Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä maassa valmistetaan Pentikin tuotteet? Marimekon? Ratian?

Vierailija
29.05.2013 |

Onko mikään ns. suomalainen tuote oikeasti  suomalaista alkuperää?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole Finlaysoninkaan tuotteet suomalaisia.

Vierailija
2/40 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 12:32"]arabia, iittala thaimaassa
[/quote]Myös suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentik posiolla on mahtava kokemus käydä paikan päällä katsomassa, mitä suomessa tehdään.

Vierailija
4/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 10:08"]

MIssä maassa Novitan langat tehdään?

[/quote]

En tiedä enkä välitä, kun ovat nykyään niin huonolaatuisia, että itseään kunnoittavat lankaliikkeet eivät ota niitä enää myyntiin.

Ainakin vielä muutama vuosi sitten lähti Posiolta Pentikin mäeltä tavararekkoja, mutta en minä tiedä, mitä ne sieltä hakivat. Se on muuten Kuusamo, joka ei ole Lappia. Posio, Ranua ja Simo ovat.

Oikeasti suomalaisen vaatetehtaan näin viimeksi Kokkolassa muutamia vuosia sitten. Harmi kun siellä ei sattunut olemaan sitä minulle sopivaa vaatetta, jonka olisin ostanut. Nyt on vissiin lopettanut sekin.

Vierailija
5/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:24"]Pentik valmistuttaa myös keramiikkaa Virossa.
[/quote]
Voi olla että Virossakin. Mutta kyllä niitä Suomessakin valmistetaan. Posiolla.

Vierailija
6/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 14:05"][quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 10:08"]

[/quote]
Ainakin vielä muutama vuosi sitten lähti Posiolta Pentikin mäeltä tavararekkoja, mutta en minä tiedä, mitä ne sieltä hakivat. Se on muuten Kuusamo, joka ei ole Lappia. Posio, Ranua ja Simo ovat.[/quote]
Jep. Kuusamo on Pohjois-Pohjanmaata.

Vierailija
7/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 17:24"]

Eipä ole Finlaysoninkaan tuotteet suomalaisia.

[/quote]

Ja kun kysyin Finlaysonin myyjältä missä pussilakana on tehty, niin hän ei tiennyt... huiman hyvää palvelua.

Vierailija
8/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin harmittaa, että pistin ihan turhaa rahaa teema-astioihin, kun pöljä luulin niiden olevan suomalaisia. Oikeasti ajattelin, että ei se haittaa jos nää on vähän kalliimpia, jos joku suomalainen saa näinä aikoina töitä ja siitä palkkaa. Ja sitten kuulin että ne on tehty jossain Thaimaassa. Keramiikan teko saastuttaa ympäristöä, ja olen ihan varma, että Thaimaassa ei ole yhtä tiukkaa ympäristölainsäädäntöä kuin Suomessa. Eli nyt itse asiassa maksoin siitä, että jossain joku raataa pienellä palkalla ja ympäristö saastuu. Harmittaa, ovat vielä tosi heikkolaatuisiakin, reunat lähtee liuskoittumaan samalla lailla kuin halvoissakin lautasissa (ja vanhoissa teemoissa tätä ominaisuutta ei ole, kestävät paljon paremmin.)

Vierailija
9/40 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän Marimekkoa on tähän asti valmistettu Suomessa, mutta myös Virossa. Kai Marimekolle jää vieläkin ompelimo Helsinkiin.

Pentikiä ei kyllä valmisteta Suomessa, ainakaan niitä sisustusesineitä, mutta voi olla, että astioita tehdään. Ratiasta ei mitään hajua.

Vierailija
10/40 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratian tyynyliinoista löysin valmistumaan kerran, oli muistaakseni Portugali.

