Ylen juttu vääristä oma kanta -merkinnöistä sai tarkistamaan omani ja ihan järkyttävää
Muutama vuosi sitten tuli ihan hirveä äkillinen alavatsakipu. Lähdettiin Jorviin ja lääkäri tekee jankkaa kuukautisista, jotka oli viimeistä päivää käynnissä eikä ole koskaan ollut mitään kipuja siinä vaiheessa (hommahan on ohi) eikä muutenkaan ollut menkkakipu. Otettiin verikokeet jonka jälkeen odoteltiin ja tunsin jossain vaiheessa et olo huononee rankasti ja meinaan pyörtyä. Odotellaan. Pääsen lääkärille takas, yritän sanoa et mulle varmaan nous kuume. Lääkäri jankkaa kuukautisia, veriarvoissa ei mitään, sanoo et lähe kotiin. Sanoin et pelottaa, en halua, ei, kun tuntuu ihan kauhealta. Käytännössä sitten jouduin lähtemään, mies ajoi suoraan yksityiselle kun ties ettei oo ok. Kuumetta oli lähemmäs 40 ja tarkkailtiin koko yö umpisuolen puhk mahdollisuuden vuoksi, ja sanottiin ettei kotiin todellakaan. Lopputulos oli että kaikki hyvin, mutta nyt näen että tuo päivystyslääkäri oli kirjoittanut että ”potilas haluaa lähteä kotiin” :D sitä pelkoa en hevin unohda ja tuo ei todellakaan ole totta! Olisi ollut hyvä kuolla kotiin ja sitten ollut perikunnalla sana sanaa vastaan tilanne jonka lääkri toki olisi voittanut koska olisi ainut elossaoleva keskustelun kuullut.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulehdusarvot ja muut labrat on ok voi lähteä kotiin ja tulla seuraavana päivänä labraan, jos kivut jatkuu. Tai vaikka yöllä, jos pahenee. Olihan sulla mies siinä, et ollut yksin jäämässä. Mitä se yksityisellä "seurannassa" makaaminen auttaa? Paitsi että sähän maksat heille siitä. Löytyisikö sen puolen juttuja, miten yksityiset teettää turhia tutkimuksia asiakkaille? Tässäkin tapauksessasi kuitenkin oli niin, että ensimmäinen lääkäri OLI oikeassa. Lääkäri ei vapaudu vastuusta tuolla kirjauksella. Hän ei olisi päästänyt kotiin JOS olisi ollut vakava tilanne tai käskenyt allekirjoittamaan "kieltäydyn hoidosta" lapun.
Kyse oli siitä että hän ei mitannut kuumettani (pyysin) ja lähetti minut kotiin vastustuksestani huolimatta. Ja sanoi että itse halusin poistua.
Kuume ei ole syy ottaa seurantaan, eikä vastustus. Sairaalat täyttyisi, jos kaikki jotka haluaa saa jäädä. Kirjaus kuulostaa vääristellyltä jos näin ei ole ollut. Järkevämpi tapa olisi ollut kotiuttaa seuranta/kotihoito-ohjeiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksette oikaise, jos teitä haittaa. Siihen olemassa ihan lomake.
Mutta kun ei aio avata sitä kertaakaan? Mitä sillä tekee?
https://areena.yle.fi/1-50318098
Minä "liukastuin ulkona kesäkuussa ja kävelin aavistuksen verran ontuen". Todellisuudessa kaaduin polkupyörällä ja sen jälkeen ainoa tapa liikkua oli kyyrärsauvat tai pyörätuoli, oikeaa jalkaa en pystynyt käyttämään lainkaan. Eturistiside tuhannen paskana.
Kävin synnytyksen jälkeisen masennuksen vuoksi keskustelukäynneillä psykiatrisella sairaanhoitajalla. Siinä pengottiin lapsuuskin läpi. Kerroin että minulla ja vuotta nuoremmalla siskollani oli murrosikään saakka yhteinen kaveripiiri, mutta että vasta murrosiässä molemmille muodostui oma kaveripiiri. Papereihin kirjattiin, että lapsuudessani ei ollut muita kavereita kuin sisko.
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla lukee, että olen hakenut sairauslomaa lapsen sairauden vuoksi. Minulla ei ole lapsia.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3800627/kortisonikuuri-migreenin-katkai…
mistä lienee tuli mieleen, mutta on siellä sellainenkin sana käytössä, kuin seronegatiivinen...!
Seronegatiivinen nivelreuma on sellainen nivelreuma, jossa labrassa tutkittu reumatekijä on negatiivinen. Vastakohtana seropositiivinen nivelreuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kysyi mitä työtä teen ja koska en halunnut kertoa totuutta, valehtelin tekeväni aivan eri työtä. Myöhemmin luin Kannasta, että lääkäri oli kirjoittanut sinne "ammattini". Olisi ollut pahempaa, jos siellä olisi lukenut mitä oikeasti teen, mutta en olisi halunnut väärääkään ammattia tietoihini. Kannattaa olla hieman varovainen, kun noiden lääkäreiden kanssa keskustelee.
Anteeksi nyt vaan, mutta sinä valehtelit ja lääkäri kirjoitti tasan mitä itse olit kertonut.
Kyllä kyllä, mutta en ajatellut ollenkaan, että lääkäri kirjoittaisi ylös noin epäoleellisen asian. Sama lääkäri jätti kirjoittamatta kokonaan sen oireen, jonka vuoksi olin tullut sinne vastaanotolle.
Ammatti ei ole epäoleellinen asia useinkaan, kun mietitään esim. oireilun syytä tai sairausloman tarvetta. Jos ei tässä tapauksessa ollut merkityksellinen, niin viisas lääkäri merkitsee sen vastaisen varalle.
En näe kauaksi hyvin, ja en pidä silmälaseja ulkona ollenkaan. Minulla on myös hajataittoa. Kerroin hoitajalle että koska en näe hyvin niin joskus esim. kivet jne voi näyttää muulta kuin ovat esim. hämärässä tms.
Kirjoitti epikriisiin että näen olemattomia ihmisiä.
Kyllä se potilaan ammatti on useinkin aika tärkeä esitieto! Vaikuttaa moneen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä vuoksi näihin kannan kirjauksiin suhtaudutaan niin jumalan sanana. Sehän on kirjaus sillä tiedolla, mitä kirjatessa on ollut. Ei kenelläkään lääkärillä ole kristallipalloa esim. että 2kk myöhemmin se vaiva paljastui syöväksi. Jos se ei näyttänyt siltä vielä kirjatessa, se ei näyttänyt siltä vielä ja siksi sitä ei kirjattu.
Koska jos joku esim.kirjoityaa, että käyttää alkoholia, niin kaikki tulevat asiat katsotaan alkoholismin kautta.
Itselläni on esim.väärin kirjattu papakoe. Joka kerta lääkärit ihmettelee eikö ole hoidettu ja sitten joutuvat tarkistamaan labratuloksen, jossa ei muutoksia ole. Myös kerran menin vastaanotolle ja lääkäri sanoi minulla olevan syövän. Kunnes asia selvisi. Korjaukset nyt vain ovat tärkeitä ja v-mäisiä.
Kroonisesti sairaana käyn paljon lääkärissä. Osa kirjaa asiat lääketieteellisesti ja yksinkertaisesti. Osa ihan puutaheinää ja kummallisuuksia.
Lääkärit ovat varmaan ihmisiä.
Minä nyrjäytin nilkkani suhkussa mutta epikriisin mukaan tipuin saunan lauteilta!