Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nolottaa kun mies yrittää puhua englantia!!!!

Vierailija
31.05.2013 |

ja luulee olevansa niin taitava siinä.... kuulostaa aivan kauhealta. Tarvitsee siis töissä paljon. Aina iskee myötähäpeä.  Ja se siis eniten nolottaa kun luulee todella osaavansa lausua niitä sanoja :D

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli häpeätkö sinä nyt hänen absoluuttista kielitaitoaan vai lausumista?

Ne ovat aivan eri asia ja oikeasti suomalaiset pääasiasa puhuvat muita ulkomaalaisia parempaa englantia, vaikka tankerolausuminen kuulostaa meidän korviimme kauhealta. Se ei silti totisesti ole kielitaidon mitta.

Vierailija
2/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, älä naureskele sille, vaan opeta sanojen oikea lausuminen. Kunnioitettavaa, että edes yrittää puhua englantia, jos ei sitä suuremmin osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö AP, mikä on yksi maailman puhutuimmista kielistä? se on "bad English"...

Itse olen kuullut hyvin paljon huonoa englantia, mutta aina on tullut asiat hoidetuksi. Vain joidenkin intialaisten englannista on hankala ottaa selvää, ja kaikkein epäselvin puhuja ikinä kenet olen tavannut on skotlantilainen. Olisit tyytyväinen, että mies sentään puhuu englantia. Joku töissä kertoi kerran olleensa kuuntelemassa esitystä, jonka luki tietokone (kun esittäjä itse ei osannut sitä lukea).

Vierailija
4/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mua alkoi jo toi otsikko naurattaamaan:)

2 on kyllä oikeassa, vaikka varsinkin miesten englannin  ääntäminen kuulostaa pahalta, mutta kielitaito muuten voi olla hyvä. 

Vierailija
5/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi suomalainen ilmiö että tuommoinen nolottaa. Useimmat muut on vaan tyytyväisiä jos tulee kuitenkin hyvin ymmärretyksi, vaikka sitten olisikin aksentti eikä osaisi kielioppiakaan täydellisesti. Mutta Suomessa aina hävetään kaikkea, suomalaisten juntista pukeutumisesta suomalaisnaisten persjalkaisuuteen ja jopa englannintaitoon, vaikka se onkin suomalaisiilla varsin hyvä yleensä aksentista huolimatta. 

Mäkään en osaa kovin hyvin ääntää englantia, menee siinä jotenkin "kieli solmuun" ja tulee änkkäystä ja jankkausta ja painotukset menee väärin, mutta en kyllä aio hävetä sitä etten ole syntyperäinen kielen puhuja. Aina olen saanut asiani niin töissä kuin matkoilla hoidetuksi, ja se on pääasia.

Vierailija
6/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaapa joskus uutisista millaisella englannilla maailman asioita ratkotaan YK:n huippukokouksissa. 

Vierailija
7/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 11:57"]

Tosi suomalainen ilmiö että tuommoinen nolottaa.[/quote]

No suomalaisethan raivostuvat jos suomea puhutaan vähänkään "väärin". Olipa puhuja sitten maahanmuuttaja tai vain eri murrealueelta kotoisin.

Vierailija
8/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei hävetä ollenkaan vaikka joskus lipsahtaakin rallienglannin puolelle. Asiat hoituvat ja moni suomalainen vaikenee mieluummin kuin puhuu.

Vierailija
9/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei osaa puhua suomen kieltäkään, lausuu miten sattuu....

Vierailija
10/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai Suomen hallituksessa.

Itseäni nolottaa itseni lausuma englanti nykyään. Olin shokissa kuultuani omaa englantiani ja olen sentään asunut USAssa ja Englannissa. No ihan yhtäkkiä ei vaan kieli taivu jos ei pidä taitoa yllä. Kirjoittamani englanti on erinomaista ja kirjoitankin englanniksi käytännössä päivittäin.

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 11:58"]

Kuunnelkaapa joskus uutisista millaisella englannilla maailman asioita ratkotaan YK:n huippukokouksissa. 

[/quote]

Vierailija
11/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausuminen on kyllä kummallinen juttu! Vaikka tietää miten sana pitäisi lausua, se ei vain omasta suusta tule sellaisena ulos. Pitäisi kai vain toistaa ja toistaa ja puhua päivittäin.

Mua ei kyllä nolota tippaakaan kenenkään toisen kielitaito tai lausuminen, eniten nolottaa oma huono lasusuminen tai sössiminen vaikken mikään surkea siinä olekaan.

Tosiaan ihan suomalainen ilmiö nolostella omaa puhetta. Läheisen puheen häpeäminen on kyllä sitten jotain vihaa tms. ?

Vierailija
12/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen on onnellinen saadessaan hävetä.

Vierailija
13/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 11:59"]

No suomalaisethan raivostuvat jos suomea puhutaan vähänkään "väärin". Olipa puhuja sitten maahanmuuttaja tai vain eri murrealueelta kotoisin.

[/quote]

En ole itse syntyperäinen suomen puhuja ja minulle onneksi opetteluvaiheessa ei kukaan raivostunut, mutta ilmeisesti oli kyllästyttävää kuunnella hidasta tai vähän huonosti lausuttua suomen puhumista, koska useimmat halusivat heti vaihtaa englannin kieleen kun huomasivat ettei vielä kovin sujuvasti suomi suju. Tuo on harmi että noin, koska se haittaa maahanmuuttajien kielen oppimista, että harva haluaa puhua suomea sellaisen kanssa joka vielä joutuu hakemaan sanoja ja ääntää vähän vieraasti. 