Vierailija
11/40 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/40 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan Marimekon vaatteista ei valmisteta Suomessa enää muuta kuin tasaraitapaitoja. Kankaat valmistetaan ulkomailla. Kyllähän sen laadussa huomaa, Marimekon laatu ei ole perus-kiinalaista halpatuonti kamaa kummempaa. Tietääkseni Pentikin keramiikka tehdään Suomessa, muut tulevat ulkomailta, lähinnä nekin Kiinasta. Ratiasta ei ole tietoa, mutta ei ainakaan Suomessa valmisteta.

Se tuntuukin ihan hullulta, että ihmiset maksavat merkistä, kun tuote on samaa p-aa kuin halpahallin tuotteet. Todella kalliitkin merkkituotteet tehdään nykyään useimmiten Kiinassa ja Intiassa ja nyt tuotantoa siirretään vielä halvempiin maihin, lähinnä Afrikkaan. Alkuperäinen merkkituote materiaaleineen ja töineen maksaa esim. 2 e ja hinta kaupassa 200 e, enkä yhtään liioittele. Huvittavaa on myös nämä kalliit kosmetiikkatuotteet, satasen naamarasvan valmistusaineet maksavat yleensä siinä 1 - 2 ekeä purkilta. Tuntuu ihan hullulta, että ihmiset antavat huijata itseään mennen ja tullen.

Vierailija
13/40 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 10:08"]

[/quote]

Mun käsityksen mukaan Virossa.

Vierailija
14/40 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekon laukkuja ja verhoja (?) tehdään vielä tämä kesä Suomessa. Sitten tehtaat menee lopullisesti kiinni. Itä-Helsinkiin jää joku kankaanpainantajuttu, mutta eiköhän se ole viimeinen suomalaisuusjuttu ja sulkeutuu jossain vaiheessa.

Vierailija
15/40 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitteko valmiita maksamaan siitä, että tuote olisi alusta lähtien suomalainen? Noh, puuvilla olisi kerättävä muualta. MInä olisin. Sama pätee ruokaan.

Vierailija
16/40 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä Pentikin keramiikka tehdään suomessa.  Muu sisustusjuttu tulee muualta.

Markimekko ei todellakaan ole enää suomalainen eikä Novita.  Molemmat ostoboikotissa

Vierailija
17/40 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 10:18"]

Olisitteko valmiita maksamaan siitä, että tuote olisi alusta lähtien suomalainen? Noh, puuvilla olisi kerättävä muualta. MInä olisin. Sama pätee ruokaan.

[/quote]

Kyllä. Valitsen paljon tuotteita kotimaisuuden ja eurooppalaisuuden perusteella.

Vierailija
18/40 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 09:58"]

Kyllähän Marimekkoa on tähän asti valmistettu Suomessa, mutta myös Virossa. Kai Marimekolle jää vieläkin ompelimo Helsinkiin.

Pentikiä ei kyllä valmisteta Suomessa, ainakaan niitä sisustusesineitä, mutta voi olla, että astioita tehdään. Ratiasta ei mitään hajua.

[/quote]

Tota noin.. Marimekon Kiteen tehdas oli kyllä ihan kokoonpanoa eli laittoivat muutaman sauman ja valmistelapun kiinni tuotteeseen. Kankaat, leikkaus ja suurin osa ompelua tuli Kiinasta. Ja nykyään varmaan Intiasta.  Tuskin noista yhtäkään enää alust aloppuun Suomessa tehdään, suunnittelua ehkä vähän.

Vierailija
19/40 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmaan tehdäkään, kun se sun Kiteesi ja Sulkava menee kiinni. Herttoniemessä on jotain kankaanpainantaa enää sen jälkeen. Vai onko sitäkään?

Mä en osta ainakaan enää.

Vierailija
20/40 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotannon siirtäminen halpatuotannon maihin ei ole varmaan laskenut Marimekon vaatteiden hintoja yhtään. Nykyäänhän firmojen ensisijainen tehtävä on lihottaa osakkeenomistajien kukkaroa. Tuotteiden valmistaminen on aika toisarvoinen asia, kun rahaa tehdään.