Uudet naapurukset ja lahja
Ilahtuisitko, jos saisit uusilta naapureilta ruokaviinin tai tuoreen leivän pienen kortin kera oven taakse tai pimpotuksen ja pikaisten moikkausten kera? Olemme muuttamassa 4 asunnon uudiskohteeseen, jossa kaikki ovat entuudestaan toisilleen tuntemattomia, mutta tulevat olemaan myöhemmin varmaan paljon tekemisissä. Ajattelimme, että veisimme kaikille (eli 3 muulle asunnolle) pienet tervehdykset ilman sen kummempia...
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
AP Uusi naapurisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi, kommuuniinko muutatte? Itse muutin tuollaisesta äkkiä pois omakotitaloon, jotta saan olla rauhassa.
Emme :) Ei ole kysymys yhteistaloudesta tai hallinnollisesta yhteisöstä, vaan uudesta omasta kaupunkiasunnosta (päätyasunto) yhdellä Suomen suosituimmalla alueella, josta hyvät yhteydet joka puolelle. Myös kohtuullisen iso piha meillä ja upea arkkitehtuuri :) Arvo säilyy myös mukavasti, ellei jopa nouse.
Rivitaloasumisessa on riittävästi tilaa ja rauhaa ja kuitenkaan ei kaikista huoltotöistä yms. tarvitse itse huolehtia. Matkustelemme mielummin senkin ajan kuin kolaisimme lunta tai leikkeisimme nurmea ja kököttäisimme tarpeettoman isolla samalla pihalla vuodesta toiseen. Hetkessä pääseemme erilaisiin virikkeisiin ja työpaikalle, kun haluamme. Tästä on kätevää halutessa myös vaihtaa työtä, jos haluaa. Valinnan varaa aktiviteeteista on ja silti upea ja vehreä ulkoilualue löytyy kivenheiton päästä ja pientä puutarhaharrastusta voi tässäkin nauttia. Turvallista kun arvokin pysyy. Mukavaa.
Ja nyt lähden ostamaan ne pienen pienet, täysin viattomat, pyyteettömät, vaarattomat globaaliin ruokakultuuriin sopivat viinipullot pienen kesäkortin kera naapureille ja pudotan ovelle <3 Esittäydytään sitten, kun törmätään ja jatkossa vain moikkailaan. That's it.
Kiitos kaikille kommenteista.
Asut siis vuokralla, mutta miten sen asunnon arvonnousu sinua lohduttaa?
Onnekseni en asu sinun naapurissa kun meillä on iso talo meren rannassa, isolla tontilla. Rivariin minua ei saa kuin kilon palasina.
Matkustamme (korona-aika poislukien) monta kertaa vuodessa, nyt pitää tyytyä omaan mökkiin Saimaalla, vanhempieni mökkiin Maarianhaminan liepeillä tai mennä anopille Hankoon.
Nurmikkoa en ole leikannut koskaan, ne palvelut voi ostaa vallan mainiosti.
Kukaan ei missään ole tunkenut krääsää ovelle, onneksemme meidän naapurit omaavat hyvät tavat.
Sinulla olisi paljon opittavaa heiltä.
Oma ostettiin :) Ei vuokra-asuntoa. Mistä ihmeestä päättelit, että kysymys olisi vuokrasta? Puutteellinen luku- ja päättelytaito sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi, kommuuniinko muutatte? Itse muutin tuollaisesta äkkiä pois omakotitaloon, jotta saan olla rauhassa.
Emme :) Ei ole kysymys yhteistaloudesta tai hallinnollisesta yhteisöstä, vaan uudesta omasta kaupunkiasunnosta (päätyasunto) yhdellä Suomen suosituimmalla alueella, josta hyvät yhteydet joka puolelle. Myös kohtuullisen iso piha meillä ja upea arkkitehtuuri :) Arvo säilyy myös mukavasti, ellei jopa nouse.
