Onko teidän mielestä koulunkäynti velvollisuus vai voiko ottaa lomaa
Tuli mieleen ristiriitatilanne anopin ja miehen kanssa, kun esikoinen aloitti koulun. Mies oli jo ehtinyt sopia äitinsä kanssa, että meidän lapsi ei menekään seuraavana päivänä kouluun, vaan lähtee mummon kanssa käymään sukulaisten luona. Minä tyrmistyin täydellisesti ja ja kieltäydyin ehdottomasti hyväksymästä tuollaista poissaoloa. Anoppi oli sitä mieltä, että ei kai se niin paljon haittaa, jos on yhtenä päivänä pois. Ja mies oli mennyt tähän ajatukseen mukaan, vaikka muuten on kritisoinut kotonaan vallinnutta alisuoriutumisen mentaliteettiä. Minun tahtoni voitti, koska en suostunut edes keskustelemaan asiasta. Mielestäni se ei ollut ollenkaan edes neuvotteluasia, koska minulle koulu oli automaattisesti velvollisuus, josta ei oteta omia lomia.
Tuon jälkeen olen kyllä täältäkin lukenut, että lapsille otetaan lomaa koulusta lukuvuoden aikana. Itselleni ei tuollainen olisi tullut mieleenkään.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 17:16"]
Sekoitat asioita. Rehtori todellakin päättää, myönnetäänkö lomaa vai ei. Vanhemmat voivat tietenkin päättää vetää lapsensa koulusta ihan millä verukkeella tahansa. Mutta ei kannata sitten ihmetellä, miksi perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus.
[/quote]
Rehtori EI ole lapsen huoltaja eikä vastuussa hänestä.
Vanhempi on ja niin pitää ollakin. Rehtori on vastuussa vain, jos vanhempi jostain syystä irtisanoo vastuunsa - esim. luovuttaa opettamisvastuun koululle.
[/quote]
Moni nykyvanhempi ulkoistaa kasvatuksen yhteiskunnalle... osa samoista tyypeistä ulkoistaa elannonhankkimisenkin. :(
meillä poika on ollut lähes kerran vuodessa viikon pois lomamatkojen takia. kaikilla ei ole mahdollisuutta pitää omia lomia samaan aikaan..
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 16:11"]
Minusta koulunkäynti on välivaihe varsinaiseen omaan elämään. Se pitää hoitaa mutta siitä selviää vaikka olisi jonkin verran poissaolojakin. Työelämässäkin kuuluu saada voida neuvotella.
[/quote]
Työnantaja määrää työelämässä ei työntekijä
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 17:16"]
Sekoitat asioita. Rehtori todellakin päättää, myönnetäänkö lomaa vai ei. Vanhemmat voivat tietenkin päättää vetää lapsensa koulusta ihan millä verukkeella tahansa. Mutta ei kannata sitten ihmetellä, miksi perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus.
[/quote]
Rehtori EI ole lapsen huoltaja eikä vastuussa hänestä.
Vanhempi on ja niin pitää ollakin. Rehtori on vastuussa vain, jos vanhempi jostain syystä irtisanoo vastuunsa - esim. luovuttaa opettamisvastuun koululle.