Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahan arvo unohdettu ku ylioppilaalle syydetään rahaa järjettömästi

Vierailija
01.06.2013 |

Kaikki vähän tutun tutummat tuntuvat antavan 50e ylioppilaslahjaksi ja olen itse ihan äimänä! SIIS että 50e! Nykyään on unohdettu että on käytössä eurot eikä markat. Herranjumala minä sain markka-aikaan 50 MARKKAA serkuilta ynnä muilta ja se oli tosi paljon! 50 euroa on markoissa lähes 300 markkaa! Sellaisia sukulaisia omissa ylpääreissäni antoivat vain mummot ja ehkä vanhemmat (Tosin hekin muistaakseni vain 200 markkaa.)

Ihmisten palkat ovat silti pysyneet jotakuinkin samoina ja ei herranjumala reilussa 10 vuodessa rahanarvo voi muuttua noin paljon. Se luku vain hämää, kun ennen on annettu 50 markkaa, että nykyään pitäisi antaa 50 euroa! Se on järjettömän iso summa annettavaksi vaikka serkulle. Sillä meidän perhe kävisi kaupassa ja saisi viikon ruoat. Ruoan hintakin kun on kallistunut. Ihan järjettömäksi menee tämä homma!

JÄRKI KÄTEEN ihmiset. Kyllä se ruusu ja 20e riittää vallan mainiosti!

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä vain kummasti kävi niin, että kahvikuppi maksoi ensin 1 mk, seuraavana päivänä ei suinkaan 20cnt, jossa olisi ollut pieni hinnankorotus, vaan 1€.

Vaatteet kallistuivat heti. Tpaita 50mk = 30€

Leipä 5 mk = 3€. Pulla 1-2 mk= 1-2 €.

Litra mansikoita 6 mk= 5 €.

Laku 30p= 20 cnt

Kengät 100-200 mk= 50-120€

Rahan arvo romahti euroihin siirtymisen myötä.

Vierailija
42/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä vain kummasti kävi niin, että kahvikuppi maksoi ensin 1 mk, seuraavana päivänä ei suinkaan 20cnt, jossa olisi ollut pieni hinnankorotus, vaan 1€.

Laku 30p= 20 cnt

Höpö höpö. Markka-aikaiset esimerkkisi ovat täysin virheellisiä, mm. kahvikuppi oli yleisesti vitosen paikkeilla, litra mansikoita 20-30 mk.

Talousjärjestelmä olisi mennyt aivan sekaisin, jos väitteesi olisi pitänyt paikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin ylioppilaaksi 18 vuotta sitten ja yo-rahalahjat oli 50-300 markan välissä paitsi mummut ja kummit antoi enemmän. 200-250 markkaa oli aika tyypillinen tätien ja setien perheiltä. 50 markkaa toi naapurin yksinäinen nainen. Naapurit taisi antaa porukalla 500 markkaa, perheitä oli kolme. Ja tuosta on aikaa aika paljon. Esimerkiksi äitini tienasi tuohon aikaan Euroina muutetuksi 1800 Euroa/kk nettona. Jos olisi samassa työssä (kunnallinen taulukkopalkka) edelleen, niin saisi 2700-2800 Euroa. Kyllä ne palkatkin on nousseet niiltä ajoilta.

Tuosta voisi tehdä ihan suoraan suhteutuksen palkan kanssa eli lahjat olisi 12,5- 75 Euroa poislukien nuo lähimmät. Kyllä siis 40-50 Euroa on perheeltä nykyään ihan normaalia tasoa. Mun on joskus vaikea ymmärtää näitä av-mammoja, joiden on mahdotonta antaa toiselle ihmiselle mitään edes lahjaksi.

Kun ei arvosta itseään, niin on vaikea osoittaa arvostusta toisille. Toisten lahjat tuntuvat silloin vähentävän sitä omaa arvoa ("kun en minäkään mitään kunnollista lahjaa saanut, niin ei tarvitse saada muidenkaan").

Vierailija
44/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 11:09"]

Mitä 20 eurolla saa? Jos annat 20 euroa lahjaksi, niin mitä sillä oikeasti saa?

Kolme sidukkaa baarissa ylppäri-iltana.

Kuka edes käy jossain baareissa? Jos siellä on varaa käydä niin silloin ei mitään lahjojakaan tarvitse

Jopas on logiikka =)

Aivan oikea sellainen. Siis jos sinulla on niin paljon rahaa että voi kuluttaa sitä alkoholiin niin et lahjoja tarvitse. Varsinkaan jos on varaa ostella jotain kaljoja tai siidereitä baarissa.

On todella naurettavaa kun ihmiset valittavat että nykyään on kallista ja e ole rahaa, mutta on rahaa käydä kahviloissa, baareissa jne. Niissä vasta onkin hinnat

Minulla ei ollut nuorena eikä nytkään rahaa käydä missään. Mitä annat minulle lahjaksi?

Vierailija
45/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan arvo on muuttunut ja ap on pudonnut kelkasta ja muistelee vanhoja,

Vierailija
46/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat pysyneet samana?

