Muistako vielä kun tuoreen ranskanleivän päälle levitettiin kerros maksamakkaraa jonka päälle leikattiin puukolla paksu siivu sipulimakkaraa
tai vaihtoehtoisesti ja kokonaisuus kruunattiin herkkukurkkuviipaleella. Koko komeus nautittiin kulutusmaidosta tehdyn ruotsalaisen kaakaon kera.
Kommentit (49)
Meillä oli vain voita leivän päällä 60-luvulla. Vain vellipäivällisen kanssa sai ohuen kinkkusiivun leivälle. 70-luvulla pari kertaa kuukaudessa gotlersiivu
Lauantaimakkaraa ostin omille lapsilleni 80 luvulla
Olen syntynyt 80-luvulla ja muistan nuo tuotteet nimiltään, mutta omassa perheessä ei syöty makkaroita. Ranskanleipää oli, maksamakkaraa joskus harvoin, mutta leikkeleenä leivällä oli aina korppukinkkua. Aina ostettiin lihatiskistä 300 g korppukinkkua. En tiedä myydäänkö sitä edes enää, nykyään ei tule ostettua leikkeleitä lainkaan.
Ei saanut mässätä tuolla tavalla. Opetettiin säästäväiseksi jo kotona... tuoreen leivän päälle pelkkää margariinia sipaisu, eikä saanut laittaa muuta. Vanhan leivän (homeen) maku peitettiin sipuliteellä.
En. En ole koskaan käynyt noissa rengasliikkeen ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 80-luvulla ja muistan nuo tuotteet nimiltään, mutta omassa perheessä ei syöty makkaroita. Ranskanleipää oli, maksamakkaraa joskus harvoin, mutta leikkeleenä leivällä oli aina korppukinkkua. Aina ostettiin lihatiskistä 300 g korppukinkkua. En tiedä myydäänkö sitä edes enää, nykyään ei tule ostettua leikkeleitä lainkaan.
Niin olikin. Ne siivutti sen kinkun paperipakettiin siinä tiskillä.
Kuulostaa inhottavalta. Ikinä ei ole tuollaisia meillä syöty, vaikka olen 60-luvulla syntynyt.
Olen syntynyt 1972 ja en tiedä maistaneenikaan sipulimakkaraa. Mutta ransikis, voi (myöhemmin voimariini) ja hk:n maksis on herkkua.
En muista tommosta 'yhdistelmää', mutta muistan 50-luvulta lämpimän ranskanleivän ja sen päälle tuoretta lauantaimakkaraa ja välissä tietysti voita eikä mitään margariinilevitettä.
Ei kyllä kuulosta miltään suomalaiselta perinneherkulta tai muutenkaan yleisesti tunnetulta tavalta syödä ranskanleipää. Ikää on sen verran, ettei siitä ole kiinni.
Sipuliteemakkaraa tuoreella ranskiksella .
Millä puukolla? Olitteko jotain juntteja?
Joo, sipuliteemakkara ja ruisleipä ynnä suolakurkkua (sokeroimatonta). Huuhdottiin alas maidolla. Huh huh kun oli hyvää.
En syö ranskanpullaa hiilahöttöpashaa koko limppu joten en muista.
Meillä ysärillä syötiin vielä näin. Ja ranskanleipä oli paperipussissa, sellaihnen ihana rapea kuori.. ei pehmeä läntyskä mitä nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Millä puukolla? Olitteko jotain juntteja?
Isäni oli metsäapumies.
Ei koskaan noin törsätty. Joko maksamakkaraa, lauantaimakkaraa tai muuta, mutta ei molempia samalla leivällä. Kinkkua syötiin vain jouluna. Joskus oli juusto- ja tuorekurkkusiivu, jota inhosin eikä syö sitä vieläkään
Ei ole Tampereella ollut. Sipulimakkara?
Mulla oli juustoviipale tai makkaraviipale. Välillä pelkkä margariini.