Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten mä kerron miehelle?

Vierailija
31.05.2013 |

Mulla kuukautiset oli pariviikkoa myöhässä ja olo ollut muutenkin vähän outoa, joten ajattelin, että ehkä menopaussi tekee jo tuloaan, kun ne on heitelleet viimeiset puolivuotta muutenkin ja 45-vuotta tuli ikääkin juuri täyteen. 

Eilen sitte kävin työterveyshoitajalla 45-vuotis tarkastuksessa ja tulin maininneeksi myös noista menkoistani ja olostani hänelle. No hänpä tyrmäsi heti menopaussi epäilyni ja kehoitti tekemään aamulla kotona raskaustestin.

Enpä ollut uskoa silmiäni, kun testi näyttikin plussaa ja olen nyt aika paniikissa, sillä meidän lapsiluku tuli täyteen jo vuonna 2000, kun nuorimmainen lapsistamme syntyi. 

Miten tää on ylipäätään mahdollista, kun meillä on seksiä nykyään todella harvoin, hyvä jos kerran kuussa. Mies saa varmaan hepulin, kun kerron hänelle tästä ja vaatii keskeyttämään. Uskooko edes, että tää on hänen?

Toisaalta mietin keskeytystä itsekin, sillä kyllähän ne terveen lapsen saannin riskit on jo tään ikäisellä tosi suuret. 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut. Itse sain 44 v terveen lapsen.

Vierailija
2/22 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 21:20"]

Onnittelut. Itse sain 44 v terveen lapsen.

[/quote] Lapsi oli toivottu mun puolelta mutta mies ei vaikuttanut tykkäävän. Mitä minä siitä mitä mies oli mieltä koska MINÄ halusin. Oli ensimmäinen ja viimeinen. Lapsen isä sopeutui vähitellen ja nyt on niin rakas ollut monta vuotta. Toki erosimme ihan muista syistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan yllätyksen elämä teille järjesti. Ottakaa se vastaan. Ajattele jos traumatisoidut loppuelämäksesi abortista, se on kuitenkin loppujen lopuksi aina elämän lopettamista. Ja et kai halua pitää itseäsi tappajana?

Vierailija
4/22 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yli nelikymppisen naisen tulisi olla sen verran elämää kokenut että tietää tasan tarkkaan miten kerrotaan ja mitä tehdään.

Vierailija
5/22 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomukonstein minä sain kans vauvani 44 vuotiaana. Onnellinen äiti.

Vierailija
6/22 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus yllätti

Kun Kaisa ja Kimmo Liski viime kesänä sanoivat toisilleen tahdon Hämeenlinnan romanttisessa Vanajanlinnassa, pari tuumasi, että lapsia saa tulla, jos on tullakseen. Kaisan aikuiset lapset, 22-vuotias Valtteri ja 26-vuotias Amanda asuvat jo poissa kotoa, Kimmon 3- ja 15-vuotiaat lapset ovat sen sijaan tiivis osa uusperheen viikonloppuja.

Silti raskaus yllätti.

– En olisi uskonut, että voin saada vielä vauvan. Olen sentään 44-vuotias, ja kavereistani on alkanut tulla jo mummoja.

Yhtä hämmentynyt on ollut lähipiiri: puoliso valahti valkoiseksi raskaustestin tuloksen nähtyään, eikä tytär säästellyt sanojaan.

– Amanda huusi puhelimeen dramaattisesti, että äiti, sä et voi tehdä tätä mulle taas! Hän on ollut aina se lellikkiprinsessa, jolle jo pikkuveljen syntymä oli shokki, Kaisa nauraa.

Kaisa suhtautuu tulevaan levollisin mielin, sillä lähtökohta äitiyteen on täysin erilainen kuin 26 vuotta sitten esikoisvauvan synnyttyä.

– Silloin meillä oli taloudellisesti todella tiukkaa. Olen molempia lapsiani varmasti imettänytkin niin kauan sen takia, että se oli ilmaista. Jälkikäteen olen myös tajunnut, että unohdin silloin itseni kokonaan. Elin liikaa lapsieni kautta.

Uudesta perheenjäsenestä Kaisa aikoo nauttia ilman paineita. Tätä naista ei nähdä pyykkäämässä kestovaippoja tai imettämässä yökaudet läpeensä.

– En halua sitoa itseäni vauvaan liikaa, joten en aio imettää enkä pitää äitiyslomaa. Kaupasta saa huippulaatuista äidinmaidonkorviketta ja sitä pystyy isäkin antamaan. En ole orja ja imettäjä, olen nainen äitinäkin.

Kaisa uskoo, että pulloruokinta helpottaa töihin palaamista, ja ammattikin joustaa. Liiketoimintajohtajana hänellä on jo nyt soviteltu työaika ja asuntonäytöt sijoittuvat usein iltaan, joten vauvaperheen arjen mahduttaminen niiden oheen on vain järjestelykysymys.

