Uudet naapurukset ja lahja
Ilahtuisitko, jos saisit uusilta naapureilta ruokaviinin tai tuoreen leivän pienen kortin kera oven taakse tai pimpotuksen ja pikaisten moikkausten kera? Olemme muuttamassa 4 asunnon uudiskohteeseen, jossa kaikki ovat entuudestaan toisilleen tuntemattomia, mutta tulevat olemaan myöhemmin varmaan paljon tekemisissä. Ajattelimme, että veisimme kaikille (eli 3 muulle asunnolle) pienet tervehdykset ilman sen kummempia...
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
En söisi tai joisi mitään oven taakse jätettyä, nykyään on kaikenlaisia hulluja liikenteessä, joten siellä voi olla mitä tahansa.
Voi hyvänen aika, missä slummissa asut? Nyt puhutaan vähintään puolen millin kämppien asuntoalueesta ja pienen pienestä taloyhtiöstä, umpihulluja myrkyttäjiä varmasti ja todennäköisimmin. Avaamaton ruokaviini tuskin mikään uhka.
Kumpi sinusta on todennäköisempaa, että kyseessä on ainakin globaalisti normaaleihin käytöstapohin kuuluva huomionosoitus vai myrkytysyritys. Sain päivän naurut tästä xD
Hyi, kommuuniinko muutatte? Itse muutin tuollaisesta äkkiä pois omakotitaloon, jotta saan olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista negaamiskommenteista ja aggressiivisista kommenteista voi vain sanoa, että "only in Finland". :( Varmaan missään muualla ei pelätä muita ihmisiä noin paljon.
Olen asunut Pariisissa neljä vuotta koko ajan samassa talossa, Brysselissä kolme ja Tukholmassa kaksi, naapureita tervehdin rapussa ja he minua. Joku joskus jutusteli muutaman sanan, hyvin kohteliaasti, kysyi mistä maasta olen kotoisin tai jotain sellaista, kun aksentistani tunnisti etten ole paikallinen. Kukaan ei tunkeutunut kotiimme. Puolisolla sama juttu.
Miksi suomalaiset aina kuvittelevat olevansa maailman huonoimpia kaikessa?
Tuo kertomasi kuulostaakin ihan normaalilta tavalta käyttäytyä ja kommunikoida, mutta osa tämän ketjun kommenteista on hyvin ihmispelkoisen kuuloisia, jopa Suomen mittakaavassa.
HOHHOIJAAVAAN kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en haluaisi uudelta naapurilta mitään lahjoja. Kohtelias esittäytyminen pihalla tai portaikossa riittää. Olisi ärsyttävää, jos joku tulisi pimputtamaan ovikelloa lahjojensa kanssa juuri, kun olisin vaikka siivoamassa tai tullut suihkusta. Enkä voi ymmärtää, miksi niitä viinipulloja pitää tunkea aina lahjojen joukkoon. Itse olen ollut koko ikäni absolutisti, ja kokisin loukkauksena, jos joku tuputtaisi lahjanaan viinipulloa.
Ohoh, oikein loukkauksena ja absolutisti. Noh, ei sitä kuitenkaan kannata ottaa loukkauksena, jo ei juuri sinun erikoispiirrettäsi satu ennestään tuntemaan. Normaaliin ruokakulttuuriin ihan globaalisti kuuluu kuitenkin ruokaviini silloin tällöin. Ihme alkoholistimaista ja umpijunttia ajattelua joillain suomalaisilla. Miten kukaan voisi loukkaantua tuosta?
Ihmiset, jotka eivät käytä alkoholia ollenkaan, eivät ole yhtään sen juntimpia kuin sellaiset, jotka ovat sitä mieltä, että ruokaviinin käyttäminen on sivistynyttä.
Meillä on tosi mukava naapuri joka antaa usein pieniä lahjoja. Ei pitäisi valittaa, mutta niistä jää aina semmoinen ikävä kiitollisuudenvelka päälle ja joutuu käyttämään kamalasti aikaa että keksii jotain sopivaa vastalahjaksi. Mieluummin olisin ilman.
Tääh? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En söisi tai joisi mitään oven taakse jätettyä, nykyään on kaikenlaisia hulluja liikenteessä, joten siellä voi olla mitä tahansa.
Voi hyvänen aika, missä slummissa asut? Nyt puhutaan vähintään puolen millin kämppien asuntoalueesta ja pienen pienestä taloyhtiöstä, umpihulluja myrkyttäjiä varmasti ja todennäköisimmin. Avaamaton ruokaviini tuskin mikään uhka.