Sitten kun osasin jo vähän paremmin, niin joskus kyllä ärsytti myös se että kovin perfektionistisesti puututtiin esim. sanapainotuksiini, jos ne olivat vähänkään väärin. Tyyliin jos sanoin huoMENta enkä HUOmenta, niin ihan varmasti joku korjasi ja pisti toistamaan sanan paino oikealla tavulla. Tai jos keskustelussa vaikka "yleisesti luuletaan (tai on luultu)" niin heti täytyi korjata "luullaan". Joskus se kieltämättä ärsytti ja sai vähän pelkäämään suomen puhumista, vaikka tarkoitus toki oli hyvä eli opettaa minulle kieli paremmin. 

Minusta siis huonosti itselleen vierasta kieltä puhuvat tarvitsisivat ensisijaisesti rohkaisua puhua, kyllä he siinä sitten ajan kanssa huomaavat itsekin omat virheensä kun enemmän lukevat ja kuulevat kieltä. Englannin kanssa välttämättä tosin niin ei käy koska tosiaan "bad english" on maailman yleisin kieli eikä yleensä kukaan tykkää pahaa jos sitä ääntää persoonallisesti. Itsekin äännän englantia puhuessani r:t terävinä enkä edes yritä tietää missä kuuluu ääntää soinnillinen s, enkä jaksa edes välittää koska en tarvitse kieltä niin kovin usein.

Vierailija
14/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että edes suostuu puhumaan ääneen toisin kuin useat ystäväni

Vierailija
15/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:10"]

[/quote]

En ole itse syntyperäinen suomen puhuja ja minulle onneksi opetteluvaiheessa ei kukaan raivostunut, mutta ilmeisesti oli kyllästyttävää kuunnella hidasta tai vähän huonosti lausuttua suomen puhumista, koska useimmat halusivat heti vaihtaa englannin kieleen kun huomasivat ettei vielä kovin sujuvasti suomi suju. Tuo on harmi että noin, koska se haittaa maahanmuuttajien kielen oppimista, että harva haluaa puhua suomea sellaisen kanssa joka vielä joutuu hakemaan sanoja ja ääntää vähän vieraasti. 

Sitten kun osasin jo vähän paremmin, niin joskus kyllä ärsytti myös se että kovin perfektionistisesti puututtiin esim. sanapainotuksiini, jos ne olivat vähänkään väärin. Tyyliin jos sanoin huoMENta enkä HUOmenta, niin ihan varmasti joku korjasi ja pisti toistamaan sanan paino oikealla tavulla. Tai jos keskustelussa vaikka "yleisesti luuletaan (tai on luultu)" niin heti täytyi korjata "luullaan". Joskus se kieltämättä ärsytti ja sai vähän pelkäämään suomen puhumista, vaikka tarkoitus toki oli hyvä eli opettaa minulle kieli paremmin. 

Minusta siis huonosti itselleen vierasta kieltä puhuvat tarvitsisivat ensisijaisesti rohkaisua puhua, kyllä he siinä sitten ajan kanssa huomaavat itsekin omat virheensä kun enemmän lukevat ja kuulevat kieltä. Englannin kanssa välttämättä tosin niin ei käy koska tosiaan "bad english" on maailman yleisin kieli eikä yleensä kukaan tykkää pahaa jos sitä ääntää persoonallisesti. Itsekin äännän englantia puhuessani r:t terävinä enkä edes yritä tietää missä kuuluu ääntää soinnillinen s, enkä jaksa edes välittää koska en tarvitse kieltä niin kovin usein. 

[/quote]

Upeasti kyllä kirjoitat suomea!

Vierailija
16/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei muuten välttämättä huomaa. Olin luullut vuosia lausuneeni englantia ihan kelvosti kunnes syntyperäinen puhuja kertoi mitä virheitä teen. Ei sitä vaan huomaa.

Vierailija
17/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:52"]

[/quote]

[/quote]

Upeasti kyllä kirjoitat suomea!

[/quote]

Kyllä, paremmin kuin moni natiivi kirjoittaja. Onneksi olkoon, suomi on vaikea kieli oppia noin hyvin!

Vierailija
18/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ylpeä. Maailmassa on monta miestä (ja naista) jotka osaavat vain äidinkieltään. Kasvata vähän itsetuntoasi ja ole ylpeä kielitaitoisesta miehestäsi. 

Vierailija
19/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että suomalaiset sietävät poikkeuksellisen huonosti sitä, että äidinkieltämme puhutaan hitaasti, murtaen tai muuten "väärin". Tästä on asennetutkimuksia olemassa. Esimerkiksi englantilaisia ei asia haittaa ollenkaan samalla tavalla, koska kieltä puhutaan niin laajalti ja monenkirjavin tavoin. Suomalaisilla olisi tässä asiassa parannettavaa.

Vierailija
20/24 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 15:16"]

Kyllä, paremmin kuin moni natiivi kirjoittaja. Onneksi olkoon, suomi on vaikea kieli oppia noin hyvin!

[/quote]

Onneksi kukaan ei kertonut minulle että suomi on vaikea kieli - olisi voinut tulla rimakauhu! Minä taas ajattelin että kieli kuin kieli, että mitä tahansa ihmisten puhumaa kieltä pystyy normaaliälyinen ihminen kyllä oppimaan, eikä se niin kauhean vaikealta loppujen lopuksi tuntunut. Kolme vuotta Suomeen muutosta aloitin opinnot yliopistossa ja ihan hyvin pärjäsin jo kielen kanssa. Minulla tosin se etu esimerkiksi pakolaisena maahan muuttaviin että mieheni on suomenkielinen joten kuulin päivittäin kotona suomea. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi