Asuntolaina
saako asuntolainaa heti kun työt on aloitettu, vai pitääkö työssä olla jotain vuosikin ennenkuin sitä voi edes hakea? Syksyllä mies aloittaa työt (vakituisen) ja oma koti haaveissa meillä, varsinkin kun perheen lisäystä tulossa. Mietin vain vaatiikoo pankki jotain tiettyä aikaa ennenkuin myöntävät lainaa?
Kommentit (18)
Ai ettekö, voi että kun niin luulin. Hohhoi.
Tietysti asiasta puhutaan sitten tarkemmin siellä pankissa, mutta muuten vain kyselin tietääkö kukaan asiasta mitään.
Mistäs lähtien ei oo vaadittu työpaikkaa asuntolainan saamiseksi? Millä muulla se laina maksettaisiin takaisin ellei palkalla, tuskin mitkään kotihoidontuki yms kelan rahat kelpaa :D
Ei tarvitse odotella, jos miehelläsi on näyttää vakituinen työsopimus. Sen pitäisi kyllä riittää, ja mielellään tiliote missä näkyy paljonko saa palkkaa. Kyllä niillä pitäisi irrota jos siis muuten on raha-asiat kunnossa jne. Me ainakin mennään nyt maanantaina pankkiin hakemaan lainaa loma-asuntoa varten ja mies just vaihtoi työpaikkaa eli on vielä koeajalla.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 17:31"]
Ei tarvitse odotella, jos miehelläsi on näyttää vakituinen työsopimus. Sen pitäisi kyllä riittää, ja mielellään tiliote missä näkyy paljonko saa palkkaa. Kyllä niillä pitäisi irrota jos siis muuten on raha-asiat kunnossa jne. Me ainakin mennään nyt maanantaina pankkiin hakemaan lainaa loma-asuntoa varten ja mies just vaihtoi työpaikkaa eli on vielä koeajalla.
[/quote]
Heh, kuka idiootti ostaa vapaa-ajan asunnon lainalla???? Me ostetaan aina käteisellä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 17:32"]
[/quote]
Heh, kuka idiootti ostaa vapaa-ajan asunnon lainalla???? Me ostetaan aina käteisellä.
[/quote]
Voitko mennä pois tästä ketjusta, että asialliset ihmiset saisivat keskustella? Ja tiedoksesi, sinähän se idiootti olet kun et tajua että rahat kannattaa nyt sijoittaa ja maksaa asunnot ennemmin lainalla kun lainakorot ovat niin alhaalla.
Onko teillä yhtään säästöjä? Nykyään on normaalia, että pankki vaatii 10% käteistä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 17:32"]
[/quote]
[/quote]
Voitko mennä pois tästä ketjusta, että asialliset ihmiset saisivat keskustella? Ja tiedoksesi, sinähän se idiootti olet kun et tajua että rahat kannattaa nyt sijoittaa ja maksaa asunnot ennemmin lainalla kun lainakorot ovat niin alhaalla.
[/quote]
Korko on aina korko ja se on useimmiten ylimääräinen menoera. Jos on käteistä niin, että voi sekä ostaa kiinteää omaisuutta että sijoittaa, niin ilman muuta käteinen molempiin tarkoituksiin. Loma-asunto on hölmö sijoituskohde eli hölmö kohde ostettavaksi lainalla, ellei aio hankkia lainanlyhennykselle katetta/tuottoa laittamalla sitä vuokralle silloin kun itse ei käytä sitä. Siksi suosittelisinkin tuolle loma-asunnon ostajalle sijoituskohteeksi sijoitusasuntoa yliopistokaupungissa. Eri asia tietysti on, jos ei edes halua tuottoa tai laskee tuotoksi nautinnon vapaa-ajan viettämisestä mökillä. :=)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 16:48"]
saako asuntolainaa heti kun työt on aloitettu, vai pitääkö työssä olla jotain vuosikin ennenkuin sitä voi edes hakea? Syksyllä mies aloittaa työt (vakituisen) ja oma koti haaveissa meillä, varsinkin kun perheen lisäystä tulossa. Mietin vain vaatiikoo pankki jotain tiettyä aikaa ennenkuin myöntävät lainaa?