Kumpi sinusta on todennäköisempaa, että kyseessä on ainakin globaalisti normaaleihin käytöstapohin kuuluva huomionosoitus vai myrkytysyritys. Sain päivän naurut tästä xD
Olen käynyt työni takia useissa ”puolen millin kämpissä” jotka ovat olleet siisteystasoltaan sellaisia, etten niissä laitettua ruokaa olisi syönyt edes rahasta.
Ja erittäin köyhissä kodeissa, joissa olisin huoletta voinut syödä paljaalta lattialta,
Tääh? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tuli mieleeni: huomionosoitus koetaan myrkytysyrityksenä ja todennäköinen skenaario ruokalahjoille on hiiret (!). Ajatellaan heti mahdollisia alkoholiongelmia, jos olisi lahjana viini. Ja ensimmäinen ajatus uudesta ihmisestä on se, että on varmaankin joku vaarallinen hullu, jos tulee ystävällisesti esittäytymään.
Ihan oikeasti: normaaleissa, turvallisissa oloissa eläneet ihmiset eivät yleensä ajattele ensin pahimman kautta asioita ja muista ihmisistä pahaa.
Joidenkin on vaikea ymmärtää että suomalaiset ovat täysin erilaisia kuin esim. italialaiset.
Me ollaan kuitenkin omissa oloissa viihtyviä eikä kokoonnuta kälättämään kovaan äänen suvun kesken halien ja pussaten.
Voisin vaikka lyödä vetoa että suurin osa suomalaisista kiusaantuisi tuntemattoman naapurin antamasta lahjasta.
Tääh? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoo että ruoan jättäjä on välttämättä naapuri ja miksi rikas ei voisi olla sekopää? Mitä merkitystä todennäköisyyksillä tässä asiassa on, kun sen ruoan voi jättää vain syömättä ja sillä selvä? En ottaisi pientäkään riskiä jos riskin ottaminen ei ole millään tavalla tarpeellista eikä hyödyllistä. Sitä paitsi olen nähnyt miten kissat hyppivät tuttavaperheen pöydillä samalla kun leivotaan, eli mahdollinen ällöttävyys huolettaisi myrkkyä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleva riesa.
Miksi joku ajattelee näin? Mielestäni ap kuulostaa tosi ihanalta ja kultaiselta ihmiseltä. Mistä tuo negatiivisuus kumpuaa? Jostain häpeästäkö?
-ohis
Miksi sinulle häpeä tulee ensiksi mieleen?
Pohdipas sitä!
Ystävät saa itse valita, naapureita ei, naapureihin on hyvä pitää välimatkaa, muutoin niistä tuppaa osasta tulemaan rasite.Häpeä tulee lähinnä siksi mieleen, että sen vuoksi monet välttelevät tutustumista muihin.
Ja tätä on tutkittu miten ja missä?
Ole koskaan kuullutkaan, siksi kysyn.
Minä olen elämäni aikana oppinut, että naapureihin kannattaa tutustua vähitellen, ei hyökätä heti iholle. Samoin työkavereihin.
En häpeä, haluan valita seurani itse, elämään opettanut, että niin on minulle paras.
Sinua varmaan häpeä kahlitsee, koska se on ensimmäisenä syynä mielessäni. Mitä noissa ”miljoonkämpissä” muuten pitää hävetä? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, kommuuniinko muutatte? Itse muutin tuollaisesta äkkiä pois omakotitaloon, jotta saan olla rauhassa.
Emme :) Ei ole kysymys yhteistaloudesta tai hallinnollisesta yhteisöstä, vaan uudesta omasta kaupunkiasunnosta (päätyasunto) yhdellä Suomen suosituimmalla alueella, josta hyvät yhteydet joka puolelle. Myös kohtuullisen iso piha meillä ja upea arkkitehtuuri :) Arvo säilyy myös mukavasti, ellei jopa nouse.
Rivitaloasumisessa on riittävästi tilaa ja rauhaa ja kuitenkaan ei kaikista huoltotöistä yms. tarvitse itse huolehtia. Matkustelemme mielummin senkin ajan kuin kolaisimme lunta tai leikkeisimme nurmea ja kököttäisimme tarpeettoman isolla samalla pihalla vuodesta toiseen. Hetkessä pääseemme erilaisiin virikkeisiin ja työpaikalle, kun haluamme. Tästä on kätevää halutessa myös vaihtaa työtä, jos haluaa. Valinnan varaa aktiviteeteista on ja silti upea ja vehreä ulkoilualue löytyy kivenheiton päästä ja pientä puutarhaharrastusta voi tässäkin nauttia. Turvallista kun arvokin pysyy. Mukavaa.
Ja nyt lähden ostamaan ne pienen pienet, täysin viattomat, pyyteettömät, vaarattomat globaaliin ruokakultuuriin sopivat viinipullot pienen kesäkortin kera naapureille ja pudotan ovelle <3 Esittäydytään sitten, kun törmätään ja jatkossa vain moikkailaan. That's it.
