Suunympärysihottuma- onko kellään?
Mulla on ja vihaan sitä! Leuka aina punainen, nenän vierustat ruvella. pitää olla hyvä meikkivoize, että ne saa piiloon.Menossa taas lääkäriin, saamaan hieman apua. vihaan syödä niitä antibiotteja, viime kerrasta taitaa olla jo 2vuotta. kertokaa, millä te saatte tämän vavan kuriin; kiitos!
Kommentit (39)
Ensin kortisonivoidetta kunnes paranee ja sen jälkeen rasvaus hyvällä voiteella aamuin illoin ettei alkaa uudestaan. Näin minulla, miksi antibiootteja ihottumaan?
Ja ihottumaahan pahentaa meikkivoide, ensin iho kuntoon.
Minulla silmänympärysten, huulien ympärystän ja muuallakin läikkinä näkyneen ihottuman aiheutti kosketusallergia hartseille ja keinokumille. Levisi iholle käsien kautta. Esim meikkisienet ovat minulle allergisoivia.
Minulla samaa vaivaa ja antibioottejakin söin mutta ei ollut apua.
Käytän herkän ihon meikkejä ja humektan perusvoidetta kasvopesuihin.
suojaudun hyvin auringolta (50 suojakerroin)Rahanpuutteen vuoksi sitten hannailin lääkäriin uudestaan menoa.
Sitten kokeilin aloe vera geeliä päivittäin juotuna. Nyt noin 3 vk käytön jälkeen iho on siistimpi huomattavasti - itse en muuta syytä tuolla keksi kuin tuon geelin juonti.
Onkohan kenelläkään muulla vastaavaa kokemusta?
Kai olet AP menossa ihotautilääkärille? Yleislääkärit eivät minua ainakaan koskaan osanneet kunnolla auttaa, mutta hyvä ihotautilääkäri näki heti mistä on kysymys.Minulla oli ihon hiivatulehdus, joka oireili hieman samoin ja sitä antibiootit olisivat ainakin pahentaneet. Mutta jos se on bakteerien aiheuttama tulehdus, niin ne antibiootit lienevät oikeasti paras vaihtoehto, mutta niitä tulee sitten syödä jatkuvasti...
Minulla on. itseasiassa se on kausittaista. Kun tein työtä leipomossa niin naama oli koko ajan ruvella. Helpotti sitten ja kokeilin juuri täysin gluteenitonta ruokavaliota ja kappas - ruvet hävisi leuasta.
Apteekista kuulemma saa keliakian pikatestejä.
Suunympärysihottuma on oma sairautensa, ei siis vain ihottumaa suun ympärillä. Kortisoni pahentaa sitä ja ainoa, joka vaivaan oikeasti auttaa on kahden kuukauden pituinen tetrasykliinikuuri.
Jos ei halua syödä vahvoja antibiootteja kohtuullisen pieneen vaivaan, ihottumasta ei pääse eroon. Vaikka söisi kuurin, sekään ei takaa ettei ihottuma joskus uusisi.
Kärsin itse samasta vaivasta ja olen kaksi kuuria syönyt. Kaikenlaisia lääkkeettömiäkin hoitoja olen kokeillut eikä mikään auta. En syö viljaa.
Moi ap!
Mulla oli paha perioraalidermatiitti (aivan, suunympärysihottuma on ihan oma sairautensa, se ei ole vain jotain ihottumaa). Oma ihottumani oli myös nenän ympärillä. Arvauskeskuksen yleislääkäri hoiti ihottumaani mm. aknena?!?!!! En ole koskaan kärsinyt elämässäni aknesta, ja ihoni menikin tosi hurjaan kuntoon voimakkailla aknevoiteilla. Ihotautilääkäri tunnisti vaivan heti (itsekin olin onnistunut ennen ihotautilääkäriä tekemään nettidiagnoosin). Söin ensin tetrasykliinikuurin (muistaakseni kolmisen kuukautta). Ihottuma poistui kyllä, mutta palasi noin puolen vuoden kuluttua takaisin. Seuraavaksi hainkin apua toiselta ihotautilääkäriltä, joka määräsi minulle erittäin tehokasta voidetta. Apua siitä sai kuitenkin vasta noin 3-4 kk käytön aloittamisen jälkeen. Olen käyttänyt voidetta myös heti, jos ihottuma on meinannut iskeä uudestaan, ja nyt olenkin tyytyväisenä elellyt ilman ihottumaa jo pidemmän aikaa.