Rivitaloasumisessa on riittävästi tilaa ja rauhaa ja kuitenkaan ei kaikista huoltotöistä yms. tarvitse itse huolehtia. Matkustelemme mielummin senkin ajan kuin kolaisimme lunta tai leikkeisimme nurmea ja kököttäisimme tarpeettoman isolla samalla pihalla vuodesta toiseen. Hetkessä pääseemme erilaisiin virikkeisiin ja työpaikalle, kun haluamme. Tästä on kätevää halutessa myös vaihtaa työtä, jos haluaa. Valinnan varaa aktiviteeteista on ja silti upea ja vehreä ulkoilualue löytyy kivenheiton päästä ja pientä puutarhaharrastusta voi tässäkin nauttia. Turvallista kun arvokin pysyy. Mukavaa.
Ja nyt lähden ostamaan ne pienen pienet, täysin viattomat, pyyteettömät, vaarattomat globaaliin ruokakultuuriin sopivat viinipullot pienen kesäkortin kera naapureille ja pudotan ovelle <3 Esittäydytään sitten, kun törmätään ja jatkossa vain moikkailaan. That's it.
Kiitos kaikille kommenteista.
Asut siis vuokralla, mutta miten sen asunnon arvonnousu sinua lohduttaa?
Onnekseni en asu sinun naapurissa kun meillä on iso talo meren rannassa, isolla tontilla. Rivariin minua ei saa kuin kilon palasina.
Matkustamme (korona-aika poislukien) monta kertaa vuodessa, nyt pitää tyytyä omaan mökkiin Saimaalla, vanhempieni mökkiin Maarianhaminan liepeillä tai mennä anopille Hankoon.
Nurmikkoa en ole leikannut koskaan, ne palvelut voi ostaa vallan mainiosti.
Kukaan ei missään ole tunkenut krääsää ovelle, onneksemme meidän naapurit omaavat hyvät tavat.
Sinulla olisi paljon opittavaa heiltä.Oma ostettiin :) Ei vuokra-asuntoa. Mistä ihmeestä päättelit, että kysymys olisi vuokrasta? Puutteellinen luku- ja päättelytaito sinulla.
Niin ja mökki kaikenlaista muutakin kivaa meilläkin on, mutta ei minulla ole tarvetta kehuskella kontekstin ulkopuolelta, kuten sinulla tai nimitellä toisella sopivaa asumismuotoa (kommuuni) nimellä, joka se ei ole :) Meillä tämä asumismuoto sopii hyvin ja olemme myös aika nuoria, joten olen ihan onnellinen tästä puolen millin rivarista. Ja tässä oli kysymys siitä, olisiko vain mukava ele naapurilta saada viinipullo ja päätin, että jos ei ole, on se lahjan saajan oma tulkinta ja ongelma. Pyytettömästi sen kuitenkin jätän :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos muutat paikkaan, jossa on kalliita asuntoja ja fiksuja, sivistyneitä ja muutenkin hyväkäytöksisiä ihmisiä, niin suosittelen lämpimästi, mutta jos muutat johonkin katkeroituneiden ihmisten vuokra-asuntokompleksiin, niin osa asukkaista voi ottaa kaikenlaisen ystävällisyyden negatiivisella tavalla.
Kiitos näkemyksestä. Jotenkin näin minäkin ajattelin. Ajattelein, että olisi ihan vain mukavaa ja vähintään ok. Kyseessä reilusti yli puolen miljoonan asunto ja alueella tilastojen mukaan koulutetuin väestö, niin oletan, että ihan perusfiksuja ja -tyytyväisiä ihmisiä tulossa. Ajattelin vain ihan pyytettömänä pienenä huomionosoituksena heille, että mukavaa kun kaikki ollaan päästy asettumaan aloilleen. Välttämättä en ajatellut edes pimpotella ovikelloa. Ehkä jätän vain pienen kassin oven eteen ilman, että sen kummemin enää ajattelen asiaa ja moikkailen, kun tulevat vastaan. : )
Uskoisin, että kuvailemassasi paikassa kaikki ja varsinkin nuoremmat suhtautuvat kivasti. Vanhemmissa ihmisissä on enemmän sitä hajontaa. Jotkut suuren ikäluokan ihmiset suhtautuvat käytöstapoihin täysin eri tavalla kuin nuoremmat (esim. saattavat kavahtaa halaamista sosiaalisessa tilanteessa, jossa se muuten on normaalia). Mutta ne matkustelleemmat heistäkin yleensä ottavat kohteliaisuudet positiivisesti.
