Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi omalla lapsella rahastaminen on nykyään hyväksyttävää?

Vierailija
17.07.2020 |

Tarkoitan somettajien/vaikuttajien toimintaa nykypäivänä ja sen hiljaista joukkohyväksymistä/normalisointia. En ihmettelisi jos nykyään joku ryhtyy lapsentekoon osittain siksi että lapsella mainostamisesta saa rahaa ja uusia yhteistyökumppaneita. Minusta pienelle lapselle oman instatilin avaaminen ja bisneksen pyörittäminen on sairasta. Samoin on lapsesta vaippa-ja kylpykuvien jakaminen mainostusmielessä. Lapsi ei voi valita haluaako olla julkkis jo pienestä pitäen, joten vanhempien tulisi varjella lapsen yksityisyyttä. Mielestäni se on lapsen hyväksikäyttöä, että hänen kasvoillaan ja kehollaan tehdään talouteen rahaa.

Haluaisin oikeasti saada tästä aiheesta keskustelua aikaan, koska en ole kuullut vielä yhtään järkevää perustelua tälle ilmiölle. ”Ajat muuttuu” ja ”kaikki muutkin niin tekevät” ovat todella ontuvia perusteluja jotka eivät tarkoita mitään. Noilla nyt voisi perustella mitä vain julmuuksia jotka jossakin päin maailmaa ovat laillisia tai hyväksyttyjä. Lapsella on samat ihmisoikeudet kuin muillakin ihmisillä, he eivät vain pysty vielä ilmaisemaan itseään. Naapurin Pertti tai puolisosi saattaisi älähtää jos perustaisit insta-tilin, jonne jakaisit heidän kuviaan lupaa kysymättä. Mutta kun se on oma lapsi, se onkin ihan ok.

Kommentit (189)

Vierailija
1/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Svantelta.

Vierailija
2/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys johon olen itsekin miettinyt vastausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä se vahingoittaa lasta? Ei kai kukaan mitään alastonkuvia kuitenkaan ole laittanut. Ja eikö lapsi itse myös hyödy jos perheeseen tulee enemmän rahaa? Parempihan se on kasvaa varakkaassa perheessä kuin köyhässä.

Vierailija
4/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä se vahingoittaa lasta? Ei kai kukaan mitään alastonkuvia kuitenkaan ole laittanut. Ja eikö lapsi itse myös hyödy jos perheeseen tulee enemmän rahaa? Parempihan se on kasvaa varakkaassa perheessä kuin köyhässä.

Minä olisin ainakin mieluummin köyhä ja tuntematon, jolla olisi oma yksityisyys ja päätäntävalta omista asioistaan kuin varakas jonka kaikki tunnistaisivat kadulla ja josta tiedettäisiin kaikki vaippamerkkiä myöten.

Vierailija
5/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin ainakin mieluummin köyhä ja tuntematon, jolla olisi oma yksityisyys ja päätäntävalta omista asioistaan kuin varakas jonka kaikki tunnistaisivat kadulla ja josta tiedettäisiin kaikki vaippamerkkiä myöten.

Et oo ilmeisesti mikään pikkulapsi kun tänne kirjoitelet. Joten ihmettelen miten sinut tunnistettaisiin kadulla jos olisivat nähneet sinusta kuvan kun olit pienenä vaippapöksyissä? Kyllä ne lapset osaa sitten isona sanoa jos ei halua enää kuviin, eikä heitä enää tunnisteta, lasten ulkonäkö muuttuu niin paljon kun kasvavat.

Vierailija
6/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsen tehtävä tuoda euroja taloon vaan vanhempien.

Vierailija
7/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän köyhällä ole päätäntävaltaa mihinkään. Opin täältä palstalta vähän aikaa sitten, oli oikein pitkä ketju, jossa köyhät vaahtosivat kuinka muut eivät ymmärrä että heillä ei ole valinnanvaraa tehdä mitään kun ei ole rahaa mihinkään.

Vierailija
8/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmathan ne kuvat ottaa ja valikoi ja tekee tekstit, hoitaa neuvottelut ym.

Vierailija
9/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sinne lastentarvikeliike-sedän neuvottelupöytään ole asiaa ellei olisi se imeväisikäinen siinä olemassa :D eli se mallinukke jonka päälle ne vaipat puetaan ja jonka kuvat julkaistaan.

Vierailija
10/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu, kun lapsi tulee murrosikään? Määritteleekö lapsen brändi vai teinin oikea luonne?

Vierailija
11/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on siitä, että äidit haluavat huomiota ja hyväksyntää. Seuraajaluvut lähtevät nousuun kun muut mammat liittyvät seuraajiksi ja lapsikuvilla saa paljon tykkäyksiä. Eivät nämä äidit mieti sitä mikä on parasta lapselle vaan sitä mikä on parasta heille itselleen.

Vierailija
12/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osittain samaa mieltä, mutta suurin osa ainakin suomalaisista blogilapsista saa elää aika tuntematonta elämää verrattuna vaikka elokuvissa esiintyviin lapsiin. Vai pitäisikö lapsien esiintyminen estää kaikkialla?

Ehkä niistä, jotka itse blogeja seuraavat, tuntuu että "kaikkihan nuo tunnistavat", mutta minä en seuraa, enkä tunnistaisi yhtäkään. 

Vierailija
13/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on olemassa niitäkin vaikuttajia, jotka hoitavat yhteistyöt yritysten kanssa mutta jotka samalla vaalivat lastensa yksityisyyttä. Tämä on mielestäni hatunnoston arvoinen asia.

Tuli äkkiseltään mieleen eräs bloggaaja jonka kahden pienen pojan elämästä tiedän aivan liikaa äidin sosiaalisen median perusteella. Jos näkisin heidät kadulla tai puistossa leikkimässä tietäisin heti kenen lapsia he ovat, eli silloin heillä on jo jonkinlainen julkkis-status olemassa. Tiedän heidän kotiosoitteensa, syntymäaikansa, koko nimensä ja jopa paikan, jossa lapsi on laitettu alulle. Ja tämä kaikki on tietoa, jonka lasten äiti on halunnut jakaa kaikille seuraajilleen. Lapset ovat 1- ja 3-vuotiaat.

Ap

Vierailija
14/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli äkkiseltään mieleen eräs bloggaaja jonka kahden pienen pojan elämästä tiedän aivan liikaa äidin sosiaalisen median perusteella.

Aika hassua syyttää toista blogin pitämisestä, jos sitä itse seuraa. Ei sinun ole pakko sitä lukea. 

Vierailija
15/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli äkkiseltään mieleen eräs bloggaaja jonka kahden pienen pojan elämästä tiedän aivan liikaa äidin sosiaalisen median perusteella.

Aika hassua syyttää toista blogin pitämisestä, jos sitä itse seuraa. Ei sinun ole pakko sitä lukea. 

:D

Kyllä blogia saa pitää ja niitä on kiva lukea. On myös kiva lukea sellaistakin blogia, jonka teemoista ei ole kaikesta samaa mieltä. Tykkään lukea seiskaakin silloin tällöin.

Ap

Vierailija
16/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?

Toimittaja elää sillä kohteellaan eli sillä julkisella.

Mun mielestä se on lapsen hyväksikäyttöä.

Ei lapsi isona enää osaa sanoa ei, kun se on kasvanut tohon. Sen valinnan mahdollisuudet on viety.

Vierailija
17/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lue. Tajusin jossain että se hintikka ja äijänsä on semmosia... en edes ohjelmiaan enää halua katsoa. Niin tyrkkyä. Liian tytkkyä.

Vierailija
18/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli tällainen:

https://aijaa.com/uTGJVH

Vierailija
19/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei AV-mammoja kiinnosta lasten oikeudet.

Vierailija
20/189 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa että Suomessakin on lapsitähtiä ja hyviä esimerkkejä lapsille ja nuorille.