Geeli on nimeltään Skinoren, maksoi muistaakseni reilu 20 euroa suht pieni tuubi, mutta on todellakin rahan arvoinen. Pari vuotta sitten otetuissa kuvissa kasvojeni iho näyttää tosi ikävältä ihottuman vuoksi (sitähän ei oikein meikeilläkään saa peittoon). Nyt ei näpyn näppyä! Mars siis lääkäriin!!
Moi ap. Mulla kanssa ollut tuo perioraliidermiitti, mutta meni ohi yhdellä antibioottikuurilla ja sitten sillä voiteella. Rozac tms. oli se rasva nimeltään. Samaa voidetta taidetaan käyttää myös ruusufinniin. Mulla ärtyy iho maitotuotteista ja tuota näppyä tulee heti. Voiteella pysyy kuitenkin kurissa eikä sen jälkeen ole tarvinnut antibiootteja syödä. On kuulemma tyypillinen keski-ikäisten naisten vaiva.
Itsellä on suunympärysihottuma ollut vuoden alusta asti ja tuntuu olevan sitkeää tyyppiä. Olen käyttänyt Rosazolia, mutta lopetuksen jälkeen ihottuma on tullut uudelleen tai uuteen kohtaan. Kävin lääkärissä ja sain antibioottikuurin. Satuin guuglettamaan ja löysin tämän blogin: http://luonnonkaunis.blogspot.fi/2013/06/perioraalidermatiitti-kuriin.html
Kokeilin myös pestä kasvoni marseille-saippualla ja kuin ihme olisi tapahtunut ihottuma alkoi häviämään! Nyt olen pessyt 4:n päivän ajan kyseisellä saippualla ja punaisuuskin alkaa menemään pois. Suosittelen kokeilemaan :)
Täällä myös yksi podista kärsivä, kaksi tetrasykliinikuuria syönyt iho-ongelmaimen. Tetrasykliineillä (eli antibiooteilla) märkivä ihottuma lähti tehokkaasti, mutta viimeksi kun ihottuma puhkesi,sain antibiootin sijaan antihistamiinikuurin ja Protopic -nimistä voidetta. Ihottuma rauhottui yhtä nopeasti kuin se alun perin puhkesikin, eli yhdessä yössä. Aiemmin minulla ei ole todettu allergioita,mutta nyt pitää selvittää, josko joku ruoka-aine saattaisi aiheuttaa reaktion.
Minulla oli aluksi suun vieressä oikealla puolella punoittava hilseilevä läiskä. Ihmettelin tätä, sillä läiskä muutti muotoaan vaihtelevasti. Välillä se punoitti ja kirveli, välillä oli kuiva ja hilseilevä. Välillä siinä näkyi pieniä näppylöitä, välillä taas ei. Huomasin ajan kuluessa pahenemisen liittyvän kuukautisten lähenemiseen. Sittemmin kävin yleislääkärillä ja sain jotain kortisonivoidetta. Epäili atopiaa.
Nyt ihottuma on siirtynyt toiselle puolelle ja vähän alemmas, enemmän leukaan päin. Alue on hieman isompi, oireet samat. Punottaa, hilseilee, paranee hieman. Sykleittäin. Aina ennen kuukautisia tuntuu, että punoittaa eniten. Pientä ihottumaa näkyy myös muualla kasvoilla, mutta eniten juuri tässä yhdessä kohdassa.
Voisiko olla POD? Lääkärin mukaan ei vastaa taudinkuvaa. Omasta mielestäni voisi ollakin vain harvinaisempi muoto ko. taudista.
Takuuvarma konsti: Vauvojen pyllyvoide parantaa tuon eli vanha kunnon sinkkivoide.
Itse kärsinyt myös suunympärysihottumasta. Itse sitä mieltä, että siihen vaikuttaa hormonaalinen tasapaino, ruokavalio, stressitekijät ja geenit... suvussani on mm. ruusufinniä ja tämän perioraalidermatiitin ajatellaan nykyään kuuluvan "samaan sukuun" rosacean kanssa.