Meidän vanhempien asuinalueella nuorimmat eivät edes tervehdi naapureita. Tähän asti siellä on aina tervehditty kaikkia naapureita ja osa on ollut enemmänkin tekemisissä keskenään.
Itse milleniaalina en pidä halaamista normaalien käytöstapojen mukaisena. Toivon, että tämä etäisyyden aika vie sen pysyvästi pois.
Vierailija kirjoitti:
HOHHOIJAAVAAN kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en haluaisi uudelta naapurilta mitään lahjoja. Kohtelias esittäytyminen pihalla tai portaikossa riittää. Olisi ärsyttävää, jos joku tulisi pimputtamaan ovikelloa lahjojensa kanssa juuri, kun olisin vaikka siivoamassa tai tullut suihkusta. Enkä voi ymmärtää, miksi niitä viinipulloja pitää tunkea aina lahjojen joukkoon. Itse olen ollut koko ikäni absolutisti, ja kokisin loukkauksena, jos joku tuputtaisi lahjanaan viinipulloa.
Ohoh, oikein loukkauksena ja absolutisti. Noh, ei sitä kuitenkaan kannata ottaa loukkauksena, jo ei juuri sinun erikoispiirrettäsi satu ennestään tuntemaan. Normaaliin ruokakulttuuriin ihan globaalisti kuuluu kuitenkin ruokaviini silloin tällöin. Ihme alkoholistimaista ja umpijunttia ajattelua joillain suomalaisilla. Miten kukaan voisi loukkaantua tuosta?
Ihmiset, jotka eivät käytä alkoholia ollenkaan, eivät ole yhtään sen juntimpia kuin sellaiset, jotka ovat sitä mieltä, että ruokaviinin käyttäminen on sivistynyttä.
Kukaan ei ole väittänytkään, että alkoholin käyttämättömyys olisi junttia. Junttia on loukkaantua kohtuu normaalista lahjasta ja hyvästä eleestä. Junttia on myös olettaa, että joka ikinen muu ihminen varautuu siihen, että ehkä kyseessä onkin absolutisti, ettei edes ruokaviiniä virasvaraksi vaikka kaappiinsa voi toiselta pyytettömänä lahjana vastaanottaa, vaan siitä jopa loukkaannutaan. Siitä oli kysymys ja se todellakin on junttia.
HOHHOIJAAVAAN kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en haluaisi uudelta naapurilta mitään lahjoja. Kohtelias esittäytyminen pihalla tai portaikossa riittää. Olisi ärsyttävää, jos joku tulisi pimputtamaan ovikelloa lahjojensa kanssa juuri, kun olisin vaikka siivoamassa tai tullut suihkusta. Enkä voi ymmärtää, miksi niitä viinipulloja pitää tunkea aina lahjojen joukkoon. Itse olen ollut koko ikäni absolutisti, ja kokisin loukkauksena, jos joku tuputtaisi lahjanaan viinipulloa.
Ohoh, oikein loukkauksena ja absolutisti. Noh, ei sitä kuitenkaan kannata ottaa loukkauksena, jo ei juuri sinun erikoispiirrettäsi satu ennestään tuntemaan. Normaaliin ruokakulttuuriin ihan globaalisti kuuluu kuitenkin ruokaviini silloin tällöin. Ihme alkoholistimaista ja umpijunttia ajattelua joillain suomalaisilla. Miten kukaan voisi loukkaantua tuosta?
