Äidistäni on tullut vanhemmiten ilkeä?
Tai oli huomattavissa näitä piirteitä jo 10 v sitten mutta nyt korostuneet?Mistä voi johtua
Kommentit (6)
Kaikki ihmiset eivät osaa ratkoa ongelmiaan rakentavasti. Onneksi nuoret ovat viisaita.
Kumuloitunut elämänkokemus osoittanut, että niskaan tulee vaan paskaa vaikka parhaansa yrittää. Jossain kohtaa äitisi on tähän väsynyt ja turtunut - oma paha olo purkautuu ulos itsepuolustuksena ja yleisenä vihamielisyytenä. Kulutettu, kiusattu väsynyt ihminen.
En tunne äitiäsi, mutta esim narsissit muuttuvat ilkeämmiksi iän myötä. Vanhempana meistä tulee huomaamattomia ja sekös kismittää monia.
Perinteisesti on tapana kannustaa lääkärille, kun mamma ei olekaan pullantuoksuinen lupsakka mummeli vaan Harppu Helvetistä. Kyseessä täytyy olla muistisairaus. Niin kuin se joissain tapauksissa onkin. Ensimmäinen minkä sukulaiset yleensä huomaa on muutos persoonallisuudessa, yleensä tuohon töykeämpään suuntaan.
Sitten on se toinen vaihtoehto. Äidillesi on tullut ikää jo sen verran, ettei enää jaksa leikkiä kilttiä ja sivistynyttä, vaan kaataa iän, pitkästymisen ja turhautumisensa sukulaisten niskaan vittuiluna.
Luonteenpiirteet terävöityvät vanhetessa. Säästeliäästä tulee visukinttu ja naljailijasta sietämätön v-uilija. Jos on muistisairautta kehittymässä, se voi lisätä ilkeyttä myös, samoin jos on jatkuvia kipuja. Ja jos lääkkeet ei ole toimivimmassa asennossa, se voi lisätä ilkeyttä. Mun apella oli juuri niin, oli todella ilkeä mua kohtaan kun oli ollut aivoverenkiertohäiriöitä ja lääkitys ei toiminut, muuttui omaksi itsekseen myöhemmin.
Mun äiti on ollut koko mun elämän kauhea. Ja on vielä vanhemmiten tullut pisteliääksi.