Itselläni tulee hyvin herkästi näppyä suun ympärille (eniten suun alapuoliselle alueelle ja leukaan), kuivat hilseilevät alueet alahuulen alapuolelle molemmille puolille ja punoitusta nenänpielistä alaspäin. Minulla on myös poskipäissä hieman couperosaa. Uskon olevani altis ruusufinnille ja yritänkin hoitaa itseäni ja ihoani mahdollisimman hyvin.
Parasta minulle on, kun pysyn täysin erossa sokerista (mukaanlukien viljat, peruna, riisi, jne...). Joku kyläreissu jossa tarjolla leivonnaisia, näkyy hyvin pian naamassa...
Ab-kuureja välttäisin viimeiseen asti, niillä ei saada kuin kierre aikaiseksi.
Osta apteekista ilman reseptiä saatavaa antibioottivoidetta..sillä sain oman pitkäään vaivanneen suunympärysihottumani hoidettua viikossa! :) Ja jatkossa heti kun kutiavia näppylöitä alkaa ilmaantua, niin vauvan sinkkivoidetta niihin, toimii mulla, ja alkava ihottuma häviää :)
Sinkkivoide tehoaa lähes kaikkeen
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:42"]
Takuuvarma konsti: Vauvojen pyllyvoide parantaa tuon eli vanha kunnon sinkkivoide.
[/quote]
Minulla sinkkivoide pahensi ko. ihottumaa. Kokeilin viikon ajan.
Moi ap ja kaikki muut perioraalidermatiitistä/suunympärysihottumasta kärsivät. Ajattelin tulla kertomaan kokemuksiani teille, josko voisin jotenkin auttaa edes jotakuta.
Kerron ensin oman tarinani.
Olen 31-vuotias nainen. Minulla oireet alkoivat pari vuotta sitten kun olin lopettanut e-pillereiden käytön. Luulin aluksi suun ympärille ilmaantuneiden näppylöiden olevan pieniä finnejä ja liittyvän hormonaalisiin muutoksiin. Pian oireet kuitenkin pahenivat ja suun ympärys alkoi kutista voimakkaasti. Seuraavaksi näppylöitä ilmestyi yhä enemmän ja minulle muodostui klassiset ns. mursunviikset. Tässä vaiheessa menin lääkäriin. Diagnoosiksi sain tämän kyseisen vaivan, josta en ollut koskaan aikaisemmin kuullutkaan. Lääkäri kirjoitti antibioottireseptin sekä reseptin johonkin lääkevoiteeseen. Hän ilmoitti hyvin ylimalkaiseen sävyyn, että vaiva johtuu liiasta voiteilla ja meikeillä lotraamisesta ja on yleensä naisten itsensä aiheuttama.
Tässä vaiheessa minulla itselläni alkoi aivot raksuttamaan. En ole koskaan "lotrannut" meikeillä tai rasvoilla. Arkisin käytän vain ripsiväriä ja kosteusvoiteena sekä kasvojen puhdistukseen olen koko aikuisikäni käyttänyt samoja tuotteita; Erisanin perusvoidetta ja puhdistusemulsiota. Kuinka olsin yht´äkkiä allergisoitunut niille niin pahasti ja miksi oireita ilmaantuisi vain kasvoille, vaikka käytin rasvaa koko keholle?
En siis hakenut apteekista lääkärin määrämiä lääkkeitä vaan päätin ensin itse hieman selvitellä asiaa. Luin kaiken mitä netissä tästä vaivasta kerrotaan; niin lääketieteelliset julkaisut, kuin kaikki keskustelutkin. Kulutin tähän useita päiviä. Huomasin, että antibiootit ovat se lääkäreiden yleisimmin määräämä lääke, mutta se ei tuntunut tepsivän. Suurin osa kertoi vaivan palaavan joko viikkojen, kuukausien tai vuosien kuluttua, niistä ei siis ollut apua. Samoin lääkevoiteet tuntuivat olevan tehottomia, osalla joku voide lievitti vaivoja, joku pahensi mutta kukaan ei tuntunut saaneen vaivaa pysyvästi kuriin voiteillakaan. Tästä päättelin, että syy vaivaan on sisäinen. Varmuuden vuoksi kokeilin kaikkia mahdollisia omahoito-ohjeita, joita netistä löysin: vaihdoin vähätkin meikkini mineraalimeikkeihin ja varmistin, että käyttämissäni tuotteissa ei ole parabeeneja, kokeilin greipinsiemenöljyä, Dr. Hausckan ruusuvoidetta, kokeilin olla kokonaan ilman kasvovoidetta jne. Mistään ei ollut pysyvää apua.
Jatkoin siis asian tutkimista. Törmäsin useampaan lääketieteelliseen artikkeliin (näissä ei siis puhuttu varsinaisesti tästä vaivasta) joissa mainittiin, että vatsan ja suoliston ongelmat näkyvät yleensä kasvojen alueella, yleensä suun ympärillä. Päättelin, että syy on siis vatsassa tai suolistossa.
Hommasin sitten tuhdin kuurin maitohappobakteereja, ja muutaman viikon niitä syötyäni vaiva hieman helpotti, mutta ei kadonnut. Olin jo aikaisemmin pannut merkille, että ihottumani oli parhaimmillaan aamulla heti herättyäni ja paheni iltaa kohden. Monesti aamuisin näkyvillä oli vain muutama näppy mutta päivän edetessä niitä ilmestyi lisää ja ne muuttuivat huomattavasti näkyvämmiksi. Myös kutina kasvojeni alueella lisääntyi päivän mittaan. Tästä päättelin, että kyse on jostakin syömästäni asiasta, olen siis allerginen tai herkistynyt jollekin.
Aluksi luulin, että kyseessä on kahvi, koska se selvästi pahensi oireita ja aiheutti kasvojen alueen kutinaa. Vaiva ei kuitenkaan kadonnut kahvin juonnin
lopettamalla. Tässä vaiheessa aikaa oli kulunut jo lähes vuosi. Seuraavaksi sainkin jo vatsaoireita. Jatkuvaa vatsakipua ja pahoinvointia. Vatsani oli myös usein turvoksissa. Hakeuduin uudelleen lääkärille. Vatsaoireideni vuoksi lääkäri otti minut vastaan ihan eri asenteella (oli kyllä eri lääkärikin). Minulle tehtiin allergiatesti ja kappas, olin allerginen kananmunalle. Lopetin kananmunan syömisen ja noin viikossa ihottuma katosi täysin!
En siis ole ollut kananmunalle allerginen lapsena, vaan jonkin syyn takia herkistynyt sille nyt aikuisena. Söin munia lähes päivittäin jossakin muodossa ja niitähän on myös monissa elintarvikkeissa, joita ei tule edes ajatelleeksi.
Pointtini tässä tarinassa on se, että uskon vakaasti että suunympärysihottuma ei johdu ulkoisista tekijöistä vaan kyse on jollekin ruoka-aineelle allergisoitumisesta/herkistymisestä. Mikäli herkistyminen ei ole kerennyt allergiaksi asti, se voi olla myös ohi menevää. Moni kirjoittaa, että ihottuma puhkeaa keväisin/kesäisin ja tällöinhän monet siitepölyt aiheuttavat ns. ristiallergiaa (esim. koivu ja mansikka sekä omena). Tällöin jonkin ruoka-aineen aiheuttama herkistyminen/ihottuma menee ohi kun ristiallergiaa aiheuttavan kasvin kukinta lakkaa. Tästä voi siis johtua perioraalidermatiitiin kuuluva "itsestään katoaminen" mutta vaiva palaa seuraavana kesänä/keväänä. Itse en siis ole siitepölyallerginen, mutta ihottuma puhkesi minulle keväällä ja oli koko kesän ajan ärhäkkä. Vaiva ei parantunut talveksi (lievittyi kylläkin) mutta minun tapauksessanihan kyse olikin jo allergiasta. Nykyisin, saan suunympärysihottumaa heti jos vahingossa syön jotakin kananmunaa sisältävää.
Neuvoisinkin kaikkia tästä vaivasta kärsiviä miettimään, voiko omalla kohdalla olla kyse jostakin ruoka-aine allergiasta tai yliherkkyydestä. Voihan tämä vaiva muistakin/monestakin syystä johtua, mutta omalla kohdalla syyksi paljastui ruoka-aine allergia ja niin voi olla jonkun muunkin kohdalla.
Lupasin itselleni, että jos saan joku päivä kasvojeni hyvän ihon takaisin lupaan kertoa muillekin kuinka se minun kohdallani tapahtui. Toivottavasti tämä auttaa edes jotakuta.