Mun palkka on viimeiseen kymmeneen vuoteen noussut 300%

Vierailija
47/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ratkaisimme tämän "ei ole rahaa, tarvitsemme sen ruokaan" -ongelman siten, että yo-juhliin ei kutsuttu näitä raha-asiansa sössineitä. Juhlaanhan saa tulla kuka tahansa, tervetuloa vain, mutta kutsuttuna ovat ainoastaan sellaiset perheet, joiden elämää juhlakutsu ei taloudellisesti mullista.

Vierailija
48/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 11:09"]

Mitä 20 eurolla saa? Jos annat 20 euroa lahjaksi, niin mitä sillä oikeasti saa?

Kolme sidukkaa baarissa ylppäri-iltana.

Laatikon sandelsia kaupasta.

Vierailija
49/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laku 30p= 20 cnt

Höpö höpö. Markka-aikaiset esimerkkisi ovat täysin virheellisiä, mm. kahvikuppi oli yleisesti vitosen paikkeilla, litra mansikoita 20-30 mk.

Talousjärjestelmä olisi mennyt aivan sekaisin, jos väitteesi olisi pitänyt paikkansa.

Euroajan kynnyksellä kahvikupista pyydettiin jopa yli 10e vähän fiinimmässä kahvilassa. Euron kuppi muistot on jostain 80 luvun alun räkäisestä esson baarista. Nykyisin kukaan ei jäisi sinne kahville vaikka maksettaisiin.

Vierailija
50/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörikundi kirjoitti:

Palkat pysyneet samana?

Mun palkka on suunnilleen sama kuin 10 vuotta sitten

Vierailija
51/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 e on kyllä paljon. Työttömänä saan 35 e päivässä miinus verot.

Vierailija
52/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat pysyneet samana?

http://tilastokeskus.fi/til/ati/2017//04/ati_2017_04_2018-02-06_tie_001…

Sinulla on ollut hyvä henkilökohtainen ansiokehitys. Ilmeisesti aloitit työelämän noin 10 vuotta sitten?

Realiansiot ovat olleet laskussa jo toistakymmentä vuotta.

Vierailija
53/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkat pysyneet samana?

http://tilastokeskus.fi/til/ati/2017//04/ati_2017_04_2018-02-06_tie_001…

Sinulla on ollut hyvä henkilökohtainen ansiokehitys. Ilmeisesti aloitit työelämän noin 10 vuotta sitten?

Realiansiot ovat olleet laskussa jo toistakymmentä vuotta.

Niinpä. Kesätöistä 1990 sai 30 mk/h. Oikeista töistä 1996 41 mk/h. Nyt jotain 13 €/h (13×5=65 mk/h). Ei tule aivan 300% täyteen.

Vierailija
54/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisellä on kai käyttöäkin rahalle, että 50 e sopiva jos ei ole kovin läheinen, suvulta enemmän saisi olla.

Maksoivat ne t-paidat varsinkin kunnolliset markka-aikanakin satasen, 20 e ei ole liikaa.  

Vierailija
55/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta nykyää ei enää kenelläkään haluta lähteä juhliin, kun hääparit ja ylioppilaat ja rippilapset ovat niin ahneita, ettei kenelläkään ole varaa kohta juhlia heitä.

Kun käsi ojossa odotetaan satoja euroja, jää moni mieluummin kotiin kuin tulee juhlimaan.

Entä jos ei odoteta? Meillä ainakin vain toivotaan, että tulisivat. Vaikka eivät antaisi yhtään mitään. Tällä hetkellä vain näyttää siltä, että eivät tule. Miten selitän lapselle, että suku ei välitä hänen juhlistaan (tai siis oikeastaan hänestä)?

Vierailija
56/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko tuli vuosi sitten ylioppilaaksi ja lahjarahaa kertyi 5800 e. Omat ylppärit on nyt ja vähempään kuin yhdeksään tonniin oon pettynyt (oon poika kuitenkin).

Vierailija
57/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta nykyää ei enää kenelläkään haluta lähteä juhliin, kun hääparit ja ylioppilaat ja rippilapset ovat niin ahneita, ettei kenelläkään ole varaa kohta juhlia heitä.

Kun käsi ojossa odotetaan satoja euroja, jää moni mieluummin kotiin kuin tulee juhlimaan.

Totta. Tässä lähiaikoina olisi kahdet yo-juhlat, yhdet rippijuhlat, yhdet häät. Lisäksi kahden lapsisynttärit sukulaisten luona.

Siinähän se kivasti se lomarahan tynkä menisikin, jos jokaiseen näistä juhlista menisi. 

Vierailija
58/58 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei odoteta? Meillä ainakin vain toivotaan, että tulisivat. Vaikka eivät antaisi yhtään mitään. Tällä hetkellä vain näyttää siltä, että eivät tule. Miten selitän lapselle, että suku ei välitä hänen juhlistaan (tai siis oikeastaan hänestä)?

Ehkä juuri syynä on tuo raha. Kun joka paikassa toitotetaan, että lahjaksi pitää antaa ainakin sen verran, mitä tarjoilut maksaa, moni miettii, ettei enää juhlan syynä olekaan tapahtuman juhlistaminen, vaan lahjakassan kerääminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä