Help! Kuukautiset myöhässä reilusti ja yli 40v!
Olen siis yli 40v nainen. Kuukautiseni ovat aina olleet melko säännölliset, kierto 28pv. Viimeisen vuoden ajan kierto on heitellyt hiukan, mutta heitot ovat siis olleet parin päivän luokkaa, menkat ovat siis välillä alkaneet vähän aiemmin, myöhässä ne eivät ole olleet oikeastaan koskaan.
Nyt kuukautiset ovat jo 10vrk myöhässä eli kierto 38 päivää jo. Tein raskaustestin, kun ne olivat olleet viikon myöhässä, negatiivista näytti.
Mitä ihmettä tämä voi olla? Ei kai vaihdevuodetkaan yhtäkkiä rymähdä? Kun mitään muuta niihin viittaavaa ei ole. Voiko testiin raskausluottaa? Raskaus olisi muutenkin todella epätodennäköistä, koska lapsemme on saatu hoitojen avulla, ei luomusti. Miten nyt yhtäkkiä voisin nyt tämänikäisenä olla raskaana?
Help siis naiset! Mitä teen? Pitääkö mennä lääkäriin vai voiko vain odotella niitä menkkoja?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Gyne siis ultrasi viime talvena eikä mitään vaihdevuosiin viittaavaa näkynyt. Olen 45v. Olen lihonut koronakevään aikana pari kiloa, mutta olen normaalipainoinen, liikun aika paljon, terveelliset elämäntavat.
Sano mun sanoneen että sieltä on tulossa koronavauva. Nuo sun oireet on ihan normaaleja raskausoireita. Mahan turvotus ja nippailut. Nippailu johtuu kohdun venymisestä.
Tee uusi testi vaikka viikon päästä. Ja jos sekin on negatiivinen niin sitten verikokeilla testi terveyskeskuksessa.
Kyllä se raskaustesti olisi jo plussaa näyttänyt jos 10 pvä myöhässä.
Raskaus oireet ei eroa mitenkään menkkoja edeltävistä oireista. Ei niistä voi mitään päätellä.
Taidan tehdä testin uudelleen muutaman päivän päästä. Kaipa se on lääkäriin mentävä, jos negaa näyttää mutta menkat eivät ala. Tein testin silloin, kun oli 34 päivää edellisistä kuukautisista. Luulisi, että siinä olisi näkynyt, jos olisin raskaana. Otin kyllä halvimman testin, joku alle 4€. En tiedä, onko niissä eroja. T. Ap
Ja hei, kiitos kun autatte! Olen ollut aika paniikissa tästä. En kyllä tiedä vaihdevuosistakaan juuri mitään. Noloa juu.
Vahvasti olen vaihdevuosioireiden kannalla. Ei mitenkään harvinaista ton ikäisenä. Osalla alkaa jo ennen 40v ikää. Näin se vaan menee, kun ikää tulee.
Kuolema lähestyy. Nestehukan oire ennen kuolemaa. Kroppa yrittää säästää viimeisetkin pisarat ..
Zinc
Voi olla ihan vaan ovuloimaton kiertokin kyseessä.
Millaisia oireita teillä muilla on ollut esivaihdevuosissa?
Vierailija kirjoitti:
En käytä ehkäisyä, koska sitä ei ole koskaan tarvittu. Eli raskaus olisi mahdollinen mutta erittäin epätodennäköinen.
Kävin gynellä viime talvena, ei otettu verikokeita mutta mitään vaihdevuosiin viittaavaa ei kyllä todettu.
Nyt on joitakin outoja oireita, kuten vihlaisuja alavatsassa, turvotuksen tunnetta mahassa, mielialat heittelevät. Rinnat eivät ole kipeät, kuten yleensä ennen menkkoja.
T. Ap
Kuulostaa raskaudelta. Mutta testaa uudestaan.
Hitsi, nyt huomasin, että on olemassa jotain vaihdevuositestejäkin. Kertooko ne jo sen, jos esivaihdevuodet ovat alkaneet?
Kenelläkään kokemuksia noista testeistä?
Koska äidilläsi alkoi vaihdevuodet? Saman ikäisenä alkaa todennäköisesti sinullakin.
Ei ole äitiä, ei ehtinyt vaihdevuosi-ikään. Siskoakaan ei ole, joten ei ole ketään, johon verrata. Endo on todettu nuorena, mutta nyt tosiaan ensimmäistä kertaa aivan superylipitkäkierto.
T.ap
Ehdottomasti pitää käyttää ehkäisyä vaikka ainoa lapsenne ei ole luomu.
Esim. Endometrioosille ja joillekin hormonaalisille ongelmille on hyvinkin tyypillistä se, että oireiden helpottuessa vaihdevuosien lähestyessä todennäköisyys hedelmöittyä kasvaa hetkellisesti.
Käy gynellä.
Itselläni oli 43-vuotiaana pitkittynyt 53 päivän kierto.vuotta myöhemmin tuli enemmänkin epäsäännöllisyyttä kiertoon. Ja ystäväni sai 43-vuotiaana toisen lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaihdevuodet noin ala, kyllä siinä on kaikkenlaista muuta. Olisiko raskaus mahdollista ja onko sulla ollut käytössä mitään ehkäisyä?
Toki voi, ei ole mitään yhtä ainoaa tapaa jolla ne alkaa. Joillain on enemmän oireita, toisilla vähemmän.
No kyllä se on tositosi harvinaista tuon ikäisellä. Ennemminkin kyseessä voisi olla jokin elimistön häiriötila josta johtuu esim. laihdutus tai joskus jopa loma voi saada aikaan muutoksia normaaliin kiertoon...
Tai sitten ap. on raskaana, eli testaa vielä ja sen jälkeen tuloksesta riippumatta yhteyttä terkkariin jos menkat ei vaan ala.
Ei, vaan melkoisen yleistä, kun ikä alkaa nelosella. Näin huonostiko naiset tietävät vaihdevuosista?
Kyllä ylivoimaisesti suurimmalla osalla kuukautiset loppuvat vasta kun ikä alkaa vitosella. Aika harvinaista neljävitosellakin.
Ap kertoi että munasarjat on ultrattu eikä merkkejä vaihdevuosista ollut. Eivät ne siis pamahda päälle ykskaks.
Miksi siitä olisi puutetta? Liittyykö ikään?