– En pitänyt äitiyslomaa kahden edellisenkään lapsen kanssa ja kaikki sujui hyvin. Ja nyt minulla on niin ihania asiakkaita, etten voi jättää heitä pulaan kotiensa myymisen kanssa, Kaisa sanoo ja korostaa, että lapsensa kustannuksella hän ei kuitenkaan uraansa luo.

– Tämä vauva on minulle hirveän rakas jo nyt, ja aion tehdä kaikkeni, jotta hänellä on hyvä olla. Aivan niin kuin olen tehnyt Amandan ja Valtterinkin kanssa.

Vierailija
7/22 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. jatkaa...

Mies tuli illalla myöhään viikon työreisulta kotiin ja eipä kyllä ilahtunut uutisesta. Ei paljon myötätuntoa herunut, vaikka ei nyt ihan suoraankaan kehoittanut abortin tekoon.

Antoi kyllä rivien välistä ymmärtää, että mun oma vika, kun olin vappuna niin kännissä, että en laittanut kortusua miehelle, joka ei sitä koskaan itse tee. Jollen mä rullaa kumia sille, niin sehän ei itse välitä sitä laittaa, kun tykkää että ehkäisy kuuluu naiselle.

Saas nähdä mihin tässä päädytään, kunhan nyt molemmat ensin toivutaan tämän yllätyksen aiheuttamalta alkujärkytykseltä. Ja muutenkin tää on niin alussa vielä. Vaikka mitä voi vielä tapahtua.

ap.

Vierailija
8/22 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 09:54"]

Antoi kyllä rivien välistä ymmärtää, että mun oma vika, kun olin vappuna niin kännissä, että en laittanut kortusua miehelle, joka ei sitä koskaan itse tee. Jollen mä rullaa kumia sille, niin sehän ei itse välitä sitä laittaa, kun tykkää että ehkäisy kuuluu naiselle.

ap.

[/quote]

No ei jumalauta!!!

Vierailija
9/22 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tutun tuttu tuli yllätyksenä raskaaksi. Hän on sinua paljon nuorempi, mutta hänelläkin on lapsiluku tullut täyteen jo aikaa sitten ja perheen lapset teinejä. Koko perhe oli aluksi järkyttynyt raskaudesta, keskeytystäkin harkittiin, mutta lääkäri onneksi puhui äidin ympäri. Tämän naisen ei pitänyt edes saada lapsia, molemmat lapset oli heillä hoidoilla hankittuja.

Vierailija
10/22 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 09:58"]

Yksi tutun tuttu tuli yllätyksenä raskaaksi. Hän on sinua paljon nuorempi, mutta hänelläkin on lapsiluku tullut täyteen jo aikaa...

[/quote]

Ap. jatkaa...

Niinpä. Tää mun ikähän se tässä kaikkein eniten arveluttaa ja pelottaa. Ajatelkaa nyt naiset. Siis  mähän voisin olla tälle lapselle hyvinkin mummi, jos olisin vaan itse aloittanut lastenteon parikymppisenä.

Jos oisin edes viisvuotta nuorempi, niin en edes harkitsis mitään muuta vaihtoehtoa, vaan nauttisin raskaudesta ja kaikkesta siihenliittyvästä riemusta ja riesasta.

ap.

Vierailija
11/22 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että ehkäisy kuuluu naiselle? No kyllä se kuuluu molemmille ja siitä huolimattakin voi tulla raskaaksi. Niin miten tämä raskaus voi olla vain sinun syytäsi? Etkä sinä kai pakottanut miestä yhdyntään? Mies voi mennä vasektomiaan, jos ei lapsia halua. Millainen suhde teillä muuten on?

Vierailija
12/22 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin...Lapset ovat suuri siunaus ihmisille. Miksi ihmeessä nykyajan naiset edes miettivät aborttia vaihtoehtona? Vauvan hoito on helpompaa kuin koskaan ja Suomen infrastruktuuri on todettu tutkimuksissakin äideille ja lapsille maailman parhaimmaksi maaksi. Teidän pitäis vähän matkustella maailmalla, niin näkisitte miten helppoa elämä oikeasti on täällä, ihmiset tekevät omaissa päissään niitä mitä oudoimpia ongelmia. Minä kyllä onnittelen sinua, että olet/olisit saamassa elämääsi todella ihanan asian!

Vierailija
13/22 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downsyndrooman (ja muita, vielä pahempia kromosomivikoja) voi tarkistaa lapsivesipunktiolla. Asennoitukaa alusta asti niin, että terve lapsi saa tulla, muuten menköön luonnon erehdyksen piikkiin.

Eihän 45 nyt mikään ikäloppu ole, eikä se viisi vuotta nyt nykyaikana missään tunnu, jos meinasit että 5 vuotta sitten olisit vielä toivottanut lapsen ilman muuta tervetulleeksi.

Onhan tuo varmaan shokki miehellekin ja mieti, että teillä on murrosikäinen taloudessanne siinä vaiheessa kun pitäisi eläkkeellepääsyä ruveta pohtimaan. 

Itse pitäisin lapsen, jos osoittautuisi terveeksi. 

Vierailija
14/22 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hiukka yli 40v. nainen tulee normaalisti raskaaksi miehelleen, niin sehän on vaan ihan luonnollista ja niin on luonto sen tarkoittanut. Ikäkin on vaan numeroita ja jos kerran luomuna olet raskautunut, nin tottakait pidätte lapsen, jollei mitään normaalista poikkeavaan ole havaittavissa. Itseasiassa moni ikäisesi nainen saattaa olla sulle jopa pikkuisen kateellinen.

Vierailija
15/22 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 20:39"]

Anna adoptioon jos et itse pidä, mutta älä tee aborttia:(

[/quote]

Juu, 13 kesäselle kuopuksellekin se on helppo asia ymmärtää että vanhemmat nyt antaa sisaruksen pois! :D 

Ei vauva ole koiranpentu.

Vierailija
16/22 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 09:58"]

Yksi tutun tuttu tuli yllätyksenä raskaaksi. Hän on sinua paljon nuorempi, mutta hänelläkin on lapsiluku tullut täyteen jo aikaa...

[/quote]

Ap. jatkaa...

Niinpä. Tää mun ikähän se tässä kaikkein eniten arveluttaa ja pelottaa. Ajatelkaa nyt naiset. Siis  mähän voisin olla tälle lapselle hyvinkin mummi, jos olisin vaan itse aloittanut lastenteon parikymppisenä.

Jos oisin edes viisvuotta nuorempi, niin en edes harkitsis mitään muuta vaihtoehtoa, vaan nauttisin raskaudesta ja kaikkesta siihenliittyvästä riemusta ja riesasta.

ap.

[/quote]

Nykyään moni pukkaa ensimmäisen lapsensa lähempänä 3-kymppisiään. Se siis keskitaso eli on niin 16-kesäisiä äitejä ja on liki 50- vuotiaita naisia jotka saa ekan lapsen.

Miksi mietit että voisit olla mummo jos olisit saanut esikoisesi nuorempana? Tuohan on jokaisen naisen biologiaa!! Onhan se hyvä että havahdut miettimään tätä nyt mutta olisit voinut saada lapsen 16- vuotiaana. Itse tunnen 2 tälläistä naista. Molemmat on ollut mummoja 4-kymppisinä. Naapurissa taas asuu naisia joilla ei ole lasta 3-kymppisenäkään. Elämä nyt on tuollaista. Veikkaan että valtaosa iltatähden saajista on juurikin 4-kymppisiä jotka saa uuden lapsen. Itse haaveilen iltatähdestä ja olen 30- vuotias, meillä on nyt vauva talossa ja muutama isompi lapsi. Iltatähti olisi ihana joskus 10 vuoden päästä, eli sinun ikäisenä.

Eihän tuossa teidän tilanteessa nyt muuta ongelmaa ole kuin että tämä avaus oli provo. :)

Vierailija
17/22 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Antoi kyllä rivien välistä ymmärtää, että mun oma vika, kun olin vappuna niin kännissä, että en laittanut kortusua miehelle, joka ei sitä koskaan itse tee. Jollen mä rullaa kumia sille, niin sehän ei itse välitä sitä laittaa, kun tykkää että ehkäisy kuuluu naiselle."

Huhhuh, nyt sanot sille miehelle että lopettaa moisen perseilyn ja käyttäytyy niin kuin vastuullisen aikuisen kuuluu. Jos ei huvita kumia käyttää, niin ihan tietoisen riskin siinä ottaa KUMPIKIN osapuoli. Kyllä ison (ja lapsia aiemminkin tehneen) miehen pitäisi tietää, että kuinka nainen raskaaksi tulee...

Riskit on juu suurempia, mutta eikös niitä kuitenkin hieman pienennä se, ettet ole ensisynnyttäjä? Ja onhan sitä tosiaan noita keinoja riskien kartoittamiseenkin. Mutta itsehän sinun täytyy asiaa nyt punnita. Toivottavasti miehesi on noin törppö vain järkytyksestä ja siitä toettuaan kykenee olemaan sinun tukenasi jotta voitte tehdä lopullisen päätöksen kuitenkin yhteisymmärryksessä.

Vierailija
18/22 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisyys saada down-lapsi yli 45 vuotiaan on 1:19. Ja sitä mä ihmettelen, että olette olleet niin kauan yhdessä, mutta et osaa puhua miehellesi?

Vierailija
19/22 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna adoptioon jos et itse pidä, mutta älä tee aborttia:(

Vierailija
20/22 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuossa abortti on ihan selkeä ratkaisu, ja miehesi osaa varmasti suhtautua asiaan ihan rauhallisesti, kunhan et ota mitään kiihkoilukantaa aborttia vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi