Suunympärysihottuma- onko kellään?
Mulla on ja vihaan sitä! Leuka aina punainen, nenän vierustat ruvella. pitää olla hyvä meikkivoize, että ne saa piiloon.Menossa taas lääkäriin, saamaan hieman apua. vihaan syödä niitä antibiotteja, viime kerrasta taitaa olla jo 2vuotta. kertokaa, millä te saatte tämän vavan kuriin; kiitos!
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 17:26"]
Rozex paransi viikossa, lähti uusimaan pari vuoden jälkeen joten rozex taas heti ennen kuin levisi.
Itse käytän myös suolanaamioita.
[/quote]
mikä tuo suolanaamio on? itsellä alkoi tänään rosazol voidekuuri, katsotaan jos auttaa.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 17:26"]
Rozex paransi viikossa, lähti uusimaan pari vuoden jälkeen joten rozex taas heti ennen kuin levisi.
[/quote]
mikä tuo suolanaamio on? itsellä alkoi tänään rosazol voidekuuri, katsotaan jos auttaa.
[/quote]
Ihan vaan hieron kosteaan ihoon mineraalisuolaa ja annan vaikuttaa, tai sitten hunajan joukkoon suolaa, tee tahna ja levitä iholle. Ite kävin joskus lääkärissä joka sanoi että se on atopia, joopa joo, menin toiselle ja kerroin epäilykseni suunympärysihottumasta, sanoi että olen oikeassa ja määräsi rozex voiteen. Toimi tosi nopeaan vaikka sanoi että voi mennä parikin kuukautta ennen kuin paranee.
Mulle tuli perus hammastahnankäytöstä suun ympärille ihottumaa. Vaihdoin hammastahnaa ja ongelma hävisi.
12 vuotiaalla tyttärellä on tuota ihottumaa. Ilman palstaa en olisi edes osannut ajatella, että se voi olla oma sairautensa.
Suolanaamion hän itse löysi netistä, mutta jäi vielä epäselväksi onko käyttänyt. Sillä suolaa ostin jo. Muutenkin suolasaippua on omalle kuivalle iholle ollut hyvä juttu.
Lääkäriin mennään, jos ei ala kohta puolin helpottamaan.
Kiitos taas palsta! :)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 10:58"]
Moi ap!
Mulla oli paha perioraalidermatiitti (aivan, suunympärysihottuma on ihan oma sairautensa, se ei ole vain jotain ihottumaa). Oma ihottumani oli myös nenän ympärillä. Arvauskeskuksen yleislääkäri hoiti ihottumaani mm. aknena?!?!!! En ole koskaan kärsinyt elämässäni aknesta, ja ihoni menikin tosi hurjaan kuntoon voimakkailla aknevoiteilla. Ihotautilääkäri tunnisti vaivan heti (itsekin olin onnistunut ennen ihotautilääkäriä tekemään nettidiagnoosin). Söin ensin tetrasykliinikuurin (muistaakseni kolmisen kuukautta). Ihottuma poistui kyllä, mutta palasi noin puolen vuoden kuluttua takaisin. Seuraavaksi hainkin apua toiselta ihotautilääkäriltä, joka määräsi minulle erittäin tehokasta voidetta. Apua siitä sai kuitenkin vasta noin 3-4 kk käytön aloittamisen jälkeen. Olen käyttänyt voidetta myös heti, jos ihottuma on meinannut iskeä uudestaan, ja nyt olenkin tyytyväisenä elellyt ilman ihottumaa jo pidemmän aikaa.
Geeli on nimeltään Skinoren, maksoi muistaakseni reilu 20 euroa suht pieni tuubi, mutta on todellakin rahan arvoinen. Pari vuotta sitten otetuissa kuvissa kasvojeni iho näyttää tosi ikävältä ihottuman vuoksi (sitähän ei oikein meikeilläkään saa peittoon). Nyt ei näpyn näppyä! Mars siis lääkäriin!!
[/quote]
Ot, mutta Skinoren on aknelääke. Minulla tehosi akneen tosi hyvin.
