Vtuttaa kun mies nukkuisi aina vähintään kymmeneen. Kaikki parhaat aamut menee,kun mitään ei voi tehdä yhdesså aamulla.
Esim lähteä kirkonkylån rantakahvilaan haistelemaan aamua.
Kai pitää etsiä aamuvirkku mies.
Olen esittänyt ratkaisuksi, että ottas sitten päivätorkut.
Aamuvarhainen on päivän paras hetki.
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ne asiat pitää juuri aamulla tehdä? Haistella kirkonkylän kahvilan aamua... No just.
Kaunis, ihana aamu on vain aamulla. Ei aamutunnelmaa voi haistella illalla. Minä en pidä yhtään auringonlaskuista, jota tutuilla on insta pullollaan. Ilkeä punainen valo.
Eikä se tori tai torikahvila ole kovin kauan auki.
Täällä moni muukin kauppa menee klo 17-18 kiinni. Meidän perheellä on jo kiire ehtiä noihin, jos eka syödään kotona lounasta.
Ja muista asioista, kuten kotitöistä sanoinkin, että mielellään saisi mies noita tehdä yöllä, mutta ei tee. Ehkä se illanvietto yksin ei ole niin kivaa ikkunoita pesten, kuin tv:tä tuijottaen.
T. 256
Tämä on totta. Eivät ne iltakukkujat kotitöitä myöhään illalla tee, vaan juurikin tuijottavat ruutua tms. Itse herään monesti aika aikaisin ja silloin myös saan kotityöt aktiivisimmin tehtyä: pyykit koneeseen, keittiön siivous jne ja on kiva taas viettää päivä siistissä kodissa.
Hyvin tunnut tietävän iltakukkujista. Itse tuijottelen päivisin ruutua. Illalla jaksan taas ahertaa. Vessaa en ole varmaan koskaan pessyt ennen iltakymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä on aamu-unisia. Silti maailma on rakennettu vähemmistön mukaan. En vieläkään ymmärrä miksi he*vetissä raksalle pitää mennä töihin 7.00. Etenkin kerrostaloasuntojen remontoinnissa älyttömän kiva, kun ensimmäiseen tuntiin ei saa tehdä mitään meluisaa, joten yritetään keksiä jotain. Sitten kun saa aloittaa niin kyllä se oikeasti hävettää alkaa klo 8.00 piikata lattiakaivoa irti, mutta kun pakko ne päivän työt on ehtiä tehdä. Ja huutoahan siitä aina tulee, vaikka meluilmoituskin on tehty, me työntekijät vaan ei valitettavasti voida työajoille mitään. Mielellään menisi myöhemmin niin saisi nukkua aamulla edes vähän normaalimmin.
Raksat aukee klo7 siksi, että raskas kalusto siirtyy kantakaupungissa ennen aamuruuhkia.
Minä taas en eronneena naisena ottaisi aamuvirkkua miestä.
Helpompaa kun on suunnilleen sama unirytmi.
"Nouses jo ylös, aurinko paistaa, menee päivä hukkaan, ei koko päivää maata" jne. Arghhh.
Tai nousee kolistelemaan ja käppäilemään ympäri huushollia yskimällä tai rykimällä äänekkäästi. Päristämään ruohikkoa, vinkuttamaan sirkkeliä. Huonossa tapauksessa.
Onko tosiaan niin, että tämä luterilainen kasvatus on sellainen, että täytyy aamusta alkaen olla hyödyksi. Pitkään nukkuminen on huonon ja laiskan ihmisen merkki.
Kerran eräs työkaveri, mies, jutteli, että tykkää nukkua vapaapäivinä tai lomalla pitempään. Mutta kun asuu omakotialueella. Herää aikaisin ja laittaa verhot ja kaihtimet auki. Menee sitten takaisin nukkumaan. Ihmettelin, että miksi ihmeessä. No kun naapurit näkevät ja paheksuvat jos verhot on kiinni pitkälle aamuun.
Työkaveri haluaa olla ahkera ja kunnon ihminen naapuriensa silmissä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tämä vtuttaa lomamatkoilla. Minä ja lapsi valmiita aamupalalle, mutta pitää odotaa herraa. On myös nauttinut hienostuneesti viiniä illalla, joten siksikin nukuttaa.
Viimeiset pari vuotta olen mennyt kaksin lapsen kanssa - mies tullut perässä.
Päivä valui hukkaan viimeksi kaksin lomaillessamme. Pääsimme lähtemään asunnolta vasta klo 11-12 ja tästä syystä päivät venyivät pitkiksi ja valuivat "hukkaan". Hääpäivämatka viime syksynä oli viimeinen niitti. No - korona niittasi vielä puolestani matkailun...
Sama homma mökillä (saadan käyttää anopin mökkiä noin viikko kesässä). Ensin venytetään nousemista (minä ja lapsi ollaan jalkeilla paaaaljon aikaisemmin), sitten luetaan sähköposti ja tutkaillaa sääennustetta noin tunti. Klo onkin jo 12-13, eikä silloin enää minnekään retkelle lähdetä. No, yleensä lähdetään. Sitten ollaan takas klo 17-18 ja sauna pitää lämmittää ja saunoa. Sitten vasta grillataan. Klo onkin jo 20-21 ja miehellä vastassa kaksi kiukkuista (minä ja lapsi).
Tämä iltavirkku tyyppi myös myöhästelee joka paikasta. Tuntuu, ettei tunne kelloa. Jos sovitaan klo 16, niin käytännössä se on 16.30. Näin monella iltavirkulla ja se on a) epäkohteliasta ja b) raivostuttavaa.
Mitä tulee sisäisen kellon kääntämiseen: onnistuu kyllä. Olen nähnyt vierestä lanko ja ystävä, miten se onnistui. Entinen iltavirkku menee nukkumaan klo 21, että jaksaa herätä joka aamu punttisalille klo 6 miehensä kanssa. Eli sisäistä kelloa voi kyllä muuttaa, jos halua piisaa.
Mitäpä jos sinä ja lapsi muuttaisitte sisäisen kellonne kulkemaan miehen rytmissä, kun asia vaivaa teitä? Klo 12-13 on oikein hyvä aika lähteä retkelle, ehkä tajua muutenkaan mikä noissa aikatauluissa olisi vialla. Kuulostaa siltä, että vikana on oma joustamaton aseenteesi.
Kaksi joustaa, että mies saa elää kuinka haluaa? Toimia täysin itsekkäästi? Höpöhöpö.
Otetaan hypoteesi ja joustamme lapsen kanssa: annan valvoa myöhään ja nukkua pitkään. Eikähän sitä kelloa saa rukattua. Entäpä sitten elokuussa? Kuka kääntää kellon takaisin? Kuinka sujuu kouluaamut?
Tässä taas hyvä esimerkki aamuvirkusta, joka ei voi yhtään joustaa, vaan suu vaahdossa vaatii muita joustamaan. Ihan on mahdotonta lähteä lomalla retkelle klo 12-13, koska lapsi ei elokuussa jaksa sitten nousta kouluun, voi huokaus. Juurihan sanoit, että rytmin muokkaaminen on helppoa.
Ihme niuhotusta, minusta tuo on ihan aikainen ja hyvä aika herätä vapaapäivänä.
Aamu-uninen täällä terve!
Tahtoisin kyllä herätä aikaisin, mutta kroppa ei halua samaa. Jos minulla olisi aamuvirkku kumppani, olisi aivan ihanaa herätä edes hieman aiemmin siihen, että hän olisi reippaana valmistanut aamiaisen, jonka voisi nauttia pitkän kaavan mukaan ja sitten kölliä vielä vähän lakanoiden välissä. 😉 Sitten en olisi kärttyinen.
Vierailija kirjoitti:
"Nouses jo ylös, aurinko paistaa, menee päivä hukkaan, ei koko päivää maata" jne. Arghhh.
Tai nousee kolistelemaan ja käppäilemään ympäri huushollia yskimällä tai rykimällä äänekkäästi. Päristämään ruohikkoa, vinkuttamaan sirkkeliä. Huonossa tapauksessa.
Onko tosiaan niin, että tämä luterilainen kasvatus on sellainen, että täytyy aamusta alkaen olla hyödyksi. Pitkään nukkuminen on huonon ja laiskan ihmisen merkki.Kerran eräs työkaveri, mies, jutteli, että tykkää nukkua vapaapäivinä tai lomalla pitempään. Mutta kun asuu omakotialueella. Herää aikaisin ja laittaa verhot ja kaihtimet auki. Menee sitten takaisin nukkumaan. Ihmettelin, että miksi ihmeessä. No kun naapurit näkevät ja paheksuvat jos verhot on kiinni pitkälle aamuun.