Omituista kutsua alkoholimaiseksi ihmistä, joka ei alkoholia juo. Sinuahan se enemmän kuvastaa, eikö? Kannattaisi vähän miettiä, miten nimittelee toista.
Ja jos ei kerran tunne toisen erikoispiirteitä, kuten myönnät, niin miksi pitää tuollaista lahjaa antaa? Tai älä sitten pahastu, jos minä annan sinulle hajunsyöjäpohjalliset kenkiisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tosi mukava naapuri joka antaa usein pieniä lahjoja. Ei pitäisi valittaa, mutta niistä jää aina semmoinen ikävä kiitollisuudenvelka päälle ja joutuu käyttämään kamalasti aikaa että keksii jotain sopivaa vastalahjaksi. Mieluummin olisin ilman.
No onpas sinulla mukava naapuri. Muistathan, että lahja on lahja eikä mikään vastike. Tuntuu, että moni ei ymmärrä sen eroa täällä, kun kokee niin kiusallisena hyvät eleetkin.
kaikki mitä odotan on oikeastaan, että on sellainen kunnioitus ja moikataan reippaasti, kun nähdään.
Kuulostat ihan joltain opettajalta, joka kuvittelee olevansa juiden yläpuolella: "nyt kaikki reippaasti tervehtimään!"
Yh.
Vierailija kirjoitti:
HOHHOIJAAVAAN kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituista kutsua alkoholimaiseksi ihmistä, joka ei alkoholia juo. Sinuahan se enemmän kuvastaa, eikö? Kannattaisi vähän miettiä, miten nimittelee toista.
Ja jos ei kerran tunne toisen erikoispiirteitä, kuten myönnät, niin miksi pitää tuollaista lahjaa antaa? Tai älä sitten pahastu, jos minä annan sinulle hajunsyöjäpohjalliset kenkiisi.
No kyllä vähän johonkin pahaan, kuten alkoholismiin tuollainen ajattelu ja loukkaantuminen asoosioituu, koska kyseessä on totaalikieltäytyminen eikä sekään itsessään, vaan että oikein pitää loukkaantua, jos hyvä ele ei nyt ihan omiin erityispiirteisiin kolahtanutkaan. Siis se loukkaantuminen on se juttu tässä. Mitä niin äärettömään pahaa siinä ruokaviinissä oikein on, että loukkaantua pitäisi? Kyllä tulee mieleen, että liitetään johonkin juopotteluun, kun siitä ihan loukkaantua pitää. Miksei voi ymmärtää, että useimmin se liittyy ruokakulttuuriin, niin miten siitä voisi loukkaantua, vaikka se itselleen tarpeettomaksi jäisikin. Eikö ajatus ole tärkein.
Mainitsemasi hajunsyöjäpohjalliset olisivat sen sijaan ihan yleismaailmallisestikin erittäin epätavallinen lahja, mutta en, en kyllä loukkantuisi, koska lahja on lahja eli täysin vastiikketoon ja pyytetöön ele. Ihmettelisin kyllä, koska olisi eriskummallinen lahja, mutta jos lahjanantaja niin tahtoo, niin mikäpä siinä, mutta kyllä sinua outona pitäisin :'D
Itse hämmentyisin kovasti jos uusi naapuri saapuisi ovelle lahjan kanssa. Miksi tämä tuntematon ihminen haluaa antaa minulle tavaroita?
Parempi olisi esimerkiksi jokin kiva postikortti johon naapuri on kirjoittanut nimensä ja asuntonsa numeron ja pienen tervehdyksen. Introverttinä pitäisin mieluummin tällaisesta alkututustumisesta. Sitten voi jatkaa siitä pihalla moikkailulla yms.
Jos välttämättä haluaa sinne ovelle mennä niin mieluummin niin että käy vaan esittelemässä itsensä nopeasti ovella. Tavaran anto tuossa vaiheessa tuntuu varmaan monista oudolta. Ehkä joskus myöhemmin kun on vähän tutustuttu voi antaa niitä lahjoja. Paljon henkilökohtaisempaa siinä vaiheessa kun saaja tietää että häntä on ajateltu henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
kaikki mitä odotan on oikeastaan, että on sellainen kunnioitus ja moikataan reippaasti, kun nähdään.
