ihan suotavaa pyytää ja opettaa korjaamaan jälkensä myös vieraiden (ilmeisesti kotona ei opittu...)Kyllä meillä 3 -vuotias ja kaikki kyläilijät (samaa ikäluokkaa) osaa leikit pois korjata..
Sitten teillä on käynyt hyvä tuuri. Toivotaan, että se jatkuu, kun teidän lapset kasvaa. Meillä on tässä talossa toisessa rapussa asuva 9-v. poika, joka huutaa leikkiessä v*ttu, talloo leluja välillä tahallaan, pyöräilee keskellä katua ja usuttaa muita lapsia tekemään samoja tyhmyyksiä. Pojan äidille on turha mitään sanoa, koska hän on ihan herttainen, mutta ei penaalin terävin kynä. Hän on juuri noita ap:n naapurien kaltaisia ihmisiä, että jos sanoo meillä lattioiden olevan lelujen peittämät ja ne jääneet raivaamatta leikin jälkeen, hän varmaan sanoisi juuri noin, että niin heilläkin on.
Meillä minä en jätä lapsia keskenään leikkimään, vaan ohjaan ja neuvon ja kiellän tarvittaessa. Näin siis silloin, kun lapset ei ole tuttuja (esim. serkkujen kanssa ei ole koskaan ollut mitään rikkomis- tai sotkemisongelmaa). Kun ollaan kaatamassa toinen kopallinen leluja sekaisin lattialle, niin yksinkertaisesti kiellän sen ja ilmoitan, että lattialla olevat lelut pitää ensin kerätä pois ennen kuin otetaan uudet käyttöön. Sama juttu, jos joku kantaa pehmoja ulos: minä kiellän ja jos ei totella, niin haen pehmot ulkoa sisälle ja ilmoitan, että tämä leikki loppui tähän ja jos meidän kodin sääntöjä ei noudateta, niin vieraat saavat luvan lähteä. Kun vieras lapsi ilmoittaa, että hänen ei tarvitse totella minua, niin vastaan, että siinä olet ihan oikeassa. Mutta oman lapsen pitää totella ja kun käsken, että sinun kanssasi ei leikitä eikä sinua päästetä lastenhuoneeseen, niin hän kyllä tottelee.
Olet nipo. Toivottavasti pidät huolen etteivät omat lapsesikaan vieraile vastaavasti muualla. Vaikka kullanmuruillasi olisi selvät säännöt kotona, he voivat yhtälailla perseillä muualla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä en jätä lapsia keskenään leikkimään, vaan ohjaan ja neuvon ja kiellän tarvittaessa. Näin siis silloin, kun lapset ei ole tuttuja (esim. serkkujen kanssa ei ole koskaan ollut mitään rikkomis- tai sotkemisongelmaa). Kun ollaan kaatamassa toinen kopallinen leluja sekaisin lattialle, niin yksinkertaisesti kiellän sen ja ilmoitan, että lattialla olevat lelut pitää ensin kerätä pois ennen kuin otetaan uudet käyttöön. Sama juttu, jos joku kantaa pehmoja ulos: minä kiellän ja jos ei totella, niin haen pehmot ulkoa sisälle ja ilmoitan, että tämä leikki loppui tähän ja jos meidän kodin sääntöjä ei noudateta, niin vieraat saavat luvan lähteä. Kun vieras lapsi ilmoittaa, että hänen ei tarvitse totella minua, niin vastaan, että siinä olet ihan oikeassa. Mutta oman lapsen pitää totella ja kun käsken, että sinun kanssasi ei leikitä eikä sinua päästetä lastenhuoneeseen, niin hän kyllä tottelee.
Sinä vahdit koko vierailun ajan lapsia? Teillä ei taida käydä leikkikavereita kovin usein? Minusta on aika utopistista odottaa, että 5-10-vuotiaiden lasten leikkiä vahditaan silmä kovana, kun kotona tuppaa olemaan muutakin tekemistä. Meillä käy naapurustosta lapsia leikkimässä harva se ilta kesäaikaan tai sitten omat lapset menee leikkimään toisille lapsille. Välillä meille on saattanut tulla pari lasta leikkimään sillä aikaa kun olen koirien kanssa lenkillä ja mies voi olla töissä. Tai sitten laitan ruokaa keittiössä enkä edes kuule, että tullut naapuruston lapsia leikkimään.