Työkaveri haluaa olla ahkera ja kunnon ihminen naapuriensa silmissä. 😁
Joo, toki jos yhteisiä pieniä lapsia ei ole, kannattaa valita samanrytminen mies. Jos aikaisin herääviä lapsia on, on mielestäni puolison kaltoinkohtelua, jos laittaa tämän heräämään aina lasten kanssa ja itse on vapaamatkustajana. Illallahan lapset menevät aikaisin nukkumaan, samoin kun toinen puolisoista joutuu, että jaksaa taas aamulla aikasin noista lasten kanssa. Aamu-unisella taas on monta tuntia aikaa illallakin omassa rauhassa ennen aamun pitkiä unia ja 2 h aamupalaa.
Jo, ajattelin asiaa aikuisen näkökulmasta. Lapsiperheessä tietysti asia eri.
Mutta voihan siinäkin joskus antaa toisen nukkua pitempään.
Sopia etukäteen, kuka nousee aikaisemmin hoitamaan lapsia. Ei ne lapset molempia vanhempia siihen tarvitse heti aamusta.
Usein sillä aamuvirkullakin on univajettaa lapsiperheessä.
Saa nukkua univelat pois tai mennä lenkille, jos se huvittaa.
Lapsiperheessä nyt joutuu monessa muussakin asiassa järjestelemään hommia, ei yksin nukkumista.
Ajattelin tosiaan ihan jo seurusteluvaiheessa ja pidemmässä juoksussa.
Kun lapset ovat isoja niin pariskunnalla on pitkästi omaa elämää, siinä vaiheessa on samanrytmisyys parempi.
Tai niin, että armahtaa kumpikin toisiaan välillä jos on erilainen unirytmi.
Järkyttävää ettei parisuhteessa saisi nukkua oman tarpeensa mukaan. Kuinka sairasta kontrollointia toisen ihmisen perustarpeista. Loppuisi tollanen suhde kyllä heti, ei helevetti.
Suomalainen mies on maailman tylsin mies. Kertojan sekin jo tarpeeksi, että Kimi ”ei kiinnosta” Räikkönen on monen miehen idoli....
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen mies on maailman tylsin mies. Kertojan sekin jo tarpeeksi, että Kimi ”ei kiinnosta” Räikkönen on monen miehen idoli....
Kertoohan*
311
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on uniapnea (hoidossa) ja voisin kyllä pakottaa itseni nousemaan vaikka kahdeksalta vapaapäivänä, itsekuria löytyy. Mutta en tule olemaan mitään seurusteluseuraa kyllä ainakaan tuntiin sen jälkeen, joten väkisin aikaisin nouseminen ei ole kovin järkevää.
Uniapnea (hoidettuna) ei liity mitenkään unirytmiin. Tässä toinen potilas terve. CPAP-laite antaa täysin normaalin ja hyvälaatuisen unen. Se että onko sitten unirytmi millainen, ei liity asiaan mitenkään. Uni on siis laitteen avulla NORMAALIA, eli aivan kuin koko sairautta ei olisi olemassakaan. Hoitovaste on 100% jos laitetta käyttää. Ei siis liity mitenkään siihen, että tykkäätkö nukkua pitkään vai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun mies nukkuu pitkään ja saa aamuisin olla hetken rauhassa siltä pälätykseltä.
Juoda kahvia ja kuunnella aamuradiota omassa rauhassa hiljaa <3Onnittelut siitå puheliaisuudesta.
Minä toivoisin miehen kasvokkain seuraksi edes sille aamukahville, silloin hän todennäköisesti sanoo muutaman sanan - eli kommentoi lyhyesti jotain uutista, joka on kahvilan sanomalehdessä.
Sitä puhumattomuutta on suvussa, sanoi hänen äitinsä minulle kerran.
Ap
Olisi kammottavaa jos pyhäpäivänä revittäisiin ylös sängystä kukonlaulun aikaan ja raahattaisiin johonkin kahvilaan kommentoimaan ministereiden tolloiluja.
Olen iltavuirkku. Siivosin viime yönäkin klo 03 asti, sitten suihkuun ja unta 05-12. Ihanaa, kun lomalla saa elää omassa rytmissään. Yöllä olen tehokkain, päivällä voin notkua esim. Palstalla.
Aamuthan voi olla juuri parasta omaa aikaa. Saa lenkkeillä, harrastaa luovia harrastuksia, lukea ja olla rauhassa.
Hassua, mitä pidempi parisuhde, sitä enemmän arvostaa omia hetkiäkin.
Meillä on miehen kanssa erilaiset työajat, ja normaalisti nukun viikonloppuisin puolille päivin. Töihin nyt on pakko herätä päivästä riippuen kello 8-9.30 aikaan. Me olemme löytäneet hyvän systeemin tähän; teemme omia ja yhteisiä juttuja vaihtelevasti viikonloppuna.