Kuulostat ihan joltain opettajalta, joka kuvittelee olevansa juiden yläpuolella: "nyt kaikki reippaasti tervehtimään!"
Yh.
Aijaa... : ) Jänniä mielikuvia ja mieliyhtymiä sinulla tervehtimisestä. Liittyykö mielikuvasi muistoon, kun omaksuit käytöstavat vasta koulussa - kun ihan opettajan piti sinua vasta koulussa opastaa tervehtimään. Usein tällaiset ihmiset kokevat myös opettajat jonain uhkaavana auktoriteettina, jotka ovat "muiden yläpuolella". Siltä se varmaan alamaailmasta katsottuna varmaan tuntuukin, kun vasta koulussa herätään sivistyksen pariin, kun tarkemmin samastun. Moikkaaminen on kuitenkin ihan normaalia käyttäytymistä ja huomioimista, joka ei maksa senttiäkään ja se opetellaan yleensä jo alle kouluikäisenä kotona. Ei se tunnu silloin koulussakaan omituiselta, jos sen on jo aiemmin oppinut.
Kiitos näkemyksestäsi, älä kuitenkaan loukkaannu, jos sinua moikkaan, ele on puoleltani ennemmin tasavertainen :)
En kyllä uudiskohtteeseen muuttaessa veisi mitään lahjoja, olisi vaivaannuttavaa, kun kaikki ovat samassa tilanteessa. Jos muuttaisitte uusina jo olemassa olevaan naapurustoon, niin tuo voisi olla kiva ele.
Muutimme juuri pari vuotta sitten tähän kotiimme. Tämä on uudistuotantoa ja hinta oli yli 500 000e. Alue on kaupungin erittäin hyvää aluetta. Meitä muutti 5-6 perhettä samaan aikaan eikä käynyt mielessäkään, että olisin naapureille vienyt lahjoja ja olisi ollut vaivaannuttavaa, jos joku naapureista olisi tuonut lahjan, olimmehan kaikki samassa tilanteessa. Hyvin nopeasti olemme tutustuneet ja kiva yhteisöllisyys on syntynyt.
justiinsajoo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tosi mukava naapuri joka antaa usein pieniä lahjoja. Ei pitäisi valittaa, mutta niistä jää aina semmoinen ikävä kiitollisuudenvelka päälle ja joutuu käyttämään kamalasti aikaa että keksii jotain sopivaa vastalahjaksi. Mieluummin olisin ilman.
No onpas sinulla mukava naapuri. Muistathan, että lahja on lahja eikä mikään vastike. Tuntuu, että moni ei ymmärrä sen eroa täällä, kun kokee niin kiusallisena hyvät eleetkin.
Mutta mistä voin tietää ajatteleeko hänkin noin? Liian monta kertaa on kuullut näitä avautumisia kiittämättömistä ihmisistä jotka kyllä ottaa vastaan kaiken mitä annetaan mutta takaisin ei saa mitään. Pienestä lapsesta asti hoettiin että vastalahja pitää antaa eikä sen arvo saa merkittävästi poiketa jo saadusta.
Osta sitten edes laatuviiniä, olisi kamalaa jos joku katsottaisi jotain kympin peruslitkua
Ap keskustelee itsensä kanssa, nimimerkeillä. 😚
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tääh? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En söisi tai joisi mitään oven taakse jätettyä, nykyään on kaikenlaisia hulluja liikenteessä, joten siellä voi olla mitä tahansa.
Voi hyvänen aika, missä slummissa asut? Nyt puhutaan vähintään puolen millin kämppien asuntoalueesta ja pienen pienestä taloyhtiöstä, umpihulluja myrkyttäjiä varmasti ja todennäköisimmin. Avaamaton ruokaviini tuskin mikään uhka.
Kumpi sinusta on todennäköisempaa, että kyseessä on ainakin globaalisti normaaleihin käytöstapohin kuuluva huomionosoitus vai myrkytysyritys. Sain päivän naurut tästä xD
Sama tuli mieleeni: huomionosoitus koetaan myrkytysyrityksenä ja todennäköinen skenaario ruokalahjoille on hiiret (!). Ajatellaan heti mahdollisia alkoholiongelmia, jos olisi lahjana viini. Ja ensimmäinen ajatus uudesta ihmisestä on se, että on varmaankin joku vaarallinen hullu, jos tulee ystävällisesti esittäytymään.
Ihan oikeasti: normaaleissa, turvallisissa oloissa eläneet ihmiset eivät yleensä ajattele ensin pahimman kautta asioita ja muista ihmisistä pahaa.
Jaa, aika monessa normaalissa ja turvallisessa ympäristössä vaikkapa täällä Helsingissä on riesana hiiret, jopa isot lihavat rotat.
Kaikki eivät juo viiniä, oletkos koskaan sellaisesta kuullut. Jotkut suhtautuvat hyvin kielteisesti alkoholiin ylipäätään.
On kohteliasta olla tuputtamatta omia mieltymyksiään naapurille.
On semmoinen vanha suomalainen sananlasku, että ei ole lahjahevosen suuhun katsomista.
Kiität lahjasta ja annat hiljaa eteenpäin, jos se ei sinua miellytä. Olet ilmoinen siitä, että joku halusi ilahduttaa sinua. Ja lakkaat olemasta tuollainen lumihiutale.
Ap, ajatuksesi on oikeasti kiva, ja voi olla että osa olisi siitä oikein mielissäänkin. Itse ja luullakseni moni muu olisi kuitenkin lähinnä hämmentynyt, kun löytyisi viinipullo ovenrivasta.
Jos nyt ihan välttämättä haluat jotain antaa, niin viini ei ehkä ole paras valinta. Lahjanahan se on hyvä, silloin kun tietää lahjan saajan siitä pitävän, muulloin riskialtis. Itselläni se menisi ihan hukkaan, kun minä eikä kukaan lähipiiristäni viiniä juo. Osa tosiaan voi jopa loukkaantua. Ennemmin ostaisin jotain suht riskitöntä, vaikka yksittäisen orvokin tai muun taimen.
Me vietiin viiniä ja suklaata. Kaikki ilahtuivat tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Hieno ja kannatettava idea. Alkoholin jättäisin kuitenkin viemättä, kun koskaan ei tuntemattomista tiedä, mikä sen vaikutus voi olla. Itsetehtyjä keksejä tms? Ajatushan tuossa on tärkeintä, ei se vietävå sinällään.
Itsetehtyjä keksejä jätettynä koriin oven taakse? Hmm. Joo, roskiin menisi että heilahtaisi.
Normaali esittäytyminen kohdatessa on sivistynyt tapa toimia.
Kiitos ei. Meillä on jo laaja ystävä- ja tuttavapiiri, joiden kanssa vietämme aikaa.
Minusta naapuri- ja työkaverit riittää ystävälliset ja hyvän päivän-välit. Ellei ne myöhemmin muutu ystävyyssuhteeksi.
Ap. kuulostaa tunkeutuvalta.
Ja lahjoja annetaan, jos naapurit pyytävät kylään, eikä niitä viedä kenenkään oven taakse
Meillä ei edes avattaisi jotain oven taakse jätettyä viinipulloa, vaan menisi suoraan roskiin.
En mä itsekään juo viiniä kuin jossain ulkomailla lomamatkoilla ravintolaillallisen yhteydessä kerran-pari vuodessa korkeintaan, mutta olen silti tietoinen siitä, että se on ihan fiksu lahja. Voihan sen nauttia vaikkapa parin vuoden päästäkin tms.
-ei ap, vaan sivustakommentoija