Kiitos kaikille kommenteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotain koreja tai turhaa sälää pitää tuoda toisen ovelle? Roskiin menee eli tulee vaivaa siitä ja roskien jättäminen toisen pihalle on kielletty. Lisäksi ruokien jättäminen ulos houkuttelee hiiriä. Alkoholi on muutenkin nolo lahja ja etenkin jonnekin lapsiperheen oven taakse jätettynä. Eikö riitä, että moikkaa ja antaa naapureiden elää rauhassa.
Miksi joku ajattelee noin negatiivisesti? Sivistyneet ihmiset tietääkseni ajattelevat viiniä ruokajuomana jonkun hyvän illallisen yhteydessä, ei sellaisena, jota juodaan päihtyäkseen. Missä ihmeen slummeissa on hiiriä rappukäytävässä tai pihoilla siten, että ne parin tunnin sisään ehtisivät napata jotain? Elämme vuotta 2020, vaikka olemmekin Suomessa.
Hiiriä ja rottiakin on valitettavasti joka paikassa. Myös linnut osaavat käydä kaikki pussukat yms. tutkimassa.
Lahjojen antaminen on kaikkein typerintä. Ihmisillä on erilaisia ruokarajoitteita joten aina menee vikaan. Kaikki ei arvosta ”hienosto gurmee tuotemerkkiä” joten ajattelemasi arvokas lahja menee hukkaan. Kaikenlaista pikkukrääsää on jo tarpeeksi ja harva toivoo lisää pihalyhtyjä, kynttilöitä ym. Niissäkin ihmisillä on oma makunsa.
Osa antaa lahjoja ja odottaa vastalahjaa. Tästä seuraa se että jos vastalahjaa ei kuulu alkaa kyräily ja pskanpuhuminen, kun se yksi perhe on täysiä lokkeja, lahjat kelpaa muttei itse ikinä osallistu mihinkään. Tai vaihtoehtoisesti lahjan antaja saa neljä samanlaista Prisman led-puutarhalyhtyä joille ei ole mitään tarvetta ja pakko niitä on säilyttää tai vaihtoehtoisesti joutuvat jätteeseen.
Kaikenkaikkiaan turhan rojun määrä lisääntyy.
Jos haluaa ylläpitää naapurisuhteita noinkin pienessä taloyhtiössä on parempi odottaa ett kaikki asukkaat ovat asettuneet ja alkaa sitten järjestää yhteisiä grilli-iltoja ym.
Vierailija kirjoitti:
Tääh? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tuli mieleeni: huomionosoitus koetaan myrkytysyrityksenä ja todennäköinen skenaario ruokalahjoille on hiiret (!). Ajatellaan heti mahdollisia alkoholiongelmia, jos olisi lahjana viini. Ja ensimmäinen ajatus uudesta ihmisestä on se, että on varmaankin joku vaarallinen hullu, jos tulee ystävällisesti esittäytymään.
Ihan oikeasti: normaaleissa, turvallisissa oloissa eläneet ihmiset eivät yleensä ajattele ensin pahimman kautta asioita ja muista ihmisistä pahaa.
Jaa, aika monessa normaalissa ja turvallisessa ympäristössä vaikkapa täällä Helsingissä on riesana hiiret, jopa isot lihavat rotat.
Kaikki eivät juo viiniä, oletkos koskaan sellaisesta kuullut. Jotkut suhtautuvat hyvin kielteisesti alkoholiin ylipäätään.
On kohteliasta olla tuputtamatta omia mieltymyksiään naapurille.
Vierailija kirjoitti:
Tääh? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoo että ruoan jättäjä on välttämättä naapuri ja miksi rikas ei voisi olla sekopää? Mitä merkitystä todennäköisyyksillä tässä asiassa on, kun sen ruoan voi jättää vain syömättä ja sillä selvä? En ottaisi pientäkään riskiä jos riskin ottaminen ei ole millään tavalla tarpeellista eikä hyödyllistä. Sitä paitsi olen nähnyt miten kissat hyppivät tuttavaperheen pöydillä samalla kun leivotaan, eli mahdollinen ällöttävyys huolettaisi myrkkyä enemmän.
Kukaan ei ole kyllä puhunut itse leipomisesta (siinäkään ei kyllä mitään vikaa). Kyllä kaupasta voi hankkia ihan avaamattoman lahjan. Ajattelumallillasi muistathan, ettet voi syödä myöskään silloin ravintolassa. Se on jonkin muun laittamaa ruokaa ja jos ajatellaan, niin vielä varmemmin siellä on aivan random-tyyppi päätynyt pikku pätkätöihin ja sekoilee siellä pahaa oloaan pois. Mieti nyt vähän kumpi on todennäköisempää. Luuletko, että ne ruuat ravintolassa, kojuissa, kiskoillakaan menevät jonkin puolueettoman seulan läpi, ihan naurettava ajatus. Yhtä lailla sieltä ja paljon todennäköisemmin päätyy suuhusi sopimatonta kuin pienen kalliin taloyhtiön naapurustosta. Hei haloo, viinipullo....