[/quote]
Pankki vaatii kyllä nykyisin että säästettynä pitää olla noin 10 prossaa lainasummasta.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 18:00"]
[/quote]
Pankki vaatii kyllä nykyisin että säästettynä pitää olla noin 10 prossaa lainasummasta.
[/quote]
Eihän ap sanonut, ettei heillä olisi säästöjä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 18:00"]
[/quote]
[/quote]
Eihän ap sanonut, ettei heillä olisi säästöjä.
[/quote]
ap täällä taas. Meillä ei tottapuhuen kyllä ole säästöjä..
Mies aloittaa työt syksyllä, ja palkka NETTONA keskimäärin 1300€/kk (joinain kuukausina voi olla enemmän tai jopa vähemmän) ja minä olen kotona tällä hetkellä yhden lapsen kanssa, ja syksyllä syntyy toinen lapsi jolloinka olen tietysti kahden lapsen kanssa kotona. Seuraavat kolme vuotta saataisiin yhteensä n. 2000€/kk (jos olen kotona niin kauan). Vakituista työpaikkaa ei ole minulla odottamassa, mutta olen päässyt sukulaissuhteella aina harjoittelijaksi erääseen yritykseen useaksi kuukaudeksi kerrallaan, melkein olen saanut itse päättää kuinka kauan olen. Palkkani tuossa yrityksessä nettona n. 1500€/kk.
Onko mitään mahdollisuuksia saada pankista 140 000€ lainaa näillä tiedoilla? Miehen vanhemmat ovat todella varakkaita ja heidät saataisiin ehkä takaajiksi. Osaako kukaan sanoa?
Lainalaskureilla kun ollaan laskettu niin 6% korollakin saataisiin maksettua lainanlyhennys (laina ajaksi laskettiin 25v) ja rahaa jäisi elämiseenkin.
Meillä todella pienet menot, sillä esim kaikki lasten vaatteet ja muut tarvikkeet saatu ja saadaan ilmaiseksi. Laskettiin tosiaan että hyvinhän meidän pitäisi pärjätä..
Tässä kaipaisinkni lähinnä Teidän kokemuksianne, miten pienillä tuloilla olette saaneet lainaa, minkä verran, oliko takaajia, säästöjä yms??
Aika pienet tulot. Siinä ja siinä saatteko lainaa. Pankkia varmasti kiinnostaa myö se että millä alalla olet töissä että onko mahdollisesti paljon töitä.
Järjetöntä ottaa noin iso laina noin pienillä tuloilla tässä markkinatilanteessa. Asuntojen hinnat on laskussa ja korot nousee. Kukaan ei tiedä mitä 25 vuoden aikana tapahtuu. Juuri nyt taloustilanne about koko maailmassa, erityisesti Euroopassa ja Suomessa on katastrofaalinen.
Eipä taida nykyään saada 25 vuodeksi lainaa. 20 v pitäisi riittää. Ja säästöjä vaaditaan. Tulonne ovat melko pienet, joten ihmettelen, jos saatte 140 000 lainaa. Eikö ne varakkaat vanhemmat voi teille lainata...
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 17:21"]
Tietysti asiasta puhutaan sitten tarkemmin siellä pankissa, mutta muuten vain kyselin tietääkö kukaan asiasta mitään.
Mistäs lähtien ei oo vaadittu työpaikkaa asuntolainan saamiseksi? Millä muulla se laina maksettaisiin takaisin ellei palkalla, tuskin mitkään kotihoidontuki yms kelan rahat kelpaa :D
[/quote]
etkö ole koskaan kuullut pääomatuloista?