Mulla toimi Detrian arbutiini-seerumi kun e-pillerimerkin vaihto laukaisi ihan järkyttävän ihottuman suun ympärille, iho hilseili palasina pois. Kannattaa ensin selvittää johtuuko ihottuma allergiasta tai hormoneista, en tajua miksi lääkärit vaan tunkevat antibiootteja tähänkin vaivaan...
Vastaaja 12:n juttu kuulosti pelottavan tutulta. Minulla tämä alkoi teininä tulemalla aina kesäisin ensin pieninä, märkivinä näppylöinä, jotka kuivaessaan tekivät laajemman hilseilevän läntin. Tuolloin kukaan lääkäri ei osannut sanoa syytä tähän, ja sain karvaasti kokea, ettei kortisoni auta.
Nyt vaiva palasi 28-vuotiaana hieman erilaisena. Näpyt olivat samoja, pinkeitä ja kuumottavia, mutta tällä kertaa niistä saattaa välillä saada puristettua jopa muutakin kuin märkää, jos puristelemaan lähtee. Ei ole väliä kuitenkaan, puristaako vai jättääkö puristamatta, niin sama näppy uusii ainakin 4-5 kertaa ennen kun kuivuu pois. Välillä on pakko puristaa ihan siksi, että tulevat niin pinkeiksi ja kipeiksi.. Tällä kertaa lääkäri diagnosoi suunympärysihottuman ja määräsi Rosazol-voidetta. Voide auttaa kyllä siinä, että näpyt eivät pääse niin suuriksi, kuivavat nopeammin, eivätkä jätä niin suurta rupea ja jälkeä, kuin ennen.
Mutta sitten siihen, mitä numero 12 kirjoitti myös, eli suoliston toiminta. Minulla on pian 6vk ollut maha sekaisin, eikä missään kokeissa löydy mitään, eikä esim. viljaton ruokavalio auta. Samaan aikaan naaman näpyt ovat räjähtäneet käsiin, ja jopa yksi jo pois mennyt näppy on palannut takaisin. Näpyt ovat myös tosi aktiivisia, voivat kasvaa päivän aikana paljon, tai muuttua kesken päivän pinkeän turvonneesta kuivahtaneeksi jne.
Myös hormonitoiminta on sekaisin, tiputteluvuotoa on ollut pian 2vk vaikka käytän e-pillereitä, ja joka pillerin jälkeen olen ollut varma, että se on imeytynyt (ei ole osunut mahan sekoilujen kanssa muutaman tunnin sisään).
En ole siitepölyallerginen, mutta olen keväisin syönyt heinixiä koska katupöly tukkii röörit, ja heinix on auttanut siihen. Nyt lopetin heinixin, jota olin syönyt vähän varmuuden vuoksi, heti kun oireet alkoivat juhannuksena. Nyt 4vk juhannuksen jälkeen tehdyissä verikokeissa kaikki allergiatekijät olivat minimissään. Eli siis elimistöni ei verikokeen mukaan reagoisi allergisesti millekään tällä hetkellä..
Oma taistelu tuolla: http://vixenbitchwarrior.blogspot.fi/2015_10_01_archive.html
Kortisoni pahentaa ja jopa aktivoi tuon. POD on sieni-ihottuma. Lääke löytyy apteekista. Auttoi ainakin itselleni.
En pysty nyt kirjoittamaan pitempään, mutta kokeile luontaistuotekaupoista saatavaa otsonoitua oliiviöljyä! On siis ihonhoitoöljy, googlaappa. En en halunnut syödä antibiootteja (imetys, raskaustoiveet jne) ja löysin tietoa tästä. Auttoi minulla muutamassa päivässä!!!! Nyt pidän aina purkkia varalla, kerran olen enää tarvinut tuotetta. Naamaa hoidan mahd vähän, pesu suolasaippua, pelkkä vesi ja rasvoina Erisan tuotteet. Kannattaa testata, en ollut itse uskoa tehoa, lähdin kokeilemaan epätoivoisena konstina..