Ap kuulostaa pyyteettömältä mutta mulle tulis ahdistunu olo tollasesta ja pitäisin apta vähän creepynä.. en ymmärrä miksi joku tuntematon haluaisi antaa lahjan. En ainakaan söisi sitä. Tuntuisi myös vaivaannuttavalta tämän jälkeen olla tekemisissä.
Halootavaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tääh? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole kyllä puhunut itse leipomisesta (siinäkään ei kyllä mitään vikaa). Kyllä kaupasta voi hankkia ihan avaamattoman lahjan. Ajattelumallillasi muistathan, ettet voi syödä myöskään silloin ravintolassa. Se on jonkin muun laittamaa ruokaa ja jos ajatellaan, niin vielä varmemmin siellä on aivan random-tyyppi päätynyt pikku pätkätöihin ja sekoilee siellä pahaa oloaan pois. Mieti nyt vähän kumpi on todennäköisempää. Luuletko, että ne ruuat ravintolassa, kojuissa, kiskoillakaan menevät jonkin puolueettoman seulan läpi, ihan naurettava ajatus. Yhtä lailla sieltä ja paljon todennäköisemmin päätyy suuhusi sopimatonta kuin pienen kalliin taloyhtiön naapurustosta. Hei haloo, viinipullo....
Ravintolassa on ihmiset töissä tekemässä ruokaa tilauksesta vs joku random roudaamassa lahjoja ovelle. Ihan eri asia.
AP Uusi naapurisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme :) Ei ole kysymys yhteistaloudesta tai hallinnollisesta yhteisöstä, vaan uudesta omasta kaupunkiasunnosta (päätyasunto) yhdellä Suomen suosituimmalla alueella, josta hyvät yhteydet joka puolelle. Myös kohtuullisen iso piha meillä ja upea arkkitehtuuri :) Arvo säilyy myös mukavasti, ellei jopa nouse.
Rivitaloasumisessa on riittävästi tilaa ja rauhaa ja kuitenkaan ei kaikista huoltotöistä yms. tarvitse itse huolehtia. Matkustelemme mielummin senkin ajan kuin kolaisimme lunta tai leikkeisimme nurmea ja kököttäisimme tarpeettoman isolla samalla pihalla vuodesta toiseen. Hetkessä pääseemme erilaisiin virikkeisiin ja työpaikalle, kun haluamme. Tästä on kätevää halutessa myös vaihtaa työtä, jos haluaa. Valinnan varaa aktiviteeteista on ja silti upea ja vehreä ulkoilualue löytyy kivenheiton päästä ja pientä puutarhaharrastusta voi tässäkin nauttia. Turvallista kun arvokin pysyy. Mukavaa.
Ja nyt lähden ostamaan ne pienen pienet, täysin viattomat, pyyteettömät, vaarattomat globaaliin ruokakultuuriin sopivat viinipullot pienen kesäkortin kera naapureille ja pudotan ovelle <3 Esittäydytään sitten, kun törmätään ja jatkossa vain moikkailaan. That's it.
Kiitos kaikille kommenteista.
Asut siis vuokralla, mutta miten sen asunnon arvonnousu sinua lohduttaa?
Onnekseni en asu sinun naapurissa kun meillä on iso talo meren rannassa, isolla tontilla. Rivariin minua ei saa kuin kilon palasina.
Matkustamme (korona-aika poislukien) monta kertaa vuodessa, nyt pitää tyytyä omaan mökkiin Saimaalla, vanhempieni mökkiin Maarianhaminan liepeillä tai mennä anopille Hankoon.
Nurmikkoa en ole leikannut koskaan, ne palvelut voi ostaa vallan mainiosti.
Kukaan ei missään ole tunkenut krääsää ovelle, onneksemme meidän naapurit omaavat hyvät tavat.
Sinulla olisi paljon opittavaa heiltä.
Olen asunut Pariisissa neljä vuotta koko ajan samassa talossa, Brysselissä kolme ja Tukholmassa kaksi, naapureita tervehdin rapussa ja he minua. Joku joskus jutusteli muutaman sanan, hyvin kohteliaasti, kysyi mistä maasta olen kotoisin tai jotain sellaista, kun aksentistani tunnisti etten ole paikallinen. Kukaan ei tunkeutunut kotiimme. Puolisolla sama juttu.
Miksi suomalaiset aina kuvittelevat olevansa maailman huonoimpia kaikessa?