Mknä olen yv jasain pankista ilman vakuuksia 132000 lainaa. Mulla jää käteen noin 1800 euroa kuussa ja en saa mitään elareita.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 17:21"]
[/quote]
No minulla ei ole vakituista työpaikkaa eikä koskaan ole ollutkaan. Silti meillä on noin 200 000 euroa asuntolainaa. MInulla on hyvä koulutus ja hyvät tulot -- elätän siis itseni freelancerina. Miehellä on ihan ok tulot, ei kuitenkaan niin hyvät, että olisi voinut yksin ottaa sen 300 000 joka meillä pahimmillaan on lainaa ollut. Tämä on pankille kelvannut ihan hyvin. Otimme ekan lainan markoissa (500 000) ja sitten asuntoa on vaihdeltu muutaman kerran eikä työpaikattomuus ole koskaan ollut este. Sen sijaan asko ei antanut minulle askon omaa luottokorttia eikä prisma. Vaikka tuloni siis ovat kuukausituloiksi laskettuna olleet huonona vuotena noin 40 000 ja oarhaana 80 000...
Täällä toinen joka sai pankista lainaa 130 000€. Minulla oli myös omia säästöjä vajaa 30%. Kaikki tulot on reilu 1900€/kk. Mutta tilanne on erilainen kuin teillä. Olen yh ja minulla on elätettävä vain yksi lapsi. Eli tuon saman tulon joka teillä pitää riittää neljälle minula vain yhden aikuisen ja yhden lapsen elämiseen. Pankki varmaan katsoo että tuo 2000€/kk menee teillä kokonaan elämiseen. Vaikka nyt saisittekin kaikki lastenvaatteet, tarviikkeet ja lelut ilmaiseksi niin ei ehkä jatkossa ole. Muutaman vuoden päästä lapset tarvisee polkupyöriä, kännyköitä yms. koululaisjuttuja, joita ei ehkä niin helposti kierrosta enää löydykään. Jos laina-aika olisi 25 vuotta sinä aikana lapset myös opiskelat, lapsilisä loppuu jne.
Hei ap, otin ensimmäisen asuntolainani heti, kun sain vakituisen työpaikan. Säästöjä ei ollut, joten vanhempani tulivat takaajiksi. Lainasumma vastasi euroiksi muutettuna kaiketi noin 100 000 euroa. Tuossa tilanteessa pankki vaati nähtäväksi todistuksen työstäni, ja koska työsuhde ei ollut vielä edes alkanut, jouduin pyytämään erillisen paperin tulevasta työpaikastani. Näin jälkikäteen ajateltuna otin melkoisen riskin, koska en voinut yhtään tietää millaiseen duuniin olin menossa... No, onneksi viihdyin työssä hyvin ja sain lainani hoidettua.
Nyt taas neuvottelen pankin kanssa isosta asuntolainasta. Säästöjä on kertynyt noin 1/3 verran uuden asunnon hinnasta, eli neuvotteluasemani on jokseenkin parempi kuin tuolla ekalla kerralla.
Rohkeasti vaan pankkiin neuvottelemaan lainasta! Kysykää takaajat etukäteen valmiiksi ja tehkää tarkat laskelmat tuloista ja menoista. Jos edes toisella on säännölliset tulot, melko varmasti saatte jonkinlaisen lainan. Toki pankki voi edellyttää, että otatte lisäksi maksullisia palveluita esim. jonkin lainaturvan tms., mutta pitäkää pää kylmänä - ihan kaikkeen ei kai asiakkaan tarvitse suostua ja jostakin toisesta pankista voitte saada paremmat ehdot lainalle. Eli ainakin 3-4 pankista kannattaa käydä kyselemässä, joskaan erot pankkien kesken eivät tällä hetkellä taida olla kauhean suuria (mutta eroja kuitenkin on).
Asuntolainan saamiseen ei välttämättä tarvitse olla edes työssä jos tulot ovat muuten säännölliset. Mene pankkiin ja kysy sieltä, turha täältä on kysellä. Ei me voida sulle mitään luvata.