Meillä saa jättää keskeneräisiä leikkejä lattialle illalla, mutta ne lelut, joita ei enää leikkiin tarvita, raivataan pois, se on sääntö. Meillä saa leikkiä pihallakin ilman että vanhemmat on mukana, kun on oma aidattu piha. Pehmoleluja ei ole kukaan vielä keksinyt kantaa ulos, mutta nämä lähiseudun lapset onkin tottuneita leikkimään ulkona ilman aikuisia, ehkä ovat kaikki tietoisia, että sisälelut sisällä ja ulkolelut ulkona.
Kamalaa tommonen, että me ohjaamme lapsien leikkiä ja puututaan lasten luovaan toimintaan ja sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Eivät tuskin tule muistamaan vierailutilanteita kovin rentoina. Meillä sotketaan ja meillä tullaan mielellään, koska on rento tunnelma. Silti katsomme välillä perään ja kiellämme esim. pomppimasta meidän sängyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa tommonen, että me ohjaamme lapsien leikkiä ja puututaan lasten luovaan toimintaan ja sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Eivät tuskin tule muistamaan vierailutilanteita kovin rentoina. Meillä sotketaan ja meillä tullaan mielellään, koska on rento tunnelma. Silti katsomme välillä perään ja kiellämme esim. pomppimasta meidän sängyllä.
Ihan samaa mieltä, että kamalaa, jos isot lapset ovat vahdinnan alla ja ohjattavina kaiken aikaa. Olen itse sitä sukupolvea (70-luvulla syntynyt), että lapset leikkivät keskenään ja aikuiset tekivät aikuisten asioita. Sitten jos tehtiin jotain typerää, aikuiset puuttuivat, mutta leikkejä ei yleensä ohjailtu. Meidän kerrostalon takana oli leikkipuisto, jonne kokoontui aina kesällä lapsia. Vain kaikkein pienimmillä oli aikuinen mukana. Kaverin luo mentiin leikkimään siten, että ovella kysyttiin, saako teille tulla leikkimään. Ei niitä etukäteen sovittu. Talvella lähdettiin mäkeä laskemaan puolen kilometrin päähän. Itse sinne selviydyttiin pulkkien ja rattikelkkojen kanssa.
Tarviiko niiden lelujen olla aina ihan tiptop? Itse muistan lapsuudesta että oli ihan parasta leikkiä leegoilla ja barbeilla samaan aikaan. Tein niille aina erilaisia juttuja. Mielikuvitus pääsee ihan erilailla valloilleen.
En oikein ymmärrä näitä "leluja ei saa sekoittaa koskaan" vanhempia. Tosi tylsää :(
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisestikin saa. En ymmärrä, miksei jonkun kotona noin saisi tehdä. On ihan eri asia levitellä kaikki lelut esille ja jättää ne raivaamatta siihen, kun leikit loppuu.
-ap
Vanhempien ikävä velvollisuus on olla nipoja välillä. Jos teillä ei osata leikkiä siten kuin talossa on tapana, ei ole pakko päästää kotiinsa. Leikkikööt ulkona.
Ei se ole niin itsestään selvää että ovella ladellaan säännöt ja niitä sitten kaikki vieraat osaisi noudattaa.
Esimerkkinä minun 5v pojalleni tuli vuotta vanhempi kaveri leikkimään. Pojallani on parvisänky ja tietysti ensimmäisenä teroitin vieraalle että sänkyyn ei kiivetä, se ei ole leikkipaikka ja että sieltä ei todellakaan hypitä/roikuta. Omat lapseni tämän tietävät eivätkä sitä siis harrasta, mutta enpä ehtinyt edes alakertaan asti kun alkoi kuulua sellainen töminä että. Siellähän tämä juuri ohjeistettu vieras hyppi parvelta alas.
Toinen tapaus olis tyttäreni 4v kaveri joka ei monen kerran sanomisen jälkeenkään ymmärtänyt että alakertaan ei tuoda leluja vaan ne pysyvät lasten huoneissa. Jatkuvasti oli portaissa raahaamassa leluja alakertaan.
Molemmat nämä vieraat olivat jo sen ikäisiä että pitäisi ymmärtää puhetta, mutta ei tuntunut menevän perille.