Nyt ollessamme lyhyellä lomalla herään minäkin kello 8.30. Nyt suostun joustamaan koska yleensä saan tehdä asiat omalla tavallani.
Olen koko ikäni ollut aamu-uninen enkä siedä yhtään sitä, että kukaan tulee siitä viisastelemaan. En minäkään mene aamuvirkuille irvistelemään siitä, että heidän pitäisi valvoa myöhempään.
Vierailija kirjoitti:
Olen iltavuirkku. Siivosin viime yönäkin klo 03 asti, sitten suihkuun ja unta 05-12. Ihanaa, kun lomalla saa elää omassa rytmissään. Yöllä olen tehokkain, päivällä voin notkua esim. Palstalla.
Minulla luontainen kronotyyppi on hyvin hyvin vahva iltavirkku. Luontainen nukkumisaika, jonka jälkeen en ole väsynyt tai tehoton herättyäni, on klo 6-15. Tarvitsen sen 10h unta.
Onneksi työaika on joustava, kunhan vaan työt tulee tehtyä. Ja sinkkuna yksin asuessa saa nukkua miten haluaa.
Tehokkaimmillani olen siinä klo 18-19 aina tuonne klo 2 saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että tämä luterilainen kasvatus on sellainen, että täytyy aamusta alkaen olla hyödyksi. Pitkään nukkuminen on huonon ja laiskan ihmisen merkki.Kerran eräs työkaveri, mies, jutteli, että tykkää nukkua vapaapäivinä tai lomalla pitempään. Mutta kun asuu omakotialueella. Herää aikaisin ja laittaa verhot ja kaihtimet auki. Menee sitten takaisin nukkumaan. Ihmettelin, että miksi ihmeessä. No kun naapurit näkevät ja paheksuvat jos verhot on kiinni pitkälle aamuun.
Työkaveri haluaa olla ahkera ja kunnon ihminen naapuriensa silmissä. 😁Joo, toki jos yhteisiä pieniä lapsia ei ole, kannattaa valita samanrytminen mies. Jos aikaisin herääviä lapsia on, on mielestäni puolison kaltoinkohtelua, jos laittaa tämän heräämään aina lasten kanssa ja itse on vapaamatkustajana. Illallahan lapset menevät aikaisin nukkumaan, samoin kun toinen puolisoista joutuu, että jaksaa taas aamulla aikasin noista lasten kanssa. Aamu-unisella taas on monta tuntia aikaa illallakin omassa rauhassa ennen aamun pitkiä unia ja 2 h aamupalaa.
Eivät lapset niin kovin aikaisin mene nukkumaan. Päiväkodissa nukutaan päiväunet, joten lapsi valvoo iltaisin yli kymmeneen. Vapaapäivinäkin lapsilla on tapana nukkua päikkärit.
Mutta vanhempien täytyy vaan sopia tuo. Meillä mies on aamuvirkku, joten hän vei lapsen päiväkotiin arkiaamuisin. Olen aamu-uninen, mutta nousin viikonloppuaamuisin aikaisin lapsen herättyä viettämään aikaa hänen kanssaan, koska pystyin nukkumaan päikkärit päivällä. Miehelle vapaapäivien aamut olivat omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun mies nukkuu pitkään ja saa aamuisin olla hetken rauhassa siltä pälätykseltä.
Juoda kahvia ja kuunnella aamuradiota omassa rauhassa hiljaa <3Onnittelut siitå puheliaisuudesta.
Minä toivoisin miehen kasvokkain seuraksi edes sille aamukahville, silloin hän todennäköisesti sanoo muutaman sanan - eli kommentoi lyhyesti jotain uutista, joka on kahvilan sanomalehdessä.
Sitä puhumattomuutta on suvussa, sanoi hänen äitinsä minulle kerran.
Ap
Olisi kammottavaa jos pyhäpäivänä revittäisiin ylös sängystä kukonlaulun aikaan ja raahattaisiin johonkin kahvilaan kommentoimaan ministereiden tolloiluja.
Juuri näin. Itse ainakin olen hemmetin kiukkuinen yleensä aamuisin, koska haluaisin vielä nukkua. Lisäksi ajatukseni ei toimi kunnolla ennen yhdeksää, vaikka olisin noussut kuudelta. Haluavatko aamuvirkut todella nähdä ympärillään töpeksiviä kiukkupusseja. Kiva köydä kahvilassa ja auringonnousua ihailemassa sellaisen kanssa?
Itse olen aamuvirkku ja aamuisin haluaisin myös seksiä. Mieheni on iltavirkku mikä tarkoittaa etten ole saanut aamuseksiä 14 vuoteen...