Minulla on ollut tämä vaiva jo vuosia ja sen on aina laukaissut joku iholle sopimaton voide. Rosazolin käyttö kuukauden ajan poisti ongelman. Kohta 2v sitten lopetin e-pillerit ja siitä suunympärysihottuma räjähti pahaksi. Rosazol ei tehonnut, 3kk antibiootit pitivät sen poissa vain pari kuukautta, marseillesaippua toimi hetken, mutta kuukauden päästä ihottuma palasi. Sitten kokeilin suolasaippuaa niin, että pesin kasvot aamuin illoin sillä ja siitä iho parani. Jos haluan puhdistaa kasvot jollain muulla aineella niin käytän kuitenkin suolasaippuaa.
Koitin löytää netistä pitkään apua tähän ikävään ihottumaan, ja huomasin että monien kohdalla oli auttanut Marseille saippua. Itse ostin oman Le Chat Savon de Marseille (nk. kissasaippua) palasaippuani Tokmannista.
Olen käyttänyt nyt vajaa viikon tätä saippuaa ja ihottuma on melkeen kokonaan kadonnut! En ole itse rasvannut kasvojani käytön aikana, vaikka saippua on tietenkin jonkin verran kuivattanut ihoani.
Olen kärsinyt ihottumasta noin puoli vuotta ja kokeillut paljon erilaisia netistä löytämiäni niksejä, mutta tämä tuntuu olevan ensimmäinen joka oikeasti toimii.
ihotautilääkäri otti koepalan huulestani ja suunympärysihottumani paljastui jäkäläksi. Sain kortisonivoiteen, jota käytetään kuuriluonteisesti ja sen lisäksi lääkäri suositteli bellavitaa.
Heh, tuota Marseille-saippuaa äitini aina käytti, hänellä oli ruusufinni ( jonka muuten ajatellaan olevan samaa tautiperhettä POD:n kanssa). Onpahan ainakin vanha hyvä konsti :)
Muistan itsekin kokeilleeni Marseillea teininä mutta mun pintakuivalle akneiholle se oli liian kuivattavaa, iho alkoi hilseillä. En tosin tainnut finnien pelossa tuolloin käyttää mitään kosteuvoidetta. Hmm pitäisiköhän taas kokeilla?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ja vihaan sitä! Leuka aina punainen, nenän vierustat ruvella. pitää olla hyvä meikkivoize, että ne saa piiloon.Menossa taas lääkäriin, saamaan hieman apua. vihaan syödä niitä antibiotteja, viime kerrasta taitaa olla jo 2vuotta. kertokaa, millä te saatte tämän vavan kuriin; kiitos!
En jaksanut lukea yhtään vastauksia, koska aihe niin tuttu. Vinkki: Vain luomua omenissa, tomaateissa jne. Ja rypsi-ja rapsiöljyt pois. Kokonaan.
Hoitoalalla työskentelevä nainen sanoi, että kun hän on jättänyt tomaatin syönnin niin oireet ovat parantuneet.
A vitamiinivoide! Tyttöystävä ehotti sitä, kuulemma joku hänen luokkakaveri käyttää sitä johonki punotukseen, mut lähti mulla wörkkaamaan, bacibact ja a vitamiiniemulsiovoide 👍 hilseily loppunu yms punotus lähteny kokonaa, käyttäny tyylii 2-3pv
Käytetyillä ihonhoitotuotteilla yms. on todennäköisesti vaikutusta perioraalidermatiitin puhkeamiseen, mutta tutkimusten mukaan myös sinkin puutteella saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa siinä mielessä, että sinkki vaikuttaa ihon vastustuskykyyn. Kannattaa lukea sinkkivoide ja perioraalidermatiitti -artikkelista lisää tietoa. Tuota kautta löytyy myös vinkkejä sinkkivoiteen valintaan, sillä se vauvan pyllyvoide ei välttämättä ole kasvojen ihon hoitoon paras vaihtoehto.