Kärsin suolistovaivoista Suomessa ja syy on suomalaisen ravinnon köyhässä bakteerikannassa..
Vietän puolet vuodesta ulkomailla ja huomaan, että suolistovaivani helpottavat aina ulkomailla, mutta palaavat aina Suomessa. Ulkomaila suosin katukeittiöitä ja toriruokia eli jopa lihat ja kalat ostan kadulta tai helteisiltä toreilta, mikä saisi Suomen ruokaviraston ja Valviran kauhistumaan. MItään ogelmia ei ole koskaan ollut ulkomailla ruoasta, mutta steriilissä Suomessa ongelmia riittää. Viime vuosina suolisto-ongelmista on jo tullut suomalaisten kansantauti eikä selvää syytä ilmiöön ole löydetty. Itse uskallan väittää kokemuksen pohjalta, että syy löytyy Suomen köyhästä bakteerikannasta, joka taas johtuu koko ruokaketjun ja ruonkäsittelyn muuttumisesta yhä steriilimmäksi sekä erilaisten säilöntä- ja lisäaineiden määrästä. Aihe jakaa mielipiteitä, mutta luotan kokemukseeni, jonka pohjalta kyseenalaistan suomalaisen ruoan terveellisyyden.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on bakteerikammoisten maa
askorbiinihappoa kannattaa karttaa, katoaa monikin vaiva. Siis tekee ruoat itse;-)
Eli C-vitamiinia kannattaa välttää? Tuolla menetelmällä saat vain keripukin.
Vältä askorbiinihappoa älä c-vitamiinia. Ei minunkaan maha kestä askorbiinihappoa. En tiedä miksi. Mulla on kyllä ruoka-aineallergioita, ehkä johtuu niistä...
Oletko tyhmä vai provo?
Ehkä sitten tyhmä. Jos otan purkista Solgarin valmistamaa vitamin c crystals valmistetta, menee maha sekaisin ja kämmenselkiin nousee ihottumaa. Jos syön pussillisen porkkanoita, ei tapahdu mitään.
Olenko tyhmä vai allerginen ascorbiinihapolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessakin voi syödä bakteeririkkaasti. Ostaa oikeaa käsittelemätöntä ravintoa. Ei osta mitään, mikä on käynyt teollisen prosessin läpi. Tekee itse aidoista käsittelemättömistä raaka-aineista. Se vaatii tosin työtä ja vaivaa, varsinkin jos ei asu ravintonsa lähellä.
Meillä on max 16km matkaa lähes kaikkeen meidän ravintoon. Eikä se ravinto ole poistunut kasvupaikaltaan tai elinsijaltaan mihinkään välikäsille, vaan suoraan niiltä sijoiltaan meidän keittiöön. On kasvikset, juurekset, perunat, lihat (nauta, sika, kana/kukko, lammas, hirvi, kala), maito, munat.
Perunat ja juurekset tulevat meille multineen. Lihat isoina kimpaleina jotka "prosessoin" itse sopivaan muotoon. Maito suoraan tilalta ämpärissä, josta jälleen itse jatkokehitän, juontimaidoksi, kermaksi, viiliksi, voiksi, smetanaksi.
Ja hapatukset; hapankaali, hapanherne, hapankurkku.
Näin vältetään elintarviketeollisuuden todella rankat puhdistusprosessit, joiden jäljiltä ei ravinnossa ole juuri lainkaan mitään jäljellä. Kotikeittiö puhdistuu saippualla ja vedellä ilman mitään desinfiointeja. Lähiruoka, lähibakteerit.Harvalla on tuohon aikaa.
Sehän se on tarkoituskin. Ihmiset pidetään kiireisenä ja joutuvat jouksemaan rahan perässä. Tällöin ei jää aikaa keskittyä ravintoon ym terveyteenliittyvään. Siitten kun menevät ongelmiensa kanssa lääkärille määrätään ensimmäisenä lääkkeitä. Ensimmäisenä lääkärin pitäisi kysyä mitä syöt ja tarkistaa kaikki vitamiini ja hivenainetasot.
Jos ne muut eivät juoksisi kiireisenä, niin näillä oman ruuan tuottajillakaan ei olisi nettiä tai muita nykyajan hienouksia. Sitä helposti sokeutuu sille, mitä muut tekevät puolestasi tässä maailmassa. Koskee ihan kaikkia, myös minua tietysti.
Lääkäri voi määrätä vaikka millaisen ruokavalion, mutta jos sillä sairaalla ei ole varaa ostaa mitä tahansa tai aikaa ja kyvykkyyttä ryhtyä viljelijäksi, niin mitä sitten annat neuvoksi? Pitääkö väkisin irtisanoutua, muuttaa maalle ja kärsiä sitten siellä, vaikka sato menee pilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
askorbiinihappoa kannattaa karttaa, katoaa monikin vaiva. Siis tekee ruoat itse;-)
Vältä askorbiinihappoa älä c-vitamiinia. Ei minunkaan maha kestä askorbiinihappoa. En tiedä miksi. Mulla on kyllä ruoka-aineallergioita, ehkä johtuu niistä...
Oletko tyhmä vai provo?
Ehkä sitten tyhmä. Jos otan purkista Solgarin valmistamaa vitamin c crystals valmistetta, menee maha sekaisin ja kämmenselkiin nousee ihottumaa. Jos syön pussillisen porkkanoita, ei tapahdu mitään.
Vai olisikohan allerginen jollekin muulle aineelle tuossa valmisteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä vai provo?
Saat sitä liikaa kerralla, tuo valmiste on puhdasta c vitamiinia. Nuo mainitsemasi oireet viittaavat C-vitamiinin yliannostukseen. Olet siis tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä vai provo?
Kun siinä valmisteessa ei ole mitään muuta. Sepä siinä hauskaa onkin. Pure L-ascorbic acid lukee purkissa.
Toinen valmiste taas, super c-vitamiini jossa on amlamarjauutetta sopii ilman ongelmia.
Se ei voi silloin olla samaa c-vitamiinia. Jotain eroa niissä on, tai sitten valmistustavasta jää jotain jäämiä tuohon teolliseen c-vitamiiniin ja sitä ei mahani kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä vai provo?
😂😂😂 Kilossa porkkanaa on noin 60 milligrammaa c vitamiinia. Oletko varma, että syöt sitä valmistettasi noin vähän, eli 0.6 grammaa kerralla? Lisäksi on eri asia syödä askorbiinihappoa täysin puhtaana, kuin muun ruuan seassa. Nuo oireesi ovat ihan klassisia yliannostuksen oireita. Veikkaisin siis noista vaihtoehdoistasi ensimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä vai provo?
Kun siinä valmisteessa ei ole mitään muuta. Sepä siinä hauskaa onkin. Pure L-ascorbic acid lukee purkissa.
Toinen valmiste taas, super c-vitamiini jossa on amlamarjauutetta sopii ilman ongelmia.
Se ei voi silloin olla samaa c-vitamiinia. Jotain eroa niissä on, tai sitten valmistustavasta jää jotain jäämiä tuohon teolliseen c-vitamiiniin ja sitä ei mahani kestä.
Niin, olisikohan ne jäämät, tai liian suuri annoskoko se salaisuus? Askorbiinihapolle ei kukaan ole allerginen, ihminen ei pysy terveenä ja hengissä ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä vai provo?
Saat sitä liikaa kerralla, tuo valmiste on puhdasta c vitamiinia. Nuo mainitsemasi oireet viittaavat C-vitamiinin yliannostukseen. Olet siis tyhmä.
En voi ottaa valmistetta yhtään, en hippustakaan. Ohjeen mukaan pitäisi ottaa 1/4 teelusikallista. Kokeilin ihan pientä lusikan kärjellistä. Huvittavaa inttää sun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessakin voi syödä bakteeririkkaasti. Ostaa oikeaa käsittelemätöntä ravintoa. Ei osta mitään, mikä on käynyt teollisen prosessin läpi. Tekee itse aidoista käsittelemättömistä raaka-aineista. Se vaatii tosin työtä ja vaivaa, varsinkin jos ei asu ravintonsa lähellä.
Meillä on max 16km matkaa lähes kaikkeen meidän ravintoon. Eikä se ravinto ole poistunut kasvupaikaltaan tai elinsijaltaan mihinkään välikäsille, vaan suoraan niiltä sijoiltaan meidän keittiöön. On kasvikset, juurekset, perunat, lihat (nauta, sika, kana/kukko, lammas, hirvi, kala), maito, munat.
Perunat ja juurekset tulevat meille multineen. Lihat isoina kimpaleina jotka "prosessoin" itse sopivaan muotoon. Maito suoraan tilalta ämpärissä, josta jälleen itse jatkokehitän, juontimaidoksi, kermaksi, viiliksi, voiksi, smetanaksi.
Näin vältetään elintarviketeollisuuden todella rankat puhdistusprosessit, joiden jäljiltä ei ravinnossa ole juuri lainkaan mitään jäljellä. Kotikeittiö puhdistuu saippualla ja vedellä ilman mitään desinfiointeja. Lähiruoka, lähibakteerit.Harvalla on tuohon aikaa.
Sehän se on tarkoituskin. Ihmiset pidetään kiireisenä ja joutuvat jouksemaan rahan perässä. Tällöin ei jää aikaa keskittyä ravintoon ym terveyteenliittyvään. Siitten kun menevät ongelmiensa kanssa lääkärille määrätään ensimmäisenä lääkkeitä. Ensimmäisenä lääkärin pitäisi kysyä mitä syöt ja tarkistaa kaikki vitamiini ja hivenainetasot.
Jos ne muut eivät juoksisi kiireisenä, niin näillä oman ruuan tuottajillakaan ei olisi nettiä tai muita nykyajan hienouksia. Sitä helposti sokeutuu sille, mitä muut tekevät puolestasi tässä maailmassa. Koskee ihan kaikkia, myös minua tietysti.
Lääkäri voi määrätä vaikka millaisen ruokavalion, mutta jos sillä sairaalla ei ole varaa ostaa mitä tahansa tai aikaa ja kyvykkyyttä ryhtyä viljelijäksi, niin mitä sitten annat neuvoksi? Pitääkö väkisin irtisanoutua, muuttaa maalle ja kärsiä sitten siellä, vaikka sato menee pilalle?
Ihan yhtälailla minä, joka suosin sitä puhdasta ruokaa suoraan kasvupaikalta, käyn työssä ja hyödytän teitä kiireisenä juoksevia, jotka mahdollistatte monta muuta asiaa. En itse tuota muuta ravintoa, kuin mitä oma pieni kasvimaani tuottaa. Käyn kodin ulkopuolella työssä, juoksen kiireisenä ja tienaan rahaa ja maksan veroja ja ostan puhdasta ruokaa teollisen sijaan suoraan tuottajalta/metsästäjältä. Silloin kun pitää laittaa isompi erä ravintoa paloiksi ja pakkaseen, se tapahtuu lomalla, vapaapäivänä, illalla töiden jälkeen. Mutta sitten taas elämä jatkuu kuten ennenkin, eli harrastusten, kotitöiden, perheen, työn ja joskus jopa laiskottelun merkeissä.
https://www.puhdistamo.fi/collections/kapselituotteet/products/super-c-…
SUPER C-VITAMIINI
Luomumarjoista tehty luonnollinen ja tiivis C-vitamiini
"1-4 kapselia päivässä. Yksi kapseli sisältää 250 mg C-vitamiinia luomumarjoista."
Jos kyse on yliannostuksesta miksi pystyn ottamaan näitä kapseleita 3 kerrallaan? eli 750mg kerralla?
Eikä tule mitään oireita.
Väännetään rautalangasta, mahani ei kestä TEOLLISESTI TUOTETTUA askorbiinihappoa. Marjoissa ja hedelmissä oleva askorbiinihappo sopii. Kuka osaa kertoa MIKSI?
Miksi joka toinen kirjoittaja halveksii muita ja pitää itseään viisaampana ja muita parempana? Jopa tällaisessa aiheessa. Aika raskasta porukkaa.
Jopa maito ja maitotuotteet säilyvät nykyään tosi pitkään. Luonnotonta, steriiliä ja huonoksi ihmiselle. Hyväksi bisneksille kun on piiitkä hyllyaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti hämmästyttävä ongelma ja vähön jo salaliitto-teoriaa nostattavaa on, että asiaa ei tutkita!
Suomen elintarviketuotannosta on jotain jonka takia kaikenlaiset suolistosairaudet ovat yleistyneet.
Semmoista tutkijaa ei vaan löydy, eikä sitä rahoiteta, joka selvittäisi asian.Kaikki suomalaiset eivät syö samalla tavoin, kaikilla ei ole vatsaongelmia.
Prosentuaalisesti hyvin monella on. Ei aihe suotta ole mediassa jatkuvasti esillä.
https://www.pihlajalinna.fi/terveydeksi/suolistosairaudet-vaivaavat-yha…
Nuo suolistosairaudet ovat koko länsimaan ongelma, ei vain Suomen. Suolistosairauksia todetaan myös siellä ap:n "ulkomailla" aiempaa enemmä
Inttäjille: Eikös ole hyvä että itse selvitin mihin mahani reagoi ja pidän näin itsen terveenä. Toinen vaihtoehto olisi se että juoksisin lääkärissä IBD diagnoosin kanssa ja kokeiltaisiin lääkkeitä. Jossain vaiheessa kokeiltaisiin kalliita biologisia lääkkeitä joiden maksut menisi muiden varonmaksajien piikkiin. Olen siis säästänyt sinunkin verorahoja hoitamalla itseni kuntoon. Ole hyvä.
Pakko jakaa oma kokemus. Kärsin suolistovaivoista vuosia, mutta synnytyksen jälkeen ne vaan katosivat. Ruokavalio ei muuttunut, päinvastoin pienen vauvan kanssa joutui syömään epäsäännöllisesti ja jopa huonosti. Uskon raskaudella olevan jotain vaikutusta asiaan. Toisaalta minulle puhkesi elämäni ensimmäinen ruoka-aineallergia melko pahana myös synnytyksen seurauksena, eli kaikki on mahdollista.
Tervetuloa Viroon. Kärsin vastikään ruokamyrkytyksen Virossa pakatusta makaronisalaatista.. tuli ikävä Suomen kotia ja Valviraa :D Täällä maitokin on toisinaan hapanta vaikka päiväystä on ja jääkaapissa säilytetty. Jauheliha on pahaa ja makkarat muuttuu nopsaan härskin makuisiksi. Ymmärrän että osa mun ongelmista ruoan suhteen johtuu suomalaisuudesta mutta en näe ylihygieniaa edelleenkään pahana asiana :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtälailla minä, joka suosin sitä puhdasta ruokaa suoraan kasvupaikalta, käyn työssä ja hyödytän teitä kiireisenä juoksevia, jotka mahdollistatte monta muuta asiaa. En itse tuota muuta ravintoa, kuin mitä oma pieni kasvimaani tuottaa. Käyn kodin ulkopuolella työssä, juoksen kiireisenä ja tienaan rahaa ja maksan veroja ja ostan puhdasta ruokaa teollisen sijaan suoraan tuottajalta/metsästäjältä. Silloin kun pitää laittaa isompi erä ravintoa paloiksi ja pakkaseen, se tapahtuu lomalla, vapaapäivänä, illalla töiden jälkeen. Mutta sitten taas elämä jatkuu kuten ennenkin, eli harrastusten, kotitöiden, perheen, työn ja joskus jopa laiskottelun merkeissä.
Aivan, mutta sinä tuskin olet pienituloinen yksinhuoltaja tms., etkä ainakaan asu kaupungin betonikuutiossa. Sinulla on auto käytössä, tai sen verran rahaa, että voit maksaa niille ruuan tuottajille kuljetuskulut. Jos nyt kuvitellaan, että vaikka edes 10 000 ihmistä yht'äkkiä ryhtyisi elämään kuten sinä, niin löytyisikö heille ruuan tuottajia, metsästäjiä tuomaan hirvenlihaa tai edes tarpeeksi suurta pakastinta vuokrakämpässään?
Se on helppo puhua, kun itse on siinä marginaalissa mukana, joille tuollainen elämä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Väännetään rautalangasta, mahani ei kestä TEOLLISESTI TUOTETTUA askorbiinihappoa. Marjoissa ja hedelmissä oleva askorbiinihappo sopii. Kuka osaa kertoa MIKSI?
Ihmisen mieli on ihmeellinen.
Ruoka oli ehkä puhdasta ennen, mutta sitten kuoltiin tavalliseen kuumeeseen. En ole ihan niin varma, että ihmiset haluavat palata sellaiseen aikaan. Vapaaehtoisesti lapsettomia ei tietenkään haittaa, jos lapsikuolleisuus nousee, mutta kuinka moni muu on valmis siihen?
Jos saisimme rusinat pullasta, niin se olisi tietysti kiva.