Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeen osastolla

Vierailija
14.08.2013 |

Eli haluaisin kysyä paria asiaa osastolla olemisesta.

itse olen kerran synnyttänyt (Oulaskankaan sairaalassa) ja tuolloin saimme perhehuoneen. "Tavallisella" osastolla olemisesta ei siis vielä kokemusta. 

Lähiaikoina kuitenkin syntyy toinen lapsemme, ja siksi mieleen tottakai nousee joitain kysymyksiä.

ekan synnytyksen jälkeen vuodin verta kuin seula. Valehtelematta se oli kuin ämpäristä olisi kaatanut lattialle verta aina kun nousin sängystä ylös. Olihan mulla käytössä ne järkyttävän isot suojat, mutta ne oli yhtä tyhjän kanssa ekana iltana/yönä ja seuraavana aamuna. 

Kun kävelin veskiin, jätin hyvät jäljet lattiaan.. Mies onneksi oli paikalla ja siivosi nämä sotkut minun pestessä jalkojani ja muita vereen sotkeutuneita paikkoja. 

Mutta miten sitten kun ei olekaan se mies apuna? jos vuodan seuraavallakin kerralla samalla lailla, niin mitä mä teen? Kävelen huoneen poikki käytävälle ja sieltä vessaan tekemään tarpeet. Sitten tulen vessasta ja alan pesemään lattioita? Ei siinä mitään, toki omat sotkuni siivoan, mutta.. Eikö se vähän ole noloa kipittää ja tiputella verta pitkin lattioita ja kaikki sen näkevät, mm. huonekaverik mies joka sattuu olemaan just vierailulla. 

Tyhmä juttu tää varmaan miettiä mut mietin silti :-D 

kaipaisin kokemuksia Teiltä, joilla oli myös runsas vuoto synnytyksen jälkeen ja tosiaan lorauttelitte lattialle kunnon lammikon ekoika tunteina. Siivositko itse? Verronkin teiltä jotka olette Oulaisissa synnyttäneet niin kertokaahan! 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloissa on kyllä siivoojia töissä....

Vierailija
2/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö mun siis käydä aina etsimässä siivooja kun nousen sängystä ylös..? Jotenkin kuulostaa töykeältä käydä sanoo siivoojalle että hei mä just lorautin lattioille litratolkulla verta, alappa siivoon :O

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kyllä ole potilaan tehtävä. ja veri muutenkin kuukuu tartuntavaaralliseen osastoon, eli kerro henkilökinnalle, niin he hoitavat sotkut omilla aineillaan.

Vierailija
4/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kuuluu...

Vierailija
5/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos taas noin ikävästi sattuu käymään niin soitat kellolla hoitajan paikalle. Ja hoitaja saattelee sut vessaan ja siivoaa jäljet.

Vierailija
6/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan tukkia housuihin enemmän niitä siteitä, tai sitten ihan joku pyyhe tms. jalkojen väliin kun lähdet liikkeelle. Minäkin vuodin kuin seula, veri valui jalkoja pitkin sukkiin kun lähdin vessaan. Saattoi sitä lattiallekin mennä. Muistan kun vein ensimmäisenä yönä itkevää vauvaa hoitajille että olisivat pitäneet sen aikaa kun käyn vessassa ja samalla pesen verta vähän vähemmälle, ja tiuskaisivat että on tässä parempaakin tekemistä! Ottivat kuitenkin ja löysin kääryleen sitten pöydältä huutamasta lakanarullalla kiilattuna seinää vasten. En toki kuvittele olevani missään hotellissa, mutta kyllä siinä oli jo vähän simputuksen makua.

Tämä tosin Oys:ssa.

Vierailija
7/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin paljon vuodat, niin kyseessä ei ole normaali jälkivuoto. Itsekin vuosin paljon, mutta tuo kuullostaa jo komplikaatiovuodolta, johon minulle tiputettiin verta. Vuoraat vaan itsesi niillä metrin pituisilla vaipoilla, niin hyvin menee :D ja todennäköisesti tokakerralla ei vuoto edes ole yhtä runsasta. Myös tekniikkaa kannattaa karjoitella, itse ensin nousin sängyssä istumaan hetkeksi, niin se jälkivuoto holahti sinne suojaan eikä lattialle.

Vierailija
8/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain semmoinen ihminen etten osaa pyytää apua- tai kehtaa! Tuntuu että tuonkin asian kun vain voisi hoitaa itse kaikessa hiljaisuudessaan eikä kukaan saisi tietää mitään. Ehkä ajoitan vessakäynnit sitten yöaikaan kun ei ole vieraita käymässä eikä käytävällä niinkään väkeä, heh :-) 

vauvalaan en viime kerralla vaavia vienyt kertaakaan, mutta nyt varmaan pitää siksi aikaa kun käyn suihkussa. Oulaskankaalla kuulema ottavat mielellään vauvan "hoitoon". 

Ehkä mä eniten pelkään sitä, että sillä huonekaverilla on siinä mies ja mahdollisesti vanhemmat lapset käymässä ja sitten mä hiihdän siittä ohi verivana perässäni :-D onhan se vähän nolo tilanne vaikka normaalia tuolla onkin. 

Vierailija
9/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänkyjen ympärillä on suojaverhot, jotka voi vetää näköesteeksi, jos haluaa maata sängyllään rauhassa muiden katseilta. Jonkinlaiset vierailuajathan siellä sairaalassa on. Jos haluaa käydä rauhassa suihkussa ennen kuin kenenkään mies pöllähtää paikalle, niin kannattaa herätä ajoissa ennen vierailuajan alkamista. Kiva tietysti, jos jollain on oma mies seurana ja tukena aamusta iltaan, mutta voisi miettiä sitä, että onko se muiden huonetoverien kannalta mukavaa. Kai noista vierailijoista voi informoida ystävällisesti etukäteen hoitajia ja huonetovereita, jotta osaavat ottaa sen huomioon. Jos minun huonekaveria talutettiin suihkuun tai suihkusta pois puolipukeisena, niin minun sänkyni ympärillä olevat verhot suljettiin siksi aikaa, vaikka ne olisi olleet muuten auki.

Vierailija
10/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja edellinen siis ap

Vierailija
11/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 19:35"]

Olen vain semmoinen ihminen etten osaa pyytää apua- tai kehtaa! Tuntuu että tuonkin asian kun vain voisi hoitaa itse kaikessa hiljaisuudessaan eikä kukaan saisi tietää mitään. Ehkä ajoitan vessakäynnit sitten yöaikaan kun ei ole vieraita käymässä eikä käytävällä niinkään väkeä, heh :-) 

vauvalaan en viime kerralla vaavia vienyt kertaakaan, mutta nyt varmaan pitää siksi aikaa kun käyn suihkussa. Oulaskankaalla kuulema ottavat mielellään vauvan "hoitoon". 

Ehkä mä eniten pelkään sitä, että sillä huonekaverilla on siinä mies ja mahdollisesti vanhemmat lapset käymässä ja sitten mä hiihdän siittä ohi verivana perässäni :-D onhan se vähän nolo tilanne vaikka normaalia tuolla onkin. 

[/quote]

siis tämä ap

Vierailija
12/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 10 jatkaa: Kiusallista oli se, kun sektion jälkeen olisi pierettänyt ihan hirveästi, mutta pieru ei halunnut tulla millään ulos. Sitten kun tuntui, että nyt se ehkä tulee, niin pelkäsi, että tulee ihan hirveä pamaus ja toisen potilaan mies on siinä verhon takana... Ärsyttävää. Samoin, jos piti mennä vessaan änkeämään ummetuskakkaa. Sekään ei ollut sektion jälkeen ihan yksinkertainen suoritus, kun ei uskaltanut ponnistaa, kun tuntui, että maha repeää. Joskus todellakin menin käytävällä olevaan vessaan, jotta saan istua siellä niin kauan kuin on tarvis ilman, että joku huohottaa oven takana, että tuolla se istuu jo 20 minuuttia. Vauvakärryt mahtuivat juuri ja juuri sinne vessaan mukaan... :)

Vierailija
13/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuodat enemmän, kuin sen ison aiheellisen verran, niin sun täytyy kutsua kätilö paikalle. Reilua vuotoa pitää seurata, kätilön pitää painaa sun kohtua ja tarkistaa, että se on supistunut kunnolla. On normaalia vuotaa reilummin aina noustessa tai esim. imettäessä, mutta litratolkulla pitkin lattioita ei ole normaalia, eli vaatii kätilön seurantaa.

T: kätilö

Vierailija
14/14 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheellisen = siteellisen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä