Raskauden viimeiset viikot - tukala olo!
Olen raskaana ensimmäistä kertaa viikolla 37 ja olo on aika kamala. Siis ei ole pahoinvointia tai muita vaivoja, mutta tuntuu, että tuo epeli puskee itsensä läpi pallean. Tavallisessa asennossa istuminen ei onnistu, kun heti ylävatsasta ahdistaa niin kovasti ja vauva alkaa moukaroida kylkiluita. Vauva kääntyi pää alaspäin jo viikkoja sitten, ja liikehdintä tuntuu voimakkaimmin juuri ylävatsassa (ja rakossa). Päivät kuluvat makoillessa tai keinutuolissa keinutellessa, siinä voi olla mukavasti takakenossa.
Miten teillä muilla? Paheneeko tämä tästä vielä niin, ettei pysty muuta kuin sohvalla köllöttelemään viimeiset viikot? Olin niin täynnä suunnitelmia siitä, miten puuhailen pihassa kaiket päivät, kun äitiysloma alkaa, mutta enhän minä pääse mitenkään kyykkyynkään, kun muuten vauva tunkee suusta ulos...
Kommentit (7)
Itsellä myös reilu 37 viikot, mutta maha "laskeutui" pari viikkoa sitten, ja nyt on ollut todella vapautunut ja hengittävä olo. Vauva tosin kaivelee esim. autolla ajaessa ilkeästi kylkiluita, mutta muuten olo on helppo ja lähes normaali! Joko sulla on vatsa tippunut?
Sama homma viikolla 34. Lisäksi vauva pungertaa päätään lantiooni, pissalla käydessä tuntuu että se molskahtaa pönttöön kun on niin alhaalla. Mitään en saa tehtyä kun kaikki keskivartalon liikuttaminen tuntuu pahalta.
Mutta itsepä tähän tilaan hankkiuduttiin ja kohtahan se on jo sylissä :)
En oikein osaa sanoa, onko vatsa tippunut. Ei varmaan, tämmöinen se on ollut jo jonkin aikaa. Vauva tosiaan on ollut jo pitkään pää alaspäin, ja varsinkin maate mennessä tuntuu painavan rakkoa, vaikka just olisin käynyt pissalla. Tuntuu, että olen muutenkin muuttunut ihan etanaksi, kävelen kuin jossain hidastetussa filmissä ja täytyy vähän väliä pysätä puuskuttamaan, vaikken olisi muuta tehnyt kuin pyykkiä ripustanut. Onneksi meillä on pyykkikone inhimillisellä korkeudella. Tiskikone on lattialla enkä pääse sinne alalaariin saakka, kun maha on tiellä :) .
Heippa vaan, täällä alkoi juuri viikko 39 tänään :)
Kyllä se pian maha lähtee laskeutumaan kunnolla niin saat taas pikkuisen lisää tilaa sinne kylkiluiden suuntaan. Mutta tottahan se on, että tila käy vähiin. Itselläni viime viikolla painoksi arvioitiin sellaiset 4kg, toivottavasti syntyisi pian ettei ehtisi ihan viisikiloiseksi kasvaa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 19:18"]
Tiskikone on lattialla enkä pääse sinne alalaariin saakka, kun maha on tiellä :) .
[/quote]
Minä otin käyttöön pitkävartiset kokkipihdit lattialta noukkimista ja kenkien laittoa varten. Ei ne ihan tiskikoneen käyttöön riitä mutta esimerkiksi pyykkien ripustamisessa oivalliset (turvonneet nakkisormet tiputtaa pyykit lattialle)!
Olen samalla viikolla menossa, mutta olossa ei ole ollut valittamista. Vaikuttaneeko sitten se, että vatsan koko menee alakäyrällä, vaikkakin keskikokoista vauvaa silti veikkaavat (3-3,5 kg), ylimääräistä tilaa ei kuulemma mahassa ole ollenkaan. Pää alaspäin on vauva ollut jo pitkään, maha ei ilmeisesti vielä ole laskeutunut. Ainut "ongelma" on ollut liikkuessa tulevat pistävät/viiltävät (lihas?)kivut varsinkin vatsan sivuilla, mutta eipä nekään ole paljon haitannut, hetken kun relaa niin helpottaa. Voin normaalisti istua, nukkua, puuhailla, jumpata (en nyt hirveemmin enää hyppele). Noh, kai nämä niin yksilöllisiä asioita on, muutenkin ollut ilmeisesti ihan "liian helppo" raskaus kun muiden juttuja kuuntelee :D Mutta tsemppiä ja mahdollisimman mukavaa loppu odotusta sinne!
Odotan kauhulla tuota. Itsellä vko 35 menossa ja vielä on ihan normaali olo, mitä nyt kusettaa koko ajan. Olen töissäkin vielä.