Help! Kuukautiset myöhässä reilusti ja yli 40v!
Olen siis yli 40v nainen. Kuukautiseni ovat aina olleet melko säännölliset, kierto 28pv. Viimeisen vuoden ajan kierto on heitellyt hiukan, mutta heitot ovat siis olleet parin päivän luokkaa, menkat ovat siis välillä alkaneet vähän aiemmin, myöhässä ne eivät ole olleet oikeastaan koskaan.
Nyt kuukautiset ovat jo 10vrk myöhässä eli kierto 38 päivää jo. Tein raskaustestin, kun ne olivat olleet viikon myöhässä, negatiivista näytti.
Mitä ihmettä tämä voi olla? Ei kai vaihdevuodetkaan yhtäkkiä rymähdä? Kun mitään muuta niihin viittaavaa ei ole. Voiko testiin raskausluottaa? Raskaus olisi muutenkin todella epätodennäköistä, koska lapsemme on saatu hoitojen avulla, ei luomusti. Miten nyt yhtäkkiä voisin nyt tämänikäisenä olla raskaana?
Help siis naiset! Mitä teen? Pitääkö mennä lääkäriin vai voiko vain odotella niitä menkkoja?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se raskaustesti olisi jo plussaa näyttänyt jos 10 pvä myöhässä.
Vaihdevuosien lähestyessä ovulaation ajankohta voi heittää. Eli ei ole mikään kirjoittamaton sääntö se, että raskaustesti näyttää plussaa tiettynä päivänä.
Oletko ollut sukupuoliyhteydessä ja mahdollinen siittäjä olisi hedelmöittänyt sinut spermalla? Mahdollisesti on laskenut lastin sisääsi?
Tämä on nyt ensin suljettava pois.
Joo, raskaus on mahdollinen kyllä, emmekä ole tosiaan käyttäneet ehkäisyä. Ei ole tullut mieleenkään, että raskaus luomusti olisi kohdallani mahdollinen. Jäi mietityttämään tuo yksi kommentti, että yli 40v endo helpottaa hetkellisesti ja raskauden mahdollisuus yhtäkkiä kasvaakin hiukan.
Jostain syystä en saa itseäni menemään raskaustestiostoksille. Maailma ei raskauteen kaatuisi, en vaan osaa suhtautua ajatukseen yhtään. Meni vuosia, kun toivoin ja petyin raskaushaaveissani. Sitten hoidon avulla saimme lapsemme. Sen jälkeen odotin monta vuotta luomutärppäämistä mutta turhaan.
Uskon itse nyt eniten vaihdevuosien alkuoireisiin, mutta entäpä jos sittenkin. En tiedä oikein, mitä ajatella.
itellä ollu kierto 48 päivää 30 normaalin sijaan ja en kyl ollu raskaana ja olen 22-vuotias eli ei vaihdevuodetkaan. stressi on mun veikkaus.
Mulla ei ole nyt yhtään stressiä, olen lomalla. Että sen suhteen pitäisi olla kaikki ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se raskaustesti olisi jo plussaa näyttänyt jos 10 pvä myöhässä.
Vaihdevuosien lähestyessä ovulaation ajankohta voi heittää. Eli ei ole mikään kirjoittamaton sääntö se, että raskaustesti näyttää plussaa tiettynä päivänä.
Voisiko olla tosiaan näin?
Yritän uskaltaa huomenna ostaa uuden testin.
Eivät ole alkaneet vieläkään, nyt jo 4vk myöhässä.
Ootko tehnyt toisen raskaustestin?
Lääkäriin ja luotettavampi raskaustesti.
Kyllä yksi esivaihdevuosien oireista on _epäsäännöllinen_ kierto. Saattaa siis vaikka jäädä yhdet kuukautiset välistä. Yksilöllistä, ei mene "kirjan mukaan"
Hei aloittaja! Miten tässä kävi? Mulla ihan sama tilanne nyt.
Esivaihdevuodet kestävät noin 10 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia.
Vaihdevuodet ovat itse asiassa vain yksi ainut päivä naisen elämässä: se päivä, jolloin viimeisistä kuukautisista on yksi vuosi aikaa. Sinä päivänä olet virallisesti vaihevuosissa.
Ja sen päivän jälkeen olet ns. vaihdevuodet ohittanut.
Esivaihdevuodet kestävät noin 10 vuoden ajan.
Siinä ajassa kierto pitenee ensin, sitten lyhenee, sitten vuotoja voi tulla miten sattuu, jopa keskellä kiertoa.
Ja sitten yhtäkkiä menkat loppuu.
Kun menkat ovat olleen vuoden poissa, sinä päivänä olet virallisesti "vaihdevuosissa". Sen jälkeen olet "ohittanut vaihdevuodet".
kamalaa odottaa neljäkymmentä vuotta menkkoja. olisin jo käynyt tutkimuksissa.
Esivaihdevuodet. Toi vaihe voi kestää vuosia ennenkuin vaihdevuodet varsinaisesti alkavat. Toki kannattaa varalta vielä muutaman päivän päästä tehdä uusi raskaustesti.